ראשי מגזין DIY SmartTripod: צלם היזהר – הרובוט מאחוריך

SmartTripod: צלם היזהר – הרובוט מאחוריך

4
0

האם תפקידו של הצלם התיעודי בסכנה? מפתח אמריקני כישרוני במיוחד יצר רובוט נושא מצלמה אשר מסוגל לעקוב אחר פעולותיו של המצולם ולהחליף צלם תיעודי ברמת דיוק שעשויה להשאיר אתכם פעורי פה.

נפתח דווקא עם ביל גייטס. המיליארדרר הנדבן אשר הבטיח להוריש את כל הונו לצדקה (פרט ל-10 מליון דולר לילדיו) הוא כידוע מייסד חברת מיקרוסופט. גייטס מזוהה בעיקר עם מהפכת המחשוב האישי בשנות ה-80 של המאה הקודמת, אלא שבשנים האחרונות מטיף גייטס לא מעט למהפכה חדשה – המהפכה הרובוטית (ראו בין השאר את הראיון הבא). תחת הנהגתו (וגם לאחר פרישתו) משקיעה חברת מיקרוסופט לא מעט מאמץ בפיתוח רובוטים אשר יוכלו להביא תועלת במגוון תחומים – מסיוע לקשישים ועד לימוד וחינוך. בשנים האחרונות מנהלת חברת מיקרוסופט מעבדת מחקר גדולה בתחום הרובוטיקה וכחלק מפעילויותיה מתקיימות מידי שנה תחרויות הפתוחות לקהל הרחב חובב הטכנולוגיה העוסקות בפיתוח רובוטים שונים ומשונים.

הרובוט צלם – תחליף לצלם אנושי?

SmartTripod 2

אחד מן המתמודדים בשלב הגמר של תחרות ה-Robotics @Home אותה קיימה מיקרוסופט השנה היה Arthur Wait – בשלן חובב ומהנדס ביום וחובב רובוטיקה מושבע בלילה. Wait הצליח לפתח (בסיוע עזרה מחברת מיקרוסופט) את ה-SmartTripod – רובוט ממונע ועליו חצובה עם מצלמה המחוברת למנועים השולטים בתנועתה. המנגנון המורכב הזה מחובר למחשב נייד ולחיישני קינקט (Kincet) של מיקרוסופט המסוגלים לזהות את תנועותיו של אדם בחלל ולעקוב אחריו באופן מדויק למדי, כפי שתוכלו לראות בסרטון המופיע מטה, ה-SmartTripod מסוגל כבר כעת להחליף בהצלחה רבה צלם אנושי לצורך צילום סרטון הכנת ארוחה איטלקית.

הרובוט המצלם – עוקב אחר הדובר

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=6J9uRbjQGjY[/youtube]

מי שמעוניין לראות את התוצאה הסופית – מוזמן לצפות בסרטון הכנת הארוחה אשר צולם כולו על ידי הרובוט

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=rhmcqUx4PHI[/youtube]

כפי שניתן לראות בסרטון מוצגת מערכת ה-SmartTripod כשהיא עושה שימוש במצלמת וידאו ייעודית. לא קשה להניח שמערכת דומה יכולה לעשות שימוש גם במצלמת רפלקס משולבת follow focus חשמלי הנשלט על ידי הרובוט (הן הפוקוס והן הזום). Wait אגב ציין בסוף הסרטון כמה שיפורים שהוא מעוניין להכניס במערכת כמו לדוגמא הוספה של מצלמה נוספת לצילום זווית רחבה. הרעיון של שילוב מספר מצלמות (ואולי גם מספר מיקרופונים כיווניים) עשוי לאפשר יותר חופש פעולה בשלב העריכה. המערכת בשלב זה הינה סוג של אבטיפוס בשיטת עשה זאת בעצמך (DIY). לא ברור האם ל-Wait יש כוונה להפוך את המערכת להתקן מסחרי אותו יוכלו מוסדות וצלמים פרטיים לרכוש בעתיד, אבל מדובר ללא ספק בהוכחת היתכנות מרשימה ביותר. אגב Wait זכה בתחרות בפרס הראשון (הפרס הכספי לא היה גבוהה במיוחד – כ-10,000 דולר בלבד) אך Wait והרובוט שלו זכו לחשיפה רחבה מאד.

Wait והרובוט צלם אותו פיתח

SmartTripod 1

השימושים האפשריים של הטכנולוגיה הם ללא ספק פורצי דרך – החל מצילום בסביבת למידה מקוונת (e-learning), הכנת סרטוני הסבר במגוון נושאים (כמו בישול המופיע בדוגמא, אך ניתן למצוא ברשת מליוני סרטוני הסבר בנושאים שונים) ובעתיד אולי אפילו צילום בתערוכות (משהו שאנו וודאי היינו שמחים לעשות בו שימוש בכל פעם שאנו יוצאים לתערוכה). עוד פרטים אודות ה-SmartTripod ומפתחו תוכלו למצוא בעמוד הגוגל (האם במיקרוסופט בזבזו את כל הכסף על רובוטים?) של Arthur Wait.

SmartTripod  – יכולת שליטה ותנועה מתקדמת

SmartTripod 3

לנו נותר רק לתהות האם בקרוב צפוי גם רובוט צילום חתונות?

SmartTripod  – משולב קינקט

SmartTripod 4

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב DIY

4 תגובות

  1. Avatar

    Giora

    01/06/2012 ב 3:04 PM

    יופי! עכשיו אנשים יצטרכו לדעת עוד פחות על צילום בכדי לקרוא לעצמם “צלמים”, הם רק יצטרכו כסף… הרבה כסף… בכדי שהצילומים “שלהם” (כמו שפוטושופ זה “שלהם”) יראו מקצועיים. מי שירצה להחשב יהיה יותר במאי מצלם (כבר קורה עם צלמים לא מעטים שבפועל מנצחים על מקהלת אסיסטנטים, מומחי מחשב, תפאורנים, מלבישים, תאורנים ומאפרים…) אבל מאידך – אולי הכשרוניים ויחידי-הסגולה דווקא יבלטו פתאום מתוך המושלמות הטכנולוגית.
    איך אמרת אתמול בנושא אחר (לא רחוק, הפרדת סטילס איכותיים מתוך וידיאו)? “ימים יגידו”. לא הרבה מאד ימים לדעתי…

    השב

    • Avatar

      עידו גנוט

      01/06/2012 ב 3:43 PM

      אני חושב שצריך להבין מה יש פה. מי שראה את הסרטון הראשון (וגם השני של איך זה עובד בפועל – לא רע בכלל אגב) מבין שלא מדובר כאן בצילום אומנותי. או אפילו בתחליף לצלם וידאו מקצועי במיוחד אלא בתחליף למצב בו הייתה מעמיד מצלמה סטטית או שפשוט לא היתה לך יכולת לצלם בכלל כי אין לך צלם נוסף.
      השימושים של זה מאד רבים – גם בבתי ספר ואוניברסיטאות, גם עבור חברה שרוצים לצלם סרטונים שמדגימים איך הם עשו דברים ועוד.
      המחיר הוא פקטור מרכזי כאן כי הרובוט הנוכחי מאד יקר אבל הוא DIY – אפשר למזער ולהוזיל את המערכת להערכתי לרמה שהיא תעלה גג כמה מאות דולרים בודדים ואז זה כבר הרבה הרבה יותר מעניין. אפשר גם לחשוב על מערכת כזאת שתשב למשל על שולחן ולא על הרצפה ותהיה עוד יותר קטנה זולה ופשוטה ותאפשר לצלם סרטונים פשוטים של הסבר על מוצר (הרבה אנשים אוהבים להכין כאלו וזה כלי מאד נוח).

      השב

  2. Avatar

    Arthur

    01/06/2012 ב 7:24 PM

    Thanks for the review. To be clear, my intention is not to replace the artistry of a cinematographer or filmmaker (how could a computer ever do that?). This is simply a proto-type for a tool that amateur videomakers might find helpful.

    השב

  3. Avatar

    שייקה

    03/06/2012 ב 3:00 AM

    אחלה רעיון שימושי מאוד לדעתי במיוחד עבור הרצאות ודברים כאלה כגון סקירות מוצר כמו שאמרו כאן.

    וגם לתוכניות בישול…

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *