ראשי מגזין צלמים צבאיים: לוחמי תקשורת

צלמים צבאיים: לוחמי תקשורת

0
0

בעידן המודרני מלחמות מוכרעות לא רק בשדה הקרב אלא גם בתקשורת. בתקופה בה דעת הקהל חורצת גורלות, מבצעים צבאיים עלולים לקום וליפול על תמונה אחת הנצרבת בתודעה. מאז מלחמת העולם הבינו המפקדים את חשיבותה של התמונה להישג הצבאי ובעידן תקשורת ההמונים והאינטרנט מקומה רק הולך וגדל. בשנים האחרונות חשף הצבא האמריקני לתקשורת את מערך הכשרת הצלמים הצבאיים שלו ובכלל זה את הציוד בו משתמשים הצלמים הכולל כמה הפתעות מסקרנות למדי.

צלמים צבאיים ליוו את הכוחות האמריקניים כמעט לכל מלחמה או מבצע צבאי גדול במאה השנים האחרונות ומערך ההכשרה של הצלמים הצבאיים בחיל האוויר, צבא היבשה, חיל הים והמרינס הוא הגדול בעולם. לצלמים הצבאיים המודרניים מספר רב של לקוחות כל אחד מהם בעל דרישות וצרכים שונים. חלק מעבודתם של הצלמים הצבאיים משמש את היחידות עצמן לצרכים פנימיים כולל תיעוד ובמקרים מסוימים אפילו בתחקור אירועים. במקביל פועלים הצלמים הצבאיים לספק את צרכי יחידות הדוברות ויחסי הציבור של הצבא, אם מדובר באימון, פעילות שוטפת, סיוע הומניטארי או בלחימה.

בניגוד לעיתונאים המשובצים בתוך יחידות צבאיות וכפופים באופן חלקי ביותר למפקדים הצבאיים (עד לרמת עימות של ממש מול הפיקוד הצבאי – כפי שניתן ללמוד למשל מסיפורו של הצלם הישראלי יוראי ליברמן בעת שהיה משובץ עם הכוחות האמריקנים באפגניסטן), צלמים צבאיים הינם קודם כל חיילים ואח”כ צלמים. הם עוברים הכשרה רובאית (ביחידות מסוימות מדובר בהכשרה מתקדמת) ופועלים כלוחמים לכל דבר כאשר המצלמה משמשת אותם כפק”ל מבצעי לכל דבר.

ציין אינפרה אדום על מצלמת קנון (מתוך עלון של יצרנית מתאמים צבאיים למצלמות)

Night camera

במאמר מעניין אשר התפרסם לאחרונה במגזין Popular Photography מופיעים פרטים העוסקים בהכשרתם, עבודתם והציוד בו עושים שימוש הצלמים הצבאיים האמריקניים. בשנים האחרונות מוצאים את עצמם יותר ויותר צלמים צבאיים אמריקנים משובצים למשימות קרביות עם כוות מיוחדים בנקודות שונות בעולם. הם משמשים במקביל כלוחמים, אנשי סיור ותצפית קדמיים וצלמים-מתעדים. לשם כך חלקם עוברים הכשרות קרביות נוספות וכן הכשרות מיוחדות לשימוש בציוד צילום מתקדם כולל ציוד צילום לראיית לילה אשר נכנס לאחרונה לשימוש.

הצבא האמריקני (בדומה ל-NASA) עושה שימוש מסיבי בציוד צילום של חברת ניקון. אצל חלק מן הצלמים הציוד עובר התעללות של ממש ומצלמות עמידות במיוחד כמו ה-D700 מחזיקות בקושי שנה וחצי ובמקרה הטוב כשנתיים, דגמים בסיסיים יותר כמו ה-D90 מוחלפים לעיתים אחת לחצי שנה. בשיעורי הטכניקה לומדים הצלמים הצבאיים לא רק שיעורי צילום סטנדרטיים אלא גם לקחים העשויים להציל את חייהם כמו לדוגמא איסור מוחלט על הפעלת נורת ה-AF ASSIST של המצלמה אשר עשויה להמם מערכות ראיית לילה וגרוע מכך להתריע בפני היריב על מיקום היחידה בלילה.

ה-Nightstalker II night vision system על D700 של ניקון – עדיין בשלבי ניסוי (קרדיט: Laurence Chen)

D700 Nightstalker II night vision system

בשנים האחרונות פרסם הצבא האמריקני על זרועותיו השונות סרטונים רבים המציגים את עבודתם של הצלמים הצבאיים. אף שמדובר בסרטונים “הסברתיים/שיווקיים” למדי בסגנון אמריקני, יש בהם בכדי להציג מקצת מן העבודה הכרוכה כיום בצילום צבאי:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=yRdzvxkdIaw[/youtube]

סרטון נוסף:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XiIzhs595PQ[/youtube]

לסיום ראיון קצר עם צלם צבאי בריטי דווקא אשר זכה במקום הראשון בתחרות צילום של הצבא הבריטי ב-2011 ומדבר על כמה מתמונותיו והתנסויותיו:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=utRDiTsEQvE[/youtube]

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *