ראשי מאמרים איך תיק נולד – מפגש עם חברת KATA

איך תיק נולד – מפגש עם חברת KATA

3
0

האבולוציה של התיק

התהליך אשר עבר על חברת KATA מאז הקמתה מעניין במיוחד. בשנים הראשונות הפיתוח והייצור סבבו באופן מלא סביב התחום הביטחוני. באמצע שנות ה-90 כשאופוריית השלום המזרח תיכונית מילאה את החלל, החליטה החברה לצאת לשוק האזרחי ובחנה מגוון רחב של תחומים. מעטים יודעים אבל בתקופה זו פיתחו ב-KATA שורה מפתיעה של תיקים ופתרונות נשיאה אחרים. כך למשל הוכן תיק נשיאה מיוחד לצ'לו (אשתו של ניצן קמחי מייסד החברה היא נגנית צ'לו) ונבנו תיקים נוספים עבור מגוון כלי נגינה (מספר תמונות ניתן למצוא בעמוד הראשון של הכתבה). תחום נוסף שנבחן היה ציוד ייעודי עבור התעשייה. אחד הפתרונות אשר פותחו על ידי החברה באותן השנים נועד עבור פועלים העובדים על קווי מתח גבוה. אך ללא ספק הפיתרון המסקרן ביותר של אותן השנים היה תיק ייחודי עבור… קטיף שזיפים.

IMG 7335
המשרדים הישנים של חברת KATA בכניסה לירושלים

לאחר מספר שנים של גישושים ובדיקות הוחלט לבסוף ב-KATA להתרכז בשוק הוידאו המקצועי. שוק זה, דומה במובנים מסוימים לשוק הביטחוני. בשני המקרים מדובר בשוק נישה מקצועי בעל דרישות גבוהות וכיסים עמוקים. במשך קרוב לעשור היה תחום תיקי הוידאו המקצועיים השוק האזרחי המרכזי עבור חברת KATA.

KATA Trolly
טרולי 4X4 של חברת KATA - פתרון ייחודי

בכדי להתחרות בחברות וותיקות בתחום החליטה KATA על אסטרטגיה ייחודית. עד לאותה העת תוכננו תיקי ציוד הוידאו עבור מצלמה מסוימת. התיקים היו חזקים ומגינים אך מגושמים ולא נוחים לנשיאה ממושכת. ניסיונה של KATA בתחום הארגונומיה הצבאית ופיתוח המנשאים הוביל אותה לקו מחשבתי אחר לגמרי. במקום לפתח תיק ייעודי למצלמת וידאו נתונה החליטו בחברה לפתח תיקים אוניברסאליים אשר יותאמו בראש ובראשונה לנוחות הצלם וניתן יהיה להתאימם למגוון רחב של מצלמות. מלבד נוחות הנשיאה והתפעול סיפקו התיקים יתרון נוסף לצלמים – התיק אותו אהבו ואליו התרגלו יכול היה להישאר איתם גם כאשר החליפו מצלמה.

עם השנים פיתחו ב-KATA שורה ארוכה של פטנטים ייחודיים בהם עושה החברה שימוש בתיקיה. חלק מן הפטנטים נשמעים פשוטים למדי אך מספקים לתיקי החברה יתרון ברור בנוחות ובתפעול. כך למשל פיתחה החברה אבזם לרצועת נשיאה המשלב זווית ייחודית. זווית זו דואגת שהרצועה והתיק יישארו מיושרים ומרכז הכובד של התיק יישאר נמוך ככל האפשר. עוד רעיון מקורי ויעיל של KATA – פנימית התיקים של החברה צבועה תמיד בצהוב. הסיבה? ציוד הצילום כמעט תמיד מגיע בצבעי שחור ולפיכך קל יותר לזהות את ציוד הצילום בתוך התיק על רקע צהוב גם בתנאי תאורה לקויים.

טרולי (מנשא גלגלי לתיק) הוא נושא נוסף בו ל-KATA פטנט מקורי. מי לא מכיר את ההרגשה המעיקה של ריצה בשדה תעופה מרוחק בניסיון להשיג טיסת קישור עם זוג מזוודות המתהפכות בכל פנייה. KATA מצאה פיתרון פשוט וגאוני לבעיה – טרולי 4X4. טרולי זה אליו ניתן לחבר כמעט כל תיק של חברת KATA כולל ארבעה גלגלים הניתנים להרחבה (גלגל בכל צד נשלפים החוצה ומייצבים את התיק – יעיל במיוחד בתיקים רחבים וכבדים). KATA דוגלת בהפרדה של הטרולי מהתיק (חברות אחרות מעדיפות לשלב גלגלים במבנה התיק). היתרון של גישה זו לדברי KATA כפול: לא תמיד אנו מעוניינים לקחת איתנו את הטרולי (משקל/נוחות) ובמקרה של שבר בגלגל או באחד הצירים ניתן להחליף אותו מבלי להשבית את התיק. יתרון נוסף אותו לא הזכירה KATA הוא כי הטרולי של החברה מסיבי בהרבה ממערכות הגלגלים המשולבות במרבית תיקי הצילום – רק לטרולי נפרד יכולת זאת מבלי להוסיף משקל רב לתיק באופן קבוע.

KATA 3N1
3N1 - שליפה מהירה

שליפה מהירה חשובה מסתבר לא רק במערבונים ובשדה הקרב, אלא גם עבור צלמים, וחברת KATA פיתחה מספר פיתרונות מעניינים גם בתחום זה. כך למשל שילבה החברה בשורה של תיקים ומנשאים רוכסים מקבילים המחוברים ברצועה ומאפשרים פתיחה מהירה במיוחד של תא הציוד הראשי. הפיתוח המוכר ביותר של KATA בתחום השליפה המהירה היה ונותר ליין תיקי ה-3N1 המאפשרים שליפה מהירה של מצלמות ללא צורך להוריד את התיק מהגב. KATA גאה במיוחד בפיתוח ה-3N1 אשר יצר למעשה פלח שוק חדש בתחום תיקי הגב, אליו נכנסו כיום גם שאר יצרניות התיקים.

תיקי ה-3N1 מובילים אותנו לשינוי הגדול שהתחולל ב-KATA החל משנת 2004. שוק תיקי הוידאו המקצועיים בו החלה החברה לפעול באמצע שנות ה-90 הוא שוק נישה קטן במונחים עולמיים. בתחילת שנות ה-2000 החליטה החברה לחפש תחומים נוספים להתפתח אליהם ובאופן טבעי פנתה לשוק הצילום הדיגיטלי אשר באותה תקופה היה בראשית דרכו. אלא שהכניסה לשוק תיקי צילום הסטילס לא הייתה חפה מסיכונים. בשוק שלטה (ועודנה שולטת) חברת Lowpro הקנדית המייצרת תיקי צילום סטילס מזה למעלה מ-30 שנה.

בכדי להתחרות בענק בינלאומי עם אחיזה ארוכת שנים בשוק הייתה KATA חייבת לחדש ולספק ללקוחותיה גישה שונה בעלת ערך מוסף. ואכן ב-2004 יצאה החברה עם ליין ה-GDC או Global Digital Collection (אשר עודם נמכרים גם כיום) ועם רעיון חדש – תיקי צילום דיגיטליים. בתחילה נשמעו קולות לעג מתוך התעשייה אך הנהירה ההמונית של הצלמים אחרי מצלמות דיגיטליות גרמה לשאר היצרניות ליישר קו עם KATA בתוך זמן קצר.

KATA Resource 61
Resource 61 - מקום למכתוף

הרעיון מאחורי קונספט תיקי הצילום הדיגיטליים פשוט למדי. המעבר מהצילום האנלוגי לדיגיטלי הוביל בהכרח גם לשינוי בציוד ובדפוסי העבודה של צלמים, שינוי זה מחייב גם שינוי גישה ביחס לתיקים הנושאים את הציוד. חברת KATA אשר נכנסה לתחום בשיא המהפכה השכילה לזהות את השינוי ולהתאים עצמה אליו ראשונה (יתרון מובנה בחברות צעירות אשר אינן צריכות לשבור דפוסי עבודה של עשורים). תיקי הצילום הדיגיטליים כללו מבנה המותאם באופן מיוחד לשימוש במצלמות דיגיטליות – פינוי מקום אותו תפסו בעבר סרטי הצילום וסידור החלל שנוצר לטובת סוללות, כרטיסי זיכרון, כבלי סינכון וכו'.

אחת המהפכות הגדולות בתכנון תיקי צילום קשורה בשילוב מחשבים נישאים כחלק אינטגראלי מציוד הצלם. KATA אמנם לא הייתה הראשונה לשלב מקום ייעודי למחשב בתיקי צילום אך היא זיהתה את המגמה מוקדם וכיום כמעט לכל התיקים של החברה בכל קווי המוצרים ישנם דגמים בעלי מקום ייעודי למחשב נייד.

KATA גאה במיוחד בתחזית אחת אותה עשתה כבר לפני מספר שנים והיא עלייתו של הוידאו הרפלקסי (HDSLR או VDSLR). חברת KATA לא רק צפתה את התהליך, אלא הייתה מוכנה לעמוד מאחורי הטכנולוגיה. הצלם הראשי של החברה, עופר בהירי, המכין עבורה את פרסומות הוידאו, מצלם מזה זמן את כל סרטוני השיווק של החברה באמצעות מצלמה רפלקסית (כיום EOS 7D). אחד התיקים החדשים ביותר של החברה המכונה Resource 61 מגלם בתוכו את האמונה של KATA בתחום הוידאו הרפלקסי. התיק מסוגל לשאת בתוכו מצלמה רפלקסית כשהיא מחוברת למכתוף מבלי צורך להסירו.

KATA הדור הבא

IMG 7371
KATA-PRO-Light - סדרה מקצוענית חדשה (צילום: אופיר אילוז)

בעת סיורנו בחברה זכינו להצצה ראשונה אל הדור הבא של תיקי KATA. דור התיקים החדש של החברה נולד בין השאר בעקבות סקר גדול אותו ערכה KATA בשנת 2008. מן הסקר המקיף עלתה מסקנה ברורה, ישנם שני דברים המעניינים את רוכשי תיקי הצילום יותר מכל: הגנה ומשקל.

למרות שחלק גדול מתיקי העבר של KATA הצטיינו במשקל קל ובהגנה גבוהה הוחלט בחברה ששתי נקודות אלו יהוו בסיס מרכזי לדור החדש של תיקי החברה. בפנינו הוצגו שלושה קווי מוצרים חדשים:

D-light – יחליף לאורך זמן את ליין תיקי ה-DPS המשמשים כיום כקו תיקי ה-Camera Plus – תיקים לציוד צילום בסיסי בתוספת מקום לצרכי הנשיאה היום יומיים של המשתמשים. בליין החדש מכוונים קאטה ליצור תיקים פשוטים, אסטטיים שאינם נראים כמו תיקי מצלמה, בעיצוב ניתן דגש  על דגמים שיכולים לשמש תיקי יום יום וגם תיקי צילום אשר יתאימו לכול חובבי הצילום. וגם, קצת באיחור, החלו ב-KATA להוסיף מקום מסודר יותר לאחסון בקבוקי מים (אחת הביקורות של רבים ממשתמשי התיקים של החברה לאורך השנים הייתה היעדר מקום חיצוני נוח לבקבוקי מים גדולים).

[mega_gallery]

Pro-light – יחליף לאורך זמן את ליין ה-GDC וה-Pro Video של החברה – הליין נועד לצלמים מקצוענים אשר עיקר הציוד אותו הם נושאים עימם הינו ציוד צילום וככזה עוצב עם דגש מקסימאלי על פונקציונאליות, הגנה והתאמה לתנאי עבודה קיצוניים. גם בליין זה ניתן דגש על העיצוב באופן כזה שלא ימשוך תשומת לב, הן של גנבים או של עובדי רשויות שדות התעופה הנוטים להתביית על צלמים ולהרוויח על גבם את תוספות התשלום עבור משקל עודף. כך למשל תיקי ה-FlyBy עוצבו במיוחד לצלמים המרבים לנסוע ונראים בדיוק כמו כל מזוודה קטנה וסטנדרטית.

[mega_gallery]

Ultra-Light – בפנינו הוצג דגם ראשון מסדרה חדשה המבטיחה להיות הקלה, המגנה והמתקדמת ביותר של חברת KATA (ומתומחרת כמובן בהתאם). הסדרה כוללת מערכת גב חדשה לחלוטין בה משולבים גם מוטות אלומיניום לחיזוק (מערכת הגב מזכירה מאד מערכות המצויות בתיקי טיולים מתקדמים). מהתנסות קצרה עם התיק בעת הביקור אנו יכולים להעיד שביחס לגודלו מדובר בתיק קל להפליא אשר מותאם בנוחות רבה לגב (כמובן שמדובר בהתנסות לא מייצגת ונדרשת תקופת שימוש ממושכת בשטח בכדי לחוות דעה באופן מושכל יותר).

[mega_gallery]

התיקים החדשים עשויים כולם מבדי ריבסטרופ קל וחזק במיוחד, אותו בד המשמש גם במצנחים החייבים להיות קלים ביותר אך עם זאת חזקים וגמישים (חיי הצנחן תלויים בכך). גם כיסויי הגשם החדשים המגיעים עם התיקים עשויים מריבסטופ ומורידים בכך את משקל התיק בכמה גרמים חיוניים נוספים.

שיפור נוסף אותו ניתן למצוא בתיקים החדשים הם הספוגים העשויים ברובם מ-Aeriform (ספוג מחורר, בדומה לגבינה צהובה, השוקל 40 אחוז בלבד ממשקל ספוג מלא). בנוסף ראשי הרוכסנים בתיקים החדשים אינם עשויים מתכת (בכדי לחסוך במשקל) התיק והם כוללים מעין מושכה המקלה על הפתיחה (לאחר הראיון הצלחנו לשכנע את מארחנו להחליף את הרוכסנים באחד התיקים שלנו – מספר שבועות מאוחר יותר אנו יכולים להעיד כי למרות שהפתרון החדש נראה מעט רעוע במבט ראשון הוא מתפקד היטב ומאפשר פתיחה נוחה ומהירה בהרבה של התאים).

לדברי אודי רופא, מנהל המוצר בחברת איי. בי. אס. יבואנית KATA לישראל, הדגמים החדשים כבר זמינים למכירה בארץ.

עמודים: 1 2 3 4
עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

3 תגובות

  1. Avatar

    אלבו

    18/09/2010 ב 10:08 AM

    התיקים שלהם מעולים ומיוחדים מושקעת מחשבה רבה המאפשרת נוחות למשתמש ולא חוסכים ברצועות לשימוש וחיבורים עתידיים כל הכבוד

    השב

  2. Avatar

    Alex Koldertsov

    17/11/2010 ב 4:28 PM

    מעולים, רכשתי תיק שלהם
    665i ,תיק אחלה
    רכשתי אותו ב 460 שח ,אבל למה כ"כ יקר בארץ???? אותו תיק בארה"ב רק 80 דולר באיביי

    השב

  3. Avatar

    עידו גנוט

    17/11/2010 ב 7:54 PM

    יש מיסוי על תיקים בארץ לצערנו וגם המע"מ גבוהה משמעותית ממרבית המדינות בארה"ב.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.