ראשי מאמרים איך תיק נולד – מפגש עם חברת KATA

איך תיק נולד – מפגש עם חברת KATA

3
0

תיקי צילום כבר מזמן אינם רק מקום אחסון זמני למצלמה. מאות שעות של מחשבה, תכנון ופיתוח מושקעות בכל תיק צילום מתקדם – בבחירת החומרים, נוחות התפעול והנשיאה ולא פחות חשוב באסתטיקה.

באחד מימי אפריל יצא צוות MegaPixel לבקר במפעלי חברת תיקי הצילום הישראלית קאטה (KATA), אשר תפסה בשנים האחרונות מקום של כבוד בין החברות המובילות את שוק תיקי הצילום העולם, וזאת בכדי ללמוד יותר על הדרך הפתלתלה אותה עובר תיק צילום מהרעיון הראשוני ועד שאנו יכול להפקיד בתוכו את ציוד הצילום היקר לנו.

Kata Guitar Bag
תיק לגיטרה של חברת KATA

חברת קאטה הוקמה בסוף שנות השמונים בידי ניצן קמחי ודרור טישלר. השניים שירתו באחת היחידות המובחרות בצה”ל בתחילת שנות ה-80 וכלוחמים נזקקו לעיתים קרובות לבצע התאמות שונות במנשאי הציוד הייעודיים בהם השתמשו. ככל שעבר הזמן רכשו השניים ניסיון ובשלב כלשהו מונו השניים (כל אחד בצוות שלו), על האמל”חיה היחידתית והחלו “לשפצר” ציודים גם לחבריהם. לקראת סוף שירותם שמם כבר הלך לפניהם והם עסקו בביצוע התאמות למספר יחידות מובחרות נוספות.

KATA Chello Bag
תיק צ’לו של חברת KATA

לאחר שחרורו מצה”ל וטיול ארוך לאמריקה הלטינית עם זוגתו, החל דרור ללמוד גיאוגרפיה והיסטוריה באוניברסיטה העברית בירושלים וניצן החל בלימודי פסיכולוגיה (אף הוא באוניברסיטה העברית) ומאוחר יותר יצא ללמוד בניו-יורק אנימציה בפלסטלינה. לכל אורך אותה תקופה לא הפסיקו השניים לקבל (ולספק) דרישות לתכנון ציוד צבאי ייחודי עבור יחידות שונות בצה”ל. במקביל תכננו וייצרו השניים מיני מארזים ותיקים מסוגים שונים ומשונים – כך לדוגמא ייצרו קו אריזות מרופדות לכלי נגינה כדוגמת צ’לו וקונטרה-בס, תיקי אוכף לאלפקו ונרתיקי אקדחים מתקדמים (מותנוני השליפה לאקדח המצויים היום בכל רחבי הארץ פותחו במקור על ידי קאטה).

העבודה מול הצבא הפכה אינטנסיבית והשניים החליטו לייסד חברה אשר תעסוק בפיתוח פתרונות מתקדמים לנשיאה ותפעול של ציוד יקר ערך. שם החברה החדשה הורכב מהאות הראשונה בשמם של המייסדים (קימחי וטישלר – KATA) והלוגו של החברה צויר, או ליתר דיוק נגזר מחתיכות בריסטול צבעוני, בידי ידיד של השניים (לימים האומן הנודע איתן קדמי).

IMG 7267
פלורה – העובדת הוותיקה ב-KATA – ליד מכנת התפירה

במשך קרוב לעשור פעלה החברה בעיקר בתחום הצבאי. ההתחלה הייתה צנועה מאד. כחמש שנים עבדו השניים לבדם, בתחילה במרפסת הסגורה (מטר על שלושה) שבביתו של ניצן, ואחר כך במרתף ביתו של דרור בפסגת זאב שבירושלים כשהם תופרים בעצמם תיקים, מנשאים ואפודים לשימוש יחידות צה”ליות שונות.

את פלורה העובדת הראשונה שגויסה לחברה, פגשנו בעת הסיור בחברה. פלורה עודנה תופרת תיקים בחברה ולמרות שמסביבה השתנו דברים רבים היא ממשיכה הלאה. בין השאר בשיחה קצרה שקיימנו עימה סיפרה לנו כי בראשית הדרך הייתה עובדת עם דרור במחסן ביתו, היא תופרת והוא מתכנן את התיקים המורכבים בראשו.

IMG 72494
אחד התיקים הצבאיים – עבר בטחוני עשיר (צילום: אופיר אילוז)

העבודה בתחום הביטחוני לימדה את KATA רבות בכל הקשור לעיצוב נכון של תיקים ומנשאים. השילוב האופטימאלי של תיק צבאי חייב לקחת בחשבון את הלוחם, האפוד, המנשא והנשק. נוחות הנשיאה, הארגונומיה, המשקל, עמידותם של החומרים, והיכולת לעבוד (ולהילחם) עם הציוד חייבו עמידה בסטנדרטים הגבוהים ביותר (לא לחינם התווית Military Grade זוכה להערכה כה רבה ברחבי העולם).

ב-KATA לא מסתירים את עברם, נהפוך הוא. במשך שנים אחת הסיסמאות המובילות של נציגי המכירות של החברה בעת סיוריהם ברחבי העולם כללה משחק מילים עם המילה shoot (אשר משמעותה כידוע באנגלית לירות אך גם לצלם). העובדה שהגיעה מהתחום הצבאי נתנה לחברה לא מעט נקודות זכות בקרב לקוחות אשר ציפו לאיכות בלתי מתפשרת.

IMG 7301
(צילום אופיר אילוז(תיק נולד – שחר טויטו ליד המחשב

בחינה קצרה מעלה כי ההבדל בין מנשאים צבאיים ייעודיים לתיקי צילום לעיתים אינו כה רב. חלק מן המנשאים אותם פיתחה KATA עבור הצבא נועדו לציוד אופטי מסוג זה או אחר. ציוד זה היה אולי יקר ומקצועי יותר אבל כמו כל ציוד רגיש אחר דרש הגנה בעיקר בתנאי שטח. במקרים רבים הציוד היה כבד מאד ונדרשו פתרונות ייחודיים בכדי לאפשר ללוחמים לשאת אותו בנוחות יחסית. נקודה נוספת קשורה ליכולת להלחם עם הציוד ולתפעל את הנשק (או הציוד הייעודי).

עבור צלמי שטח חלק ניכר מן הבעיות הללו נשמע מוכר למדי. נשיאת ציוד יקר ורגיש בתנאי שטח קשים. נשיאת ציוד כבד לפרקי זמן ארוכים ובחלק מן המקרים תפעול הציוד במהירות בשעת הצורך. כל אלו דברים אותם למדו ב-KATA במשך עשור ויותר של עבודה על מגוון פתרונות לתחום הצבאי ואותם יישמו כפי שנראה מייד גם בתחום האזרחי.

איך תיק נולד

בעת שסיירנו בחברת KATA זכינו לראות את התהליך בו נוצרים תיקי הצילום של החברה. אפשר לזהות חמישה שלבים עיקריים בדרכו של תיק הצילום:

תכנון – תיקים חדשים מתחילים את דרכם כרעיון אשר עובר תהליך תכנוני מסודר. במחלקת העיצוב של החברה זכינו לשוחח עם שחר טויטו, אחד המעצבים הוותיקים בחברה אשר תיאר בפנינו חלק מתהליך העיצוב אשר מתבצע בדרך כלל בתוכנת ה-AutoCAD. בביקורנו בחברה עסק שחר בשיפוץ ועיצוב מחדש של כתפיות מודולארית לסדרה שלמה של תיקים קיימים. משנכנסנו למשרדו של שחר בין ערמות של תיקים שונים ומשונים צד את עינינו דווקא תיק צבאי גדול אשר שרד מן התקופה הביטחונית של החברה.

עיצוב תיק היא מלאכה מורכבת שמתחילה במחקר מעמיק של צרכי השוק, המשתמשים, צורת השימוש והציוד, לאחר מכן קונספטים שונים מועלים על הנייר ואבות טיפוס נתפרים כדי לבדוק היתכנות. הצד האסטטי נכנס לתמונה לקראת סופו של התהליך, אז מקבל התיק את אופיו ומראהו הייחודי. בתכנונו של כל תיק מעורבים מעצב או מעצבת  שהם הוריו של התיק, אלא שהם מהווים גם חלק מצוות ומקבלים ייעוץ ועזרה מהמדגמים ומהמהנדסים האחרים בחברה כך שפיתוחו של כל מוצר תלוי בדרך כלל בצוות בן 5-10 אנשים ולעיתים אף יותר.

IMG 7292
Mockups של עדשות ומצלמות (צילום: אופיר אילוז)

אחת הסיסמאות אותן שמענו לא אחת בביקורנו בחברה הייתה כי KATA, בניגוד למתחרותיה, מתכננת תיקים סביב הצלם ולא סביב הציוד (תובנה נוספת שמקורה כנראה עוד בעידן הביטחוני של החברה). אלא שהתיקים מיועדים בסופו של דבר לשאת ציוד צילום. בסיורנו במחלקת העיצוב זכינו לראות לא מעט דגמים של מצלמות ועדשות (Mockups) ונמסר לנו שאת המצלמות והעדשות האמיתיות איתן נעשות חלק מן הבדיקות שומרים בכספת. מסתבר של-KATA יחסי עבודה קרובים עם רבות מיצרניות הצילום בעולם (בניהן:  Canon, Nikon, Panasonic, JVC ואחרות) השולחות לה דגמים של מצלמות חדשות. הסתקרנו ושאלנו האם גם מוצרים שטרם הוכרזו מגיעים לחברה ומסתבר שישנם מקרים כאלו אבל הם נפוצים יותר דווקא בתחום הוידאו.

בחירת חומרים – במקביל לשלב העיצוב נבחרים החומרים מהם יוכן התיק החדש. ל-KATA אזור שלם המוקדש לבחינה של חומרים חדשים והחברה עוסקת כל העת בניסויי התאמה של חומרים וטכנולוגיות שונות עבור תיקיה. מרבית החומרים בהם עושה KATA שימוש הם סינטטיים – הסיבה לכך היא חוזקם הגבוה של חומרים אלו ביחס לחומרים טבעיים (אך גם עמידותם). בסדרות התיקים החדשות ניתן דגש מיוחד למציאת חומרים וטכנולוגיות חדשות שיקדמו את הבטחת החברה לספק את המוצרים הקלים ביותר והמגנים ביותר (עניין מורכב משום שבדרך כלל פועלת המשוואה על פיה הורדה במשקל גוררת גם ירידה ברמת ההגנה). הרצועות החדשות של חלק מתיקי החברה עשויות מהזרקות גומי (בדומה לנעלי קרוקס) אשר הינן קלות ונוחות יותר. בדור התיקים החדש שילבה KATA ספוג מחורר המכונה Aeriform בכך הצליחו להוריד אחוז ניכר מהמשקל של הספוג ולצמצם חלק לא מבוטל ממשקל התיק ללא התפשרות על רמת הריפוד וההגנה הן של הציוד והן של המשתמש. עוד טכנולוגיה מעניינת הנמצאת בשימוש עוד מימי הפיתוח הביטחוני היא השימוש בצלעות אלומיניום מוקשתות, צלעות אלו ממוקמות באזורים אסטרטגיים של התיק ומספקות חוזק מבני במינימום תוספת של חומרים ומשקל.

בחירת חומרים לתיקים

IMG 7229
בחירת חומרים – מחסן החומרים של KATA (צילום אופיר אילוז)

אחד החומרים המעניינים ביותר אשר נבדקו לאחרונה במעבדות חברת KATA הוא ה-D3O – חומר מתקדם אשר פותח בבריטניה ומתקשה בעת פגיעה (בסרטון המשעשע הבא ניתן לראות ניסוי מעניין שערך עיתונאי על ממציא ה-D3O). כאשר שוחחנו עם צוות הפיתוח של KATA בנוגע לחומר הוסבר לנו כי עד כה טרם נעשה בו שימוש בתיקי החברה משתי סיבות עיקריות, הראשונה היא מחירו הגבוה אשר עשוי לייקר מאד את מחירי התיקים והשנייה היא משקלו הרב יחסית אשר עשוי להכביד מאד על המשתמש.

ייצור – חלק משמעותי מהסיור שערכנו בחברת KATA כלל ביקור באזור הייצור. מאז נפתחה, עברו על החברה בכלל ועל מערך הייצור תהפוכות רבות. בשנות ה-90 כאשר חלק ניכר מהייצור הופנה לתחום הביטחוני נעשתה העבודה כולה בישראל. ככל ש-KATA התפתחה והיקפי הייצור גדלו, בעיקר עם הכניסה לשוק תיקי הסטילס באמצע שנות ה-2000, היה צורך להרחיב משמעותית את מחלקת הייצור ובאופן טבעי הדבר חייב פניה למזרח (כיום מיוצרים מרבית תיקי החברה בסין). אלא שבניגוד לחברות ישראליות רבות KATA החליטה להשאיר היקף ייצור מסוים בארץ וכיום מיוצרים בחטיבת הייצור בהר חוצבים שבירושלים בעיקר תיקי וידאו ותיקים מורכבים אחרים. מבחינת החברה השיקול בהשארת חטיבת הייצור הישראלית איננו כלכלי אלא כזה הנוגע למחויבות לכ”א וחלקו קשור לצורך של מערך הפיתוח (הממוקם כולו בארץ) להיות צמוד למערך ייצור .

IMG 7227
KATA – תפירה ידנית של תיקים (צילום: אופיר אילוז)

ייצורו של תיק מתחיל מסידור העבודה הקובע אילו תיקים ייוצרו ועל ידי מי. אחד הדברים המפתיעים ביותר אולי בכל הקשור לייצור ב-KATA אותו למדנו במהלך הסיור הוא כי כל תיק נתפר מתחילתו ועד סופו על ידי תופרת יחידה. למעשה KATA הולכת בניגוד מוחלט לעקרונות הייצור המקובלים מאז המהפכה התעשייתית ברוב המפעלים הגדולים. היתרון של השיטה ברור – לכל תופרת אחריות מלאה על התיק אותו ייצרה. מקורה של שיטת העבודה הזאת טמון בראשית ימי KATA בתחום הביטחוני, תקופה בה בקרת האיכות עמדה בראש סולם העדיפויות של החברה. על פי KATA, שיטת הייצור האישית מאפשרת מציאת פגמים בייצור בשלב מוקדם מאד ותיקונם, דבר החוסך זמן וכסף בשלב מאוחר יותר. כמובן שהחיסרון המשמעותי ביותר בשיטת הייצור האישית קשור בתפוקה הנמוכה יחסית אשר באה לידי ביטוי בסופו של דבר בעלויות הייצור הגבוהות, אלא ש-KATA מעולם לא מיצבה עצמה כיצרנית תיקים זולים ובשקלול הסופי של עלות מול איכות ברור למדי היכן החברה ממצבת עצמה.

IMG 7251
חידוש של תיק (צילום: אופיר אילוז)

אם נחזור לרצפת הייצור נגלה כי כל תופרת מקבלת מלבד סידור עבודה ארגז ובו כל המרכיבים מהם עשוי התיק (רצועות, אבזמים, רוכסנים, בדים וכו’). הזמן הדרוש להכנת תיק משתנה מאד בהתאם לסוג התיק ורמת מורכבותו. הכנת תיק פשוט יחסית דוגמת ה-ATB יכולה לקחת לתופרת מיומנת כשעתיים, בעוד שהכנת תיק מורכב דוגמת ה-GRIZZLY עשויה להימשך אפילו 10 שעות.

אף על פי שהחומרים והטכנולוגיות העומדות מאחורי תכנון התיק מתקדמות, תהליך הייצור עצמו מבוסס בעיקר על עבודה ידנית (גזירה, תפירה וכו’). על רצפת הייצור מפוזרים להם שטנצים ושבלונות ובמקרים מסוימים חיתוכים נעשים עם סכין חיתוך (בעיקר בסדרות הקטנות).

ניסוי

מרבית התיקים של חברת KATA עוברים סדרת ניסויים מפרכת למדי – הן בתוך החברה אך בראש ובראשונה על ידי קבוצה של צלמים מקצועיים איתם עובדת KATA ומספקים לה משוב לגבי תפקודם של תיקים חדשים (וותיקים) מן השטח. תיקים שונים עוברים תהליכי ניסוי שונים בהתאם לקהל היעד הרלוונטי. חלק מן התיקים המתקדמים ביותר נבדקים על ידי צלמים מקצועיים במדבריות אפריקה, ביערות הגשם של דרום אמריקה ואף באנטארקטיקה. קבוצת הצלמים המקצועית עימה עובדת KATA כוללת צלמים בין לאומיים רבים (סטילס ווידאו) ביניהם הצלם ג’ודי אלדרד המצלם את הסדרות CSI ו-JAG, אלסנדרו בלטרמה, אמי אלסיוס, מארק פורמן וכן לא מעט צלמים ישראליים מוכרים בניהם זיו קורן, אייל ברטוב, יוסי אשבול, רונן טופלברג, ועידן צ’רני .

מכירה ושיווק

כחברה ישראלית אשר ראשיתה במרתף ביתם של שני חיילים משוחררים מירושלים, KATA היא ללא ספק הצלחה אדירה בכל קנה מידה. החברה משווקת כיום בלמעלה מ-100 מדינות ברחבי העולם . עובדה מעניינת אך לא ידועה אליה נחשפנו במהלך הסיור – תיקי KATA אינם מסיימים להתפתח לכל אורך מחזור חייהם. החברה עוקבת אחר תגובות המשתמשים מן השטח ומבצעת תיקונים ושיפורים קלים בסדרות חדשות של אותו התיק.

האבולוציה של התיק

התהליך אשר עבר על חברת KATA מאז הקמתה מעניין במיוחד. בשנים הראשונות הפיתוח והייצור סבבו באופן מלא סביב התחום הביטחוני. באמצע שנות ה-90 כשאופוריית השלום המזרח תיכונית מילאה את החלל, החליטה החברה לצאת לשוק האזרחי ובחנה מגוון רחב של תחומים. מעטים יודעים אבל בתקופה זו פיתחו ב-KATA שורה מפתיעה של תיקים ופתרונות נשיאה אחרים. כך למשל הוכן תיק נשיאה מיוחד לצ’לו (אשתו של ניצן קמחי מייסד החברה היא נגנית צ’לו) ונבנו תיקים נוספים עבור מגוון כלי נגינה (מספר תמונות ניתן למצוא בעמוד הראשון של הכתבה). תחום נוסף שנבחן היה ציוד ייעודי עבור התעשייה. אחד הפתרונות אשר פותחו על ידי החברה באותן השנים נועד עבור פועלים העובדים על קווי מתח גבוה. אך ללא ספק הפיתרון המסקרן ביותר של אותן השנים היה תיק ייחודי עבור… קטיף שזיפים.

IMG 7335
המשרדים הישנים של חברת KATA בכניסה לירושלים

לאחר מספר שנים של גישושים ובדיקות הוחלט לבסוף ב-KATA להתרכז בשוק הוידאו המקצועי. שוק זה, דומה במובנים מסוימים לשוק הביטחוני. בשני המקרים מדובר בשוק נישה מקצועי בעל דרישות גבוהות וכיסים עמוקים. במשך קרוב לעשור היה תחום תיקי הוידאו המקצועיים השוק האזרחי המרכזי עבור חברת KATA.

KATA Trolly
טרולי 4X4 של חברת KATA – פתרון ייחודי

בכדי להתחרות בחברות וותיקות בתחום החליטה KATA על אסטרטגיה ייחודית. עד לאותה העת תוכננו תיקי ציוד הוידאו עבור מצלמה מסוימת. התיקים היו חזקים ומגינים אך מגושמים ולא נוחים לנשיאה ממושכת. ניסיונה של KATA בתחום הארגונומיה הצבאית ופיתוח המנשאים הוביל אותה לקו מחשבתי אחר לגמרי. במקום לפתח תיק ייעודי למצלמת וידאו נתונה החליטו בחברה לפתח תיקים אוניברסאליים אשר יותאמו בראש ובראשונה לנוחות הצלם וניתן יהיה להתאימם למגוון רחב של מצלמות. מלבד נוחות הנשיאה והתפעול סיפקו התיקים יתרון נוסף לצלמים – התיק אותו אהבו ואליו התרגלו יכול היה להישאר איתם גם כאשר החליפו מצלמה.

עם השנים פיתחו ב-KATA שורה ארוכה של פטנטים ייחודיים בהם עושה החברה שימוש בתיקיה. חלק מן הפטנטים נשמעים פשוטים למדי אך מספקים לתיקי החברה יתרון ברור בנוחות ובתפעול. כך למשל פיתחה החברה אבזם לרצועת נשיאה המשלב זווית ייחודית. זווית זו דואגת שהרצועה והתיק יישארו מיושרים ומרכז הכובד של התיק יישאר נמוך ככל האפשר. עוד רעיון מקורי ויעיל של KATA – פנימית התיקים של החברה צבועה תמיד בצהוב. הסיבה? ציוד הצילום כמעט תמיד מגיע בצבעי שחור ולפיכך קל יותר לזהות את ציוד הצילום בתוך התיק על רקע צהוב גם בתנאי תאורה לקויים.

טרולי (מנשא גלגלי לתיק) הוא נושא נוסף בו ל-KATA פטנט מקורי. מי לא מכיר את ההרגשה המעיקה של ריצה בשדה תעופה מרוחק בניסיון להשיג טיסת קישור עם זוג מזוודות המתהפכות בכל פנייה. KATA מצאה פיתרון פשוט וגאוני לבעיה – טרולי 4X4. טרולי זה אליו ניתן לחבר כמעט כל תיק של חברת KATA כולל ארבעה גלגלים הניתנים להרחבה (גלגל בכל צד נשלפים החוצה ומייצבים את התיק – יעיל במיוחד בתיקים רחבים וכבדים). KATA דוגלת בהפרדה של הטרולי מהתיק (חברות אחרות מעדיפות לשלב גלגלים במבנה התיק). היתרון של גישה זו לדברי KATA כפול: לא תמיד אנו מעוניינים לקחת איתנו את הטרולי (משקל/נוחות) ובמקרה של שבר בגלגל או באחד הצירים ניתן להחליף אותו מבלי להשבית את התיק. יתרון נוסף אותו לא הזכירה KATA הוא כי הטרולי של החברה מסיבי בהרבה ממערכות הגלגלים המשולבות במרבית תיקי הצילום – רק לטרולי נפרד יכולת זאת מבלי להוסיף משקל רב לתיק באופן קבוע.

KATA 3N1
3N1 – שליפה מהירה

שליפה מהירה חשובה מסתבר לא רק במערבונים ובשדה הקרב, אלא גם עבור צלמים, וחברת KATA פיתחה מספר פיתרונות מעניינים גם בתחום זה. כך למשל שילבה החברה בשורה של תיקים ומנשאים רוכסים מקבילים המחוברים ברצועה ומאפשרים פתיחה מהירה במיוחד של תא הציוד הראשי. הפיתוח המוכר ביותר של KATA בתחום השליפה המהירה היה ונותר ליין תיקי ה-3N1 המאפשרים שליפה מהירה של מצלמות ללא צורך להוריד את התיק מהגב. KATA גאה במיוחד בפיתוח ה-3N1 אשר יצר למעשה פלח שוק חדש בתחום תיקי הגב, אליו נכנסו כיום גם שאר יצרניות התיקים.

תיקי ה-3N1 מובילים אותנו לשינוי הגדול שהתחולל ב-KATA החל משנת 2004. שוק תיקי הוידאו המקצועיים בו החלה החברה לפעול באמצע שנות ה-90 הוא שוק נישה קטן במונחים עולמיים. בתחילת שנות ה-2000 החליטה החברה לחפש תחומים נוספים להתפתח אליהם ובאופן טבעי פנתה לשוק הצילום הדיגיטלי אשר באותה תקופה היה בראשית דרכו. אלא שהכניסה לשוק תיקי צילום הסטילס לא הייתה חפה מסיכונים. בשוק שלטה (ועודנה שולטת) חברת Lowpro הקנדית המייצרת תיקי צילום סטילס מזה למעלה מ-30 שנה.

בכדי להתחרות בענק בינלאומי עם אחיזה ארוכת שנים בשוק הייתה KATA חייבת לחדש ולספק ללקוחותיה גישה שונה בעלת ערך מוסף. ואכן ב-2004 יצאה החברה עם ליין ה-GDC או Global Digital Collection (אשר עודם נמכרים גם כיום) ועם רעיון חדש – תיקי צילום דיגיטליים. בתחילה נשמעו קולות לעג מתוך התעשייה אך הנהירה ההמונית של הצלמים אחרי מצלמות דיגיטליות גרמה לשאר היצרניות ליישר קו עם KATA בתוך זמן קצר.

KATA Resource 61
Resource 61 – מקום למכתוף

הרעיון מאחורי קונספט תיקי הצילום הדיגיטליים פשוט למדי. המעבר מהצילום האנלוגי לדיגיטלי הוביל בהכרח גם לשינוי בציוד ובדפוסי העבודה של צלמים, שינוי זה מחייב גם שינוי גישה ביחס לתיקים הנושאים את הציוד. חברת KATA אשר נכנסה לתחום בשיא המהפכה השכילה לזהות את השינוי ולהתאים עצמה אליו ראשונה (יתרון מובנה בחברות צעירות אשר אינן צריכות לשבור דפוסי עבודה של עשורים). תיקי הצילום הדיגיטליים כללו מבנה המותאם באופן מיוחד לשימוש במצלמות דיגיטליות – פינוי מקום אותו תפסו בעבר סרטי הצילום וסידור החלל שנוצר לטובת סוללות, כרטיסי זיכרון, כבלי סינכון וכו’.

אחת המהפכות הגדולות בתכנון תיקי צילום קשורה בשילוב מחשבים נישאים כחלק אינטגראלי מציוד הצלם. KATA אמנם לא הייתה הראשונה לשלב מקום ייעודי למחשב בתיקי צילום אך היא זיהתה את המגמה מוקדם וכיום כמעט לכל התיקים של החברה בכל קווי המוצרים ישנם דגמים בעלי מקום ייעודי למחשב נייד.

KATA גאה במיוחד בתחזית אחת אותה עשתה כבר לפני מספר שנים והיא עלייתו של הוידאו הרפלקסי (HDSLR או VDSLR). חברת KATA לא רק צפתה את התהליך, אלא הייתה מוכנה לעמוד מאחורי הטכנולוגיה. הצלם הראשי של החברה, עופר בהירי, המכין עבורה את פרסומות הוידאו, מצלם מזה זמן את כל סרטוני השיווק של החברה באמצעות מצלמה רפלקסית (כיום EOS 7D). אחד התיקים החדשים ביותר של החברה המכונה Resource 61 מגלם בתוכו את האמונה של KATA בתחום הוידאו הרפלקסי. התיק מסוגל לשאת בתוכו מצלמה רפלקסית כשהיא מחוברת למכתוף מבלי צורך להסירו.

KATA הדור הבא

IMG 7371
KATA-PRO-Light – סדרה מקצוענית חדשה (צילום: אופיר אילוז)

בעת סיורנו בחברה זכינו להצצה ראשונה אל הדור הבא של תיקי KATA. דור התיקים החדש של החברה נולד בין השאר בעקבות סקר גדול אותו ערכה KATA בשנת 2008. מן הסקר המקיף עלתה מסקנה ברורה, ישנם שני דברים המעניינים את רוכשי תיקי הצילום יותר מכל: הגנה ומשקל.

למרות שחלק גדול מתיקי העבר של KATA הצטיינו במשקל קל ובהגנה גבוהה הוחלט בחברה ששתי נקודות אלו יהוו בסיס מרכזי לדור החדש של תיקי החברה. בפנינו הוצגו שלושה קווי מוצרים חדשים:

D-light

יחליף לאורך זמן את ליין תיקי ה-DPS המשמשים כיום כקו תיקי ה-Camera Plus – תיקים לציוד צילום בסיסי בתוספת מקום לצרכי הנשיאה היום יומיים של המשתמשים. בליין החדש מכוונים קאטה ליצור תיקים פשוטים, אסטטיים שאינם נראים כמו תיקי מצלמה, בעיצוב ניתן דגש  על דגמים שיכולים לשמש תיקי יום יום וגם תיקי צילום אשר יתאימו לכול חובבי הצילום. וגם, קצת באיחור, החלו ב-KATA להוסיף מקום מסודר יותר לאחסון בקבוקי מים (אחת הביקורות של רבים ממשתמשי התיקים של החברה לאורך השנים הייתה היעדר מקום חיצוני נוח לבקבוקי מים גדולים).

Pro-light

יחליף לאורך זמן את ליין ה-GDC וה-Pro Video של החברה – הליין נועד לצלמים מקצוענים אשר עיקר הציוד אותו הם נושאים עימם הינו ציוד צילום וככזה עוצב עם דגש מקסימאלי על פונקציונאליות, הגנה והתאמה לתנאי עבודה קיצוניים. גם בליין זה ניתן דגש על העיצוב באופן כזה שלא ימשוך תשומת לב, הן של גנבים או של עובדי רשויות שדות התעופה הנוטים להתביית על צלמים ולהרוויח על גבם את תוספות התשלום עבור משקל עודף. כך למשל תיקי ה-FlyBy עוצבו במיוחד לצלמים המרבים לנסוע ונראים בדיוק כמו כל מזוודה קטנה וסטנדרטית.

Ultra-Light

בפנינו הוצג דגם ראשון מסדרה חדשה המבטיחה להיות הקלה, המגנה והמתקדמת ביותר של חברת KATA (ומתומחרת כמובן בהתאם). הסדרה כוללת מערכת גב חדשה לחלוטין בה משולבים גם מוטות אלומיניום לחיזוק (מערכת הגב מזכירה מאד מערכות המצויות בתיקי טיולים מתקדמים). מהתנסות קצרה עם התיק בעת הביקור אנו יכולים להעיד שביחס לגודלו מדובר בתיק קל להפליא אשר מותאם בנוחות רבה לגב (כמובן שמדובר בהתנסות לא מייצגת ונדרשת תקופת שימוש ממושכת בשטח בכדי לחוות דעה באופן מושכל יותר).

התיקים החדשים עשויים כולם מבדי ריבסטרופ קל וחזק במיוחד, אותו בד המשמש גם במצנחים החייבים להיות קלים ביותר אך עם זאת חזקים וגמישים (חיי הצנחן תלויים בכך). גם כיסויי הגשם החדשים המגיעים עם התיקים עשויים מריבסטופ ומורידים בכך את משקל התיק בכמה גרמים חיוניים נוספים.

שיפור נוסף אותו ניתן למצוא בתיקים החדשים הם הספוגים העשויים ברובם מ-Aeriform (ספוג מחורר, בדומה לגבינה צהובה, השוקל 40 אחוז בלבד ממשקל ספוג מלא). בנוסף ראשי הרוכסנים בתיקים החדשים אינם עשויים מתכת (בכדי לחסוך במשקל) התיק והם כוללים מעין מושכה המקלה על הפתיחה (לאחר הראיון הצלחנו לשכנע את מארחנו להחליף את הרוכסנים באחד התיקים שלנו – מספר שבועות מאוחר יותר אנו יכולים להעיד כי למרות שהפתרון החדש נראה מעט רעוע במבט ראשון הוא מתפקד היטב ומאפשר פתיחה נוחה ומהירה בהרבה של התאים).

לדברי אודי רופא, מנהל המוצר בחברת איי. בי. אס. יבואנית KATA לישראל, הדגמים החדשים כבר זמינים למכירה בארץ.

ראיון עם חברת KATA

במסגרת הביקור בחברת KATA ערכנו ראיון קצר עם בלינה ישראל , מנהלת ההדרכות והשיווק בחברה  בכדי ללמוד מעט יותר על תחום תיקי הצילום ועל עתידה של חברת KATA.

ש: מהו התיק הנמכר ביותר של KATA?

ת: ה-3N1 הוא התיק הנמכר ביום כיום ויחד עימו כיסויי הגשם שלנו זוכים לפופולאריות רבה. אגב, KATA לא רואה עצמה כחברת תיקי צילום, אלא כחברה המתמחה בפתרונות הגנה ועבודה.

IMG 7325
פרס TIPA בו זכתה החברה

ש: איך מתייחסת KATA לנושא העיצוב והארגונומיה עבור נשים?

ת: KATA ערכה שורה ארוכה של סקרים במטרה לבחון את הרגלי השימוש של צלמים וצלמות ברחבי העולם. בחברה ישנן שתי נשים בתפקידי מפתח במחלקת הפיתוח אחת מהן היא אלונה קומסקי מנהלת הפיתוח של החברה ודגש רב ניתן לנוחות השימוש של הצלמות. בין השינויים שהוכנסו: רצועות “תלת ממדיות” בתיקי הגב המתאימות את עצמן למבנה הנשי וכן יכולת לשינוי מיקום רצועת החזה.

ש: ב-2005 חברת KATA נרכשה על ידי תאגיד VITEC הבריטי. מה היו ההשלכות של המהלך על החברה?

IMG 7350
תיקי KATA בחדר התצוגה שבמפעל (צילום: אופיר אילוז)

ת: קבוצת VITEC מורכבת ממספר חברות מובילות בתחום הצילום בניהן גם חברת Manfrotto וחברת Gitzo (המפתחות ומייצרות חצובות לצילום סטילס ווידאו). החבירה למעצמה שכזו בעולם הצילום הזניקה את קאטה למעמד חזק מאד בשוק הצילום העולמי ונתנה לנו גב כלכלי אשר אפשר לנו להגדיל את היקפי הפיתוח והייצור שלנו במהירות שיא. ב-2009 הייתה KATA החברה אשר מכרה הכי הרבה מכל החברות בקבוצת VITEC ואנו גאים בכך מאד.

ש: במסגרת עבודתך את מסתובבת הרבה בעולם ולומדת על הרגלי השימוש בתיקי צילום בתרבויות שונות. אילו הבדלים את רואה בין מדינות ויבשות שונות מן הבחינה הזו?

ת: בארה”ב צלמים וחובבים רבים מסתובבים עם מותנונים (תיקי מותן למצלמות). לעומת זאת לא תתפוס אירופאי שפוי מסתובב עם תיק מותן (וגם בארץ המכירות של תיקי המותן לצילום חלשות). ביפן תיקי צד קטנים נמכרים הרבה יותר יחסית לתיקי גב. היפנים למשל רוכשים הרבה תיקים אופנתיים וצבעוניים ופחות משנה להם אם מדובר בתיק צילום או לא. בארה”ב לעומת זאת השוק שמרני מאד מבחינת צבעים והצבע השחור שולט. ישראל ויוון הם שווקים קשים – המחיר משחק תפקיד מאד משמעותי. השוק האירופאי לעומת זאת מוכן לשלם תמורת איכות. מצד שני בשוק האירופאי נותר גרעין קשה אשר מסרב ללכת עם מחשב נייד בתיק הצילום וזאת בעוד בשאר השווקים הוספת תא למחשב נייד הפכה מזמן להכרח. השוק הסיני הוא שוק תיקים מתפתח ודווקא שם למרות ההעתקות הרבות יש לנו הצלחה יפה. הסינים מאד נמשכים למותגים ומיתוג חזק מוכר הרבה מאד אצל הסינים.

ש: הרבה מהטכנולוגיות שאתם משלבים בתיקים אינן מוסתרות (מערכת הגב עם חיזוקי המתכת בליין ה-Ultra-Light החדש, ה-Aeriform אותו ניתן לראות דרך הבד בגב התיקים ועוד) האם הדבר מכוון?

IMG 7330
ה-R103 – תיק צילום הסטילס הראשון של KATA (צילום: אופיר אילוז)

ת: בהחלט.אנחנו לא מאמינים בגישה של “Intel inside” (יודעים שהטכנולוגיה בפנים אבל לא רואים אותה). מבחינתנו חשוב לנו לא רק שהמשתמשים ידעו שהתיק כולל טכנולוגיה מתקדמת אלא שגם יראו אותה ויוכלו להבין אותה ואת ערכה.

ש: כיצד קובעים מחיר לתיק?

ת: מתחילים מלמעלה ולמטה. מסתכלים על השוק וחושבים לאיזה פלח שוק התיק מיועד ובכמה ניתן למכור. ואז צריך כמובן להגיע למחיר המטרה בייצור ואם לא מגיעים יש תיקונים לכאן או לכאן.

ש: אתם שומרים על רמת מחירים דומה בכל העולם?

ת: אנו משתדלים מאד. יש הפרשי מטבע, שילוח ומכס (בהודו יש למשל 37% מכס על תיקים, בישראל המכס על תיקים הוא 12%, בנוסף למע”מ כמובן).

ש: יש לכם סיפורים מעניינים של צלמים אשר חווים את שלמות ציודם לתיקים שלכם? (השאלה הגיעה לאחר שבלינה הזמינה אותנו לקפוץ יחד עימה על אחת ממזוודות הצילום של KATA. ההתעללות לא עשתה כנראה רושם על התיק אשר שמר על צורתו המקורית).

ת: אנו מקבלים כל הזמן פניות מרגשות מצלמים בכל רחבי העולם.יש לנו סיפור מדהים של מישהי שנסעה על אופנוע עם תיק גב של KATA ונפלה אחורה והתיק בלם את הפגיעה (מאוחר יותר התברר שגם הציוד נותר שלם). לצלם אחר היה ציוד בשווי עשרת אלפים דולר שהתגלגל מצוק בגובה 100 מטר – הציוד נותר שלם. סיפור מדהים אחר קרה לצלם אשר השאיר את הציוד שלו בתיק על גג רכב 4X4, התיק נפל ומאוחר יותר גם נדרס והציוד נותר שלם.

ש: מדוע נסגרה החטיבה הביטחונית של KATA?

IMG 7276
עבודת שיווק בין לאומית (צילום: אופיר אילוז)

ת: החטיבה נסגרה בשנה שעברה כהחלטה אסטרטגית של החברה להתמקד בשוק הצילום האזרחי.

ש: יש לחברה כוונה להתפרס לכיוונים אחרים – תיקים שאינם בתחום הצילום (טיולים וכו’), או תחומים אחרים לגמרי?

ת: לא. אנחנו בוחרים להתמקד במה שאנו טובים בו, פתרונות לתחום הצילום.

ש: איפה KATA רואה עצמה עוד 5 שנים?

ת: השאיפה בשנתיים הקרובות היא למצב את KATA כמספר 2 העולמית בתחום תיקי הצילום. להיות בכל חנות צילום וכל חנות Consumer Electronics. בעתיד הקצת יותר רחוק המטרה היא להגיע כמובן למקום הראשון. חשוב לזכור ש-Lowepro החברה המובילה בשוק כיום, נמצאת בתחום תיקי הסטילס כבר שלושים שנה ואילו KATA נכנסה לתחום לפני שש שנים בלבד ויש לה פער שיווקי להדביק.

ש: את יכולה לדמיין איך יראו תיקי החברה בעוד 5 או 10 שנים?

ת: לא ממש. השאלה היא מה תהיה המהפכה הבאה בעולם הצילום. עד עכשיו הצלחנו לחזות מגמות בצורה לא רעה, הן את “המהפכה הדיגיטלית” עוד לפני שנכנסנו לתחום הסטילס ב-2004 ולאחרונה את מה שנראה כמגמה מתרחבת של וידאו רפלקסי. כשתגיע המהפכה הבאה אנחנו נהיה גם שם.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

3 תגובות

  1. Avatar

    אלבו

    18/09/2010 ב 10:08 AM

    התיקים שלהם מעולים ומיוחדים מושקעת מחשבה רבה המאפשרת נוחות למשתמש ולא חוסכים ברצועות לשימוש וחיבורים עתידיים כל הכבוד

    השב

  2. Avatar

    Alex Koldertsov

    17/11/2010 ב 4:28 PM

    מעולים, רכשתי תיק שלהם
    665i ,תיק אחלה
    רכשתי אותו ב 460 שח ,אבל למה כ”כ יקר בארץ???? אותו תיק בארה”ב רק 80 דולר באיביי

    השב

  3. Avatar

    עידו גנוט

    17/11/2010 ב 7:54 PM

    יש מיסוי על תיקים בארץ לצערנו וגם המע”מ גבוהה משמעותית ממרבית המדינות בארה”ב.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *