ראשי מגזין טכנולוגיות צילום קרל זייס: מה עומד מאחורי עדשת ה-55 מ”מ המהפכנית

קרל זייס: מה עומד מאחורי עדשת ה-55 מ”מ המהפכנית

7
0

את עדשת ה-Distagon T* 1.4/55 של חברת קרל זייס (צייס) פגשנו לראשונה בתערוכת פוטוקינה 2012 בשנה שעברה. אז היה מדובר באב טיפוס ראשוני יחסית. מאז סיימה החברה את הפיתוח והעדשה צפויה להגיע לשוק בקרוב מאד. לאחרונה פרסמו בחברה סרטון קצר בו מדבר אחד מנציגי החברה ומסביר מה כל כך מיוחד בעדשה החדשנית.

הגולשים הקבועים של האתר זוכרים בוודאי את המפגש שערכנו לפני כחצי שנה בתערוכת פוטוקינה 2012 בו ראיינו את מר. ברטרם הונלינגר מחברת קרל זייס. בראיון שאלנו את מר הונלינגר מספר שאלות בקשר לעדשה אשר הינה גרסה חדשה לחלוטין ושונה מכל עדשות ה-“Normal” הקיימות כיום בשוק.

כך מעצבים עדשה מנצחת

Carl zeiss 55mm 1

המטרה של חברת זייס הייתה לפתח אופטיקה בעלת איכות גבוהה במיוחד על פני כל הפריים גם בצמצם פתוח לגמרי (f/1.4). בעוד שעדשות מהירות סטנדרטיות מתקשות בדרך כלל לספק חדות גבוהה מאד בצמצם פתוח (לא כל שכן על פני כל רוחב הפריים בעדשות Full Frame), במקרה של ה-Distagon T* 1.4/55 התכנון האופטי המורכב נועד בדיוק למטרה זו. די אם נזכיר את האלמנט הקדמי העצום של העדשה – 82 מ”מ קוטרו – הרבה מעבר לכל עדשה מקבילה בכדי שתוכלו להבין כי בזייס בחרו ללכת על כל הקופה עם העדשה החדשה.

אבטיפוס של עדשת Distagon T* 1.4/55 בתערוכת פוטוקינה 2012 (צילום: אופיר אילוז)

Carl zeiss 55mm 4

בסרטו הנוכחי מדבר דוקטור Hubert Nasse (אחד המדענים בחברת זייס ובין הראשונים שניסו את המוצר החדש) על יכולותיה של העדשה ועל תהליך הפיתוח של אשר היה באופן מפתיע קצר למדי.

Distagon T* 1.4/55 – תהליך הפיתוח ועוד

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=8mEj6CqZWMk[/youtube]

אנו מקווים לנסות את העדשה ברגע שזאת תגיע ארצה. דבר אחד שאנו יכולים לומר כבר עכשיו – פרס העיצוב בו זכתה העדשה מוצדק לחלוטין. זייס הציגה ליין עיצובי חדש לגמרי ושונה מכל מה שהיה מוכר עד כה (מסיבי מאד אך יחד עם זאת מאד חלק ונקי). אנו בהחלט ממתינים לראות דגמים נוספים מסדרת העדשות המיועדות לקנון/ניקון בעיצוב החדש.

עיצוב העדשה – בתוכנת CAD

Carl zeiss 55mm 3

עוד פרטים ניתן למצוא בבלוג של חברת קרל זייס.

חדות לכל רוחב הפריים – גם בצמצם פתוח

Carl zeiss 55mm 2

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב טכנולוגיות צילום

7 תגובות

  1. Avatar

    אדי

    30/03/2013 ב 7:26 AM

    מעניין שכאשר עדשת נורמל-פריים ברמה אופטית כזו מופיעה בשוק, פתאום מוכנים כולם להודות בפגמים של עדשות אחרות ברמת המחיר שלה, פגמים שטרחו במשך שנים להכחיש אותם בעקשנות…

    האם זה כי שאר העדשות היקרות היו ללא רף גבוה שישים אותן במקומן – למרות מחירן הגבוה ?

    השב

  2. Avatar

    אדי

    30/03/2013 ב 7:31 AM

    אם הבנתי נכון, הסיבה לזמן התיכנון הקצר של העדשה (כשנה מתחילת התיכנון ועד ליצירת האבטיפוס) הוא הסתמכות על נוסחת הדיסאטגון הקלאסית, בתוספת לקחים שנלמדו מתיכנון של עדשות לקולנוע

    השב

  3. Avatar

    עידו גנוט

    30/03/2013 ב 1:04 PM

    מזה פגמים – האיכות האופטית בצמצם פתוח הייתה רחוקה משלמות – אצל כולם אגב זה לא משהו של זייס. כשנבדוק אותה נשווה אותה לניקון המקבילה ונראה מה יהיו ההבדלים. אגב מעניין לראות אם סיגמא תוציא עדשת 50 מ”מ 1.4 מהסדרה החדשה שלה – זאת יכולה להיות תחרות מעניינת מאד (הסיגמא תהיה הרבה יותר זולה ועם מנוע). אם היא תהיה חדה כמו ה-35 מ”מ החדשה שלהם – היא תזכה להצלחה עצומה.

    לגבי זמן הפיתוח – אני ממליץ לשמוע שוב את הראיון שלנו עם זייס – לדעתי הוא מדבר על זה שם (אלא אם זה משהו שהוא אמר לי באופן פרטי לפני או אחרי הראיון).

    השב

  4. Avatar

    אכילס

    30/03/2013 ב 6:40 PM

    ככל שמפתח הצמצם פתוח יותר כך גדלים האברציות האופטיות בטור אקספוננסי. זהו עקרון ידוע מימים ימימה. במידה ומצליחים להתגבר על אברציות מסוג מסוים, למשל CA או אפילו ממעלה גבוהה יותר, LoCA אברציות אחרות יופיעו במקומם. לכן הפרינציפ הוא למצוא את שיווי המשקל הנכון בין כל האברציות ויחד עם זאת לשמור על נפח ומספר אלמנטים במסגרת הסביר.
    תכנון עדשות נורמל בטווח 50 מ”מ התבסס עד היום על התכנון הסימטרי של double gauss. חלק מהחברות הצליחו להעלות את רף שיווי המשקל ובכך לצמצם את מספר הפשרות/אברציות ע”י הגדלת האלמנטים (ע”ע סיגמא 50/1.4 עם קוטר 77), שילוב אלמטים אקזוטיים (ע”ע לייקה סומילוקס 50/1.4) או שילוב של שניהם (ע”ע סוני-זייס 50/1.4 פלאנר האמורה להפציע בחודש-חודשיים הקרובים).

    השב

  5. Avatar

    אכילס

    30/03/2013 ב 6:41 PM

    עת שפיתחו את הדיסטגון 55/1.4 בחרו המהנדסים בקרל זייס לסטות באופן רדיקאלי מהתכנון השמרני של הפלאנר והעדיפו על פניו את התכנון האסימטרי של הדיסטגון מה שמאפשר להם להוסיף יותר אלמנטים, ובעצם להאריך והלגדיל את ממדי העדשה, ולקבוע רף חדש עם מינימום אברציות. לא ניתן להתעלם מהגאווה הנשקפת מפניו של ד”ר נסה בסרטון בו הוא מנסה לתאר, במסגרת אילוצי השיווק, את יכולתיה של העדשה המדוברת.

    אגב לעדשה 12 אלמנטים, לא פחות.

    השב

  6. Avatar

    עידו גנוט

    30/03/2013 ב 8:15 PM

    אכן – להבנתי זה חסר תקדים.

    השב

  7. Avatar

    ZeevK

    02/04/2013 ב 10:12 PM

    פרומו למחיר מטורף בסביבות ה-2500$ (לא אתפלא אם יבקשו אף יותר). את ה-50/1.4 SONY PLANAR החדשה אפשר כבר להזמין (pre-order)ב-1500$, אז הצעצוע הזה יכול לעלות גם פי שנים…

    אז מכיוון שאני לא הולך להוציא 1500$ על עדשת נורמל, קניתי לי את ה-50/1.4 ה-“ישנה” והמאוד “לא מושלמת” ב-300$ כולל מישלוחה (וגם זה הרבה מידי לדעתי).

    השאלה היא, מה אני אעשה עם ה-1200$ שחסכתי?

    השב

להגיב על אדי לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *