אתם עומדים לפני טיול ארוך ומרתק במדינות עולם שלישי, במקומות הנחשבים כגן עדן לצלמים, אך האם הם בטוחים למצלמה שלכם? מתלבטים איזה ציוד לקחת ועל מה כדאי לוותר? ומה עושים עם כל התמונות אחרי שהכרטיס מתמלא? ריכזנו עבורכם 10 טיפים שיענו על כל השאלות שצלם שואל את עצמו לפני טיול ארוך.

1. איזה ציוד לקחת?

השאלה השכיחה ביותר בקרב צלמים אשר טסים לטיול ארוך בחו”ל היא – איזה ציוד לקחת? על מה אפשר לוותר, והאם כדאי בכלל להיסחב עם המצלמה הגדולה?

התשובה שלי לסוגיה זו היא – קחו הכל! אל תפחדו, אל תתעצלו, אל תוותרו על כלום – אחרת תצטערו!

זהו לא טיול צילום ממוקד בו אנו יודעים מראש מה אנחנו הולכים לצלם וכך מכינים את הציוד שלנו בהתאם. בטיול ארוך שכזה נגלים לעיננו נופים מרהיבים, מקומות פסטורליים, אנשים מיוחדים וחיות מדהימות. את כל היופי הזה אנו בטח נרצה לתעד ולא סתם לתעד, אלא לעשות זאת עם הציוד המתאים לכך כדי לקבל תוצאות מירביות.

מה לגבי עדשות? אני ממליץ לקחת עדשה אולטרה-רחבה או רחבה (למשל 11-16 מ”מ, 10-24 מ”מ) לצילום נופים וארכיטקטורה. היא תהיה יעילה מאוד אם תרצו לצלם בתוך בית קטן באחד הכפרים בו תבקרו. עדשת פריים מהירה (למשל 50 מ”מ f/1.8) לצילום פורטרטים ולצילום בתנאי תאורה קשים (בזכות הצמצם הפתוח) ועדשת זום ארוכה (דוגמת 70-300 מ”מ או 18-200 מ”מ).

אני אישית טיילתי עם עדשת 18-200 מ”מ, 11-16 מ”מ ו-50 מ”מ f/1.8. לא הצטערתי על שום עדשה שסחבתי איתי ולכולן היה שימוש. עדשת הזום הייתה קבועה על המצלמה ביום-יום ואילו ה50 מ”מ נשלפה בזמן צילום אנשים ופורטרטים. ה-11-16 שימשה לצילום הנופים המרהיבים וגם צילומי רחוב, מבנים מיוחדים וסיטואציות כאלו ואחרות.

use a wide lens

אם 3 עדשות זה יותר מדי בשבילכם, אל תוותרו על עדשת פריים. עדשות פריים, דוגמת ה-50 מ”מ f/1.8, עושות נפלאות בצילום פורטרטים, הן מבחינת החדות והן מבחינת עומק השדה והיכולת לצלם בתנאי תאורה קשים.

פלאש חיצוני? אין צורך. מעטים המקרים בהם תרצו להשתמש בפלאש (אלא אם כן אתם מתכננים להקים סטודיו נייד ברחוב – משהו שאני בהחלט מתכנן לטיול הבא).

סוללה חלופית – במהלך הטיול בוודאי תגיעו למקומות נידחים בהם אין חשמל ואם יש – הוא עולה כסף, והרבה! לכן מומלץ להסתובב עם סוללה ספייר למקרה בו נגמרת לכם הסוללה המקורית. אם תצאו לטרקים ארוכים באזורים מבודדים מאוכלוסיה תהיו חייבים סוללה חלופית. במהלך הטיול שלי הופתעתי לטובה מחיי הסוללה של ה-D7000 שהספיקה לי ל-6 ימי צילום רצופים.

מטען – לא לשכוח! פריט חשוב ביותר. תבדקו במדינת היעד שלכם את אופי חיבורי החשמל, אם הם שונים, הצטיידו במתאמים (אתר טוב, אם כי באנגלית, לחיפוש מידע על סטנדרט השקעים והחשמל במדינות שונות הוא Electricity around the world).

ציוד ניקוי – מעטות חנויות הצילום במזרח בהן תוכלו למצוא ערכת ניקוי למצלמה ואני לא מדבר בכלל על מישהו מקצועי שיעשה זאת עבורכם. לכן מומלץ מאוד להסתובב עם פק”ל כלי ניקוי בתיק כדי שלא תחזרו הביתה ותגלו שהחיישן שלכם מטונף בחול ואבק (וכך גם התמונות…).

DSC 6236

2. חצובה – כן או לא?

שווה לחשוב פעמיים אם לקחת אתכם חצובה או לא. אתם תתקלו בוודאי במצבים רבים בהם תצטערו שאין אתכם חצובה, כמו למשל – צילום שקיעות, צילום מים זורמים (ויש בשפע), צילום פנוראמות וצילומי לילה.

אם בבעלותכם חצובה קלה וקטנה שלא תכביד לכם על התיק, קחו אותה. רוב הזמן לא תשתמשו בה אך במקומות בהם נדרשת חצובה אתם בהחלט תשמחו על ההחלטה!

אני החלטתי לוותר על חצובה כשטסתי לטיול כדי לא להעמיס יותר מדי על התיק. מהר מאוד (בתוך כחודשיים) הבנתי שעשיתי טעות ושאני מפספס הרבה תמונות שדורשות חצובה. ביום הראשון בו נחתתי בנפאל, קניתי חצובה! קלה מאוד, קומפקטית יחסית והכי חשוב – זולה להפליא!

panorama

3. איך מסתדרים עם כל הציוד במהלך טרק?

כשיוצאים לטרק במדינות המזרח, בדרך כלל לוקחים איתנו את המוצ’ילה הגדולה (תיק הציוד העיקרי) המכילה אך ורק את הציוד הדרוש לנו לטרק. את שאר הציוד משאירים מאחור (בגסטהאוס, בבית חב”ד או בשמירת חפצים).

מה עושים עם תיק המצלמה? לא יהיה נוח להסתובב גם עם תיק המצלמה וגם עם המוצ’ילה. מומלץ מאוד לקחת אתכם תיק אף שיתאים למצלמה ולעדשה אחת. את תיק האף ניתן לשפצר בדרך יצירתית למוצ’ילה ואת שאר הציוד להכניס לתוכה. שפצור תיק האף למוצ’ילה הוא לא סיפור גדול והדבר יקל עליכם מאוד במהלך הטרק.

מה קורה כאשר תרצו להחליף עדשה אך לא להוריד בכל פעם את המוצ’ילה מהגב? ניתן לקנות / לתפור כיסויים לעדשות ולחבר אותם עם קליפס או לולאות למוצ’לה. בדרך זו תיק האף ישופצר בקדמת התיק והעדשות יחוברו לצדדיו. כך לא תאלצו להוריד את המוצ’ילה מהגב בכל פעם שתרצו להחליף עדשה והמצלמה תהיה זמינה עליכם תמיד.

talk before you snap

4. צרו גיבויים

חזרתם מטרק של שבועיים וכרטיסי הזיכרון שלכם מלאים עד אפס מקום. לפני שאתם רצים לאינטרנט קפה הקרוב, חשבו פעמיים מה הסיכונים בחיבור המצלמה שלכם למחשב ציבורי.

לא חסרים סיפורים על וירוסים שמסתובבים במחשביים ציבוריים שרק מחכים לאיזה התקן USB שיתחבר אליהם כדי למחוק את כל תכולתו. וודאו טוב טוב לפני שאתם מחברים את הציוד שלכם למחשבים המקומיים.

pay for a picture

המלצה למי שלא רוצה לקחת את הסיכון – קחו לפטופ. נכון, זה מסורבל ותופס מקום, אך אם התמונות חשובות לכם – אין פתרון טוב מזה. אין צורך להשקיע בלפטופ יקר מדי, יספיק לכם לפטופ קטן וקל, 10 אינץ’, שישמש אתכם לפריקה מהירה ובטוחה של התמונות מהמצלמה.

לטיולים ארוכים מומלץ לקחת בנוסף ללפטופ גם כונן חיצוני (500GB יספיקו) ואליו להעביר את התמונות על מנת לא להעמיס יותר מדי על הלפטופ (הלפטופ שלי קרס אחרי חודשיים והייתי חייב לרוקן אותו). אם לא חסר לכם מקום על הלפטופ, הכונן ישמש כגיבוי נהדר למקרה שיקרה משהו למחשב.

join them for a work day

גיבוי התמונות על כרטיסי זיכרון

מחירי כרטיסי הזיכרון הולכים ויורדים עם הזמן ואופציית הגיבוי בכרטיסים נראית מבטיחה מתמיד. המצלמות המקצועיות החדשות מכילות שני חריצים לכרטיסי זיכרון, כלומר, תוכלו לחבר למצלמה שני כרטיסי זיכרון וכך לצלם כמות גדולה יותר של תמונות עם פחות התעסקות בהחלפת הכרטיס. לחילופין (ואולי אפילו עדיף) להגדיר במצלמה מצב גיבוי בו תמונה אחת תישמר בכרטיס אחד וגיבוי זהה בכרטיס השני. בסופו של דבר יהיו לנו שני כרטיסים זהים – אחד נשמור בתיק נפרד מהמצלמה, לגיבוי, ואת השני נרוקן למחשב או להתקן נייד.

DSC 3554

צריבת התמונות על CD/DVD

בכל אינטרנט-קפה מקומי יש אפשרות לצריבת דיסקים. מומלץ מאוד לצרוב כל דיסק פעמיים ולשמור בתיקים נפרדים. אם אחד נשבר/נגנב/נאבד, יהיה לכם גיבוי בטוח. שימו לב! לא בכל מקום תוכלו למצוא קורא כרטיסים. לכן, מומלץ מאוד לקחת אתכם קורא כרטיסים קטן ונייד המתחבר בקלות כמו דיסק און קי.

גיבוי על  כונן חיצוני

קנייה של כונן חיצוני היא אומנם לא הפתרון הזול בהכרח, אך בהחלט הנוח ביותר. במקום להיסחב עם עשרות דיסקים שעלולים להישבר בכל רגע, או עשרות כרטיסים שיכולים לאבד בקלות, הסתובבות עם כונן חיצוני היא דרך הנוחה מכל לדעתי. ברגע שכרטיס הזיכרון שלכם התמלא, חברו את הכונן למחשב, וייבאו את הכרטיס ישר אליו. גם מהיר, גם פשוט וגם בטוח. אני ממליץ להסתובב עם הכונן על גופכם תמיד. ליד הארנק והדרכון – תשאירו גם מקום לכונן. מומלץ לקנות נרתיק קשיח ועמיד למים שישמור על הכונן מפגיעות.

אני טיילתי עם כונן חיצוני בנפח של 500GB של סמסונג. קטן, קל, זול ולא עשה בעיות. החיסרון המרכזי בכונן הוא שוב, עניין האבטחה. אי אפשר לדעת מה יש על המחשב והאם זה בטוח לחבר אליו את הכונן לקחת (אלא אם בחרתם לקחת איתכם מחשב נייד).

offloading images

5. גבו תמונות לרשת

אם חשבתם לגבות את התמונות שלכם באינטרנט, זו הולכת להיות משימה קשה ומתישה, אך אם יש לכם זמן וגם קצת כסף, זה אפשרי בהחלט.

מהירות חיבור האינטרנט במדינות עולם שלישי עדיין לא הגיעה לסטנדרט אליו אנו רגילים ולכן נדרש הרבה יותר זמן וסבלנות כדי להעלות תמונות לרשת. מי שמצלם ב-RAW יתקשה מאוד לגבות את תמונותיו און-ליין, אלא אם יקדיש לכך לפחות שעתיים-שלוש ביום. מי שמסתפק בצילום JPG בלבד, יוכל להעלות את התמונות ביתר קלות, אך גם פה צפו לשעה לכל הפחות (תלוי בכמות כמובן). לא מומלץ להסתמך על גיבוי התמונות ברשת כפתרון האחסון היחידי, אלא כדאי מאוד לגבות את התמונות באמצעי אחסון פיזיים כדי לייעל ולזרז את התהליך וכרמת גיבוי נוספת.

ברשת יש הרבה מאד אתרים ושירותים אשר יאפשרו לכם לבצע גיבוי. שירות ה-dropbox הוא אופציה פופולארית אחת והוא חינמי עם שטח אחסון מוגבל יחסית של עד 2GB אך ניתן להרחיבו בתשלום (או באמצעות שכנוע חברים להירשם). אנו סקרנו שיטות גיבוי פיזיות ומקוונות רבות ב”מדריך השלם לגיבוי תמונות לצלמים” אשר כולל לא מעט מידע הרלוונטי גם לצלמים במהלך טיול.

DSC 0878

6. RAW / JPG?

זאת היא שאלה נפוצה בקרב צלמים מטיילים שטסים לטיול ארוך. כרטיסי הזיכרון כאמור גדלו בצורה משמעותית עם השנים ובימינו יש מספיק נפח בכרטיסים כדי להכיל קבצי RAW רבים. לכן עדיף תמיד לצלם ב-RAW כדי שתוכלו להפיק בהמשך את המקסימום ממה שצילמתם. במידה ויש לכם קושי לגבות קבצי RAW לרשת למשל (בשל מגבלות זמן/נפח) גבו לפחות את קבצי ה-JPEG אך אל תוותרו על גיבוי.

7. כתבו ביומן

בסוף כל יום מומלץ לכתוב ביומן כמה מילים על המקומות והאנשים שצילמתם באותו היום. אל תבנו על כך שתזכרו הכל – אתם לא.

DSC 2583

8. שמרו על הציוד!

אחרי שעות של הליכה קשה או נסיעה מטלטלת הגעתם ליעדכם. עם התיקים על הגב, עייפים, רעבים ומתים למקלחת אתם סורקים את הרחובות בתקווה למצוא גסטהאוס. מצאתם חדר נחמד וזול? מעולה. אפשר לזרוק את התיקים ולרוץ לאכול!

אבל חכו, מה עם המצלמה? אל תסמכו על המנעול שקיבלתם לדלת ואפילו לא על המנעול שהבאתם איתכם מהארץ. לפחות ביום הראשון, אל תשאירו את ציוד הצילום שלכם בחדר ללא השגחה. תנו לעצמכם יום-יומיים להרגיש בנוח עם המקום החדש, לראות שסכנת הגניבה מהחדר לא גדולה ורק אז תוכלו להוריד מעליכם את העול של סחיבת הציוד. אל תהיו שאננים, שמרו על הציוד שלכם טוב טוב, גם כשהוא עליכם. רוב המטיילים במזרח שנגנב מהם ציוד שמרו היטב על הציוד שלהם, אך ברגע אחד של חוסר ערנות, איבדו הכל.

סכנת הגניבה קיימת, אך אל תחששו לקחת אתכם ציוד יקר. אם תהיו ערניים מספיק ותראו בטחון, הציוד שלכם לא יפגע. אל תחששו שתיהרס חוויית הטיול בגלל הדאגה הרבה למצלמה. פשוט שימו עין על הציוד והכל יהיה בסדר.

נסיעות באוטובוס – לעולם אל תשאירו את ציוד הצילום שלכם (או כל פרט שווה ערך אחר) בתא המטען. שמרו על הציוד היקר אתכם, עליכם. תאי מטען של אוטובוסים ורכבות הם המקום האולטימטיבי לגניבות. אל תתעצלו לעלות לאוטובוס עם כל הציוד היקר שלכם, חבל לאבד אותו בגלל זה.

אזהרה לטסים לתאילנד – היזהרו מאוטובוסים של תיירים בדרום תאילנד. בחלק מהאוטובוסים הנהגים מוסיפים גז מרדים לתעלות המזגן ומרדימים את כל נוסעי האוטובוס. ברגע שכולם רדומים הם “מרוקנים” את תכולת התיקים של התיירים ונמלטים מהאוטובוס.

מומלץ מאוד לשמור על הציוד היקר עליכם במשך כל הנסיעה!

DSC 1780

9. צילום אנשים

צילום אנשים הוא נושא רגיש עבור חלקנו. לא לכולם יש את הביטחון לבוא ולבקש רשות לצלם ולא לכולנו יש עדשת טלה שתאפשר לנו לצלם מרחוק. אבל בטיול, לפחות בעיני, כללי המשחק משתנים. אנו יותר פתוחים להכיר וללמוד תרבויות שונות והפתיחות הזו מאפשרת לנו להתקרב לאנשים.

ברוב המקומות במזרח האוכלוסייה המקומית נחמדה מאוד ופתוחה למצלמות. לרוב לא תתקלו  בהתנגדויות לצילום, להפך – חלק מהאנשים אף יבקשו ויתחננו שתצלמו אותם! במקומות מסוימים ידרשו מכם כסף אחרי שתצלמו ובמקומות אחרים הדרישה לכסף תגיע עוד לפני שתשלפו את המצלמה. אל תוותרו על תמונה טובה בגלל הכסף. אל תרגישו פראיירים לשלם, עדיפה תמונה טובה מחמישה שקלים.

DSC 8823

אם אתם רוצים לצלם פורטרט “מבוים” של בן אדם, פנו אליו בחיוך ותשאלו אותו אם זה בסדר לצלם. השקיעו קצת זמן לדבר איתו (למרות קשיי השפה), לשאול אותו לשמו ולעיסוקו. זה יעזור לו להיפתח אליכם ולמצלמה ואת התוצאות בהחלט אפשר יהיה לראות בתמונות.

נסו לברר לפני תחילת הצילום מה גישתם של המקומיים למצלמות. יש מקומות (בכפרים מסוימים) שמתנגדים בתוקף שיצלמו אותם, לכן מומלץ לשאול כדי למנוע אי נעימויות.

not everybody photograph

10. סננו את התמונות בסוף היום

הקדישו כמה דקות בסוף כל יום כדי לעבור על התמונות מהכרטיס. בצעו סינון ראשוני וכך תחסכו המון זמן וטרחה כשתתחילו לעבוד על התמונות בארץ. זאת היא גם דרך נפלאה לסיים את היום ולהיזכר בחוויות שעברו עליכם.

DSC 0157

נסיעה מהנה!

הכותב: דור קדמי, צלם וגרפיקאי. לגלריית הפליקר של דור.

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב 10 הגדולים

12 תגובות

  1. Avatar

    ניקי

    07/04/2012 ב 11:20 PM

    תודה רבה !
    זה יעזור לי מאוד כשאסע לטיולים מסוג זה ואני בטוח שאחזור על הטיפים ואשנן אותם לפני שאטוס !

    השב

  2. Avatar

    גיורא

    07/04/2012 ב 11:50 PM

    הכל אחלה, אבל על כל המלצה כדאי לחשוב דרך אופי *ונסיון* הצילום של המטייל. למשל – לקחת 3 עדשות ולהחליף? אפשר גם הפוך, לקחת אחת – רק את זו שאתה אוהב ומכיר ומשתמש הכי הרבה – ובמידה מסויימת “לאלץ” את הצילום על פיה, אבל לחסוך בכך המון סחיבה, ושמירה, ונקיונות. גם אם תיקח 5 עדשות עדין תצטער מתישהו על שלא לקחת (או קנית..) עדשה שישית. גם לגבי ההמלצה האחרונה אני מציע לחשוב פעמיים: “בסוף כל יום כדאי לעבור על התמונות מהכרטיס ולבצע סינון ראשוני”? עדיף לדעתי לקנות עוד כרטיס זכרון, או אפילו לוותר על RAW, אבל בשום אופן לא הייתי מסנן תמונות בשטח (אלא את השרופות או החשוכות לחלוטין) כיוון שבבית, על מסך נורמלי וממרחק של זמן, הדברים נראים אחרת לחלוטין! שלא לדבר על קטע קטן אבל מצויין שמתחבא בתוך התמונה ושעלול לחמוק מעיניך במבט ראשון, במיוחד אם אתה שופט לפי מסך המצלמה. המלצה אחת נוספת: קח איתך תמיד את ספרון ההפעלה של המצלמה! דווקא הפונקציה שמעולם לא השתמשת בה בישראל היא זו שתצטרך (וכמובן לא תמצא…) בטיול שלך בחו”ל…

    השב

  3. Avatar

    גיורא

    07/04/2012 ב 11:54 PM

    נ.ב. חוץ מזה, חזרתי עכשיו מטיול בפליקר שלך… תמונות ממש מקסימות!

    השב

  4. Avatar

    ארז

    08/04/2012 ב 3:17 AM

    אני בטיול במצריים השתמשתי בבנק תמונות
    100 גיגה שמרוקנים אליו את הכרטיסים בסוף יום, ולא צריך להטלטל עם מחשב נייד.
    אני לקחתי את ה-10-20, 50-500 וה-105 וה-50 O_O
    במצריים ממש שמחתי שלקחתי את ה-50-500, קצת מפחיד לצלם אנשים מקרוב.

    השב

  5. Avatar

    ארז

    08/04/2012 ב 3:18 AM

    ואגב לקחתי חצובה קומפקטית שממש שמחתי שלקחתי אותה בפירמידות למרות שדורשים תוספת כסף כדי להכניס אותה

    השב

  6. Avatar

    שרון

    08/04/2012 ב 8:01 PM

    יופי של כתבה. תודה.

    השב

  7. Avatar

    ashel

    15/04/2012 ב 11:29 AM

    לא ציינת איזו מצלמה לקחת, ולכן העדשות שאתה מציין בכתבה, בעלות שתי משמעויות: Full Frame, Crop Factor.

    השב

  8. Avatar

    עידו גנוט

    15/04/2012 ב 12:35 PM

    בהחלט צויין – D7000 – מרבית האנשים שיוצאים לטיול גדול בחו”ל לוקחים איתם מצלמת קרופ. אם מישהו רוצה המלצות ספציפיות לעדשות מקבילות עבור Full Frame נשח לעזור לו בפורום.

    השב

  9. Avatar

    הקדם זהירות לגנבה

    16/04/2012 ב 12:30 AM

    עיצות נהדרות ,משקלם בזהב ,למטייל ,חסר הנסיון .אפשר לאבד עולם ומלואו ,ברגע של היסח הדעת ,או של עייפות ,לשמור על הכללים ,ועל ערנות ,יחסך בהחלט עגמת נפש ,תודה….. אלי בר לב

    השב

  10. Avatar

    מוחמד

    24/04/2012 ב 11:04 PM

    תודה רבה אדון קדמון על המאמץ והנדיבות. לב רחב באמת. יעיל ומייעל.

    השב

  11. Avatar

    מוחמד

    24/04/2012 ב 11:06 PM

    סליחה קדמי…

    השב

  12. Avatar

    חי

    12/03/2013 ב 1:03 PM

    יופי של כתבה ויופי של תמונות!
    אז צריך לקחת את כל העדשות (שלא נרגיש שפספסנו), וגם חצובה, וגם מחשב (לגיבויים) וגם קורא כרטיסים וגם כונן נייד (כדי שהמחשב לא יקרוס) וגם תיק לכל הדברים האלה (כי הם צריכים ריפוד מיוחד). סגרנו על איזה 5 ק”ג של ציוד!
    אני דווקא אוהב ללכת על משקל מינימלי-אני בעד מצלמה כמה שיותר קטנה ומינימום של עדשות (עדיף פריים – 50/1.4 וכו’ צמצם פתוח ומשקל נמוך). ככה אתה לא סוחב טונה על הגב כל הזמן. צילום במהותו הוא מדיום מוגבל שתופס רק חלק מהמציאות, אז למה לא ללכת עד הסוף ולהשתמש רק בעדשה אחת או שתיים?

    השב

להגיב על מוחמד לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *