ראשי מגזין Heather & Ackroyd: פורטרטים מדשא

Heather & Ackroyd: פורטרטים מדשא

2
0

הסיפור אותו אנו מביאים בפניכם הוא לא פחות ממדהים. זוג האומנים הבריטיים הסביבתיים Heather Ackroyd  ו-Dan Harvey עובדים מזה עשורים רבים עם דשא. לא רבים יקשרו אולי אומנות בדשא לצילום אבל זה בדיוק מה שעשו השניים בתהליך פיתוח אשר מזכיר מאד עבודה בחדר חשוך כאשר ההדפסה הסופית נצרבת על הדשא הגדל – כיצזה נעשה וה עומד מאחורי המיזם, הכל הכתבה שלפניכם.

הביוגרפיה האישית של Ackroyd ו-Harvey מרתקת. השניים גדלו בבריטניה ומאז שנות ה-80 של המאה הקודמת הם עוסקים באומנות סביבתית מסוגים שונים. דשא תמיד ריתק אותם כמדיום חי אשר באמצעותו ניתן ליצור עבודות בעלות זמן חיים קצר יחסית אך שונות וייחודיות. העבודה עם דשא איננה עניין של מה בכך – השניים בחנו אין ספור סוגים של דשאים ובמהלך חיפושיהם אף פנו למכון הבריטי “לדשא וסביבה” (Institute of Grassland and Environmental Research – כן יש גוף כזה באנגליה), אשר זיהה במסגרת עבודת מחקר מקיפה גנים ואנזימים מיוחדים הגורמים לדשא לנבול ולאבד את צבעו הירוק. החוקרים מצאו זן טבעי של דשא המסוגל לשרוד כשהוא ירוק גם בתנאים קיצוניים ובו עושים Ackroyd ו-Harvey שימוש מאז אמצע שנות ה-90 בכדי “לקבע” את תמונותיהם לזמן ארוך יותר (לעיתים עד שבועות) ולהציגם בסביבה מוארת.

פורטרט-דשא (קרדיט: Heather & Ackroyd)

Ackroyd Harvey 4

Ackroyd ו-Harvey עבדו במשך השנים על שורה ארוכה של פרויקטים, חלקם בתחום הפיסול ובתחומים אחרים של אומנות פלסטית (הם אפילו יצרו מעיל “פרווה” מדשא לפרויקט אשר עסק בפרוות). לדברי השניים, הכלורופיל היוצר את הירוק שבצמח הוא כה רגיש לאור עד כי הוא מאפשר באמצעות טכניקה של הקרנה מדודה של אור ושימוש בנגטיבים, יצירה של הבדלים עדינים בבהירות הדשא (התוצאה בפועל היא “הדפס דשא” מונוכרומטי). הדפס זה מסוגל לשרוד כאמור פרק זמן קצוב ובמהלכו הוא דוהה. חלק מתהליך הלימוד של השניים כלל הבנה באשר לאופן ההצגה של התמונות המחייב מלבד חללים עצומים גם שמירה על תנאים סביבתיים נתונים ובעיקר הימנעות מתאורה ישירה על היצירה המאיצה את תהליך ההצהבה אשר מגיע בסופו של דבר עם מותו של הדשא.

תהליך קמילה – שלושה שלבים בחיי צילום-דשא (קרדיט: Heather & Ackroyd)

Ackroyd Harvey 3

אחד הדברים אשר מייחדים את עבודתם של Ackroyd ו-Harvey הוא הגודל. דשא איננו מאפשר לרוב רזולוציות גבוהות מאד ולכן בכדי לייצר תמונות בעלת פרטים רבים יש צורך בשטח ובמקרים רבים גם הרבה ממנו כפי שניתן לראות בחלק מן היצירות. כאמור חלק מעבודותיהם מתנוססות בחללי ענק והם הוצגו בעשורים האחרונים במוזיאונים וגלריות בכל רחבי אירופה וזכו לחשיפה נרחבת מאד כולל כתבות וראיונות עיתונאיים לרוב.

פורטרטי דשא באור (קרדיט: Heather & Ackroyd)

Ackroyd Harvey 1

פורטרטי דשא בשלבי קמילה (קרדיט: Heather & Ackroyd)

Ackroyd Harvey 2

כתבה העוסקת ב-Ackroyd ו-Harvey (העיסק בצילום מתחיל מדקה 2:45 לערך)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=eW2x_HnC-go[/youtube]

הרצאה מקיפה שנתנה Heather Ackroyd בכנס העוסק בסביבה לפני כ-3 שנים – החלק הראשון עוסק בדשא ובעבודה עימו

[vimeo]https://vimeo.com/3548818[/vimeo]

מידע נוסף ותמונות ניתן למצוא באתר האינטרנט של Heather Ackroyd ו-Dan Harvey.

מספר תמונות של פרויקטים נוספים של הזוג (קרדיט: Heather & Ackroyd)

Ackroyd Harvey 5

Ackroyd Harvey 6

Ackroyd Harvey 7

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

2 תגובות

  1. Avatar

    גיורא

    18/05/2012 ב 3:10 PM

    בהחלט מרתק כטכניקה, ומקסים בעיני שמשקיעים כל כך הרבה מאמץ תוך ידיעה (אולי אפילו בגללה) שהיצירה שלך תתיבש ותעלם, רק שלדעתי יש סתירה בין שמירת הסביבה לבין זה ברגע שאתה חייב לתלוש משטח של דשא מהטבע ולהציגו בתוך סביבה מוזיאונית. אם כבר אז הייתי הולך על שבלונות שגורמות לחלקים הרצויים לגדול לגבהים שונים ואולי גם בגוונים שונים אבל בתוך משטח דשא אמיתי, בחוץ, ושהאנשים יקבלו אפשרות לצפות בזה מלמעלה – במקום שהדשא ייעקר, ימוסגר ויסובב אנכית בכדי לעשות לנו נוח. אבל… באמת מדהים כרעיון וכטכניקה יצירתית.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    18/05/2012 ב 5:34 PM

    יכול להיות שהם עשו גם משהו כזה (הם כבר שנים בעסק ועשו המון פרויקטים). אני מניח שהתשובה שלהם היא שזאת סוג של אמירה אומנותית/סביבתית נגד מגמות אורבניות/מתועשות – אבל זה רק פרשנות שלי…

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *