ראשי מגזין מציאות ברשת: עדשת ניקון תלת מימדית נדירה

מציאות ברשת: עדשת ניקון תלת מימדית נדירה

0
0

חברת ניקון יצרה במהלך השנים לא מעט עדשות ומצלמות אשר יוצרו בכמות קטנה והפכו ברבות השנים למצרך נדרש בקרב אספני צילום. בין המוצרים הנדירים ביותר של החברה היה ליין עדשות תלת מימד אשר יוצר בשנות ה-50 בכמות קטנה במיוחד וכיום כמעט בלתי אפשרי לרוכשן. ברשת עלתה לאחרונה למכירה עדשה אחת כזו, ה-Nikon Rangefinder 3,5/3,5cm Stereo – המחיר המבוקש: קצת פחות מ-43 אלף דולרים.

חשבתם שעידן התלת מימד החל מאווטר וג’יימס קאמרון? תחשבו שוב. צילום תלת מימדי הוא תחום בעל היסטוריה ארוכה. הדבר נכון לעולם הקולנוע אך גם לצילום סטילס. למעשה לצילום סטראוסקופי (בו מצולמות שתי תמונות מנקודות מרוחקות מעט זו מזו – בדומה לאופן בו המוח קולט מידע מכל אחת מן העיניים) יש היסטוריה וותיקה מאד המשתרעת עד למאה ה-19. במהלך המאה ה-20 חברות כמו קרל זייס ולייקה (Leitz בזמנו) יצרו מצלמות בעלות עדשות סטראוסקופיות באמצע שנות ה-30 ומאוחר יותר גם לתקופה קצרה אחר מלחמת העולם השנייה. חברת ניקון החליטה להצטרף “לחגיגה” בשנות ה-50 אלא שכמו הרבה אופנות, זו חלפה מהר מאד והחברה נותרה עם מוצר אשר פותח אך לא הייתה לו דרישה ממשית (ונמכר כחלק מקיט במחיר גבוה). התוצאה – פחות מ-200 יחידות של ה-Stereo-Nikkor f=3.5cm 1:3.5 יוצרו אי פעם (יש הטוענים כי המספר קרוב יותר ל-100) ועוד פחות מכך שרדו עד היום.

עדשת ניקון סטראוסקופית נדירה (המצלמה לא כלולה)

nikon stereo view finder 1

לא כל הפרטים ידועים אודות ה-Stereo-Nikkor f=3.5cm 1:3.5 אך מה שדווקא כן ידוע הוא כי ניקון שיחררה יחד עם קיט העדשה גם אמצעי נייד לצפיה בשקופיות (שלא כמו היום היה מדובר אז בהתקן מתכתי איכותי מאד). כמו בהרבה מקרים ניתן למצוא עוד מידע ותמונות באתר הצילום היסטורי הנפלא (ממלזיה) MIR.

60 שנה – לא הגיע זמן לחדש?

nikon stereo view finder 2

חובבי מצלמות ניקון עתיקות ונדירות שהפרוטה מצויה בכיסם מוזמנים לנסות ולרכוש את העדשה באתר ebay.

כמו תמיד מציאות צילום נוספות תוכלו למצוא במדור “מציאות ברשת” של MegaPixel.

 

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *