ראשי מגזין כל הסיבות לתמונה מטושטשת ומה אפשר לעשות בנדון

כל הסיבות לתמונה מטושטשת ומה אפשר לעשות בנדון

0
0

הצלמים טוני וצ’לסי נורתופ פרסמו ממש לאחרונה סרטון וידאו בו הם מציגים את הסיבות המרכזיות לאחת הבעיות הנפוצות ביותר בהן נתקלים כמעט כל הצלמים – תמונות מטושטשות ומספקים הסברים ודרכים לנסות ולהימנע מן הבעיה.

את טוני וצ’לסי נורתופ מכירים רבים מגולשי האתר (ובוודאי כל מי שעוקב אחר אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid). היום אנו מביאים לכם סרטון חביב ושימושי – בעיקר לצלמים מתחילים אך לא רק המספק הסברים לתופעה המציקה של תמונות מטושטשות ומה ניתן לעשות בנידון (ויש בהחלט לא מעט שניתן לעשות כפי שנראה מייד).

טוני וצ’לסי על תמונות מטושטשות

[youtube]https://youtu.be/qtEBuuKImJY[/youtube]

הינה סיכום קצר של חלק מן הנקודות שעלו בסרטון:

  • תמונות מטושטשות יכולות להיגרם כתוצאה מתנועת הצלם – נסו להיות יציבים יותר (השתמשו בחצובה או הישענו על משהו והחזיקו את המצלמה בצורה נכונה עם מספר רב ככל האפשר של נקודות אחיזה) כך תפחיתו את הסיכוי שהמצלמה שלכם תרעד בזמן הצילום ותגרום לטשטוש.
  • אם יש לכם מייצב תמונה במצלמה או בעדשה – הפעילו אותו – אם גם זה לא עזר יכול להיות שמהירות הצילום שלכם עדיין נמוכה מידי – כלל אצבע טוב הוא לצלם במהירות שהיא 1/אורך המוקד של העדשה (אם אתם מצלמים עם עדשת 50 מ”מ צלמו ב-1/50 שנייה לפחות (שימו לב – כלל זה מתייחס למצלמות עם חיישן full frame עבור מצלמות קרופ – מרבית המצלמות שתמצאו בשוק – תצטרכו להכפיל את המספר בקרופ פקטור שלכם – בניקון ובסוני פי 1.5 – קרי 1.5 כפול 1/אורך המוקד ובקנון פי 1.6).
  • תמונות מטושטשות יכולות להיגרם כתוצאה מתנועה של האובייקט המצולם. אם האובייקט שאתם מצלמים נע ונראה מעט מטושטש ולעומת זאת עצמים סטטיים (עצים בניינים) הנמצאים לידו מופיעים בצורה חדה – אפשר והבעיה היא שמהירות הצילום שלכם לא מספיקה. בני אדם רצוי לצלם במהירות של 1/60-1/100 שנייה ואם הם נעים מהר במיוחד (רצים או הולכים מהר וכו’) אפילו 1/250 ויותר. אם אתם מצלמים ציפורים ובעלי חיים מהירים אחרים נסו לצלם במהירות של 1/1000 שנייה ויותר.
  • אם חלק מהתמונה מטושטש וחלק אחר בפוקוס יכול להיות שאתם מצלמים עם צמצם פתוח (למשל f/2.8 או f/1.8) – אם אתם רוצים שחלק גדול יותר מהתמונה יופיע בפוקוס ולא מטושטש – סגרו צמצם (למשל ל-f/8).
  • לעיתים נדירות יחסית לעדשה ולמצלמה יש בעיה מכאנית/אופטית והיא מפקסת מעט קרוב או רחוק יותר באופן קבוע מנקודת הפוקוס שנבחרה. לתופעה זו קוראים back focus או front focus – בחלק מהמצלמות המתקדמות יותר ניתן לנסות לפצות על הבעיה (ניתן לעשות זאת באופן עצמאי למי שיודע או לגשת למעבדה). במצלמות בסיסיות יותר לא ניתן לעשות זאת לבד – ויש מקרים שנדרשת בכל מקרה מעבדה לבדיקה מקיפה יותר.
  • לעיתים קרובות טשטוש נובע פשוט מפספוס של מערכת הפוקוס – מערכות הפוקוס במצלמות אינן מושלמות וקורה לא פעם ולא פעמיים שהן מפספסות או לא מבינות על מה להתמקד. וודאו שנקודת הפוקוס נמצאת על האובייקט שאתם רוצים ושהוא בעל ניגודיות טובה מספיק בכדי לאפשר מיקוד וצלמו פעם ועוד פעם (מומלץ לנסות לצלם מספר תמונות בכדי להגדיל את הסיכוי לתמונה מוצלחת).
  • אם אתם מצלמים עם עדשות טלפוטו ארוכות בחוץ גם לתנאים אטמוספריים יש השפעה. אובך, אדמה חמה ונושאים נוספים עשויים לפגוע באיכות התמונה ובמקרים קיצוניים לגרום לתמונה להפוך למעט מטושטשת. אין הרבה מה לעשות – לא ניתן לשלוט במזג האויר אבל כדאי להבין את הסיבה. בכל מקרה כשהדבר אפשרי נסו לצלם מקרוב יותר בכדי לצמצם את המרחק שעובר האור בדרך לחיישן.

מה לעשות עם תמונות מטושטשות

blurry-image

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *