ראשי מגזין על פרספקטיבה בצילום נוף – מה שכל צלם חייב לדעת

על פרספקטיבה בצילום נוף – מה שכל צלם חייב לדעת

31
0

לפני מספר ימים פרסם הצלם האמריקני סטיב פרי סרטון בנושא צילומי חשוב במיוחד שרבים אולי מכירים, אך לא מספיק צלמים מבינים את חשיבותו ועושים בו שימוש מושכל באמת שיכול לשנות מן היסוד את האופן בו הם מצלמים.

פרספקטיבה (עם יחד זווית ראיה) היא נושא קלאסי בצילום ושורשיה נעוצים עמוק בהיסטוריה של האומנות. שורה של אומנים ואדריכלים איטלקיים בראשית הרנאסנס הם שחקרו את התחום אותו יישם בין השאר ליאונרדו דה וינצ'י בצירותיו וברישומיו.

הפרספקטיבה באומנות (הן בציור והן בצילום) עוסקת באופן שבו מיוצג העולם התלת מימדי באופן דו מימדי. בסרטון אותו פרסם פרי הוא אינו נכנס לחלק מן המושגים המורכבים יותר של הפרספקטיבה (כאלו הנלמדים בדרך כלל בשיעורי אומנות או בקורסי היסוד בצילום), אלא מדבר בגובה העיניים תוך שימוש בדוגמאות (וכמה איורים פשוטים) בכדי להסביר את ההשפעה של שימוש בעדשות בעלות אורכי מוקד שונים על האופן שבו עצמים נראים בתמונה.

פרספקטיבה וזווית ראיה – הסרטון של סטיב פרי

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=C977pT2rmpY[/youtube]

עבור מי שלא נתקל מעולם בנושא הפרספקטיבה הסרטון הוא לדעתנו בגדר צפיית חובה (בוודאי עבור מי שעוסק בצורה כזו או אחרת בצילום נוף), אך גם אנחנו מצאנו את עצמנו צופים בו מספר פעמים. דגש מיוחד כדאי להקדיש לדוגמאות ולאופן בו נראה כיצד עדשות שונות גורמות לעצמים מרוחקים להראות מופרדים זה מזה וקטנים (עדשות רחבות) או דחוסים יותר וגדולים (עדשות טלה). בהחלט צפיית חובה לכל צלם מתחיל ומומלצת מאד גם לצלמים מתקדמים אשר רוצים לחדד את ההבנה בנושא חשוב זה.

פרספקטיבה – ביקתה עם עדשה רחבה ועדשת טלה קצרה – שימו לב להבדלים

perspective-1

פרי עצמו הוא צלם נוף וטבע וותיק ומוכשר עם רקע של סרטוני וידאו שימושיים (ראו סיקור שלנו באתר LensVid) ואתם מוזמנים להציץ בעבודתיו באתר האינטרנט שלו.

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

31 תגובות

  1. גיל

    30/05/2014 ב 11:59 AM

    חזק ביותר

    השב

  2. אכילס

    30/05/2014 ב 1:37 PM

    אם אתה מוצא קשר בין פרספקטיבה לאמנות אז הסרטון רק ממחיש מדוע צריך ללמוד אמנות כדי לדעת איך לצלם, קל וחומר כיצד ניתן לנצל הכלים העומדים לרשותך.

    השב

  3. זאב

    30/05/2014 ב 1:56 PM

    שטויות

    השב

  4. עידו גנוט

    30/05/2014 ב 3:30 PM

    הרבה צלמים מפורסמים למדו בין השאר מתוך התבוננות ביצירות אומנות. אני לא יודע אם זה חובה אבל זה בהחלט יכול לעזור – בסופו של דבר עקרונות הפרספקטיבה חלים גם בציור וגם בצילום בשני המקרים אנחנו מנסים ליצור ייצוג דו מימדי של עולם תלת מימדי (בעיני לפחות ציור במובן הזה הוא מורכב בהרבה כי הצייר צריך לא רק להבין את עקרונות הפרספקטיבה אלא גם לדעת ליישם אותם בציור – בצילום לכאורה עצם ההבנה אמורה לאפשר בקלות יחסית יישום בצילום – מצד שנ הסרטון הזה בעצם בא לומר שגם מי שחושב שהוא מבין את עקרונות הפרספקטיבה לא תמיד מיישם אותם וזה בעצם כוחו.

    השב

  5. רותי

    30/05/2014 ב 4:13 PM

    בכל קורס שירטוט מלמדים פרספקטיבה עם 2 נקודות מגוז שהמרחק ביניהן מייצג תמונה שטוחה עם AOV בין 20 ל 180 מעלות או פרספקטיבה עם 4 נקודות מגוז שהתוצאה שלהם היא כמו עין הדג.

    אין לי מושג מה ידיעת החוקים האלה נותנת לצלם, שממילא רואה מה שהוא רואה, ומחליט איך ומתי ללחוץ על חשיםה.

    סרטים כאלה הם חלק ממגמה גוברת והולכת ברשת, של התפלספות לשמה, כאילו כדי להראות לצופים כמה המציג הוא איש מתוחכם, ואיזה עומק פילוסופי עומד מאחורי הצילום שלו וצילום בכלל, בזמן שהאמת היא שאנחנו רואים משהו מעניין בעינית, ולוחצים כדי להראות מה שראינו, לשאר העולם.

    המצלמה היא לא כלי לחקר הגיאומטריה, כי את זה כבר עשו מזמן, לפני יותר מאלפיים שנה ביוון העתיקה

    השב

  6. עידו גנוט

    30/05/2014 ב 5:12 PM

    אני ממש לא מסכים איתך. אין בסרטון הזה שום התפלספות להפך הוא מאד ענייני ומראה משהו מאד שימושי לצלמים. האופן שבו עצמים ברקע נראים אחת לגמרי באורכי מוקד שונים הוא משהו שאני עצמי לא מרגיש ששמתי לב אליו מספיק בצילום שלי ואני משוכנע שרבים אחרים (גם אם יודעים זאת ברמה התיאורטית) לא שמים אליו מספיק לב בצילום שלהם – זה בעיני אחד הסרטונים החשובים והמלמדים ביותר שראיתי מזה זמן (ואנחנו מעלים בכל חודש למעלה מ-120 סרטונים ללנסביד – שלא לדבר על כמה סרטונים יוצא לנו לראות מעבר לזה מתוכם אנחנו בוחרים).

    השב

  7. אכילס

    30/05/2014 ב 6:18 PM

    רק שתחום האמנות בימי הרננסס מציורי המוטיבים מהברית החדשה ולעיתים גם הישנה ועד לתור הזהב של הציירים ההולנדים דוגמת רמברנדט, האלס וורמיר הפרספקטיבה היתה חשובה אך הדגש היה על טיפול באר ובצבע כגון המעברים בין דיוק לטשטוש, הצללה נכונה, קונטרסט וכיו׳ב.

    פרספקטיבה באמנות היא פחות קריטית בין אם מסגרת תמונה נצפתה בזווית ראייה (AoV( של עדשת 35ממ או של 85ממ וזאת בהשוואה לשימוש בטכניקות שונות לקביעת טונלים של צבע או שימוש בפיגמטים אקזוטיים.

    אותו הדבר עם עדשות – ישנן חברות שהשקיעו מאמץ בציפוי של עדשות בעוד שאחרות רק רודפות אחרי השלמות הטכנית. סיגמא למשל וסדרת ה ART בפרט הן דוגמא לשלמות טכנית, אך מבחינת טיפול בסולם הטונים, הצללה נכונה וגרדיזציה הרמונית בין חדות לטישטוש, היא נמצאת כמה צעדים מאחורי היצרנים מהיבשת הישנה.

    בקיצור הסרט מציג משהו הדומה לקורס גרפיקה 101 אבל מתעלם ממה שחשוב באמת והוא, האופי של העדשה. השלמות הטכנית ללא כל קשר לאורך המוקד לעיתים רק גורעת.

    השב

  8. אברהם לינקולן

    30/05/2014 ב 6:30 PM

    רותי, "פשוט רואים משהו מעניין בעינית ולוחצים", זה משפט שמראה על מעט מאוד הבנה בצילום.
    יש אינסוף דרכים יצירתיות ושונות לצלם את מה שאנחנו רואים בעין, שנותנות תוצאות שונות לגמרי. ראית בכלל את הסרטון או שסתם הגבת?

    השב

  9. עידו גנוט

    30/05/2014 ב 6:30 PM

    אכילס – אתה שוב מתרחק מהנושא. הסרטון לא מתעלם מכלום – הוא לא עוסק בנושאים עליהם אתה מדבר. הוא עוסק בפרספקטיבה וזה נושא שחשוב לא רק להבין אלא גם ליישם – במיוחד בצילום נוף.

    השב

  10. רותי

    30/05/2014 ב 9:52 PM

    אכילס: "רותי, "פשוט רואים משהו מעניין בעינית ולוחצים", זה משפט שמראה על מעט מאוד הבנה בצילום"

    אפשר להבין שאצלך צילום זה אחרת (אני סתם מניחה שאתה מצלם ולא רק מדבר על ציפויים של עדשות).

    אני מדמיינת אותך פורש את ציוד הצילום שלך על מחצלת הודית, פותח ספר פילוסופיה ממנו אתה שואב נושאים לצילום, ואז אתה מוחא כף ומזמין את הנושאים שלך לצילום להסתדר לך בתוך הפריים לפי ערקונות ציור של הרנסנס, פותח אלבום של ציורי בויצ'לי כדי לתכנת את ה וויט בלאנס בהתאם לאיכות הצבע של ציורים מהמאה ה 15, ואז מתעמק בויכוח פילוסופי עם אחד המצולמים שלך על האופי הגלי של האור, ואז…

    נו, באמת

    ואת הבולשיט הזה אתה מנסה למכור למי בעצם?

    לצלמים?

    השב

  11. יודה

    30/05/2014 ב 11:27 PM

    מי זה בויצ'לי?
    אבל ברצינות לרגע – נא לפתוח פורום כיסוחים בו יוכלו חברינו המשועממים לשלוח הודעות חיבה אחד לשני בנושאים אשר בינם ובין צילום אין מאומה.
    אגב, וידאו לא רע בכלל.

    השב

  12. יאצק

    31/05/2014 ב 12:07 AM

    יודה ממלחמת הכוכבים ?

    השב

  13. יודה

    31/05/2014 ב 12:17 AM

    לא. יודה מ"יודה יודה יא יודה".

    השב

  14. יאצק

    31/05/2014 ב 12:33 AM

    אותו הזבל

    השב

  15. אכילס

    31/05/2014 ב 12:48 AM

    "רותי, "פשוט רואים משהו מעניין בעינית ולוחצים", זה משפט שמראה על מעט מאוד הבנה בצילום"

    צר לי לאכזב אותך, כי בניגוד לך אני לא מסתתר תחת כינויים ובוודאי שלא מנסה לשנות את זהותי א לה ״באפולו ביל״ בחלל הוירטואלי (׳שתיקת הכבשים׳ ראית?).

    מי שהסתתר תחת הכינוי לינקולן הוא לא אני. כדאי שתגשש בכיוון של ׳אופניק׳ או ׳פיטר׳ אולי?

    השב

  16. שוש

    31/05/2014 ב 1:01 AM

    אכילס: בניגוד לך אני לא מסתתר תחת כינויים ובוודאי שלא מנסה לשנות את זהותי

    השב

  17. זאב

    31/05/2014 ב 1:04 AM

    זה אכילס ארגוב, ככה הוא נולד, מה את רוצה ממנו רות המואביה?

    השב

  18. יאצק

    31/05/2014 ב 1:09 AM

    אותו הזבל, תמיד מאשים אחרים במה שהוא בעצמו עושה.

    אומר לך לא מבין בצילום, זה בדיוק מה שהוא בעצמו.

    אומר לך לא מסתתר מאחורי כינויים זה בדיוק מה שהוא בעצמו עושה.

    ככה גם אופניק, ככה גם פיטר.

    שהיה ויכוח למה מחקו לאופניק הודעה הוא התבלבל וחשב שצריך להתנצל בפניו

    אותו הזבל בדיוק

    השב

  19. אכילס

    31/05/2014 ב 1:18 AM

    אוי, מסכן שלי….

    לא נורא, כדי ללמוד צילום מומלץ להתחיל עם מצלמת פילם של פורמט בינוני, ולא פול פריים דיגיטאלית ושלא להזכיר חלילה מצלמת קרופ-פקטור דיגיטאלית. מאד לא מתאים!

    השב

  20. .

    31/05/2014 ב 1:46 AM

    קצת גירוי, לא הרבה, בסוף יצא לאכילס האופניק החוצה.

    ועם זה רבותי, מגה-פיקסל צריך להתמודד

    השב

  21. שוש

    31/05/2014 ב 2:02 AM

    מה אתה רוצה ממנו. הוא מסכן בסך הכל. כמו שכבר אמרתי, זה אוטיסט, ובנוסף לכל, מנת מישכל מוגבלת. הוא כמובן לא חושב ככה וזה בסדר, אבל מה שהוא כותב מראה בדיוק מה הוא.

    הוא לא מסוגל ללמוד כי אין לו מינימום של קשב בלי תרופות שהוא מתעקש לא לקחת, גם כשהוא אכילס וגם כשהוא אופניק, אז הוא משנן. משנן מפרוספקטים שמחלקים בהדר, משנן מפרסומות של ניקון, של סוני, כל מה שהוא מצליח לתרגם לעצמו.

    רץ לתרגם מויקיפדיה על זה ועל זה,

    אכילס: "רק שתחום האמנות בימי הרננסס מציורי המוטיבים מהברית החדשה ולעיתים גם הישנה ועד לתור הזהב של הציירים ההולנדים דוגמת רמברנדט, האלס וורמיר הפרספקטיבה היתה חשובה אך הדגש היה על טיפול באר ובצבע כגון המעברים בין דיוק לטשטוש, הצללה נכונה, קונטרסט וכיו׳ב."

    כל זה רק כדי שיראו כמה הוא תרבותי, אנין טעם, ונכון, בסוף תמיד מפרצת לו הג'ננה, כי זה מה שהוא.

    הוא לא יכול לשלוט בזה, כי הוא כלוא בתוך עצמו וחי בתוך המטריקס.

    השב

  22. עידו גנוט

    31/05/2014 ב 2:58 AM

    די.
    כל פעם אותו סיפור – ידיעה בנושא טכני בצילום וישר הדבר הופך לעימות אישי בנושאים לא קשורים. זה מזהם את האתר, יוצר אוירה עכורה ואם לומר את האמת מוציא לנו את החשק להמשיך ולייצר תוכן למען הקהילה.

    אם ההודעות הבאות ממשיכות בכיוון הפרסונאלי ולא הענייני נסגור גם את הידיעה הזאת ונשקול להעביר את על מערכת התגובות של האתר למסגרת של משתמשים רשומים בלבד בכדי שנוכל לפקח על התגובות ולאסור מראש כל תגובה פרסונאלית ולא עניינית.

    תתחילו להתנהג כמו אנשים בוגרים – אנחנו לא גננות.

    השב

  23. שוש

    31/05/2014 ב 3:28 AM

    עידו, לא נראה לי שזה יעשה טוב.

    כשסוף סוף היה לנו שקט של שבוע מאופניק, תגובות של משתמשים רשומים בלבד יאלץ את אכילס להחיות מחדש את אופניק, וזה אף פעם לא נגמר בטוב, מדובר על מישהו שתוקף אגרסיבית כל מי שחולק עליו או מביע דיעה נגדית, תבדוק.

    השב

  24. גיל

    31/05/2014 ב 1:27 PM

    גם שוש ורותי זה אותו טרול. תמיד במרכז של עימותים.

    השב

  25. יריב

    31/05/2014 ב 1:57 PM

    הטרול הזה הוא אטרקציה בפני עצמה. אחרת לא היינו פה.

    השב

  26. עידו גנוט

    31/05/2014 ב 2:39 PM

    המטרה של האתר היא לא לייצר מקום שבו אנשים יכולים לריב אלא לספק מקום לקבל מידע ולשאול שאלות.

    אם בכדי לעשות זאת נצטרך להוריד את מספר המגיבים – so be it.

    השב

  27. שוש

    31/05/2014 ב 4:13 PM

    עידו, אנא שים לב למאפיין האחד הכי בולט של אכילס/אופניק/אברהם לינקולן/גיל/יריב/פיטר/אנדרי (רשימה חלקית): כל מי שמתנגד להטרדות שלו, או לדיות שלו (מבחינתו זה אותו דבר) הוא מבחינתו אותו טרול רב-שמות, שאב הטיפוס שלהם מבחינתו, הוא אדי (ודי ברור למה).

    מבחינתו, כל מי שלא מסכים אתו, מחליף שמות, כמוהו, כטקטיקה "לגיטימית" לתקוף. לא סתם הוא נזרק מהפורום, ועכשיו צריך להתמודד עם כל הקלונים שהוא משכפל במערכת התגובות.

    זה מאפיין של אדם שלא סובל אופוזיציה או דיעה חלופית, תוקף בגסות רוח כל מי שנדמה לו שלא מסכים איתו, ורואה בכל אחד כזה לו אוייב שראוי לתקוף אותו, אני חוזרת ואומרת, תבדוק.

    יש לנו כאן עסק עם סוציופת, ואני אומרת את זה בזהירות רבה.

    השב

  28. עידו גנוט

    31/05/2014 ב 5:42 PM

    לא מעניינים אותי המאפיינים הפסיכולוגים של באי האתר. אני רוצה דיון ענייני נטול התייחסות אישית. אם זה אומר שנאלץ לעבור למערכת שמפקחת באופן הרבה יותר צמוד על הודעות באתר ולא רק בפורום – וזה יגרור ירידה מסויימת בתגובות – אין לי שום בעיה עם זה.

    השב

  29. שלומפי

    31/05/2014 ב 5:56 PM

    עידו, אולי זה נראה כאילו יש כאן ריב בין שתי קבוצות, אבל בעצם כל הסכסוכים באתר הם בין שני אנשים בלבד: אדי ואכילס, ששניהם לדעתי מתגוררים באותה מחלקה סגורה, בלי ציניות.
    אני יכול רק להמליץ בחום לעבור לתגובות דרך פייסבוק בלבד, זאת הדרך היחידה להבטיח כאן דיון ענייני בלבד.

    השב

  30. שוש

    31/05/2014 ב 6:02 PM

    כן, שכחתי את שלומפי בין שלל דמויותיו של אכילס.

    מוזמנים לבדוק. זה ממש לא ייאמן

    השב

  31. עידו גנוט

    31/05/2014 ב 7:01 PM

    ברגע זה העברנו את האתר לתגובות של גולשים רשומים בלבד לתקופת נסיון.
    למי שיש בעיה עם הרשמה לאתר מוזמן ליצור קשר (באמצעות דף יצירת הקשר שבאתר).

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *