ראשי מגזין Taryn Simon: על אתרים סודיים ואמיתות מתעתעות

Taryn Simon: על אתרים סודיים ואמיתות מתעתעות

0
0

Taryn Simon היא צלמת אמריקנית אשר עבודתה עוסקת במגוון סוגיות חברתיות ואנושיות שנויות במחלוקת. בהרצאה מעוררת השראה היא מקשרת בין מוטות דלק בכור גרעיני, חוברת פליבוי בגרסה לעיוורים, יצירות אומנות במטה ה-CIA ועשרות אתרים ומראות נסתרים מן העין.

בשנת 2009 ערכה Taryn Simon הרצאה במסגרת סדרת ההרצאות הידועה TED (ראשי התיבות של Technology Entertainment and Design) המקבצת בכל שנה כמה מן המרצים המעניינים ביותר בעולם וכמה מן הנושאים המרתקים ביותר (TED זכתה לאחרונה גם לחשיפה מחוץ לאינטרנט בישראל במסגרת תוכנית טלויזיה בהנחיית יאיר לפיד בערוץ 2 אשר הביאה מספר הרצאות מן הסדרה בכל שבוע).

צילום של חוברת פלייבוי בגרסת ברייל – תורגמה על ידי ספריית הקונגרס (צילום: Taryn Simon)

Taryn Simon 2

הרצאתה של Simon נשאה את הכותרת “photographs secret sites” ועוסקת באמיתות – אך כאלו שאנו לא תמיד רוצים לראות או שנסתרות מעיננו. Simon מסקרת בהרצאה שני פרויקטים נפרדים עליהם עבדה בשנים האחרונות, הראשון עוסק באתרים (ולעיתים אירועים) אשר נמצאים על הגבול שבין גלוי לנסתר בעולם שאחרי ה-9/11. הפרויקט השני עוסק אף הוא באמת אך מזווית שונה לגמרי ומציג מצולמים אשר הואשמו (ונכלאו, לרוב לשנים ארוכות) אך נתגלו לבסוף כחפים מפשע.

מוטות דלק גרעיני באתר פסולת גרעינית פולטים קרינת צ’רינקוב (צילום: Taryn Simon)

Taryn Simon 4

בפתיחת הרצאתה מביאה Simon דוגמא לאחד ממכתבי הדחייה שקיבלה מגורם אשר ביקש כי לא תצלם בשעריו – לא מדובר באתר מאובטח של הצבא האמריקני או בגוף עסקי עם סודות מסחריים אפלים, אלא דווקא בוולט דיסני (Walt Disney World שבפלורידה), אשר שלח לצלמת מכתב רשמי בו הוא מסרב לבקשתה לצלם (כפי הנראה “מאחורי הקלעים” של הפארק) משום שהדבר יפגום בקסם של המקום.

יצירות אומנות אשר נועדו למוטט את הבסיס המוסרי והאידאולוגי הסוביטי במטה ה-CIA בלנגלי ורג’יניה (צילום: Taryn Simon)

Taryn Simon 1

את Simon ניתן להגדיר אולי כצלמת חוקרת (על משקל עיתונאית חוקרת) ואף שצילומיה אינם תמיד עיתונאיים במובן הקלאסי, היא מעידה על עצמה ש-90% מעבודתה איננה צילומית כלל אלא נוגעת לתחקיר הקודם לצילום. היא הציגה בעשרות תערוכות, פרסמה לא פחות מארבעה ספרים, זכתה בפרסים רבים על עבודתה ורואיינה כמעט לכל כלי תקשורת מרכזי ברחבי הגלובוס (מה-CNN ועד הניו יורק טיימס והניו-יורקר). אי אפשר בלי הזווית הישראלית, ו-Simon צילמה לא מעט גם באזורנו – כולל בעזה, בגדה ואפילו בסוריה (כולל צילום של באשר אסד ב-2005 לאחד הפרויקטים הצילומיים שלה).

יחידת קירור קריוגנית המאחסנת את Robert Ettinger ואשתו – חלוצי הקריוגניקה (צילום: Taryn Simon)

Taryn Simon 3

הרצאתה של Taryn Simon בכנס TED ב-2009:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=jKl0tb3VmfQ[/youtube]

לאתר של Taryn Simon.

 

Simon היא צלמת אמריקנית אשר עבודה עוסקת במגוון סוגיות חברתיות ואנושיות שנויות במחלוקת. בהרצאה מעוררת השראה היא מקשרת בין מוטות דלק בכור גרעיני, חוברת פליבוי בגרסה לעיוורים, יצירות אומנות במטה ה-CIA ועשרות אתרים ומראות נסתרים מן העין.

בשנת 2009 ערכה Taryn Simon הרצאה במסגרת סדרת ההרצאות הידועה TED (ראשי התיבות של Technology Entertainment and Design) המקבצת בכל שנה כמה מן המרצים המעניינים ביותר בעולם וכמה מן הנושאים המרתקים ביותר (TED זכה לאחרונה גם לחשיפה מחוץ לאינטרנט בישראל במסגרת תוכנית טלויזיה בהנחיית יאיר לפיד בערוץ 2 אשר הביאה מספר הרצאות מן הסדרה בכל שבוע).

הרצאתה של Simon נשאה את הכותרת “photographs secret sites” ועוסקת באמיתות – אך כאלו שאנו לא תמיד רוצים לראות או שנסתרות מעיננו. Simon מסקרת בהרצאה שני פרויקטים נפרדים עליהם עבדה בשנים האחרונות, הראשון עוסק באתרים (ולעיתים אירועים) אשר נמצאים על הגבול שבין גלוי לנסתר בעולם שאחרי ה-9/11. הפרויקט השני עוסק אף הוא באמת אך מזווית שונה לגמרי ומציג מצולמים אשר הואשמו (ונכלאו, לרוב לשנים ארוכות) אך נתגלו לבסוף כחפים מפשע.

בפתיחת הרצאתה מביאה Simon

Simon היא צלמת אמריקנית אשר עבודה עוסקת במגוון סוגיות חברתיות ואנושיות שנויות במחלוקת. בהרצאה מעוררת השראה היא מקשרת בין מוטות דלק בכור גרעיני, חוברת פליבוי בגרסה לעיוורים, יצירות אומנות במטה ה-CIA ועשרות אתרים ומראות נסתרים מן העין.

בשנת 2009 ערכה Taryn Simon הרצאה במסגרת סדרת ההרצאות הידועה TED (ראשי התיבות של Technology Entertainment and Design) המקבצת בכל שנה כמה מן המרצים המעניינים ביותר בעולם וכמה מן הנושאים המרתקים ביותר (TED זכה לאחרונה גם לחשיפה מחוץ לאינטרנט בישראל במסגרת תוכנית טלויזיה בהנחיית יאיר לפיד בערוץ 2 אשר הביאה מספר הרצאות מן הסדרה בכל שבוע).

 

הרצאתה של Simon נשאה את הכותרת “photographs secret sites” ועוסקת באמיתות – אך כאלו שאנו לא תמיד רוצים לראות או שנסתרות מעיננו. Simon מסקרת בהרצאה שני פרויקטים נפרדים עליהם עבדה בשנים האחרונות, הראשון עוסק באתרים (ולעיתים אירועים) אשר נמצאים על הגבול שבין גלוי לנסתר בעולם שאחרי ה-9/11. הפרויקט השני עוסק אף הוא באמת אך מזווית שונה לגמרי ומציג מצולמים אשר הואשמו (ונכלאו, לרוב לשנים ארוכות) אך נתגלו לבסוף כחפים מפשע.

בפתיחת הרצאתה מביאה Simon דוגמא לאחד ממכתבי הדחייה שקיבלה מגורם אשר ביקש כי לא תצלם בשעריו – לא אין מדובר באתר מאובטח של הצבא האמריקני או בגוף עסקי עם סודות מסחריים אפלים, אלא דווקא מוולט דיסני (Walt Disney World שבפלורידה), אשר שלח לצלמת מכתב רשמי בו הוא מסרב לבקשתה לצלם (כפי הנראה “מאחורי הקלעים” של הפארק) משום שהדבר יפגום בקסם של המקום.

את Simon ניתן להגדיר אולי כצלמת חוקרת (על משקל עיתונאית חוקרת) ואף שצילומיה אינם תמיד עיתונאיים במובן הקלאסי, היא מעידה על עצמה ש-90% מעבודה איננה צילומית כלל אלא נוגעת לתחקיר הקודם לצילום. היא הציגה בעשרות תערוכות, פרסמה לא פחות מארבעה ספרים, זכתה בפרסים רבים על עבודתה ורואיינה כמעט לכל כלי תקשורת מרכזי ברחבי הגלובוס (מה-CNN ועד הניו יורק טיימס והניו-יורקר). אי אפשר בלי הזווית הישראלית ו- Simon צילמה לא מעט גם באזורנו – כולל בעזה, בגדה ואפילו בסוריה (כולל צילום של באשר אסד ב-2005.

דוגמא לאחד ממכתבי הדחייה שקיבלה מגורם אשר ביקש כי לא תצלם בשעריו – לא אין מדובר באתר מאובטח של הצבא האמריקני או בגוף עסקי עם סודות מסחריים אפלים, אלא דווקא מוולט דיסני (Walt Disney World שבפלורידה), אשר שלח לצלמת מכתב רשמי בו הוא מסרב לבקשתה לצלם (כפי הנראה “מאחורי הקלעים” של הפארק) משום שהדבר יפגום בקסם של המקום.

את Simon ניתן להגדיר אולי כצלמת חוקרת (על משקל עיתונאית חוקרת) ואף שצילומיה אינם תמיד עיתונאיים במובן הקלאסי, היא מעידה על עצמה ש-90% מעבודה איננה צילומית כלל אלא נוגעת לתחקיר הקודם לצילום. היא הציגה בעשרות תערוכות, פרסמה לא פחות מארבעה ספרים, זכתה בפרסים רבים על עבודתה ורואיינה כמעט לכל כלי תקשורת מרכזי ברחבי הגלובוס (מה-CNN ועד הניו יורק טיימס והניו-יורקר). אי אפשר בלי הזווית הישראלית ו- Simon צילמה לא מעט גם באזורנו – כולל בעזה, בגדה ואפילו בסוריה (כולל צילום של באשר אסד ב-2005.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *