ראשי מגזין העשור שחלף: מחירי מצלמות – עליות ומורדות

העשור שחלף: מחירי מצלמות – עליות ומורדות

0
0

אנו פותחים הערב בסדרה של כתבות בבלוג אשר יעסקו בהיבטים שונים הנוגעים לצילום בעשור שחלף. הכתבה הראשונה בסדרה עוסקת בשינויים שחלו במחירי המצלמות הרפלקסיות בעשור החולף.

במשך עשורים רבים היו מחירי המצלמות הרפלקסיות קבועים למדי. גוף איכותי של אחת היצרניות המובילות עלה לרוב סכום המקביל לכ-1000 דולרים (היו כמובן בכל התקופות מצלמות יקרות יותר ויקרות פחות אבל הסכום הממוצע לגוף איכותי נותר זהה למדי). אלא שעם תחילתו של עידן הצילום הדיגיטלי בראשית שנות ה-2000 דברים החלו להשתנות.

עידן הצילום הדיגיטלי הביא עימו שינויים רבים (על חלקם נעמוד בהמשך הסדרה הנוכחית), חלקם חיוביים ביותר, אבל בראשית שנות ה-2000 ועם הופעת מצלמות הרפלקס הדיגיטליות הפופולאריות הראשונות קפצו לפתע רמות המחירים לגוף מצלמה איכותי מכ-1000 דולר לגוף ל-2000 דולר ואף למעלה מכך.

מחיר כניסה גבוה הוא סימן היכר של טכנולוגיות רבות בראשית דרכן ומצלמות הרפלקס הדיגטליות לא היו ייחודיות בכך. למעשה גם תהליכים אחרים שעברו על עולם הצילום הדיגיטלי בעשור הראשון של המאה ה-21 היו מקבילים במידה רבה למה שהתרחש בתחומים אחרים בתעשיית האלקטרוניקה.

שוק המעבדים - סגמנטציה מהירה - האם זה מה שצפוי לנו בשוק המצלמות בעשור הנוכחי?
שוק המעבדים - סגמנטציה מהירה - האם זה מה שצפוי לנו בשוק המצלמות בעשור הנוכחי?

אחת המגמות הבולטות ביותר היא הסגמנטציה (או התמיינות לקבוצות ותת קבוצות). שוק הצילום הדיגיטלי עבר בעשור האחרון (ועודנו עובר) תהליך הדרגתי ואיטי של סגמנטציה. תהליך דומה אם כי מואץ בהרבה עברה גם תעשיית המעבדים. אם נבחן את רצף המעבדים אותם השיקה לדוגמא חברת אינטל מסוף שנות ה-90 ועד היום נראה תהליך התחלקות והתמיינות בולט. בסוף שנות ה-90 החלה אינטל לשווק את סדרת מעבדי הפנטיום II אשר כללה מספר מעבדים שולחניים אשר פעלו במהירות שעון שבין 233 מגה-הרץ ועד 450 מגה-הרץ ומספר מצומצם של מעבדים איטיים יותר עבור מחשבים ניידים. בסך הכול מגוון המעבדים השונים הזמינים לרכישה בכל נקודת זמן בסוף שנות ה-90 ובראשית שנות ה-2000 היה מצומצם ביותר (שניים עד חמישה מעבדים לערך אם לוקחים בחשבון רק את המעבדים השולחניים אשר היוו את הרוב המוחלט של המעבדים הנמכרים באותה תקופה). אלא שככל שעברו השנים החלה אינטל להגדיל באופן משמעותי את היצע המעבדים שלה. כך נולד למשל קו מעבדי הסלרון (המוחלשים והזולים) ומאוחר יותר סדרת המעבדים הניידים בעלי צריכת חשמל מופחתת (ה-ULV ולאחרונה סדרת מעבדי ה-ATOM). למעשה בסיום העשור היה ליין המעבדים הכולל של אינטל כה מורכב עד שבכל נקודת זמן היו לא פחות מ-20 קווי מוצרים אשר בכל אחד מהם עשויים להיות עשרות מעבדים שונים. גם התמחור של המעבדים עבר סגמנטציה משמעותית וכיום ניתן למצוא מעבדים כמעט בכל טווח המחירים החל מעשרות דולרים וכלה באלפים רבים.

הסגמנטציה בשוק הצילום הדיגיטלי טרם הגיעה לרמה זו וספק אם תגיע בעתיד הקרוב. ובכל זאת גם בשוק המצלמות הרפלקסיות ניכרת מגמה הולכת וגוברת של התמיינות. אם נבחן את קו המוצרים של חברת ניקון לדוגמא ניתן לראות בקצה התחתון את ה-D3000 כמצלמה זולה לצלמים מתחילים ב”רמת הכניסה”. מעט מעליה ניתן למצוא את ה-D5000 אשר אף היא נחשבת למצלמה רפלקסית בסיסית אם כי מתקדמת יותר ומעליה את ה-D90 כמצלמת חובבים מתקדמת. בראש הפירמידה של מצלמות הפורמט הלא מלא (מצלמות בעלות חיישני APS-C) ניצבת ה-D300S אשר רבים רואים בה מצלמה “חצי מקצועית”. אם נעבור לצד המקצועי נמצא את ה-D700 המהירה והקטנה (יחסית) ומעליה את ה-D3S וה-D3X כמצלמות הדגל המקצועיות של החברה. ראוי לשים לב כי רק ה-D700 (אשר צפויה להיות מוחלפת כנראה בקרוב) מהווה תוספת חדשה יחסית (2008) אשר לא החליפה שום דגם קודם. כל שאר המצלמות הקיימות בליין של ניקון החליפו דגם קודם כלשהו ולפיכך היקף ההתמיינות וההתפצלות בשנים האחרונות אינו גדול במיוחד. יחד עם זאת אם נכונות השמועות כי גם חברת ניקון מתכננת בזמן הקרוב כניסה לשוק מצלמות הרפלקס חסרות המראה (שוק הכולל כיום מצלמות כגון ה-G1/GH1/GF1 של פנסוניק וה-EP1/EP2 של אולימפוס) אזי אנו צפויים בקרוב להתמיינות נוספת ומשמעותית יותר.

אם נחזור לסוגיית המחיר, אם בראשית העשור מצלמה רפלקסית טובה עשויה הייתה להגיע ל-2000 דולרים ואף יותר, כיום ניתן למצוא מצלמת רפלקס דיגיטלית איכותית (דוגמת ה-D90) בפחות מ-800 דולר ומצלמת חובבים בסיסית בכ-500 דולר (מדרגת מחיר שלא הייתה קיימת רק לפני שנים ספורות בתחום הרפלקס הדיגיטלי).

רמות המחירים הנמוכות הללו של מצלמות “הכניסה” הובילו למהפכה נוספת בה נדון באחת מכתבות ההמשך של סיכום העשור והיא מהפכת “הרפלקס להמונים”.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *