ראשי מגזין הרובוטים של נשיונל ג’אוגרפיק ואריות הסרנגטי

הרובוטים של נשיונל ג’אוגרפיק ואריות הסרנגטי

0
0

במשך שנים ארוכות רצה צלם הטבע ועורך המגזין של נשיונל ג’אוגרפיק Michael Nichols לצלם את האריות בטנזניה. אלא שלעשות זאת מקרוב מבלי להפריע לחתולים הגדולים איננה משימה פשוטה. בחודשים האחרונים בשילוב שורה של רובוטים ואמצעים טכנולוגיים נוספים המשימה הוכתרה סוף סוף בהצלחה והיום אפשר גם לראות (חלק) מן התמונות.

במשך שנים רצה Michael Nichols (או Nick בקיצור) למצוא דרך לצלם את האריות בסרנגטי מקרוב. אלא שלא מדובר במשימה פשוטה. במהלך 2011 יצא יחד עם צוות קטן בסיוע כמה פיתוחים טכנולוגיים מעניינים במטרה לעשות זאת בדרך חדשנית. הוא השתמש במסוק זעיר בעל 6 להבים עליו התקין מצלמת 550D של חברת קנון ובאמצעות שליטה מרחוק צילם בערבות הפתוחות כשהוא עוקב אחר התמונה המתקבלת מן המסוק באמצעות משקפיים מיוחדים. המסוק עצמו המכונה MikroKopter מפגין יציבות וכושר תמרון מרשים (כפי שניתן לראות בסרטון הבא) אך הוא מוגבל יחסית בכושר הנשיאה שלו ולכן נבחרה ה-550D אשר עשתה שימוש בעדשת EF-S10-22mm f/3.5-4.5 USM.

[vimeo]https://vimeo.com/6194911[/vimeo]

כפי שניתן לראות בסרטון המיוחד באתר נשיונל ג’אוגרפיק העוסק בפרויקט השליטה במסוק עם המצלמה לא הייתה פשוטה בעיקר על פני המרחקים הגדולים שהיה עליו לעבור ובחשש מתמיד למצב שבו הסוללה נגמרת והמסוק הולך לאיבוד אי שם בשטח. בכדי להתגבר על חלק מן המגבלות של ה-MikroKopter עשה הצוות שימוש בכלי רובוטי נוסף – רכב ממונע הנשלט מרחוק ומסוגל לשאת משקל גדול באופן משמעותי. כאן כבר נבחרה ה-5D MKII של קנון עם עדשת EF16-35mm f/2.8L II USM בכדי לצלם ממרחקים קרובים בהרבה. בכדי להרגיל את האריות הרכב נע לעט מאד בסביבתם – ס”מ ספורים בכל דקה תוך שהוא מתקרב פעם ועוד פעם, יותר ויותר.

ה-MikroKopter עם המצלמה (קרדיט: National Geographic/Michael Nichols)

National Geographic Michael Nichols rc micro copter camera

בשלב כלשהו החליטו הלביאות כי הרכב המוזר עם המצלמה הוא ארוחה פוטנציאלית וניסו לנשוך אותו. איש הצוות שהופקד על הרכב הניע אותו במהירות לאחור והבהיל את הלביאה. לאחר התקרית החליט הצוות להוסיף לרכב קרן אשר תגרום לאריות לחשוב שמדובר ביצור חי אשר עשוי לנשוך חזרה. המטרה הסופית הייתה ליצור תמונה בה נראים האריות מסנטימטרים ספורים בהתנהגות טבעית. לאחר שהצליחו להרגיל את האריות להימצאות הרכב הוחלפה העדשה ל-EF50mm f/1.2 USM במטרה לקבל טשטוש רקע אופטימלי.

לביאה “בוחנת” את הרכב הרובוטי עם השיניים (קרדיט: National Geographic/Michael Nichols)

National Geographic Michael Nichols rc car lion 1

ככל שעבר הזמן נוספו מטרות יומרניות יותר כמו צילום קבוצה גדולה של כ-20 אריות במקום אחד ממרחק קרוב. הפרויקט עצמו הסתיים וזכה לחשיפה גדולה כולל תוכנית שלמה אשר שודרה לפני מספר שבועות בערוץ ושורה של כתבות (כולל כתבה באתר קנון). Nick וצוותו השתמשו אגב גם באמצעי ראיית לילה ובמלכודות צילום מתקדמות בכדי לצלם את האריות מבלי להתקרב אליהם בעצמו (עניין לא חדש כמובן).  בשנה הבאה כבר מתכנן Nick לחזור לטנזניה ולאריות עם גרסה מתקדמת יותר של הציוד אשר תאפשר לו יכולות משופרות.

לפני סיום רק נזכיר כי הפרויקט הנוכחי וודאי איננו הראשון לשלב רובוטים בצילום בעלי חיים בטבע – כבר לפני יותר משנה כתבה פרסמנו על פרויקט דומה (אם כי בקנה מידה קטן בהרבה) בו הוצמדו מצלמות לרובוטים במטרה לצלם אריות ואף שלא הספקנו לסקר זאת, ה-BBC ערך בשנה שעברה פרויקט ייחודי דומה לצילום דובי הקוטב באמצעות רובטים משולבי מצלמה עם תוצאת מפתיעות.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *