ראשי מגזין DIY עשה זאת בעצמך: תאורת LED

עשה זאת בעצמך: תאורת LED

4
0

אנו שמחים לפרסם היום כתבה קצרה ראשונה המתארת פרויקט עשה זאת בעצמך (DIY) בתחום הצילום. אם גם אתם מעוניינים ליצור פרויקטים עצמיים דומים בתחום הצילום אתם מוזמנים לפנות אלינו.

לבנות פאנל LED או אז איך עלה הרעיון?

לפני מספר חודשים פורסמה ב-MegaPixel ידיעה העוסקת בפאל ה-LED של חברת Rotolight המכונה ANOVA. בנוסף באותה ידיעה הוזכר גם פאנל LED קטן וזול משמעותית של חברת Rotolight  המכונה RL48. אלא שגם הפאנל הנ”ל אינו זול במיוחד ועלותו מגיעה לקרוב ל-300 לירות סטרלינג.

תאורת LED בייצור עצמי

LED 1

כשראיתי את מחירו של הפאנל ביחס לנתוני המכשיר נזכרתי כי עלותם של הרכיבים להתקן שכזה לא אמורה לעלות לצרכן יותר מ-20 דולרים. לפיכך יצאתי להרכיב התקן משלי שנתוניו אינם נופלים (ואולי אף עולים) על אלו של ה-RL48 ומחירו שבריר מן המוצר המסחרי

עיצוב כללי

להכין מעגל מודפס עגול היא משימה מורכבת מידי עבורי ולכן עיצבתי לוח מלבני. הלוח פועל באמצעות 3 סוללות AA, אבל מומלץ סוללות הUltimate Lithium מבית אנרג’ייזר לעוצמה המקסימלית (כך גם במוצר של Rotolight).

כולל הסוללות מידותיו של ההתקן אותו יצרתי הן 13X7X2.7 סנטימטרים.

מלבן תאורה

LED 2

תהליך העבודה

הייתה זו הפעם הראשונה שהכנתי מעגל מודפס (PCB). מכיוון שהלוח כולל כל כך הרבה נורות LED, במקום להתעסק עם חוטים וחיבורי בדיל מסורבלים, החלטתי להדפיס את המעגל. זה לקח מספר שבועות לעצב, לקנות את הכימיקלים ולהדפיס אותו בהצלחה, והתוצאה מאוד מספקת. אחר כך הייתי צריך להלחים את הלדים, כאן עזר לי אבי. [לא זה המקום להסביר את התהליך המורכב למדי של ייצור PCB אבל ניתן למצוא ברשת לא מעט מדריכים המסבירים כיצד לעשות זאת – כולל כאלו בעברית).

השוואה עם המוצר המקורי

כדי לעשות את זה מאורגן וברור, הכנתי טבלה (החלטתי לקרוא ללוח X-Lux – ה-Lux בלטינית זה אור. אם נוסיף “X” –  לכל שם – במסורת השנתיים האחרונות, הוא חייב להפוך למגניב).

LED chartאביזרים נלווים

ה-X-Lux לא מגיע אמנם עם מרככי אור איכותיים, או ג’לים קשיחים שמשנים את צבע האור. אבל גיליתי שאפשר להשיג ריכוך בעזרת נייר אפייה, כמה שיותר שכבות, יותר ריכוך. את הג’לים אפשר בקלות לפרוס קצת נייר צלופן על הלדים. רק צריך להיות יצירתי, ואפשר לחסוך מעל 600 דולר.

X-Lux – בלי גימיקים מיותרים

LED 3

עוצמת הארה

לא התנסיתי בעוצמת ההארה של ה RL48 אבל אני יודע שה-X-Lux מפיק הרבה מאוד אור. אפשר גם לראות בהשוואות תמונות את ההבדלים. תדמיינו פנס.. תכפילו את מה שיוצא ממנו פי 30 וזה מה שתקבלו פחות או יותר מ-X-Lux. הזווית הארה, למרות מה שכתוב על הנייר, היא דווקא טובה ומספיקה.

אייפון עם תאורת ה-X-Lux

LED 5וללא תאורה להשוואה

LED 4

חיי סוללה

שוב, אני לא יודע מה ה-RL48 מספק בפועל, אבל אצלי שלושת הסוללות (AA), מדגם Ultimate Lithium, מספיקות ל3 שעות רצופות של הארה.

תאורת X-Lux – מבט מאחור

LED back

סיכום

אז זה לא מותג, הוא אולי לא מרשים ויזואלית, זווית ההארה קטנה יותר, והוא גם לא מגיע עם אביזרים מפוארים. אבל בשביל כזה מחיר? הייתי לוקח 5. וגם אז, זה היה שישית מהמחיר של ה-RL48.

ונזכיר שוב, אם גם לכם יש רעיון לפרויקט DIY בתחום הצילום ואתם רוצים לכתוב מדריך – ספרו לנו ואולי נפרסם גם אותו

Avatarאורן א.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב DIY

4 תגובות

  1. Avatar

    יואב

    14/11/2012 ב 10:56 AM

    זה אמנם חוויה טובה לבנות מערכת משל עצמך, אבל מי שמעוניין לקנות תאורת לדים לא חייב לחפש אחת שעולה 600$. הנה למשל גוף תאורה, אמנם לא הכי איכותי, אבל עושה את העבודה, ב-40$.

    https://dx.com/p/rechargeable-2-mode-5600k-77-led-white-light-video-lamp-for-camcorder-camera-108935

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    14/11/2012 ב 2:55 PM

    יש בהחלט הרבה דברים סיניים זולים (נתקלנו בלא מעט כאלו בפוטוקינה). לי יצא בעבר לעשות פרויקט DIY (לא בתחום הצילום אבל דווקא משהו הקשור לתאורות LED וטיפה דומה למה שיש פה) ויש בזה הרבה הנאה – גם אם המוצר הסופי לא בהכרח הכי אסתטי ואפילו אם הייתי יכול לרכוש אחד בלא הרבה יותר כסף בחנות – זה פשוט כיף ונותן תחושה של הישג (הינה עשית משהו שבאמת עובד).

    כפי שכתבנו מאד נשמח לעוד חברה שיפרסמו פרויקטי DIY אצלנו – פה היה טיפה פחות פירוט של שלבי העבודה בתמונות (אפשר תיאורטית אפילו סרטון וידאו למי שממש מוכן להשקיע) אבל לדעתי זה משהו שיכול מאד להוסיף – ממש שלב אחר שלב איך לבנות מוצר.

    השב

  3. Avatar

    חיים

    14/11/2012 ב 5:58 PM

    אהבתי את הרעיון הכתיבה והביצוע, כל הכבוד

    השב

  4. Avatar

    יקים

    20/11/2012 ב 9:50 AM

    כל הכבוד. אני מעריך מאד אנשים שיכולים לעשות כאלו דברים.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *