ראשי מגזין טכנולוגיות צילום ההשוואה הגדולה – אילו עדשות נוטות להתקלקל ולמה

ההשוואה הגדולה – אילו עדשות נוטות להתקלקל ולמה

1
0

האתר האמריקני Lensrentals השייך לאחת מחנויות השכרת ציוד הצילום הגדולות והנחשבות בארה”ב, פרסם השבוע סיכום מקיף המתייחס לאחוזי התקלות בעדשות של מגוון החברות השונות המושכרות על ידי החנות. התוצאות מסקרנות במיוחד ושופכות אור על רמת האמינות של עדשות שונות ועל התקלות הנפוצות בדגמי עדשות נפוצים.

Roger Cicala הוא אחד האנשים המוכרים והמוערכים כיום בעולם בכל הנוגע להיבטים הטכניים של תחזוקת עדשות.הוא וצוותו מן האתר Lensrentals אחראים על לא פחות מ-12 אלף (!) עדשות – מספר עצום בכל קנה מידה. כל דגמי העדשות שנבדקו במסגרת הכתבה האחרונה שהתפרסמה השבוע באתר החנות התבססו על דגימה של יותר מ-10 יחידות פר עדשה (ולעיתים קרובות הרבה יותר מכך). אף שלא מדובר בבדיקה סטטיסטית מדויקת ואף שחשוב מאד לזכור כי מדובר בשירות השכרה ולפיכך היחס לו זוכות מרבית העדשות איננו דומה ליחס לו הן זוכות ממרבית הצלמים הרגילים אשר רוכשים אותם לשימושם האישי, היקף המדגם מאפשר בכל זאת ללמוד כמה פרטים מעניינים במיוחד.

Cicala וצוותו מתעדים כל עדשה הזקוקה לתיקון במערכת המחשב של החברה ומציינים את טיבה המדויק של התקלה (במקרה זה תועדו לא פחות מ-2000 תיקונים שונים במהלך השנה החולפת). בנוסף, עבור כל עדשה מתועד במערכת המחשב של החברה משך ההשכרה הכולל שלה לאורך השנה (בשבועות). כך נוצר לו מסמך סטטיסטי מרתק המציין את מספר השבועות הממוצע עד לקלקול (כמובן שכפי שכבר ציינו יש להתייחס למספר זה בזהירות מתוך הבנה שמדובר בשירות השכרה).

הטבלה הבאה (הלקוחה מתוך המאמר המקורי) כוללת 19 עדשות אשר נזקקו לתיקון בתוך פחות מ-60 שבועות (קצת יותר משנה) – עדשות אחרות לא נזקקו לתיקון תכוף כל כך או שלא נמצאו בכמות מספקת בכדי להיכנס לרשימה. מצד ימין מופיע סיבת התקלה (לחצו להגדלה).

lensrentals lenses tableכמה הערות:

  • Rokinon הוא המותג האמריקני של עדשות סאמיאנג הקוראניות. כפי שניתן לראות אחוז הקלקולים שלהן גבוה מאד. Cicala הצהיר כי הוא מתייחס אליהן כעדשות “חד פעמיות” (אולי בשל הקושי לתקן אותן בארה”ב והעובדה שמחיר תיקון גבוה ממחירה של עדשה חדשה – יחד עם זאת Cicala עצמו מודה כי הוא משתמש בהן לא מעט משום שאיכותן האופטית גבוהה וביחס עלות/תועלת הן בהחלט משתלמות).
  • עדשות 70-200 מ”מ נוטות ללא מעט קלקולים (של לא מעט יצרניות) – כנראה בשל אופי העבודה איתן אך גם בשל המורכבות הטכנית שלהן כפי שמציין Cicala.
  • העדשות שנוטות להתקלקל הכי פחות לפי הבדיקה הן עדשות ללא מנגנון ייצוב, עם כמה שפחות חלקים נעים ורכיבים אלקטרוניים (אם כי כנראה לא כאלו שהשם Rokinon מופיע עליהן…).
  • אין יצרן בולט אחד (פרט לסאמיאנג כאמור) אשר נוטה לקלקולים יותר מאחרים.
  • סיגמא השתפרה מאד בשנה האחרונה ולמרות שחלק מעדשות הזום הארוכות שלה עדיין סובלות מבעיות במערכת הייצוב ובמנוע הפוקוס מפעם לפעם הדורשות תיקון, אחוז הקלקולים ירד. בנוסף, עדשות הפריים ועדשות הזום הקצרות של החברה מראות מספר קלקולים נמוך מאד.

לסיום Cicala עונה למי שוודאי יטען כי ברשותו עדשה X המופיעה ברשימה והיא לא נזקקה לתיקון כלשהו מעולם – יש לזכור כי מסודבר במידע סטטיסטי ועל כל עדשה שנזקקה לטיפול יכולות להיות אחרות שימשיכו לתפקד באופן תקין ומעבר לכך נתוני הקלקולים ב-Lensrentals הם סוג של “מבחן מואץ” למה שלקוחות רגילים חווים עם העדשות שלהם, כך שעדשה המתקלקלת בממוצע יותר בחנות ההשכרה תתקלקל בממוצע יותר גם אצל לקוחות פרטיים אבל לא בהכרח באותו פרק זמן. ושוב לכל מי שמתעניין בנושא אנו ממליצים לקרוא את המאמר המקורי כולו הכולל עוד כמה תובנות מעניינות (חלקן יש לציין רלוונטיות בעיקר לשוק האמריקני).

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב טכנולוגיות צילום

תגובה אחת

  1. Avatar

    לוי

    10/08/2013 ב 9:11 AM

    לפי “שמועות” אני חשבתי שקנון 24-105F4 תופיע בטבלה . אבל דווקה העדשה החביבה 70-200F4 IS מופיעה בטבלה.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *