ראשי מאמרים סיכום שנת 2012 בצילום

סיכום שנת 2012 בצילום

0
0

אנו גאים להביא בפניכם פרויקט סיכום שנה מיוחד. ריכזנו עבורכם את כל הדברים החשובים שקרו בשנה החולפת בחדשות, את הנושאים הקלילים יותר ואת הפרויקטים הגדולים שערכנו ב-2012.

אנו שמחים להביא בפניכם את סיכום השנה בצילום בפעם השלישית ברציפות (למי שרוצה קצת נוסטלגיה הינה סיכום 2010 בצילום וסיכום שנת 2011 בצילום). שנת 2012 הביאה עימה התאוששות מן המאורעות הקשים של שנת 2011 (כולל רעידת האדמה והצונאמי ביפן והשיטפונות בתאילנד אשר השפיעו על חלק ניכר מיצרניות הצילום) והדגש המרכזי בה היה על דור חדש של מצלמות מקצועיות (קנון, ניקון וסוני חשפו דגמים מקצועיים ויצרניות נוספות ניסו את כוחן עם דגמים מתקדמים משלהם).

מגמות ארוכות טווח המשיכו להתחזק: ירידת כוחן של המצלמות הקומפקטיות על חשבון המצלמות הסלולאריות והמצלמות חסרות המראה והעלייה בכוחו של הוידאו הרפלקסי, ומגמות חדשות כגון חיבוריות לרשת החלו לצמוח. והיו גם מהפכות שהובטחו ולא הבשילו כמו הצילום בתלת מימד אשר לא זכה לדחיפה משמעותית ב-2012.

חדשות צילום 2012

כאמור 2012 הייתה השנה הגדולה של המצלמות המקצועיות. היא נפתחה עם ההכרזה של ניקון על מצלמת ה-D4 ושבועות ספורים לאחר מכן על ה-D800, והמשיכה לקראת סוף השנה עם ה-D600 – מצלמת Full Frame להמונים אשר הוכרזה בתערוכת פוטוקינה 2012. ההכרזות של חברת קנון היו צפויות למדי ברובן – ה-5D Mark III הוכרזה בחודש מרץ וכמה חודשים אחרי (לאחר לא מעט עיכובים) הגיעה לשוק ה-1D X – מצלמת הדגל המקצועית של קנון אשר הוכרזה בשלהי 2011. קנון לא הייתה יכולה להשאיר את ה-D600 של ניקון ללא תגובה והכריזה כמעט במקביל על ה-6D (בקנון נשבעים שהדמיון בשמות הדגמים מקרי לגמרי). ראוי להזכיר גם את סוני אשר העיזה והשיקה את המצלמה המקצועית הראשונה בעלת עינית דיגיטלית (ה-A99 אשר הוכרזה לקראת תערוכת פוטוקינה) והפתיעה את השוק עם המצלמה הקומפקטית הראשונה בעלת חיישן Full Frame (ה-RX1 אשר הושקה במקביל ל-A99).

סוני RX1 – הקומפקטית המקצועית הראשונה

Sony RX1

תחום המצלמות חסרות המראה זכה השנה לדחיפה משמעותית עם כניסתה של קנון למגרש (אשר הכריזה באמצע השנה על מצלמת ה-EOS-M) וחברת פוג’יפילם אשר הכריזה על ה-X-PRO1 בראשית השנה וה-X-E1 לקראת תערוכת פוטוקינה. בין לבין הכריזו סוני, פנסוניק וסמסונג על דגמים חדשים משלהן של מצלמות חסרות מראה הכוללים קישוריות אלחוטית מובנית – נושא שצפוי לצבור תאוצה בשנה הקרובה.

X-PRO1 של חברת פוג’יפילם – שנה גדולה למצלמות חסרות מראה (צילום: עידו גנוט)

Fuji X PRO1

לא רק מצלמות היו בחדשות השנה אלא גם שורה של אירועים הנוגעים אליהן ולתחום הצילום בכלל. בסין נמשך מזה מספר חודשים חרם הנוגע למוצרים יפניים (כתוצאה ממחלוקת טריטוריאלית בין המדינות) אשר משפיע באופן ישיר על מכירת מצלמות במדינה. אירוע נוסף אשר השפיע רבות על עולם הצילום היה אולימפיאדת לונדון 2012 אשר הסתיימה לפני חודשים ספורים. אנו הספקנו לסקר את עבודתם של צלמי סוכנות רוייטרס באירוע, את סיום ריצת ה-200 מטרים בה יוסיין בולט הספיק לצלם שניות לאחר שניצח עם מצלמת D4 של ניקון אותה חטף מידיו של אחד הצלמים, פרסמנו כתבה מיוחדת העוסקת בצילום עירום של אתלטים המשתתפים באולימפיאדה וכתבה נוספת המסקרת את עבודתה של הצלמת הנודעת אנני ליבוביץ עם אתלטים אולימפיים.

פוטוקינה 2012

האירוע המרכזי של עולם הצילום בשנה החולפת היה כמובן תערוכת פוטוקינה 2012 אשר נערכה בחודש ספטמבר בקלן שבגרמניה. עבורנו הייתה התערוכה המוקד לסיקור הגדול והמקיף מסוגו (יותר מכל אתר בינלאומי אחר) עם עשרות כתבות, חדשות ובעיקר ראיונות וידאו מצולמים.

פוטוקינה 2012 – הסיקור המקיף בעולם (צילומים: עידו גנוט/אופיר אילוז)

photokina 2012

את כלל הידיעות העוסקות בתערוכה ניתן למצוא בעמוד המיוחד אותו פתחנו המוקדש לפוטוקינה 2012, כמו כן ניתן למצוא עמוד מיוחד המוקדש לכל הראיונות אותם קיימנו בתערוכה (כולל ראיונות עם נציגים מקנון, ניקון, סוני, אולימפוס, פנסוניק, קרל זייס, פוג’יפילם, ליף, הסלבלד וכמובן עם מספר נציגים של חברת לייקה – נותנת החסות שלנו לתערוכה אשר זכתה לסיקור מיוחד).

מתוך תערוכת הצילומים בביתן של חברת לייקה בתערוכת פוטוקינה 2012 (צילום: אופיר אילוז)

Photokina leica 2012

מלבד ראיונות הספקנו במסגרת פוטוקינה גם לבחון בעצמנו לא מעט מן המצלמות החדשות שהוכרזו לקראת התערוכה (כולל ה-D600 של ניקון, ה-6D, ה-EOS-M וליין הקומפקטיות החדש של קנון, ה-NEX-6 וה-A99 של סוני, ה-LX7 של פנסוניק והגלקסי קאמרה של סמסונג), כולל סיקור וידאו קצר של כל דגם.

לא רק ראיונות והתנסויות היו לנו בפוטוקינה כמובן, אלא גם סיקור נרחב של התערוכה עצמה כולל סיקור מקיף של יום מסיבות העיתונאים הקודם לתערוכה, סיקור מתחמי החברות, סיקור נרחב של המגמות השונות אשר הוצגו בתערוכה ונוגעות לשוק הצילום והסיקור הקבוע שלנו העוסק במצלמות בפוטוקינה (קצת סטטיסטיקה לגבי המצלמות הפופולאריות על העוברים ושבים בתערוכת הצילום הגדולה בעולם).

במסגרת סיקור התערוכה (אירוע לו נערכנו חודשים רבים מראש), התרחש גם מאורע אחד לא מתוכנן כאשר צוות MegaPixel פגש לגמרי במקרה נציג בכיר של חברת גוגל מסתובב בתערוכה עם משקפי ה-Glass של החברה. לאחר דין ודברים קצר הפכנו להיות הישראלים הראשונים לנסות את המשקפיים העתידניות אשר ישפיעו ללא ספק גם על עולם הצילום בשנים הבאות (מפגש אשר זימן אותנו עד מהרה גם לערוץ 2).

Marc Levoy מגוגל אותו פגשנו בפוטוקינה עם משקפי ה-Glass של החברה (צילום: Chris Chabot)

Google glass

מן הבלוג – הצד הקליל של החדשות

ה”מגה-בלוג” שלנו היה פעיל מאד בשנת 2012 עם מאות סיפורים במגוון רחב מאד של נושאים. ריכזנו עבורכם כמו דוגמאות מתוך נושאים קבועים אשר הופיעו באתר בשנה החולפת – מספר דוגמאות נוספות יופיעו גם בהמשך.

  • צלמים – במהלך 2012 סיקרנו שורה ארוכה מאד של צלמים בינלאומיים, ביניהם: Benjamin Von Wong – הקנדי המוכשר, Ben Heine ו-Alexa Meade אשר עבודתם משלבת ציור וצילום באופן מאלף, צלם האופנה האמריקני Darrell Ardita אשר משתעשע בצילום דמויות קומיקס, Lyubomir Sergeev הבולגרי אשר מייצר השראה משילוב של צילום ועיבוד תמונה מתקדם, הצמד DDiArte המדהים מפורטוגל המייצר צילומים “רנסאנסיים” והשבדי הצעיר Erik Johansson אשר עבודותיו מושפעות מן הציירים הסוראליסטיים של המאה ה-20.

Erik Johansson: אומנות הבלתי אפשרי 

Erik Johansson

3 הלייקות היקרות בעולם

3 leica cameras

צילום מקומי – כבוד לצילום הישראלי

במדור צילום מקומי ערכנו השנה ראיונות עם לא פחות מ-7 צלמים ישראליים, ביניהם: אילן בשור, אריק בלטינשטר, שלומי ניסים, נדב בגים, דורון ניסים, נועם גלאי וניר בן יוסף.

נדב בגים – עולם קטן מופלא – ראיון מיוחד

Nadav bagim

פרויקטים מיוחדים ומדורים חדשים

במהלך 2012 ערכנו מספר פרויקטים גדולים ו/או מיוחדים אשר זכו לחשיפה רבה, ביניהם:

סטיבן ששון והמצלמה הדיגיטלית הראשונה – ראיון היסטורי (קרדיט: Steve Kelly/Kodak)

Steven sasson

ב-2012 פתחנו גם מספר תת מדורים חדשים בכדי להתמודד עם הכמות הגדלה של ידיעות בנושאים ממוקדים – ארבע בלטו במיוחד:

  • קיקסטרטר – מדור שלם המוקדש לחידושים ולפיתוחים החמים ביותר הממומנים על ידיכם באתר Kickstarter האמריקני.
  • על צלמים ובעלי חיים – בעקבות ריבוי הסיפורים אודות מפגשים משעשעים (ולעיתים הזויים) בין צלמים לבעלי חיים פתחנו מדור המאגד את הסיפורים העוסקים בהם.
  • Bullet time – טכניקת הצילום באמצעות ריבוי מצלמות התפתחה רבות בשנה האחרונה וכמות הפרויקטים המבוצעים ברחבי העולם גדל מאד אף הוא – את התוצאות ריכזנו עבורכם במדור מיוחד.
  • GigaPixel – צילומי ג’יגה פיקסל כבר מזמן אינם קונספט חדש אבל השנה זכתה טכניקת חיבור התמונות למדור משלה באתר המאגד את כל הסיפורים, התמונות והכלים העוסקים בה.

צילום מרובה מצלמות – מתוך פרויקט 24×360

360 24
רגע של נחת

אחרי שנה של עבודה קשה ללא הפסקה עם למעלה מ-950 ידיעות (מספר חסר תקדים ברמה בינלאומית), בסיס נתונים מהגדולים בעולם הכולל נכון להיום קרוב ל-700 מצלמות ו-550 עדשות, מותר לנו גם להתגאות בכמה הישגים.

אולי ההישג החשוב (ולבטח המפתיע ביותר) הוא החשיפה שלנו הנוגעת להעלמתה של מדינת ישראל ממפות שירות אחסון התמונות פליקר (כמו גם אתר האינטרנט הגדול יאהו!). חשיפה בעקבותיה ובסיוע רבים מן הגולשים, קמה צעקה תקשורתית בינלאומית רחבה אשר בסופה (כעבור 3 ימים בלבד) החזירה פליקר את ישראל למפותיה.

החזרנו את ישראל למפה!

Flickr

הישג חשוב נוסף מבחינתנו היה שיתוף הפעולה בו התחלנו עם האתר Mako מבית קשת. שיתוף פעולה זה מאפשר לנו כיום להגיע לקהלים רחבים מאי פעם.

רגע לפני סיום שווה להזכיר את 10 האייטמים הנצפים ביותר בשנה החולפת – להם הקדשנו הפעם כתבה נפרדת.

לסיום, אנו רוצים להודות גם לכם – מאות אלפי הגולשים אשר פקדו את MegaPixel בשנה החולפת, ומאחלים לכם שנה צילומית מהנה ומוצלחת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *