ראשי מגזין אומנות הצילום בחלל

אומנות הצילום בחלל

0
0

כיצד הופך אסטרונאוט אחד את החוויה המורכבת והטכנית בדרך כלל של הטיסה והשהיה בחלל למשהו שניתן להציג בגלריה או מוזיאון? מהם הקשיים של הצילום בתנאים של חוסר כבידה וכיצד ניתן לנצל אותם בכדי להקנות לצלם יתרון ולייצר תמונות שאין כל דרך אחרת לצלם על פני כדור הארץ. הכל בהרצאה אחת מפי אחד מבכירי האסטרונאוטים של NASA ששב זה מכבר משהיה ממושכת בחלל.

את האסטרונאוט האמריקני Don Pettit כבר פגשנו כאן בעבר כמי שאחראי לכמה מן התמונות המרשימות ביותר אשר צולמו מתחנת החלל הבינללאומית. Pettit הוא בעל תואר דוקטור מאוניברסיטת אריזונה והיה חוקר במעבדות לוס אלמוס בטרם הצטרף ל-NASA ולזכותו נזקפות כפי שכבר סיפרנו לכם בפעם שעברה לא מעט “המצאות” בתחום הצילום בחלל (וגם כמה פיתוחים חלליים יום יומיים יותר כגון כוס קפה שאיננה נשפכת גם בתנאי חוסר כבידה).

בחלל אין זמן להדליק את המצלמה (קרדיט: Don Pettit/NASA)

Space photography art 2

לאחר שחזר לאחרונה משהיה בת כ-200 יום רצופים בתחנת החלל נתן Pettit הרצאה בכנס Luminance שהתקיים בספטמבר האחרון בניו יורק ועסק בצילום. Pettit שיתף את המאזינים בחוויות שונות הנוגעות לצילום בחלל, בחלק מן הקשיים וגם ביתרונות שחוסר הכבידה מאפשרת לחופש היצירתי של הצלם.

Don Pettit בהרצאה בכנס Luminance

[vimeo]https://vimeo.com/51632896#[/vimeo]

כמה נקודות שעלו מן ההרצאה (מומלץ בחום לצפות בסרטון במלואו):

  • כדור הארץ זז מהר מאד כשאתה שוהה בתחנת החלל. אם רוצים לצלם נקודה מסוימת עומדות לרשות הצלם שניות בודדות לעשות זאת ואם יפספס יעברו 11 יום עד שיעבור בדיוק מעל אותה נקודה שוב.
  • בגלל מהירות התנועה מרכזים האסטרונאוטים כמות עצומה של מצלמות וציוד צילום מוכן לפעולה באזור ה-cupola שבתחנת החלל המורכב מחלונות גדולים ובולטים המיועדים לצילום כדור הארץ.
  • שקיעה מעבר לאופק הנמשכת בכדור הארץ מספר דקות לוקחת שניות בודדות בתחנת החלל – מסיבה זו האסטרונאוטים מעולם אינם מכבים את המצלמות בתחנה בכדי לא לבזבז אף רגע מיותר.
  • נקודת המבט מתחנת החלל היא רחבה ביותר – היא מאפשרת לצלם בו זמנית תמונה ברוחב של מחצית יבשת.
  • Pettit הצליח לשכנע את NASA לסלק את הפילטר האינפרה אדום מ-D3S אחת בתחנת החלל וצילם תמונות אינפרה אדומות של אזורים שונים בכדור הארץ – התוצאות מעניינות מדעית ומדהימות מבחינה ויזואלית.
  • למרות ש-NASA התקינה חלונות מונעי החזרים לצורך צילום מה-cupola עדיין יש החזרים שקשה למנוע ולצורך כך פותח מנגנון מיוחד שמזכיר צווארון גולף שחור עצום שמכסה חלק ניכר “מהחדר” כאשר דרכו מעביר הצלם רק את ראשו וידיו.
  • Pettit פיתח טכניקת HDR לצילום ערים מהחלל באופן שאלו לא ימרחו וחיבר אותם לסרטון timelapse. זאת דרך מעולה לצילום ותיעוד תופעת האורורה אשר לדבריו איננה “עוברת” טוב בעת צילום וידאו מהחלל.
  • הצללים בחלל קשים (השמש חזקה מאד ואין אטמוספירה ועננות אשר יוצרות “דפיוזר” טבעי כפי שקורה בכדור הארץ) ולכן יש לקחת זאת בחשבון אם כי לעיתים הדבר מוביל דווקא לתוצאות יצירתיות.
  • Pettit מסביר בסרטון כיצד פיתח מנגנון מיוחד לצילום ערים מהחלל באמצעות חלקים שמצא בתחנת החלל – התוצאה מדהימה והשיפור ביחס למה שניתן היה לעשות רק לפני שנים ספורות הוא עצום (הרזולוציה של ה-D3X למשל מאפשרת כיום להגיע ל-10 מטרים לפיקסל מתחנת החלל).

“גולף” מונע החזרים ב-cupola ובתוכו Pettit מוקף מצלמות (קרדיט: NASA)

Space photography art

כמו תמיד כשאנו מזכירים את נושא השימוש במצלמות בחלל, אנו ממליצים למי שמתעניין וטרם קרא, לעיין במאמר המקיף שלנו העוסק במצלמות בחלל ומסקר את ההיסטוריה של צילום אנושי בחלל מטיסתו הראשונה של יורי גגרין ועד תחנת החלל הבינלאומית.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *