ראשי מאמרים כך בנינו מערכת מחשב לצילום וידאו על גלגלים (סיור בסטודיו חלק שני)

כך בנינו מערכת מחשב לצילום וידאו על גלגלים (סיור בסטודיו חלק שני)

0
0

היום אנו ממשיכים את הסיור בסטודיו החדש שלנו והפעם אנו רוצים להציג בפניכם עמדת מחשב ייחודית על גלגלים שבנינו בסיוע מספר מוצרים של חברת קופו שנועדה לאפשר לנו צילום וידאו בכל נקודה בסטודיו בעזרת מסך גדול ואיכותי ותוכנה המסוגלת לשלוט ישירות במצלמה.

צילום בסיוע מחשב (מה שמכונה באנגלית tethered shooting) הוא עניין די מקובל בעולם צילום הסטילס, במיוחד בסטודיו, אלא שאם אתם מצלמים וידאו דווקא, מספר הפתרונות העומדים לרשותכם (כפי שנראה גם בהמשך) מצומצם הרבה יותר. מכיוון שעיקר הצילומים שאנו עורכים בסטודיו שלנו הם בתחום הוידאו (אנחנו מצלמים כמובן גם סטילס) היינו זקוקים לחשיבה מעט שונה והפרויקט הנוכחי הוא התוצר של תהליך חשיבה זה.

המערכת בעבודה לטובת צילום עצמי ממרחק

self shhoting

בחודש שעבר פרסמנו את הכתבה הראשונה – בסדרת הסטודיו שלנו (עוד כתבות בסדרה שיסקרו פרויקטים שונים שאנחנו עובדים עליהם מתוכננות בהמשך). הפעם אנו כאמור נבחן את עמדת צילום הוידאו הניידת שלנו בסיוע מחשב ונתחיל מהחלקים השונים בהם עשינו שימוש לבניית העמדה:

עמוד על גלגלים – הבסיס של הפרויקט כולו היה עמוד על גלגלים של חברת קופו המכונה  322M wheeled monitor stand. לעמוד זה שני שלבים (אולי מדויק יותר לומר שני risers ושלושה חלקים) והוא מגיע בגובה מינימאלי של 95 ס”מ וניתן להרימו עד לגובה של 1.9 מטרים (לשימוש שלנו מעט מעל הגובה המינימאלי עושה את העבודה מצוין). לעמוד שלוש רגליים מסיביות למדי אך מתקפלות כך שניתן להציב את העמוד כולו בפינה או לקחת אותו בקלות ממקום למקום (קלות יחסית, בכל זאת מדובר בעמוד במשקל של כמעט 8 ק”ג). אחת הרגליים ניתנת להארכה מ-75 ס”מ ועד ל-1 מטר מה שמאפשר לקבל יציבות משופרת במקרה שאתה מציבים מסך עם משקל כבד יחסית (עם מסך 27 אינצ’ לא הרגשנו שאנחנו אפילו קרובים למשקל הנשיאה המקסימאלי שעומד באופן רשמי על 32 ק”ג). באופן כללי מדובר בעמוד יציב בצורה בלתי רגילה, עשוי מתכת כולו המחליק בקלות על הגלגלים הגדולים והאיכותיים שלו (לכל אחד מהם יש נעילה למרות שאנחנו כמעט ואיננו נועלים אותם).

קופו 322M – עמוד למוניטור על גלגלים (כולל אפשרות להארכת רגל)

leg

מחזיק למוניטור – אף שה-322M נועד לנשיאת מסכים (אגב אין שום מניעה להשתמש בו גם כעמוד תאורה רגיל על גלגלים – בחלקו העליון תמצאו פין זכר סטנדרטי), הוא איננו מגיע עם אמצעי כלשהו להרכיב עליו מסך. אם תרצו לעשות זאת תצטרכו לרכוש בנפרד מתאם נושא מסך. יש כאן כמה נקודות שחשוב להבין. ראשית לא כל מסך ניתן לחבר בצורה כזאת. המסך חייב לתמוך בתקן או חיבור המכונה Vesa (מוכר גם מתחום הטלויזיות) שני הגדלים הסטנדרטיים הם 75 ו-100. דבר שני יש צורך בברגים ובמתאם (לרוב מדובר בברגים המגיעים עם המסך ו/או המתאם עצמו – מומלץ לנסות קודם את הברגים של המסך). בכל הנוגע למתאם – אנחנו קיבלנו יחד עם העמוד מחברת Kupo מתאם בשם  KS-429 VESA mount kit הוא מתאים לחיבורים מסוג 75 ול-100 מ”מ ואתם מוזמנים לחשוב עליו כסוג של ראש כדורי מסיבי למדי עם חיבור פין זכר אותו ניתן להציב על כל עמוד תאורה (מומלץ עמוד מסיבי מן הסתם) ואנחנו התקנו אותו על ה-322M שלנו. ה- KS-429 VESA mount kit מיועד למשקלים של עד 8 ק”ג (מוניטורים למחשב עד 32 אינצ’ אמורים להיות בסדר בדרך כלל וטלויזיות קטנות מסוימות אבל לא טלוזיות גדולות). אם תרצו לחבר מסך גדול יותר (42 אינצ’ או יותר) יש לקופו (ויצרניות אחרות) פתרונות ייעודיים.

כך תחברו את המחשב הזעיר שלכם מאחורי המסך

VESA splitter

מחשב – המחשב הוא הרכיב המרכזי הבא של ההמערכת שלנו. באופן עקרוני ניתן לחבר כל מחשב שתרצו כולל מחשבים ישנים שאין להם בהכרח שימוש אך אנחנו רצינו מחשב קטן, שקט וכזה שאולי בהמשך נוכל להשתמש בו גם לצרכים אחרים. אנו בחרנו ב- NUC 8I5 BEH של אינטל מחשב קטן מן הדור האחרון של החברה (לפחות בזמן רכישתו), שקט לגמרי הכולל גם חיבור TB3 אליו הצמדנו התקן אחסון NVME מהיר במיוחד – Samsung 970 EVO ו-16GB של זיכרון. כאמור אין חובה לבחור מחשב רב עוצמה שכזה לשימושים הנוכחיים שאנו מייעדים למחשב אבל מדובר במוצר שיוכל לשמש אותנו בקלות גם בעתיד.

מסך – גם כשמדובר במסך יש לא מעט אפשרויות בחירה אבל הצרכים שלנו צמצמו את האופציות הזמינות בצורה משמעותית למדי. אנו רצינו מסך גדול יחסית (27 אינצ’ או יותר), בעל פאנל IPS עם דיוק צבע גבוה ורזולוציה של 4K במחיר הגיוני. בארץ לא הצלחנו למצוא אף מסך העונה על כל הדרישות הללו ולכן הזמנו מארה”ב את ה-BenQ PD2700U 27 Inch 4K HDR IPS אשר מסמן וי על כל הסעיפים הללו ועושה את עבודה מצוין.

מפצל VESA – מלבד המחזיק למוניטור היה עלינו לרכוש גם מפצל VESA. אף שאפשר לאחסן את המחשב בצורות אחרות הדרך הנוחה ביותר להרכיב את המחשב הזעיר שלנו היא פשוט מאחורי המסך. למרות שניתן לחבר את המחשב ישירות לגב המסך אנו מאבדים בתהליך את האפשרות לחבר אליו רגלית או את מחזיק המוניטור שלנו ומכאן הצורך בסוג של מפצל. אנחנו הלכנו על ה-SilverStone Technology NUC/Monitor Arm Extension Bracket with VESA Mount מפצל המיועד ספציפית ל-NUC ולמרות שנדרשה מעט תושיה להרכיב אותו על המסך עם ה-NUC ומחזיק המוניטור הצלחנו בסופו של דבר להתגבר על הקשיים.

זרוע צד – כאן ממש לא מדובר בהתקן חובה אלא שביחד עם העמוד המרכזי ומחזיק המוניטור קיבלנו מקופו עוד מספר אביזרים (בחלקם נדון בכמה מן הכתבות הבאות בסדרה הנוכחית). פה נזכיר שניים מהם – סופר clamp ו-KS-031 Sanp-in Right Angle Baby Pin. שני אלו יחד מתחברים אל העמוד ויוצרות סוג של וו תליה חזק במיוחד (אנחנו משתמשים בו לטובת שמירת הכבלים הרבים בהם אנו נעזרים – על כך מיד) וגם סתם בכדי לשמור בשקית על המקלדת והעכבר – כאמור לא חיוני אבל בהחלט נוח. עוד נוסיף כי אם אתם מעוניינים לנצל את ההתקן בצורה קצת יותר משמעותית ניתן בקלות לחבר אליו תאורה עם חיבור פין זכר (כל עוד זאת במשקל סביר) ובהחלט אפשר שננסה זאת בעתיד.

Right Angle Baby Pin – שימושי לתאורה אבל גם כסוג של וו לתליית כבלים ואביזרים

Angle

כבלים – הזכרנו את הנושא קודם לכן ויש לנו בהחלט לא מעט כבלים המתחברים למערכת שלנו. ראשית ישנם כבלי חשמל למסך ולמחשב – אם תרצו ניתן להפוך את המערכת לניידת לגמרי תוך שימוש ב-UPS – הדבר מוסיף עלויות, מוגבל בזמן פעולה (אם כי  המחשב שבחרנו צורך מעט מאד חשמל באופן יחסי, המסך פחות) ולפחות עבורנו בסטודיו לא לגמרי נדרש (מרחקי העבודה שלהם אנו נדרשים בסטודיו הקטן שלנו הם מטרים בודדים וכבל מאריך רגיל עושה את העבודה ולפחות כרגע לא מפריע לנו יותר מידי). בכדי לחבר את המחשב למצלמה איתה אנו עובדים (כרגע הסוני A6500, לפחות עד שדגם חדש בסדרה יוכרז) אנו עושים שימוש ב- Tether Tools TetherPro 15 feet USB cables – כבל מקצועי מצויין, גמיש יחסית וארוך  (כ-5 מטרים) המחובר למצלמה.

תוכנה – לא פחות חשובה מכל החומרה בה השתמשנו היא התוכנה. זאת אולי הנקודה המורכבת ביותר – יש בשוק כמות גדולה מאד של תוכנות tethering לסטילס (כאן יש רשימה) אבל מתוכן מעט מאד תוכנות אם בכלל מתאימות גם לצילום וידאו (עוד פחות מכך לסוני) וכמעט אף אחת מהן לא כוללת גם כלים בסיסיים לעבודה בוידאו כפי שמקובל במוניטורים למשל (zebras, false colors, focus peaking, היסטוגרמה ועוד). לאחר שבדקנו לא פחות מחצי תריסר תוכנות שונות שלא סיפקו את הסחורה (בעבר אגב עבדנו עם ה-DslrDashboard המצויינת אשר נותנת רבות מהפונקציות שהזכרנו אבל היא לא מתעדכנת מזה מספר חודשים והתמיכה שלה במצלמות סוני בעייתית מאד), החלטנו ללכת על ה-Imaging Edge Remote של חברת סוני עצמה (תוכנה חינמית ראוי להזכיר בניגוד להרבה מן התוכנות האחרות שמחיריהן יכולים להגיע למאות דולרים). אף שהתוכנה מוגבלת למדי (כפי שנראה בהמשך) היא מאפשרת לנו עבודה בסיסית סבירה – בעיקר בדיקה של הקומפוזציה, הפוקוס והחשיפה (שני האחרונים בעיקר בעין בשל העדר כלים יעודיים). אנו שוחחנו אגב עם נציגי סוני בנושא שיפור התוכנה והעברנו להם רשימה מסודרת של המלצות לשיפור ושדרוג התוכנה לצורך שימוש בוידאו (אלו הועברו למהנדסים ביפן) ואנו מקווים כי בעתיד יוכנסו לפחות חלק מההמלצות שלנו לתוכנה. אם אתם מכירים או עובדים עם תוכנה אחרת לסוני לצורך צילום וידאו באמצעות tethering למחשב – נשמח לשמוע (ואם אתם משתמשים בקנון או ניקון סביר שיש לכם הרבה יותר אופציות).

Elgato Stream Deck – לפני שנעבור לעצם השימוש שלנו במערכת רצינו להזכיר עוד מוצר אחד בו עשינו שימוש ואף שהוא ממש לא הכרחי, הוא הפך את העבודה שלנו עם המערכת למהנה (ואולי גם ייחודית). מדובר ב-Elgato Stream Deck. אנו סקרנו כאן בהרחבה את המוצר הנהדר הזה שלא מפסיק להפתיע אותנו כל יום בשימושיות שלו במגוון רחב של יישומים (עריכת וידאו, סאונד, עבודה יומיומית ועוד). לנו התברר לאחר עבודה עם ה-Imaging Edge Remote של סוני כי ניתן להגדיר בקלות רבה קיצורי מקלדת רבים שיופעלו על ידי ה-Stream Deck ולצורך כך אכן יצרנו סט מיוחד של הגדרות למקלדת.

Stream Deck – ניתן לשלוט ישירות בהגדרות המצלמה באמצעות התוכנה החינמית של סוני

Stream deck

שימוש במערכת

כפי שהזכרנו בכתבה הקודמת בסדרה, הסטודיו שלנו משמש לשתי מטרות מרכזיות – לטובת צילום הסרטונים שלנו ל-LensVid ולצילום סרטוני האוכל הטבעוניים שלנו (עכשיו יש גם סוף סוף אתר אינטרנט בעברית). בשני המקרים אנו מצלמים הרבה מן התוכן מלמעלה באופן שהמצלמה איננה נגישה לנו (אנו נפרסם בהמשך כתבה על המערכת המתקדמת לצילום עילי שאנו בונים בימים אלו בסטודיו), לא מבחינת שינוי הגדרות במצלמה (לפחות לא בלי סולם), או צפיה במסך. בעבר עשינו שימושי במוניטור 7″ (ואנו עדיין משתמשים בו מפעם לפעם לצילומים קצרים) אבל המוניטור איננו מאפשר לנו לשנות הגדרות במצלמה והמסך שלו קטן מדי בכדי לראות בבירור פרטים מסויימים במיוחד כשמספר אנשים צריכים להתבונן בו יחד. עוד שימוש ייעודי למערכת שבנינו נוגע לצילום עצמי עבור הסרטונים של LensVid אז אנו עומדים מול המצלמה ובמקרים רבים אין אדם נוסף שיפעיל את המצלמה ואין לנו דרך טובה לראות מה אנו מצלמים ממרחק של כ-2 מטרים. גם פה עשינו (ועודנו עושים) שימוש במוניטור עם כבל HDMI ארוך) אבל גם כאן שינוי הגדרות תוך כדי צילום הוא בעייתי מבלי לעבור פעם אחר פעם אל מאחורי המצלמה.

אחד היתרונות המרכזיים של העמדה הניידת שבנינו הוא שקל מאד להזיז אותה בסטודיו. מסיבה זאת אנו יכולים להשתמש בה גם לצילום עילי ליד השולחן הגדול שלנו במרכז הסטודיו וגם לעמדה בה אנו מצלמים את הסרטונים של LensVid – כל מה שאנו צריכים לעשות הוא לחבר את כבל ה-USB למצלמה בעמדה ואנו יכולים להמשיך לעבוד.

העבודה עם ה-Imaging Edge Remote של סוני היא די פשוטה. מחברים את המצלמה למחשב, מפעילים את התוכנה, מקבלים תמונה בזמן אמת מן המצלמה וניתן לשנות את כל הגדרות החשיפה (צמצם, רגישות, מהירות תריס), להתחיל ולהפסיק לצלם וידאו וסטילס ועוד. יש לא מעט תכונות שלא עובדות כרגע בתוכנה – בעיקר לא עם ה-A6500 ומצלמות ותיקות אחרות של סוני (הדגמים החדשים יותר של סוני כולל ה-A6400 דווקא אמורים לתמוך בתכונות מתקדמות), בין השאר אין לנו שליטה על הפוקוס כלל, אנו מקווים שבסוני יוסיפו תמיכה לשינוי הפוקוס גם לדגמים הישנים אבל כרגע אנחנו נאלצים לסמוך על הפוקוס האוטומטי (המצויין) של ה-A6500 או לשנות מה שצריך ידנית – לא נוח במיוחד אבל גם לא קורה יותר מידי.

על אף המגבלות אנו בהחלט מצליחים לעבוד בצורה סבירה עם ה-Imaging Edge Remote – זאת למרות שלעיתים קרובות קשה למדי לראות את הטקסט על מסך 4K ממרחק של 2 מטרים (מרחק העבודה הרגיל שלנו בדרך כלל), נקווה שבסוני יאפשרו הגדלה של הטקסט למסכים ברזולוצהי גבוהה בעתיד (גם כאן העברנו לחברה בקשה).

עמדת הצילום שלנו עם המערכת בעבודה לצורך צילום מוצר לביקורת (מאז כבר שילבנו תאורות חדשות בסטודיו – עוד על כך בכתבה בעתיד הקרוב)

overhead camera rig

העבודה עם ה-Elgato Stream Deck אף שממש איננה הכרחית (אנו עובדים גם לא מעט עם עכבר/מקלדת אלחוטיים) היא מגניבה מאד. תיכנתנו את ה-Stream Deck לבצע פקודות פשוטות כמו להעלות או להוריד רגישות, מהירות תריס, צמצם להתחיל ולהפסיק לצלם וידאו וסטילס והכל עובד בלחיצת כפתור אחת ישירות למצלמה – במובן מסוים זה מרגיש כאילו יש לכם כפתורים פיזיים השולטים במצלמה – רק מרחוק. יש כמובן מגבלות – יש הרבה פעולות מורכבות יותר שאי אפשר לבצע או לתכנת בתוכנה (כבר הזכרנו שעם ה-A6500 לא ניתן לפקס עם התוכנה אבל יש עוד הרבה הגדרות שלא זמינות). למרות כל אלו אם כל מה שאתם צריכים זה כלי נוח לשליטה פשוטה ומהירה במצלמה רחוקה, תחילת צילום והפסקה ושינוי חשיפה – העבודה עם ה-Elgato Stream Deck בשילוב ה-Imaging Edge Remote היא בהחלט מהנה – רק קחו בחשבון את אורך הכבל של ה-Stream Deck (בגרסה החדשה והגדולה  -XL – מדובר בכבל USB-C מתנתק כך שאפשר להשתמש בכבל ארוך יותר אבל בגרסאות הקודמות מדובר בכבל קצר יחסית וקבוע – אם כי אפשר להשתמש בכבל USB מאריך איכותי – אנחנו היינו שמחים מאד לאפשרות לעבוד אלחוטית – זה לא בדיוק אפשרי כרגע למרות ש-Stream Deck מובייל הושק למכשירי אייפון לא מזמן ובעתיד אולי גם יגיע לאנדרואיד – אבל כאן כבר מדובר על מעבר ממקשים פיזיים למסך מגע).

בשורה התחתונה – עבורנו, וכאמור למרות לא מעט מגבלות (רובן מגבלות תוכנה בשלב זה), העבודה עם המערכת שבנינו חוסכת זמן ולא מעט כאב ראש ובהרבה מצבים היא כמעט הכרחית כאשר אנו צריכים לשנות הגדרות והמצלמה איננה נגישה לנו. ברור לנו שהמערכת שבנינו יקרה (לא עשינו חישוב מדויק אבל מדובר בכמה אלפי שקלים טובים אם לוקחים בחשבון את מחיר המחשב, המסך, העמוד ויתר האביזרים), זה לא משהו שמתאים לכל אחד אבל ניתן לחסוך לא מעט אם משתמשים במחשב ישן קיים למשל ולא מתפרעים עם עזרים יקרים. אם יש לכם צורך ביכולות שלו ויש לכם את האפשרות התקציבית – אנו ממליצים בחום.

אנו רוצים להודות בהזדמנות זאת לחברת קופו וליבואנית לישראל – חברת דנאור (דרכה תוכלו להזמין בין השאר גם את עמוד התאורה על גלגלים של החברה בו השתמשנו – ה-322M אשר מסיבה כלשהי איננו זמין לרכישה אוליין בעולם כרגע).

סרטון הוידאו שצילמנו עבור את הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid אודות הבניה והשימוש במחשב צילום הוידאו על גלגלים שיצרנו

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *