ראשי מגזין על צלמים וזאבים

על צלמים וזאבים

0
0

השבוע התחוללה בעולם הצילום סערה זוטה כאשר התמונה הזוכה בתחרות צילומי הבר של מוזיאון הטבע הבריטי לשנת 2009 נפסלה יומיים בלבד לפני פתיחת התערוכה בה הייתה אמורה להיות מוצגת בבריטניה. התמונה הזוכה אשר התפרסמה ברחבי העולם לאחר שגרפה את המקום הראשון בתחרות הפופולארית באוקטובר 2009 מכונה “הזאב מן האגדות” (storybook wolf) צולמה על ידי José Luis Rodríguez ומתעדת זאב אפור (Iberian Wolf הנפוץ בעיקר בספרד ובפורטוגל) כשהוא מזנק מעל גדר.

הפסילה המפתיעה הגיעה לאחר שוועדת הפרס השתכנעה כי בניגוד לכללי התחרות (ולכללי האתיקה של צלמי טבע) התמונה שצולמה איננה תמונה אותנטית של חיית בר אלא תמונה מבויימת. חשדם של מארגני התחרות גבר לאחר שהגיעו לאוזניהם טענות של צלמים על פיהן הזאב בתמונה הוא למעשה זאב שנשכר במיוחד על ידי הצלם מפרק לחיות בר במדריד לצורך צילום התמונה. לא זו בלבד אלא שמומחים זיהו ברמת וודאות גבוהה כי מדובר בזאב העונה לשם אוסיאן וכי התנהגותו בתמונה איננה תואמת ככל הנראה התנהגות טיפוסית של חיית בר אשר הייתה משתחלת מבין קורות הגדר ולא קופצת מעליהן. מארגני התחרות פנו לצלם בכדי לקבל הסברים אך למרות הכחשותיו לא הצליח זה לספק ככל הנראה הסברים משכנעים ומארגני התחרות החליטו לפסול את התמונה.

מלבד השערוריה הרגעית מעלה הסיפור פעם נוספת שאלות בנוגע לאתיקה המקצועית של צלמים אשר בעידן העיבוד הממוחשב מסוגלים לשנות ולפברק תמונות באופן שיקשה מאד לאתרן. במקרה הנ”ל לא קיים אמנם חשש לעיבוד ממוחשב שאינו כשר אך יש להניח מי שמוכן לביים חיית בר לצורך זכייה בתחרות יהיה מוכן ללכת רחוק גם באמצעים אחרים.

כעת מתעורר החשש כי שמה הטוב של התחרות הפופולארית, בה השתתפו בשנת 2009 למעלה מ-43 אלף תמונות טבע ב-17 קטגוריות שונות, יפגע פגיעה קשה. מלבד פסילת התמונה נשלל מהצלם הספרדי גם הפרס הראשון על סך 10 אלפים לירות סטרלינג. ה-BBC מסתבר נפגע מהפרשה באופן מיוחד לאחר שאלפי ספרים הודפסו כשעל כריכתם מתנוססת התמונה המבויימת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *