ראשי מאמרים 10 הגדולים חיים בסרט – 10 סרטי חובה לחובב הצילום

חיים בסרט – 10 סרטי חובה לחובב הצילום

11
0

עולם הקולנוע ועולם צילום הסטילס מעולם לא היו זרים זה לזה. כמו היבטים רבים אחרים של הקיום האנושי, גם הצילום שימש כתפאורה ולעיתים כשחקן הראשי בסרטי קולנוע לאורך השנים. ב-MegaPixel החלטנו לפרסם רשימה הכוללת עשרה סרטי קולנוע הנוגעים (מי באופן ישיר ומי באופן עקיף) בתחום צילום הסטילס. הרי לפניכם 10 הסרטים שכדאי לכל צלם להכיר.

חלון אחורי \ Rear Window

שנת יציאה\ארץ: 1954, ארה”ב.

בימוי: אלפרד היצ’קוק.

שחקנים: גרייס קלי, וונדל קורי, ג’יימס סטיוארט.

עלילה והקשר לצילום: ג’פריס הוא צלם עיתונות המרותק לכסא גלגלים לאחר ששבר את רגלו (אחד הסיוטים הגדולים של כל צלם עיתונות). הוא מתחיל לתצפת באופן קבוע בעזרת מצלמתו על שכניו דרך החלון שבביתו. במהלך התצפית מסיק ג’פריס כי אחד משכניו רצח את אשתו. מאוחר יותר כשעולה החשש הוא מחליט לשתף בסיפור גם את חברתו לחיים העוסקת בעולם הדוגמנות. לאחר שיתוף המידע, הזוגיות של השניים עולה על שרטון והופכת מתוחה ומסובכת. השראתו של היצ’קוק לסרט הגיעה בעקבות הרומן המתוקשר של צלם העיתונות רוברט קפה והשחקנית הידועה אינגריד ברגמן.

לרכישת הסרט באמזון לחץ\י כאן

Rear Window

אמלי \ Le Fabuleux Destin D’amelie Poulain

שנת יציאה\ארץ: 2001, צרפת\גרמניה.

בימוי: ז’אן פייר ז’ונה.

שחקנים: אודרי טוטו, סרג’ מרלין, ג’אמל דבוז, מת’יו קזוביץ’.

עלילה והקשר לצילום: אמלי היא ילדה חובבת צילום המתעדת כמעט כל דבר בעזרת מצלמת הפולארויד שלה שניתנה לה כמתנה מאימה בעקבות ליקוי ראייה ממנו היא סובלת. בעזרת המצלמה מצליחה אמלי להנציח אירועים שהיא מתקשה לראות בצורה רגילה. למרות שבתחילת הסרט מוצגת אמלי כילדה,  מספר דקות אל תוך הסרט מתגוללים חייה שנים רבות לאחר מכן כצעירה בת 22 העובדת כמלצרית בבית קפה. לאמלי הבוגרת חיים משעממים וחד-גוניים ההופכים מעניינים יותר כשהיא מחליטה לעזור לאנשים בסתר להגשים את חלומותיהם ולהרגיש טוב יותר עם עצמם. המשימה מתחילה כאשר אמלי מוצאת מאחורי אריח בחדר האמבט שלה קופסה ישנה ומאובקת המכילה חפצים השייכים לילד קטן. אמלי מחליטה לאסוף רמזים ולמצוא את בעל הקופסה בכדי להשיב אותה אליו. במקביל נתקלת אמלי בבחור אלמוני המסתובב בין מכשירי “פוטומט” לצילום עצמי המפוזרים ברחבי העיר ואוסף תמונות פספורט שנשכחו. אמלי מבלי להכיר את הבחור מחליטה להרתם גם לעזרתו ומסייעת לו בסתר למצוא תמונות נוספות.

לרכישת הסרט באמזון לחץ\י כאן

emelie

לחיות בתמונות \ One Hour Photo

שנת יציאה\ארץ: 2002, ארה”ב.

בימוי: מרק רומנק.

שחקנים: רובין ווליאמס, קוני נילסן, מייקל ורטן, דילן סמית’.

עלילה והקשר לצילום: סיימור (רובין ווליאמס) פיתח אובססיה קשה לתמונות סטילס (מי מאיתנו לא?) אלא שהאובססיה של סיימור הופכת עד מהרה לחולנית. סיימור הוא איש בודד שחייו מסתכמים בעבודתו כמפתח תמונות במיני-לאב ברשת מרכולים גדולה. סיימור נכנס אט אט לתוך סיפור חייה של משפחה המפתחת אצלו סרטי צילום בקביעות דרך התמונות עד שמתחיל להרגיש חלק ממנה. אם על אנשים אשר אינם מחוברים למציאות נהוג לומר כי הם “חיים בסרט”, על סיימור אפשר לומר כי הוא “חי בתמונות”.

“חי בתמונות” מקדש את עולם הצילום בצורה מיוחדת המציגה את הכח הרב הטמון בתמונה המודפסת וגורם לנו געגועים לימים בהם היינו שולחים סרטי צילום לחנות הפוטו השכנותית. אין זה משנה כמה אישיות היו התמונות אשר שלחנו, תמיד הרגשנו כי בינינו לבין איש הפיתוח קיימים יחסי אמון מיוחדים, הסכם חיסיון בלתי כתוב השומר עלינו לבל יחשפו סודותינו האישיים ביותר. כהערת אגב ראוי להוסיך כי כמחווה לעולם הצילום בחר מרק רומנק, במאי הסרט, להעניק לשחקני המפתח (כולל הדמות הראשית) שמות של צלמים אמיתיים מוערכים.

לרכישת הסרט באמזון לחץ\י כאן

one hour photo

פקר \ Pecker

שנת יציאה\ארץ: 1998, ארה”ב.

בימוי: ג’ון ווטרס.

שחקנים: אדוארד פורלונג, כריסטינה ריצ’י, לילי טיילור, מרי קיי פלייס.

עלילה והקשר לצילום: פקר הוא צלם אנונימי חובב המתעד באמצעות מצלמת ה-Canonet (מצלמה קומפקטית נפוצה של חברת קנון משנות ה-60) את משפחתו המוזרה ואת אנשיה הפשוטים של עיירה קטנה ושקטה בו הוא מתגורר. יום בהיר אחד, ולמרות שתמונותיו רחוקות משלמות, מתגלה פקר על ידי אוצרת אומנות מניו-יורק המוצאת בעבודות הצילום שלו חומר מקורי וחדשי המתאים לדעתה לסצינת הצילום של ניו-יורק. בזכותה הופך פקר במהרה לצלם מוערך ומפורסם אך עם התהילה באות גם הצרות. אנשי העיירה המככבים בצילומיו של פקר אינן מרוצים “ממעמדם החדש”  ופקרעצמו נקרע בין שני עולמות שונים. עולם האומנות האליטיסטי של ניו-יורק והעולם ממנו הגיע בעיירה השלווה.

לפקר ניתן להתייחס כקומדיה עם מוסר השכל. חלומם של צלמים חובבים רבים הוא כי עבודתם תתפרסם ותזכה אותם בכבוד ובשם עולמי. לרוב זאת גם דרך טובה לגרום לנו להרוויח כסף, אך כידוע עם הכסף לעיתים באות גם צרות אחרות ופקר מדגים זאת הייטב.

לרכישת הסרט באמזון לחץ\י כאן

pecker

פאפרצי \ Paparazzi

שנת יציאה\ארץ: 2004, ארה”ב.

בימוי: פול אבסקל.

שחקנים: קול האוזר, רובין טוניי, טום סיזמור, דניאל בולדווין, דניס פרינה.

עלילה והקשר לצילום: פאפרצי עוסק באיבוד הפרופורציה העלול להתרחש במקצוע ומגולל את סיפורו של בו לרמי, כוכב הוליוודי שמאס בצלמי הפאפרצי האורבים לו בכל פינה וממררים את חייו והחליט לפתוח במסע נקמה קטלני נגדם. התפנית הקיצונית קרתה לאחר שאשתו ובנו של לרמי נפצעו באורח קשה בתאונת דרכים קטלנית שהתרחשה בשל מעקב הדוק ומסוכן של צלמי הפאפרצי על משפתחו. הסרט מציג את צידו האפל של מקצוע הצילום אך כידוע, מקרים דומים התרחשו לא אחת במציאות (מותה התוקשר של הנסיכה דיאנה לאחר מרדף צלמי פאפרצי בשנת 1997 הוא אולי הדוגמא המוכרת ביותר אך לא היחידה). אם הייתה קיימת מדינה שלמה המורכבת רק מצלמים, צלמי הפאפרצי היו קרוב לוודאי יחידת הקומנדו של המדינה. אין ספק שמדובר במקצוע מסוכן (לכל הנוגעים בדבר) אשר עשוי לעיתים לצאת משליטה, פאפרצי מציג מציאות זו בה כל הגבולות נפרצים.

לרכישת הסרט באמזון לחץ\י כאן

paparzzi

זום-אין \ Shutter

שנת יציאה\ארץ: 2008, ארה”ב.

בימוי: מאסאיוקי אוצ’יאי מדינה: ארה”ב\יפן.

שחקנים: רייצ’ל טיילור, גו’שוע ג’קסון, ג’ון הנסלי, מיה חזן, מגומי אוקינה.

עלילה והקשר לצילום: לפני שנספר על הסרט הבא, נתמקד דווקא בשמו. אין צורך להיות חדי עין במיוחד בכדי להבחין בהבדל בין שמו המקורי ושמו המעוברת. המכנה המשותף בין השמות הוא כי שניהם מסמלים מונחים מעולם הצילום אלא שמישהו לא סיפר כנראה “לוועדה הישראלית לבחירת שמות סרטים” שלכל אחד מהמונחים מובן שונה לגמרי.

חובבי האימה – דאגנו גם לכם! שאטר הוא גרסת “רימייק” לסרט יפני בעל שם דומה (אנו מקווים שביפנית שמו של הסרט הוא לא “פוקוס”) המספר על צלם אופנה אמריקאי הנוסע עם אשתו הטרייה לעיר טוקיו שביפן לצורך צילומים במסגרת עבודתו. הטיול של הזוג הופך עד מהרה לסיוט כהשניים מעורבים בתאונת דרכים בעיר כתוצאה ממנה נהרגה נערה יפנית צעירה. הסיוט הנורא מתחיל כשהגבר חוזר לעבודות הצילום שלו ומגלה שבתמונות שהוא מצלם מופיעים כתמים לבנים מיסתוריים. אשתו משתכנעת שהכתמים המוזרים הם בעצם הנערה שנהרגה בתאונה וכרגע מנסה לנקום בזוג.

אז נכון שכרגע אתם חושבים לעצמכם שאולי מדובר בעצם בכתמים מן החיישן אותם ניתן להסיר בקלות אך אנו מעדיפים להזמין אתכם לצפות בסרט בכדי להבין שיש דברים שגם פוטושופ לא יכול לעשות…

לרכישת הסרט באמזון לחץ\י כאן

shutter

פרווה: דיוקן דימיוני של דיאן ארבוס \ Fur: An Imaginary Portrait Of Diane Arbus

שנת יציאה\ארץ: 2006, ארה”ב.

בימוי: סטיבן שיינברג.

שחקנים: ניקול קידמן, רוברט דאוני ג’וניור, טיי בורל, ג’יין אלכסנדר, הריס יולין.

עלילה והקשר לצילום: הסרט “פרווה” מציג את סיפור חייה של הצלמת המפורסמת דיאנה ארבוס בצורה דמיונית ושערוריתית. דיאנה (ניקול קידמן) היא עקרת בית ממורמרת ועשירה המחליטה לשבור את השגרה על מנת לתת ביטוי לחופש היצירתיות שלה ובכך יוצאת להרפתקאה אנושית דרכה היא מציגה את האומנות שלה. תוך כדי, היא נמשכת לשכנה צ’פלין (אותו מגלם רוברט דאוני ג’וניור), אדם מסתורי בעל מחלה נדירה בשם היפרטריכוזיס (ידועה גם כתסמונת איש הזאב) הגורמת לצמיחת שיער פראית ובלתי נשלטת בכל חלקי הגוף. המפגש שלה עם צ’פלין, גורם לדיאנה לתעד דרך העדשה את השכבות החלשות והדחויות של החברה. עולם שעד כה היה זר לה. הסרט מציג כיצד הבדלים חברתיים ומשיכה ל”אחר” מצליחים להוציא מאדם מן השורה את היצירתיות שבו והופכים אותו לצלם.

לרכישת הסרט באמזון לחץ\י כאן

fur

עדות עיוורת \ Proof

שנת יציאה\ארץ: 1991, ארה”ב.

בימוי: ג’וסלין מורהאוס.

שחקנים: הוגו וויוינג, ראסל קרואו, ג’נוויו פיקוט.

עלילה והקשר לצילום: עדות עיוורת היא קומדיה שחורה (זוכת פרס קאן) במרכזה ניצב מרטין, אדם עיוור המצלם כמעט כל דבר ומקום בו הוא נמצא כהוכחה שהעולם הוא באמת כפי שמתואר לו על ידי הסובבים אותו. אחת הדמויות הקרובות על מרטין היא סליה, עוזרת הבית שלו אשר מלבד לנקות את דירתו ולבשל עבורו דואגת גם לתאר לו את צילומיו על בסיס קבוע. יחסי הקרבה בין השניים גורמים לסליה לפתח רגשות מסוימים כלפי מרטין. יום אחד, פוגש מרטין ידיד חדש בשם אנדי (אותו מגלם ראסל קרואו בצעירותו) ונשווה בקסמו וביכולתו המרשימה לתאר למרטין את תמונותיו לפרטי פרטים. השניים הופכים במהרה לחברים טובים ומרטין נותן את אמונו המלא באנדי. סליה עוזרת הבית איננה מרוצה מהתקרבותו של אנדי למרטין ומתחילה לקנא. דבר המוביל אותה לזמום תוכנית נועזת שתגרום למרטין לתחושת חוסר אמון באנדי. מי אמר שתמונות משקפות תמיד את המציאות, ושראייה היא חוש הכרחי לצילום?

לרכישת הסרט באמזון לחץ\י כאן

proof c

הזייה \ Delirious

שנת יציאה\ארץ: 2006, ארה”ב.

בימוי: טום דיקילו.

שחקנים: סטיב בושמי, מיכאל פיט, אליסון לומן, ג’ינה גרשון.

עלילה והקשר לצילום: סרט נוסף העוסק בצלם פפארצי אך הפעם באווירה רצינית פחות המציגה את עולם הפפארצי והזוהר באור סאטירי ומוטרף. צלם הפפארצי פארגו (המגולם על ידי סטיב בושמי), יעשה הכל, אבל הכל כדי ללכוד בעדשתו את כוכבת הפופ קאמרה ליד. בעזרת חברו טובי החולם להיות שחקן אך בינתיים הוא חסר בית ומזל, הוא מבצע מארבים מתוכננים היטב ויחד מנסים השניים להתחקות אחר אורך חייה של הכוכבת כדי לזכות בצילומים הנכספים. למזלו של פארגו, בין הכוכבת הנוצצת וחברו הרש נרקמת מערכת יחסים רומנטית, מה שמסייע לו בתוכניות הצילום שלו.

בצילום, ידוע שלעיתים כדי להגיע רחוק יש צורך בהרבה מזל ויותר מכל בחברים טובים “הזייה” מוכיח זאת באופן ברור.

לרכישת הסרט באמזון לחץ\י כאן

delirious

רגעים נצחיים \ Everlasting Moments

שנת יציאה\ארץ: 2008, דנמרק\פינלנד\שוודיה.

בימוי: ג’אן טרואל.

שחקנים: מריה הייסקנן, מיכאל פרסברנדט, ג’ספר כריסטנסן.

עלילה והקשר לצילום: האם מצלמה יכולה לשנות את החיים? רבים מגולשי MegaPixel יענו אולי בחיוב על השאלה. “רגעים נצחיים” מבוסס על סיפור אמיתי: מריה לסון, אזרחית שוודית ממעמד הפועלים זוכה בלוטו. לא, היא לא זוכה במיליונים אלא במצלמה (בראשית המאה ה-20 מצלמה הייתה פרס מכובד ושווה ערך). מריה לא מתלהבת במיוחד מהפרס ומחליטה למשכן את המצלמה כדי לנסות ופרנס את שבעת ילדיה לאחר שבעלה השיכור נקלע לבעיות בעבודתו. כשמגיע מריה לחנות המשכון, היא זוכה לשיעור צילום מבעל העסק. שיעור שהולך לשנות את חייה!

מריה החלה ליפול בשבי הצילום ולהפגין כישרון שהיה חבוי בה עד כה. עם הזמן הופכת מריה לצלמת מוערכת ואף לומדת כיצד היא יכולה גם להתפרנס מהכישרון החדש שרכשה במקרה.

אז התשובה היא כן, מצלמה יכולה לשנות את החיים ולא רק מבחינה רוחנית אלא גם כלכלית. (לפחות כך היה בתחילת המאה הקודמת…)

לרכישת הסרט באמזון לחץ\י כאן

everlasting moments

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב 10 הגדולים

11 תגובות

  1. Avatar

    דביר

    16/07/2010 ב 5:36 PM

    “עיר האלוהים” הוא גם סרט שאפשר להוסיף לרשימה ומאוד מומלץ

    השב

  2. Avatar

    דני

    17/07/2010 ב 8:28 AM

    אני לא מאמין שלא כללתם את “יצרים” (blow-up) של אנטוניוני. הוא היה צריך להיות הראשון ברשימה.

    השב

  3. Avatar

    moshelev

    22/07/2010 ב 11:18 PM

    הגשרים של מחוז מדיגן אם אינני טועה עם קלינט איסטווד שמשחק תפקיד של צלם שנשלח לצלם את הגשרים…התפתח רומן אופי בינו לבין
    תושבת המקום….כשנפטר הוריש לה מס’דברים ואת המצלמות שלו סרט אופי לאניני טעם.

    השב

  4. Avatar

    משוגעים, לא הכנסתם את blow up?

    25/07/2010 ב 9:01 AM

    קלאסיקה שבזמנה שינתה את עולם הצילום..

    השב

  5. Avatar

    koren

    11/08/2010 ב 4:53 PM

    יש סיבה למה עיר האלוהים לא שם?

    השב

  6. Avatar

    אופיר אילוז

    11/08/2010 ב 6:04 PM

    koren,
    הסיבה העיקרית היא שמדובר בפרויקט “עשרת הגדולים” ולכן נכנסו לכאן רק עשרה סרטים שלדעתי (ולאחר התלבטויות כמובן) הם הבולטים ביותר בנושא.

    השב

  7. Avatar

    יאיר

    13/08/2010 ב 11:37 PM

    המלצות מעולות. תודה.

    השב

  8. Avatar

    זרובבל

    20/04/2012 ב 5:31 PM

    חלש… את הסרטים הבאמת טובים השארת בחוץ והכנסת סרטים בינוניים .. את יצרים השארת בחוץ? ראית בכלל את הסרט ?

    השב

    • Avatar

      אופיר אילוז

      20/04/2012 ב 11:44 PM

      היי זרובבל,
      למרות היותי “תולעת סרטים”, אני מודה שלא צפיתי בכל הסרטים בעולם אך כן צפיתי בעשרות סרטים שנושא הצילום מככב בהם וזאת הרשימה שלפי דעתי מכילה את אלה שהנושא בולט בהם באופן מיוחד ולכן אני חושב שכל צלם או חובב צילום צריך לצפות בהם.
      “יצרים” הינו סרט משנת 1966 שאני מודה שטרם צפיתי בו אך אני מתכוון לעשות זאת על פי המלצתך. אולי בעתיד אערוך רשימת סרטים נוספים שתתבסס גם על המלצות הגולשים. אשמח לקבל המלצות נוספות אגב.

      השב

  9. Avatar

    אדי

    17/08/2013 ב 6:14 PM

    והקשר של “יצרים” לצילום (Spoiler Alert) ?

    צלם אופנה צעיר, מחליט לצלם בזמנו החופשי גם אמנות, בשביל הנשמה, ומטייל עם המצלמה שלו עליו לכל מקום כדי לתעד את מוזרויות החיים. באחד הלילות, הוא מטייל בפארק לונדוני, ומתוך שיעמום מצלם את הפארק השומם בתאורת הלילה שלו.

    מאוחר יותר, עוד באותו לילה, כאשר הוא מפתח את התמונות, הוא מבחין באחד הצילומים בבליאה מוזרה שצצה מאחד השיחים.

    הוא מחליט להגדיל את הצילום (מקור השם של הסרט) ומגלה שמדובר בזוג-רגליים שנראים כמו בתנוחה של אדם השוכב על גבו. הוא ממהר לפארק לאותו מקום שבו צילם ומגלה שזוג הרגליים הזה נעלם.

    כאן הוא מניח שכנראה צילם זוג אוהבים שכבר הסתלק מהמקום, אבל למחרת מגיעים אליו אורחים לביתו, ומבחינים בצילומים מהפארק תלויים לייבוש.

    מכאן העלילה מסתבכת, והוא מתחיל לקבל כל מיני רמזים ואיומים מכל מיני אנשים “מקושרים” בלונדון – וכל העניין הולך ומסתבך – מבלי לגלות את סוף הסרט.

    השב

  10. Avatar

    אדי

    17/08/2013 ב 6:16 PM

    סרט מומלץ נוסף של אנטוניוני הוא “נקודת זבריצקי” – הרקע הוא מרד הסטודנטים בארה”ב בשלהי התקופה ההיפית, והוא על מפגש במדבר, בין סטודנט הנחשד שלא-בצדק ברצח ונמלט מהחוק, לבין מזכירה צעירה הנוסעת לתעד מפגש-עסקים בוילה מבודדת במדבר. שוב, שם הסרט הוא כשמו של מצפה מבודד במדבר, שבו נפגשו שתי הנשמות התועות האלה

    השב

להגיב על אדי לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *