ראשי מגזין סיכום המחצית הראשונה של 2013 – שוק הצילום מתכווץ

סיכום המחצית הראשונה של 2013 – שוק הצילום מתכווץ

13
0

מספרים חדשים אשר התפרסמו לאחרונה ברשת מציגים מגמה מטרידה – שוק הצילום העולמי מתכווץ. הנתונים אשר פורסמו ומתייחסים למספר המצלמות שיוצרו ונמכרו בשנה החולפת ובמיוחד במחצית השנה האחרונה מראים ירידה חדה על פני כל סוגי המצלמות – מה הנתונים, ממה הם נובעים ומה המשמעויות ארוכות הטווח? הכל בידיעה שלפניכם.

אנו עוקבים בשנים האחרונות באופן הדוק אחר נתוני הייצור והמכירות העולמיים בשוק הצילום כפי שהם מתפרסמים על ידי גוף התקינה הבינלאומי בתחום הצילום – CIPA (ראו בין השאר את סיכום 2011). לאחרונה פורסמו הנתונים בנוגע לייצור ומכירה של מצלמות בעולם במחצית הראשונה של שנת 2013 ואנו ריכזנו לכם אותם בצורה מסודרת (יחד עם הנתונים המלאים של שנת 2012 אותם אנו מפרסמים כאן לראשונה).

כפי שתוכלו לראות מייד בסדרת הטבלאות אותה ערכנו במיוחד עבור קוראי האתר – הנתונים למחצית הראשונה של שנת 2013 קשים – קשים מאד. כפי שיאמר לכם בוודאי כל מי שמצוי בתוך תעשיית הצילום (בארץ או בעולם), המחצית הראשונה של 2013 הייתה אחת מתקופות השפל החמורות ביותר בתחום מזה שנים רבות. אנו ניגע בהמשך בסיבות האפשריות לכך אך תחילה לנתונים עצמם אשר מבהירים מעל לכל ספק את המצב החמור בשוק.

נפתח עם כמות המצלמות הכללית (מכל הסוגים והדגמים) אשר יוצרו בשנים האחרונות (שימו לב כי הנתונים לשנת 2013 מתייחסים לחודשים ינואר-יוני בלבד):

Table 1

כפי שניתן לראות מאז שנת 2010 חלה ירידה מתמשכת אך הנתונים למחצית הראשונה של 2013 קשים באופן מיוחד (פחות משליש ביחס לכל שנת 2012). גם אם המחצית השנייה של השנה תראה שיפור מסויים אנו מדברים עדיין על ירידה של עשרות אחוזים במספר המצלמות שיימכרו השנה.

הנתון הלא מפתיע ביותר אולי הוא כמות המצלמות הקומפקטיות (מצלמות בעלות עדשות בלתי מתחלפות) שיוצרו ונמכרו עד כה השנה. משיא של 108 מליון בשנת 2010 ירדו המספרים לכדי 79 מליון בשנת 2012 ובמחצית הראשונה של 2013 צניחה תלולה לכדי 22 מליון יחידות בלבד בכל העולם.

Table 2

אם חשבתם ששוק המצלמות עם העדשות המתחלפות (רפלקס/חסרות מראה, ריינג’פיינדרים וכו’) הצליח לברוח מן המשבר – טעיתם. בעוד שעד לשנת 2012 נראתה צמיחה מרשימה בנישה זו עם 21 מליון מצלמות בשיא, שנת 2013 נראית שחורה במיוחד עם 6 מליון מצלמות בלבד שנמכרו במחצית הראשונה של השנה.

Table 3

אם אתם מעוניינים לדעת כיצד מתחלק השוק בין מצלמות רפלקס לחסרות מראה (נתונים שהחלו להאסף על ידי CIPA רק בשנה שעברה) תגלו כי על כל מצלמה חסרת מראה שנמכרת נמכרות 4-5 מצלמות רפלקס – יחס שנשמר גם השנה. עם זאת המספרים מראים כי תחום המצלמות חסרות המראה איננו מצליח לתפוס גובה.

Table 4

ולסיום אם קיווינו שלפחות שוק העדשות אשר צמח מאד בשנים האחרונות יצליח לשמור על מגמת צמיחה – גם כאן נכונה לנו אכזבה – הצמיחה היפה מאז 2009 כנראה לא תישמר השנה ואנו צפויים לחזור כנראה שנתיים ויותר אחורה מבחינת המכירות בענף.

Table 5

אז מה בעצם מוביל לירידה הכה תלולה במכירות? הסיבה הראשונה (יש יאמרו המרכזית) היא המשבר הכלכלי הגלובאלי אשר מוביל לירידה במכירות של מוצרים רבים במשק בכל רחבי העולם ובכלל זה גם מצלמות. אלא שלדעתנו מדובר רק בחלק מן הסיפור. שוק הצילום מתמודד עם קושי אמיתי המגיע מתחום המכשירים הסלולאריים. השנה כמעט ולא הוכרזו מצלמות קומפקטיות והחברות הולכות ומבינות כי תחום זה הולך ונעלם (פרט למספר מצלמות מתקדמות ומצלמות נישה). במקביל נראה כי לפחות בנתיים, המצלמות חסרות המראה לא מצליחות להתרומם. יחד עם זאת ישנו בכל זאת שינוי מסוים – במחצית השנה החולפת כל מצלמה חמישית שנמכרה הייתה מצלמת רפלקס וזאת לעומת כל מצלמה עשירית ב-2009.

כיצד יראה שוק הצילום ב-2014? קשה לחזות בשלב זה, אבל ברור לדעתנו כי השוק בכללותו ימשיך להתכווץ והיצרניות יאלצו להתמודד עם ירידה בהכנסות ותחרות גוברת. לא נופתע אם נראה בשלב כזה או אחר גם חברה שתחליט לצאת לחלוטין משוק הצילום (גם כיום מספר השחקניות בזירה מצומצם מאד ביחס למה שהיה מקובל בעידן האנלוגי למשל). הבשורה החיובית היחידה אולי קשורה לאופי השוק – היצרניות שיוותרו במירוץ יתמקדו בפיתוח דגמים מתקדמים יותר של מצלמות חסרות מראה ומצלמות רפלקס והרבה פחות במצלמות בסיסיות לקהל הרחב (אשר כאמור הולכות ומוחלפות על ידי מכשירים סלולאריים).

לידיעות קודמות בנושא:

  • סיכום נתוני מכירות צילום עולמיות 2009.
  • סיכום נתוני מכירות צילום עולמיות 2010.
  • סיכום נתוני מכירות צילום עולמית 2011.
עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

13 תגובות

  1. Avatar

    אשה אחת עצבנית

    02/08/2013 ב 5:54 PM

    זה בדיוק מה שקורה בתחום המיחשוב האישי בהפרש פאזה של מספר שנים:

    – מחליפים מחשב שולחני שולחני רק כאשר הוא מתקלקל ממש ובסבבים ארוכים בהרבה מאשר לפני עשור או שניים. לכל היותר מוסיפים זיכרון או מעדנים מסך.

    – שוק ה NETBOOKS הקטנים לא קיים יותר ומוחלף ע”י טאבלטי אנדרואיד ואפל (למגינת לב WINTEL)ובמידה מסויימת הם נוגסים גם בטריטוריה השולחנית

    – תנועה לכיוון יישומים מקוונים מאפשרת THIN CLIENTS

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    02/08/2013 ב 7:03 PM

    זה נכון בהחלט לגבי שוק המחשוב אם כי אני לא בטוח שהאנלוגיה בדיוק מתאימה. אין תחליף אמיתי לרפלקס – לקומפקטיות יש במידה מסויימת תחליף בדמות הצילום הסלולארי (גם לא בדיוק למרות השיפור המתמשך).

    בגדול יש פה שילוב של כמה דברים יחד שיוצר את ההאטה הגדולה במחצית השנה האחרונה – לכן באמת מעניין יהיה לראות מה יקרה ב-2014 כי חברות הצילום לדעתי לא יוכלו להמשיך לתפקד במתכונת הנוכחית עם הירידה הזאת תימשך.

    השב

  3. Avatar

    דודו

    02/08/2013 ב 7:19 PM

    כל מה שזה אומר שאנשים מצאו לעצמם תחביב חדש במקום צילום
    וזה SMARTPHONE
    וזה בסדר גמור וצפוי..
    בעוד 5 שנים האתר iphones.co.il
    יכתוב כתבה דומה לזאת כי יהיה צעצוע חדש בשוק..

    השב

  4. Avatar

    עידו גנוט

    02/08/2013 ב 7:29 PM

    הצילום כשלעצמו לא נעלם – אנשים מצלמים יותר מאי פעם – אנחנו בנקודת זמן בהיסטוריה האנושית כמוה לא הייתה מעולם – למיליארדי אנשים כיום יש מצלמה כמעט בכל רגע נתון.

    ויחד עם זה רוב “הצילום” הוא יותר תיעוד ופחות מה שנחשב “צילום” לפני 30, 40 או 50 שנה. זאת בעצם חלק מהמהפכה האמיתית – אבל גם הצילום “הקלאסי, לא ייעלם הוא כנראה יעבור בעצמו שינוי מסוים.

    השב

  5. Avatar

    VIVAEL

    02/08/2013 ב 7:41 PM

    שוק מצלמות חסררות מראה,אין סיכוי א,בגלל שהוא יקר כמעט כמו הרפלקסיות ודבר שני יש מתחרה ברמה לא מביישת האייפון! לגבי הרפלקסיות זה לא פלא בכלל כי כל שנה שנתיים יוצא דגם חדש עם תוספת של קישקוש קטן ואז מה? מצפים שנחליף,וגם החלוקה של פולפריים והבלגן עם העדשות_מלכהתחילה כל הבהלה לדיגיטלי הייתה מחוסר ברירה כי כמעט ולא ניתן לפתח תמונות מפילם !

    השב

  6. Avatar

    לוי

    02/08/2013 ב 10:53 PM

    אני מקווה שגם חברת קנון מפסידה מהמצב. בשנת 2012-2013 היא הכריזה על עדשות L שעולות אלפי דולרים יותר מאשר עדשות רגילות.

    השב

  7. Avatar

    אדי

    03/08/2013 ב 12:13 AM

    שוק-צילום מתכווץ זה גם אומר גלובלית ירידה בביקוש (או עליה בהיצע – תלוי מאיזה צד רואים את זה) וזה אומר ירידת מחירים לצרכן, וירידה עוד יותר גדולה במחירי ציוד משומש, או סטוק של חדש ששוכב במחסנים.

    השב

  8. Avatar

    עידו גנוט

    03/08/2013 ב 1:04 AM

    כמה דברים:
    א. לוי – עדשות סדרה L תמיד היו (ויהיו) יקרות יותר משאר עדשות החברה (לא לחינם L הוא קיצור של Luxury).
    ב. אדי – שוק מתכווץ במקרה הזה הוא אך ורק ירידה בביקוש – יוצרו ונמכרו הרבה פחות מצלמות ועדשות מכל הסוגים כפי שהגרפים שלנו מראים בבירור.
    ג. בשוק הצילום די נדיר לראות סטוקים יושבים במחסנים – עבור מרבית המוצרים פרק הזמן שמוצר סטנדרטי יושב אצל יבואן או החנות על המדף או במחסן הוא קצר יחסית (אני מדבר כאן על מצלמות ועדשות לא מוצרי עזר) – יש יוצאים מהכלל מן הסתם אבל מוצרי מיינסטרים נעלמים מהמדפים מהר מאד בדרך כלל ואני לא צופה שינוי (מה שיקרה הוא שייצרו כמויות קטנות יותר כי יהיה פחות ביקוש אבל התחלופה עדיין תהיה מהירה).

    השב

  9. Avatar

    אכילס

    03/08/2013 ב 1:32 AM

    ישנה כמות שעל יצרן לייצר על מנת להתאזן בין הוצאות והכנסות. ייצור כמויות קטנות (ומשמעותית) יכול להתברר כמהלך לא כלכלי ובמקרה כזה אין מנוס אלא מלסגור את פס היצור.

    מעבר לעובדה ששוק הצילום משנה עתה את פניו מאז הפציעה המצלמה הדיגיטאלית הראשונה לשוק אפשר לראות כי נוצרות שלושה מגמות:

    1.סמרטפונים – הרוב הדומם.

    2. הורים המצלמים את הילד בחוג לכדורגל (תחום מאד פופולארי בארה”ב), ימשיכו לספק את הביקוש לרפלקסיות של קרופ של פול פריים זולות.

    3. צלמים מקצועים או צלמים הנבדלים משתי משתי הקבוצות לעיל יעדיפו חיישן גדול יותר. כאן היתרון בגודל החיישן יהיה משמעותי יותר ביחס למספר הפיסקלים. על כן, כלל לא אתפלא אם בשנה הבאה תכריז סוני בבתערוכת פוטוקינה על מצלמה בגודל של a99 עם חיישן MF של הסלבלאד…

    השב

  10. Avatar

    עידו גנוט

    03/08/2013 ב 1:41 AM

    החלוקה נכונה אם כי הייתי מוסיף גם קבוצה שבעיני היא לא שולית בכלל והיא חובבי צילום – צלמים שאינם מקצוענים אבל רוכשים ציוד במיטב כספם ומנצלים כמעט כל שעה פנויה לצלם (סופי שבוע, חופשות וכו’). זאת קבוצה משמעותית מאד שמהווה גם חלק גדול מן הגולשים באתרי צילום (אצלנו אבל גם בעולם).

    לגבי סוני “A99” עם חיישן MF – לא הייתי מהמר על זה (הכיוון אליו סוני צועדת הוא מצלמות קטנות יותר עם איכות גבוהה – NEX עם חיישן FF וכו’).

    השב

  11. Avatar

    david

    03/08/2013 ב 10:45 PM

    מצורף מאמר מעניין מהאתר כלכליסט בנושא:
    “הסמארטפון הרג את המצלמה? להיפך; היא חייבת לו את חייה”.

    https://www.calcalist.co.il/articles/0,7340,L-3607732,00.html

    השב

  12. Avatar

    רפי

    05/08/2013 ב 10:30 PM

    הירידה במכירות של מצלמות במחצית הראשונה של שנת 2013
    נובעת מכמה סיבות.

    1.המצב הכלכלי הגלובלי ועליית מחירי המצלמות.
    2.כניסה מסיבית של מכשירי סלולר וטאבלטים וכ”ו בעיקר בקרב בני הנוער והדור הצעיר
    אשר גרם גם לצניחה במכירות של נגני – mp3 ו- mp4 .
    3.שוק רווי במצלמות.
    4.אין מצלמות פורצות דרך ורבים מעדיפים להישאר עם הציוד
    ולחדש ציוד בזמנים ארוכים יותר.

    השב

  13. Avatar

    עידו גנוט

    05/08/2013 ב 10:46 PM

    2 הנקודות הראשונות הוזכרו גם על ידינו.
    בנוגע לשתי האחרונות – העובדה שבשוק יש הרבה היצע לא אומרת שלא ירכשו – הרי גם במחצית השנייה של 2012 היה הרבה היצע אז למה דווקא במחצית הראשונה של 2013 זה הפריע לאנשים לרכוש?

    לגבי הנקודה האחרונה – אני לא חושב שכרגע יש פחות (או יותר) מצלמות פורצות דרך מאשר לפני חצי שנה – כמו במקרה הקודם – השוק לא השתנה – יש כל העת דגמים חדשים (ה-D7100 של ניקון בהחלט הביאה כמות נכבדה של שיפורים) קנון אכן תקועה במקום השנה (ה-70D עוד לא נמכרת בחנויות וה-700D לא מחדשת כלום – הדגמים הגבוהים הוכרזו בשנה שעברה כבר) אבל גם אם יש קצת סטגנציה זה לא מסביר ירידה של עשרות אחוזים בחצי שנה.

    השב

להגיב על אכילס לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *