מאמרים ראיונות דרך הגב – ביקור בחברת ליף ע״י עידו גנוט פורסם ב 26/10/2010 8 0 סיור בחברת ליף לאחר שיחה קצרה פתחנו את סיורנו בחברת ליף במחלקת הייצור. בשונה מחברות ישראליות רבות העוסקות בעיקר במחקר ובפיתוח ומשאירות את שלב הייצור לחברות סיניות ואחרות חברת ליף השאירה את מחלקת הייצור בארץ. כמובן שאין להשוות פסי ייצור עצומים הקיימים בחברות אחרות למוצר נישה ברמה גבוהה הנעשה בעבודת יד, ובכל זאת מחלקת ייצור ישראלית איננה דבר של מה בכך בימינו והמעבר בין עמדות הייצור השונות הוא חוויה מאלפת לכל חובב טכנולוגיה. אל מחלקת הייצור נכנסנו לאחר שהצטיידנו בחלוקים לבנים. החלוקים הכובע והנעליים נועדו פחות בכדי למנוע חלקיקי אבק ויותר בכדי למנוע נזקי חשמל סטטי. חיישן ה-CDD מסתבר, רגיש מאד לנזקים מסוג זה ולכן נדרשה הגנה. למרות שהחדר עצמו אינו נחשב חדר נקי (clean room) כל שולחן משמש כאזור נקי (מערכת טיהור מיוחדת פועלת מלמעלה ו”מטפלת” באוויר). גב של חברת ליף בשלבי הרכבה (צילום: אופיר אילוז): עיקר עבודתה של מחלקת הייצור הוא בהרכבה עדינה ובדיקה של הגבים. הגב מורכב משני חלקים עיקריים: אלקטרוניקה וחיבור מכאני המותאם למספר סוגי מצלמות. ישנם ארבעה סוגי חיבורים אפשריים המיוצרים על ידי חברת ליף: Mamiya/Phase One ,Hasselblad V ,Hasselblad H ו-Contax. בליף מתוכנן ומיוצר כל מכלול הגב הדיגיטלי ובכלל זה התכנון המכאני, האלקטרוני והאופטי. המארז (המיוצר כמקשה אחת בעיבוד שבבי מתקדם) וכמובן התוכנה של כל גב ובחלק מן המקרים מעורבת החברה באופן הדוק בתכנון החיישן (עוד על כך בהמשך). תוך כדי מעבר בין העמדות השונות במחלקה הוסברו לנו השלבים השונים בייצור הגב: 1. הרכבה ראשונית ואינטגרציה בין המכאניקה וכרטיסי האלקטרוניקה כולל המסך המצוי בחלקו האחורי של כל גב דיגיטלי. 2. הוספת חיישן, פילטר אינפרה אדום והממשק המכאני (interface) המתחבר לגוף המצלמה. 3. כיול החומרה באמצעות מיקרוסקופ מיוחד. 4. צריבת הקושחה (Firmware) לגב וכיול המערכת באמצעות תוכנה. 5. הרצת המוצר במשך 48 שעות ברצף בכדי לוודא תקינות. בעת ביקורנו בליף זכנו לפתיחות רבה ביותר וביקשנו וקיבלנו הסברים כמעט על כל אחד משלבי הייצור. בדומה לכל חברה שלבים מסוימים המהווים סוד מסחרי של החברה התבקשנו שלא לתעד (בין השאר תהליכים עדינים הקשורים לכיול החומרה). תהליכי בקרת האיכות בליף הם ידניים, כל גב עובר סדרה ארוכה של בדיקות על ידי מספר בודקים וניתן היה לראות זאת בעמדות האחרונות במחלקת הייצור. לאחר שהשלנו מעלינו את החלוקים הכובע והנעליים הלבנים, נפרדנו ממחלקת הייצור וערכנו גיחה קצרה למחלקת פיתוח התוכנה של ליף. בשונה מחברות וותיקות יותר בתחום הפורמט הבינוני (Hasselblad/Mamiya), התחום הדיגיטלי הינו חלק מהותי מן החברה ומרבית שנותיה (אם לא כולן) שילבו פיתוח חומרה עם תוכנה (הדבר ניכר בהחלט בשטח הנרחב המוקצה לטובת העניין ובכמות אנשי התוכנה אותם פגשנו). בעת ביקורנו בליף עסקה החברה בשיפורים ובדיקות אחרונות לגרסה האחרונה של תוכנת ה-Leaf Capture Remote. בין השאר זכינו לראות כיצד משדר הגב המחובר למחשב המצויד בתוכנה תמונות ל-iPad ול-iPhone בזמן אמת – אפשרות שימושית מאד לצלמים העובדים עם קבוצה גדולה של גורמים שונים על הסט (כמו צלמי אופנה לדוגמא) ואינם רוצים שאלו יצטופפו כולם ליד צג המחשב בכדי להביט בתמונות בזמן הצילום. ה-Leaf Capture בפעולה – מחשב, אייפון ואייפד מציגים תמונה בזמן אמת (צילום: אופיר אילוז): בין מחלקת התוכנה לתחנתנו הבאה עברנו במסדרון על פני מספר תמונות ענק אשר צולמו בעזרת גבים של החברה. אחת התמונות הייתה פורטרט פנים עצום של הקומיקאי ג’רי סיינפלד אשר צולם על ידי הצלם הניו-יורקי הנודע מרק מאן (Mark Mann) באמצעות גב של חברת ליף. החברה מעורה מאד בעבודתם של לקוחותיה ותמונותיהם של רבים מהם מעטרות את קירות המשרדים בהם ביקרנו. ג’רי סיינפלד – צולם באמצעות גב של חברת ליף – קובץ מוקטן (צילום: Mark Mann): התחנה האחרונה בסיור הייתה הסטודיו של חברת ליף. למרות שטחו המצומצם משהו, אין כנראה צלם סטודיו בעולם אשר לא היה מתקנא במגוון המצלמות והעדשות העומדות לרשותו של ליאון גולדסמית, צלם הבית של החברה הבוחן באופן אישי כל מוצר חדש אותו מפתחת החברה. כל דגם של Mamiya, Phase One ואפילו Hasselblad (הגבים של חברת ליף מתאימים לדגמים הוותיקים יותר של החברה) ניתן למצוא בסטודיו וכמובן גם לא מעט עדשות איכותיות. סיורנו הסתיים בפינת ההיסטוריה של החברה. על שורה של מדפים ניצבו להם דגמים שונים מן ההיסטוריה של החברה. החל מן ה”לבנה” (הדגם שהוצג לראווה היה אחד מגבי ה-DCB הראשונים אשר יוצרו אי פעם), דרך שורה של גבים מתקדמים יותר מאמצע וסוף שנות ה-90 וכלה במצלמה של חברת ליף המכונה Leaf AFi-II. רבים לא יודעים זאת אך בתערוכת פוטוקינה 2008 הציגה החברה לראשונה לא רק גב אלא מצלמת פורמט בינוני שלמה אשר פותחה בשיתוף חברה גרמנית (Franke & Heidecke). ל-Leaf AFi-II היה מבנה ייחודי בעל עינית מרכזית גדולה וידית אחיזה מתכווננת וכשאחזנו בה לזמן קצר לקראת תום סיורנו היא סיפקה תחושה שונה מכל מצלמת סטילס אחרת אותה החזקנו. הפרויקט הושק ולאחר כשנה הופסק כאשר החברה הגרמנית אשר הייתה אחראית על הייצור נקלעה לקשיים. מאוחר יותר נרכשה ליף על ידי חברת Phase One לה קו מצלמות עצמאי וכיום נראה כי ה-Leaf AFi-II לא תחזור עוד (וזאת למרות דרישה נרחבת מצד הלקוחות אשר חלקם טרחו ופתחו עצומה מקוונת בנושא). ה-Leaf AFi-II – עיצוב ייחודי שאבד לעד (צילום: אופיר אילוז): עמודים: 1 2 3 עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …