ראשי מאמרים איך תיק נולד – מפגש עם חברת KATA

איך תיק נולד – מפגש עם חברת KATA

3
0

איך תיק נולד

בעת שסיירנו בחברת KATA זכינו לראות את התהליך בו נוצרים תיקי הצילום של החברה. אפשר לזהות חמישה שלבים עיקריים בדרכו של תיק הצילום:

תכנון – תיקים חדשים מתחילים את דרכם כרעיון אשר עובר תהליך תכנוני מסודר. במחלקת העיצוב של החברה זכינו לשוחח עם שחר טויטו, אחד המעצבים הוותיקים בחברה אשר תיאר בפנינו חלק מתהליך העיצוב אשר מתבצע בדרך כלל בתוכנת ה-AutoCAD. בביקורנו בחברה עסק שחר בשיפוץ ועיצוב מחדש של כתפיות מודולארית לסדרה שלמה של תיקים קיימים. משנכנסנו למשרדו של שחר בין ערמות של תיקים שונים ומשונים צד את עינינו דווקא תיק צבאי גדול אשר שרד מן התקופה הביטחונית של החברה.

עיצוב תיק היא מלאכה מורכבת שמתחילה במחקר מעמיק של צרכי השוק, המשתמשים, צורת השימוש והציוד, לאחר מכן קונספטים שונים מועלים על הנייר ואבות טיפוס נתפרים כדי לבדוק היתכנות. הצד האסטטי נכנס לתמונה לקראת סופו של התהליך, אז מקבל התיק את אופיו ומראהו הייחודי. בתכנונו של כל תיק מעורבים מעצב או מעצבת  שהם הוריו של התיק, אלא שהם מהווים גם חלק מצוות ומקבלים ייעוץ ועזרה מהמדגמים ומהמהנדסים האחרים בחברה כך שפיתוחו של כל מוצר תלוי בדרך כלל בצוות בן 5-10 אנשים ולעיתים אף יותר.

IMG 7292
Mockups של עדשות ומצלמות (צילום: אופיר אילוז)

אחת הסיסמאות אותן שמענו לא אחת בביקורנו בחברה הייתה כי KATA, בניגוד למתחרותיה, מתכננת תיקים סביב הצלם ולא סביב הציוד (תובנה נוספת שמקורה כנראה עוד בעידן הביטחוני של החברה). אלא שהתיקים מיועדים בסופו של דבר לשאת ציוד צילום. בסיורנו במחלקת העיצוב זכינו לראות לא מעט דגמים של מצלמות ועדשות (Mockups) ונמסר לנו שאת המצלמות והעדשות האמיתיות איתן נעשות חלק מן הבדיקות שומרים בכספת. מסתבר של-KATA יחסי עבודה קרובים עם רבות מיצרניות הצילום בעולם (בניהן:  Canon, Nikon, Panasonic, JVC ואחרות) השולחות לה דגמים של מצלמות חדשות. הסתקרנו ושאלנו האם גם מוצרים שטרם הוכרזו מגיעים לחברה ומסתבר שישנם מקרים כאלו אבל הם נפוצים יותר דווקא בתחום הוידאו.

IMG 7229
בחירת חומרים - מחסן החומרים של KATA (צילום: אופיר אילוז)

בחירת חומרים – במקביל לשלב העיצוב נבחרים החומרים מהם יוכן התיק החדש. ל-KATA אזור שלם המוקדש לבחינה של חומרים חדשים והחברה עוסקת כל העת בניסויי התאמה של חומרים וטכנולוגיות שונות עבור תיקיה. מרבית החומרים בהם עושה KATA שימוש הם סינטטיים – הסיבה לכך היא חוזקם הגבוה של חומרים אלו ביחס לחומרים טבעיים (אך גם עמידותם). בסדרות התיקים החדשות ניתן דגש מיוחד למציאת חומרים וטכנולוגיות חדשות שיקדמו את הבטחת החברה לספק את המוצרים הקלים ביותר והמגנים ביותר (עניין מורכב משום שבדרך כלל פועלת המשוואה על פיה הורדה במשקל גוררת גם ירידה ברמת ההגנה). הרצועות החדשות של חלק מתיקי החברה עשויות מהזרקות גומי (בדומה לנעלי קרוקס) אשר הינן קלות ונוחות יותר. בדור התיקים החדש שילבה KATA ספוג מחורר המכונה Aeriform בכך הצליחו להוריד אחוז ניכר מהמשקל של הספוג ולצמצם חלק לא מבוטל ממשקל התיק ללא התפשרות על רמת הריפוד וההגנה הן של הציוד והן של המשתמש. עוד טכנולוגיה מעניינת הנמצאת בשימוש עוד מימי הפיתוח הביטחוני היא השימוש בצלעות אלומיניום מוקשתות, צלעות אלו ממוקמות באזורים אסטרטגיים של התיק ומספקות חוזק מבני במינימום תוספת של חומרים ומשקל.

אחד החומרים המעניינים ביותר אשר נבדקו לאחרונה במעבדות חברת KATA הוא ה-D3O – חומר מתקדם אשר פותח בבריטניה ומתקשה בעת פגיעה (בסרטון המשעשע הבא ניתן לראות ניסוי מעניין שערך עיתונאי על ממציא ה-D3O). כאשר שוחחנו עם צוות הפיתוח של KATA בנוגע לחומר הוסבר לנו כי עד כה טרם נעשה בו שימוש בתיקי החברה משתי סיבות עיקריות, הראשונה היא מחירו הגבוה אשר עשוי לייקר מאד את מחירי התיקים והשנייה היא משקלו הרב יחסית אשר עשוי להכביד מאד על המשתמש.

ייצור – חלק משמעותי מהסיור שערכנו בחברת KATA כלל ביקור באזור הייצור. מאז נפתחה, עברו על החברה בכלל ועל מערך הייצור תהפוכות רבות. בשנות ה-90 כאשר חלק ניכר מהייצור הופנה לתחום הביטחוני נעשתה העבודה כולה בישראל. ככל ש-KATA התפתחה והיקפי הייצור גדלו, בעיקר עם הכניסה לשוק תיקי הסטילס באמצע שנות ה-2000, היה צורך להרחיב משמעותית את מחלקת הייצור ובאופן טבעי הדבר חייב פניה למזרח (כיום מיוצרים מרבית תיקי החברה בסין). אלא שבניגוד לחברות ישראליות רבות KATA החליטה להשאיר היקף ייצור מסוים בארץ וכיום מיוצרים בחטיבת הייצור בהר חוצבים שבירושלים בעיקר תיקי וידאו ותיקים מורכבים אחרים. מבחינת החברה השיקול בהשארת חטיבת הייצור הישראלית איננו כלכלי אלא כזה הנוגע למחויבות לכ"א וחלקו קשור לצורך של מערך הפיתוח (הממוקם כולו בארץ) להיות צמוד למערך ייצור .

IMG 7227
KATA - תפירה ידנית של תיקים (צילום: אופיר אילוז)

ייצורו של תיק מתחיל מסידור העבודה הקובע אילו תיקים ייוצרו ועל ידי מי. אחד הדברים המפתיעים ביותר אולי בכל הקשור לייצור ב-KATA אותו למדנו במהלך הסיור הוא כי כל תיק נתפר מתחילתו ועד סופו על ידי תופרת יחידה. למעשה KATA הולכת בניגוד מוחלט לעקרונות הייצור המקובלים מאז המהפכה התעשייתית ברוב המפעלים הגדולים. היתרון של השיטה ברור – לכל תופרת אחריות מלאה על התיק אותו ייצרה. מקורה של שיטת העבודה הזאת טמון בראשית ימי KATA בתחום הביטחוני, תקופה בה בקרת האיכות עמדה בראש סולם העדיפויות של החברה. על פי KATA, שיטת הייצור האישית מאפשרת מציאת פגמים בייצור בשלב מוקדם מאד ותיקונם, דבר החוסך זמן וכסף בשלב מאוחר יותר. כמובן שהחיסרון המשמעותי ביותר בשיטת הייצור האישית קשור בתפוקה הנמוכה יחסית אשר באה לידי ביטוי בסופו של דבר בעלויות הייצור הגבוהות, אלא ש-KATA מעולם לא מיצבה עצמה כיצרנית תיקים זולים ובשקלול הסופי של עלות מול איכות ברור למדי היכן החברה ממצבת עצמה.

IMG 7251
חידוש של תיק (צילום: אופיר אילוז)

אם נחזור לרצפת הייצור נגלה כי כל תופרת מקבלת מלבד סידור עבודה ארגז ובו כל המרכיבים מהם עשוי התיק (רצועות, אבזמים, רוכסנים, בדים וכו'). הזמן הדרוש להכנת תיק משתנה מאד בהתאם לסוג התיק ורמת מורכבותו. הכנת תיק פשוט יחסית דוגמת ה-ATB יכולה לקחת לתופרת מיומנת כשעתיים, בעוד שהכנת תיק מורכב דוגמת ה-GRIZZLY עשויה להימשך אפילו 10 שעות.

אף על פי שהחומרים והטכנולוגיות העומדות מאחורי תכנון התיק מתקדמות, תהליך הייצור עצמו מבוסס בעיקר על עבודה ידנית (גזירה, תפירה וכו'). על רצפת הייצור מפוזרים להם שטנצים ושבלונות ובמקרים מסוימים חיתוכים נעשים עם סכין חיתוך (בעיקר בסדרות הקטנות).

ניסוי – מרבית התיקים של חברת KATA עוברים סדרת ניסויים מפרכת למדי – הן בתוך החברה אך בראש ובראשונה על ידי קבוצה של צלמים מקצועיים איתם עובדת KATA ומספקים לה משוב לגבי תפקודם של תיקים חדשים (וותיקים) מן השטח. תיקים שונים עוברים תהליכי ניסוי שונים בהתאם לקהל היעד הרלוונטי. חלק מן התיקים המתקדמים ביותר נבדקים על ידי צלמים מקצועיים במדבריות אפריקה, ביערות הגשם של דרום אמריקה ואף באנטארקטיקה. קבוצת הצלמים המקצועית עימה עובדת KATA כוללת צלמים בין לאומיים רבים (סטילס ווידאו) ביניהם הצלם ג'ודי אלדרד המצלם את הסדרות CSI ו-JAG, אלסנדרו בלטרמה, אמי אלסיוס, מארק פורמן וכן לא מעט צלמים ישראליים מוכרים בניהם זיו קורן, אייל ברטוב, יוסי אשבול, רונן טופלברג, ועידן צ'רני .

מכירה ושיווק – כחברה ישראלית אשר ראשיתה במרתף ביתם של שני חיילים משוחררים מירושלים, KATA היא ללא ספק הצלחה אדירה בכל קנה מידה. החברה משווקת כיום בלמעלה מ-100 מדינות ברחבי העולם . עובדה מעניינת אך לא ידועה אליה נחשפנו במהלך הסיור – תיקי KATA אינם מסיימים להתפתח לכל אורך מחזור חייהם. החברה עוקבת אחר תגובות המשתמשים מן השטח ומבצעת תיקונים ושיפורים קלים בסדרות חדשות של אותו התיק.

עמודים: 1 2 3 4
עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

3 תגובות

  1. Avatar

    אלבו

    18/09/2010 ב 10:08 AM

    התיקים שלהם מעולים ומיוחדים מושקעת מחשבה רבה המאפשרת נוחות למשתמש ולא חוסכים ברצועות לשימוש וחיבורים עתידיים כל הכבוד

    השב

  2. Avatar

    Alex Koldertsov

    17/11/2010 ב 4:28 PM

    מעולים, רכשתי תיק שלהם
    665i ,תיק אחלה
    רכשתי אותו ב 460 שח ,אבל למה כ"כ יקר בארץ???? אותו תיק בארה"ב רק 80 דולר באיביי

    השב

  3. Avatar

    עידו גנוט

    17/11/2010 ב 7:54 PM

    יש מיסוי על תיקים בארץ לצערנו וגם המע"מ גבוהה משמעותית ממרבית המדינות בארה"ב.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.