ראשי מאמרים start*ART – אתם מממנים יוצרים ישראליים

start*ART – אתם מממנים יוצרים ישראליים

0
0

אתר ישראלי חדש אשר עלה לאחרונה לאוויר בגרסת ביטא מציע ליוצרים ישראליים ממגוון תחומים ביניהם גם צילום, לפרסם פרויקטים אותם הם מעוניינים לקדם ולזכות במימון מצד הגולשים בתמורה להטבות שונות. הקונספט אשר צבר בשנתיים האחרונות פופולאריות רבה בעולם מגיע כעת גם לישראל ו-MegaPixel יצא לראיין באופן בלעדי את היזמית ומקימת הפרויקט.

מימון מבוסס קהילה (או באנגלית crowd based funding) הוא רעיון וותיק יחסית במסגרתו מימון לפרויקטים שונים לא ניתן על ידי מספר מצומצם של גופים גדולים, אלא על ידי ריכוז של סכומי כסף קטנים יחסית שמקורם בקהל רחב בעל עניין או אינטרס בהצלחת המיזם.

בשנים האחרונות אחד האתרים הפעילים בעולם העושים שימוש בשיטת המימון הנ”ל לקידום פרויקטים במגוון תחומים וביניהם גם צילום הוא Kickstarter. אתר אמריקני זה סייע לקדם מאז הקמתו ב-2008 מאות רבות של פרויקטים אומנותיים של צלמים וכן שורה של פרויקטים הכוללים מוצרים עבור צלמים (כאן ב-MegaPixel אנו סוקרים כמעט מידי שבוע פרויקט חדש ואף פתחנו מדור מיוחד באתר לטובת העניין).

היה זה כנראה רק עניין של זמן עד שתוקם גם בישראל פלטפורמה מקבילה אשר תאפשר לקבוצה הרחבה של אומנים ישראליים לתקשר באופן בלתי אמצעי עם הקהל הרחב – להציע פרויקטים ולזכות למימון בתמורה להטבות כאלו ואחרות. מי שהרימה את הכפפה והקימה את המיזם start*ART יחד עם צוות מפתחים ויזמים היא אליה אלון הכהן אשר עבדה במשך שנים בתפקידי הפקה עם אומנים ויוצרים ישראליים. לאחרונה ערכנו ראיון עם אלון הכהן בכדי ללמוד על המיזם החדש ומה עומד מאחוריו.

עמוד הבית של האתר start*ART

start art 4

ראיון עם אליה אלון הכהן

ש: האם תוכלי לספר קצת על הרקע האישי שלך וכיצד הגעת להקים את start*ART?

ת: אחרי 18 שנות קריירה כמעצבת, ומפתחת תוכן למסחור בהפקות הבמה הגדולות בארץ, יצאתי לפני 3 שנים לדרך חדשה, כמנטורית של אומנים ויוצרים. חזון העשייה שלי הוא ההכרה בכך שליוצר יש יכולות יזמיות מולדות, וחשיפתן אל הפן העסקי מאפשרת לו להשתחרר מהישרדות וליצור שגשוג, הכרה והצלחה. במהלך השנים הפקתי הצלחות מרשימות בעבודה עם יחידים, אבל חיפשתי את הדרך להגשים את החזון שלי עם מאסה של אומנים ויוצרים בכל תחומי היצירה.

ש: מי שותפייך לפרויקט וכיצד עלה הרעיון?

ת: במהלך צילומי סרט דוקומנטארי, “42.2 בין הראש ללב”, העוקב אחר ההתמודדות, האימונים וההצלחה לרוץ מרתון עם סכרת נעורים, (סיימתי את מרתון תל אביב 2011), פנה אלי הבמאי גיא בן גד לבדוק כיצד נוכל לגייס כספים להשלמת הסרט. התחלתי לחקור את הנושא, וגיליתי את מודל ה-Crowd Funding המתפתח בעולם. הרעיון הזה לא הניח לי כיוון שהוא נתן מענה לבעיה גדולה בהרבה ממימון הסרט שלי, הוא הפתרון שחיפשתי להעניק לאמנים ויוצרים באופן רוחבי. סיימתי את האימונים, רצתי מרתון, והתפניתי להקים את start*ART. מי שהצטרף ראשון למשימה הוא בן גד בעצמו, מי שש”שלח” אותי למצוא פתרון.

start art 1

ש: האם היה לכם מודל בינלאומי בראש (קיקסטרטר לדוגמא)?

ת: הפעילות שלנו מבוססת על מחקר מעמיק של מודלים שונים מהעולם, יש בפעילות הזו מגמות שונות, תפיסות עולם שונות, ויכולנו להבחין בין סוגי הפלטפורמות, לזהות מה הופך אותן למצליחות, ולאיזה קהלים הן אטרקטיביות, לאפיין מודלים שונים של מימון ובניית קהילה. המחקר הזה הוביל אותנו ליצור את הפלטפורמה הישראלית המתקדמת ביותר, ולהעמיד לאמנים ויוצרים פלטפורמת עבודה מאורגנת הכוללת לצד הכלים המוכרים מהעולם, גם כאלה המאופיינים לישראלים בלבד.

ש: ישראל היא שוק קטן עם נטייה לחשדנות ביחס לתשלום מקוון לגורמים לא מוכרים (יש יאמרו שגם קמצנות משחקת כאן תפקיד) – האם לא קיבלתם תגובות מגורמים בתעשייה ברוח זו?

ת: אנחנו בתקופת הביטא של המיזם, וכבר יכולים להצביע על תגובה חיובית מצד הגולשים, המשתמשים והמקדמים המבצעים פעולת מסחר מקוון, ושם קידום ומימון הפרויקט. פעילות גיוס הון מן ההמון, פועלת בתוך מעגלי חיים. בשלב זה של הפעילות בארץ, כשהמודעות לגיוס הון מן ההמון נמצאת בתחילת הדרך, הפעילות נשענת על מעגלים קרובים של היוצר. כרגע המסחר מתקיים בין אנשים שמוכרים אחד לשני. בעתיד, ככל שתבשיל המודעות נוכל לראות אנשים “זרים” מקדמים פרויקטים עבור אמנים ויוצרים שהפרויקט שלהם מעניין אותם ולא מטעמי היכרות אישית.

start art 2

ש: מהיכן המימון לפרויקט ומה הבסיס הכלכלי שלו? (אחוזים מסכום הקידום כמו באתרים דומים בעולם?).

ת: מימון הפרויקטים מגיע מקבוצות בחייו של היוצר. משפחה, חברים, מכרים, חברי סייבר ורשתות חברתיות. מימון הפרויקטים אצלנו באתר מותנה בגיוס מימון של 100% ומעלה מתקציב היעד, אותו קבע היוצר בהשקת הקמפיין. רק במידה וצבר תקציב היעד ומעלה, אנו נגבה את הכספים מהמקדמים, ונעביר אותם אל היוצר. כיום איננו גובים עמלת אתר, וזה יתקיים עד לסיום תקופת הביטא.

ש: האם אתם מתכוונים לבצע סינון כלשהו של הפרויקטים המועלים לאתר?

ת: בתהליך קליטת הפרויקט מתקיים סינון אשר מובנה על ההתאמה של הפרויקט לפלטפורמה ולקהל שלנו. זה כולל סינון לפי קטגוריות מחד, או סינון תכנים פוגעניים מאידך.

ש: משיטוט באתר ניכר כי חלק מן הפרויקטים הקיימים הם בעלי אופי מקומי אך אחרים עשויים להתאים גם לקהל בינלאומי – האם אתם שוקלים גם גרסה באנגלית אשר תאפשר מימון שמקורו גם בחו”ל?

ת: כבר בשלב הביטא, העמדנו לרשות היוצרים את האפשרות לגייס כספים מהעולם באמצעות קמפיין באנגלית. ניתן לבקר בעמוד של עמירם עיני ולעבור אל העמוד באנגלית. בקמפיין זה כבר כיום, כמחצית מהסכומים שהופקדו, ניתנו על ידי מקדמים מדנמרק, גרמניה, נורבגיה, ארצות הברית ועוד.

start art 3

ש: האם שקלתם לפנות ליוצרים ואומנים מוכרים ולהציע להם ליצור ולממן פרויקטים עתידיים באמצעות start*ART?

ת: אמנים ויוצרים מוכרים כבר פנו אלינו על מנת להשיק קמפיין באתר, והם נמצאים בתהליכי הכנה של קמפיינים. ייתכן שקמפיינים אלה יועלו בתום תקופת הביטא של האתר. אמנים אלה מכירים ומזהים את הערך של יצירת קהילה סביב היצירה, והשמירה על 100% מזכויות היוצרים ביצירה החופשית והעצמאית שלהם. כל זאת כמובן לצד ההזדמנות והאפשרות לגייס את המימון הנדרש להפקת הפרויקט שלהם.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *