ראשי מאמרים וידאו טיפ 2 – העין, המצלמה ומה שבניהן

וידאו טיפ 2 – העין, המצלמה ומה שבניהן

1
0

בוידאו טיפ הקודם הציג הצלם רפאל בן דור את חוק השלישים. היום אנו חוזרים צעד אחד אחורה ובוחנים כיצד נוצרת התמונה במצלמה שלנו.

העין, המצלמה ומה שבניהן  מאת הצלם רפאל בן דור:

בסרטון מופיעות שתי מערכות תצוגה למצלמות, בפועל קיימות מספר מערכות שונות:

  • עינית אופטית (מנסרה) – מנגנון העינית האופטית אליו מתייחס רפאל בן דור בסרטון מורכב ממראה וממנסרה בעלת חמש פאות (המכונה באנגלית Pentaprism). האור נכנס דרך העדשה, פוגע במראה ומועבר לעינו של הצלם לאחר שמתהפך במעבר דרך המנסרה. מנגנון זה הוא מנגנון העינית הקלאסי ומצוי ברוב מצלמות הרפלקס (מלבד מצלמות הכניסה). [לרשימת המצלמות בעלות עינית מבוססת מנסרה].

רפאל בן דור ומנגנון המנסרה:

Raphael pantaprism

  • עינית אופטית (מראה) – בכדי להוזיל עלויות פיתחו חברות הצילום מנגנון המחליף את המנסרה האופטית הגדולה, הכבדה והיקרה בשלוש מראות המבצעות את היפוך התמונה. מנגנון זה משמש בדרך כלל במצלמות רפלקס זולות יחסית ואיכותו נמוכה לרוב מזו של עיניות מבוססות מנסרה. [לרשימת המצלמות בעלות עינית מבוססת מראה].
  • עינית אופטית (Tunnel) – כפי שמסביר רפאל בן דור בסרטון, במצלמות קומפקטיות מדגמים מסויימים ישנה עינית המהווה למעשה פתח דרכו יכול הצלם לראות את שהוא מצלם בקירוב (הפתח מעט מעל העדשה). עיניות מסוג זה הולכות ונעלמות בשנים האחרונות לטובת מסכים ברזולוציה גבוהה ועיניות דיגיטליות. [לרשימת המצלמות בעלות עינית Tunnel].
  • עינית דיגיטלית – עינית דיגיטלית היא למעשה מסך LCD זעיר. בדומה למסך מצלמה רגיל גם לעינית דיגיטלית רזולוציה וככל שזו גבוהה יותר הפירוט בו ניתן לצפות בתמונה גדול יותר. יתרונה של העינית הדיגיטלית על פני המסך הוא ביכולת לצפות בה גם בשמש ישירה (צלמים רבים מוצאים שהצפייה באמצעות העינית נוחה יותר מצילום באמצעות מסך בלבד ממרחק של מספר סנטימטרים). למרות השיפור המשמעותי שחל באיכותן של העיניות הדיגיטליות בשנים האחרונות ובעיקר ברזולוציה של המתקדמות שבהן המשולבות בין השאר במצלמות חסרות מראה, עיניות אופטיות עודן נחשבות טובות יותר (הן בכל הנוגע לדיוק הצבע, הפירוט וליכולת להציג עצמים הנעים במהירות). [לרשימת המצלמות בעלות עינית דיגיטלית].
  • ריינג’פיינדר – למצלמות ריינג’פינדר (דוגמת סדרת ה-M של חברת לייקה) עינית אופטית בעלת מנגנון מורכב המציג תמונה בתוך תמונה. התמונה הגדולה יותר היא זו הנראית דרך העינית עצמה (בדומה לעינית Tunnel) בעוד שהתמונה הקטנה יותר מגיעה דרך העדשה (בדומה לעינית אופטית מבוססת מנסרה או מראה). התמונה המצולמת היא התמונה הקטנה יותר ואילו התמונה הגדולה יותר מאפשרת לצלם לארגן את הקומפוזיציה של התמונה באופן אופטימאלי. [לרשימת מצלמות ריינג’פיינדר, ה-M9 איננה מופיעה מסיבה טכנית].
  • מסך בלבד (ללא עינית) – מרבית המצלמות הקומפקטיות כיום אינן כוללות עינית והתמונה הנקלטת על החיישן מומרת למידע דיגיטלי המוצג על מסך. גם במצלמות רפלקסיות קיים כמובן מסך ומרבית המצלמות מן השנים האחרונות כוללות אפשרות הצגת תמונה בזמן אמת על המסך (תכונה המכונה Live View). [לרשימת כל המצלמות אשר אינן כוללות עינית כלשהי].

אתם מוזמנים להישאר מעודכנים לגבי טיפים נוספים גם דרך עמוד הפייסבוק של MegaPixel ועמוד הפייסבוק של רפאל בן דור.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

תגובה אחת

  1. Avatar

    נתנאל

    14/11/2010 ב 11:15 PM

    תמשיכו להוסיף סרטונים….

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *