ראשי מגזין זכויות הצלם Pinterest או מי גנב לי את התמונה?

Pinterest או מי גנב לי את התמונה?

5
0

שמעתם על pinterest? לא, כנראה שאתם לא חלק מן החתך הדמוגרפי הנכון (כלומר אמריקנית בת 35 ומטה). אז למה זה בכל זאת צריך להעסיק אתכם? כי מדובר ברשת החברתית המתפתחת בקצב המהיר ביותר בעולם והיא מבוססת כולה על תמונות, כאלו שיכולות להיות גם שלכם.

pinterest היא רשת חברתית מבוססת תמונות אשר עלתה לאויר ב-2010. בינואר 2012 כבר היו רשומים לרשת החדשה קרוב ל-12 מליון מתמשים והיא הפכה לרשת החברתית בעלת קצב הגידול המהיר בהיסטוריה. הרשת סובבת סביב רעיון ה-pin (ולמרות שקהל היעד הוא בעיקר נשים בנות 35 ומטה, הכוונה כאן היא לנעיצת סיכה ולא לשום דבר אחר). משתמשים אשר אוהבים תמונה מסויימת יכולים לנעוץ אותו על הקיר שלהם – תמונות הופכות לפופולאריות בהתאם לכמות הנעיצות וניתן לאחד מקבץ תמונות (או סרטונים או אפילו דיונים) תחת נושא מסויים (מכאן החצי השני של שם האתר המגיע מן המילה interest).

Pintrest 1

הבעיה עם pinterest כמו עם לא מעט אתרים אחרים בהם התוכן מגיע ישירות מן הגולשים הוא בכל הקשור לזכויות יוצרים. מכיוון ש-pinterest הוא רשת חברתית מבוססת תמונות ומכיוון שקל יותר להעתיק ולפרסם מחדש תמונה מאשר סרטון למשל (למרות שגם זה נעשה כמובן), הפכה pinterest לסוגיה בוערת במיוחד בכל הקשור לזכויות יוצרים ברשת וכזו הגדלה ומתפשטת כל הזמן. אפילו גופים מרכזיים בתעשיית הצילום דוגמת Getty Images מתחילים לחוש כנראה לאחרונה את השפעת זליגת התמונות אל תוך הרשת החברתית והחברה נמצאת לפי הפרסומים במגעים עם pinterest בנושא.

אך מה באשר לצלמים פרטיים – כאלו שאין להם סוללות של עורכי דין להגן על זכויותיהם כאשר תמונה שלהם מועלית ל-pinterest ללא ידיעתם ולעיתים גם ללא קרדיט כלשהו? התשובה הרשמית של pinterest היא פנייה ל-Digital Millennium Copyright Act of 1998 – חוק אשר עבר בארה”ב לפני קרוב ל-15 שנה בראשית עידן האינטרנט ועל פיו כל עוד האתר מציג תכני משתמשים ללא עריכה או בחירה כלשהי לא ניתן להאשימו בהפרת זכויות ובלבד שכאשר מדווחת הפרה שכזו האתר יפעל במהירות לסלקה (youtube ואתרים רבים אחרים עובדים בשיטה דומה).

אם נתקלתם בתמונה שלכם ב-pinterest שהועלתה ללא רשות אתם יכולים לפנות לאתר ולהעביר אליו מידע על כך ולבקש שיסירו אותה. לחילופין אתם יכולים לבקש שיוסיפו קרדיט ולינק שכן pinterest הפכה בינואר האחרון לכוח החמישי בעולם בהפניות לאתרים אחרי פייסבוק, stumbleupon, גוגל וטוויטר (ולפני ענקים כמו youtube, reddit וגוגל פלוס).

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב זכויות הצלם

5 תגובות

  1. Avatar

    אנה

    19/02/2012 ב 5:57 PM

    מוזמנים להצטרף לפינטרסט שלי שמוקדש כולו לפרגון לצלמים מעולים וצילומים מעולים. כל הצילומים מלווים בקרדיטים והפניות לאתרים או לפייסבוק.
    https://pinterest.com/annapol/photographycation/

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    19/02/2012 ב 6:02 PM

    או נו יפה אז לפחות משהו טוב אחד יצא מהידיעה הזאת 🙂

    השב

  3. Avatar

    אחד שמבין

    19/02/2012 ב 9:59 PM

    פינטרסט זה לכוסיות משועממות.

    השב

  4. Avatar

    חגי

    20/02/2012 ב 1:37 PM

    איך שאני רואה את זה, הצלמים צריכים לשמוח על פינטרסט… זה פשוט עוד דרך להפיץ את התמונות שלהם.
    אל תעלו תמונות ברזולוציה גבוהה ותמיד תוסיפו חתימה על התמונה, כדי שידעו להגיע אליכם, לא משנה איפה נתקלים בתמונה… והכל בסדר.
    כל עוד לא נעשה שימוש מסחרי בתמונה אני לא מבין איפה הבעיה.

    השב

  5. Avatar

    עידו גנוט

    20/02/2012 ב 2:18 PM

    אלו הן הערות נכונות חגי – פשוט לא כולן מצייתים להן ואחרי זה נכווים.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *