ראשי ביקורות\סקירות ביקורת: מנפרוטו 405 – ראש חצובה מתקדם עם מנגנון גיר

ביקורת: מנפרוטו 405 – ראש חצובה מתקדם עם מנגנון גיר

0
0

לפני כשבוע ערכנו ביקורת מקיפה על חצובת הסטודיו המתקדמת של מנפרוטו – ה-028B – היום אנחנו ממשיכים את הסדרה (שתכלול עוד מספר רב למדי של חצובות וראשים בשבועות הקרובים) עם ראש ייחודי ביותר אשר מתאים לסוג מסוים מאד של צלמים – ראש הגיר המקצועי מדגם 405 של מנפרוטו.

לפני שניגש לבחון את ה-405 עצמו, הסבר קצר על סוגי ראשים לחצובות ועל המהות והצורך בראשים בעלי מנגנון גיר (Geared Head). הראש הפשוט והמוכר ביותר לחצובות הוא ראש כדורי. הוא כולל כדור מתכת אשר ברגע שבו נפתחת הנעילה שלו הוא המסוגל להסתובב לכל כיוון על פני כל אחד משלושת הצירים. ראש כדורי מאפשר גמישות ובעיקר מהירות כיוון גבוהה מאד של המצלמה אבל אינו מאפשר שליטה ספציפית על התנועה בכל אחד מהצירים (ברגע שהנעילה פתוחה היא פתוחה עבור כל אחד משלושת צירי התנועה). יש כמובן ראשים כדוריים מתקדמים יותר אשר מאפשרים מנגנונים חכמים המאפשרים נעילה של ציר מסוים (ראו למשל את הראש של חברת FLM הגרמנית אותו בדקנו באתר הבת שלנו בשנה שעברה) אבל אלו מעטים, יקרים ועדיין מוגבלים בנעילה על ציר יחיד.

אם תרצו להיות מסוגלים לשלוט בנפרד בכל אחד מהצירים של הראש בכדי לבצע תיקונים מדויקים יותר במיקום וזווית המצלמה תוכלו להשתמש בראש מסוג Three way. ראש מסוג זה כולל ידיות המסוגלות לסגור ולפתוח בנפרד כל אחד מהצירים. השימוש בראש כזה עשוי להיות איטי יותר מראש כדורי בגלל הפתיחה והנעילה של כל ציר בנפרד והוא גם לרוב פחות קומפקטי אבל הוא מאפשר דיוק רב בכיוון הזווית של המצלמה.

למרות היתרונות של ראש Three way התנועות שלו אינן עדינות בהכרח – פתיחה של כל ציר היא לרוב פתיחה מוחלטת ולכן יש קושי לבצע כיוונונים עדינים יותר. אם אתם זקוקים לשליטה מושלמת בתנועה של המצלמה הפתרון הטוב ביותר הוא שימוש בראש גיר. ראש זה כולל בתוכו מנגנון גלגלי שיניים מדויק אשר מאפשר תנועה עדינה ביותר בכל אחד משלושת הצירים באמצעות סיבוב אחת משלוש הידניות. בדרך זו ניתן לבצע תיקונים מזעריים בזווית וכיוון המצלמה וזאת באופן שבו המצלמה איננה “משוחררת” בשום שלב ואין צורך לפתוח ולנעול את הידניות. לצד היתרונות של ראשי גיר יש גם חסרונות, הם לרוב יקרים ומורכבים יותר ורובם גם כבדים ומסיביים למדי מה שהופך אותם בעיקר לכלים יעודיים לצלמים מקצועיים הזקוקים להם.

מנפרוטו היא אולי היצרנית הבולטת ביותר של ראשי גיר לצילום עם מגוון רחב למדי של ראשים בגדלים, משקלים ויכולות נשיאה שונות ובעיקר במחירים שונים. ה-405 אותו אנו בודקים היום הוא אחד המתקדמים ביותר של החברה, מעליו בליין ניתן למצוא רק את דגם ה-400 המפלצתי והיקר מאד (שווה לציין כי מנפרוטו מייצרת גם דגמים בסיסיים זולים כמו ה-410 וה-XPRO Geared ומנגד חברות כמו Arca Swiss ולינהוף מייצרות גם הן ראשי גיר לצילום בעלויות הנעות סביב 2000 דולרים ובתחום הקולנוע תמצאו ראשים במחירים אסטרונומיים כמו אלו של OConnor המשווקת גם דגמים בעלויות של כ-20 אלף דולרים).

הבא נבחן את ה-405 מקרוב יותר:

איכות בנייה – איכות הבנייה של ה-405 היא פנטסטית. רובו הגדול עשוי מתכת פרט לידיות אשר קצותיהן מורכבות משילוב של גומי עמיד וסוג של קצף מוקשח (בחלק הידית), בחירה מעניינת של מנפרוטו הנובעת אולי מנוחות בעת שימוש בקור או אולי עם כפפות.

משקל – ה-405 הוא ראש כבד מאד. למעשה הוא הראש הכבד ביותר שבדקנו עד היום (בהפרש ניכר). משקלו עומד על קצת פחות מ-1.7 ק”ג (לא בדיוק משהו שתרצו להסתובב איתו ביום יום על חצובת הטיולים שלכם). לזכותו יאמר כי הוא קומפקטי יחסית למה שהוא מסוגל לעשות ולמנגנון המסיבי המשולב בו.

ידיות תפעול – ל-405 שלוש ידניות כפולות לשליטה בכל אחד מהצירים. לכל ידית יש מנגנון שליטה בציר (זה המכוסה בקצף המוקשח) וקצת מאחורי מנגנון העוקף את הציר לגמרי ופותח את השליטה באותו ציר לגמרי (כפי שעושה ראש Three way – דבר המאפשר שינוי תנועה פחות עדין אבל הרבה יותר מהיר). הפתיחה של המנגנון עוקף הציר היא לכיוון אחד בלבד (קצת מבלבל בהתחלה משום שמנגנון השליטה בציר עובד לשני הכיוונים אבל אפשר להתרגל).

ידיות תפעול עם קצף מוקשח

DSC_4409

מגנון הגיר – מנגנון הגיר ב-405 מדויק מאד ומאפשר שליטה  מאד עדינה בתנועת הראש בכל אחד מהצירים. התנועה חלקה כמעט לגמרי וואין (כמעט) הרגשה של סיבוב גלגלי השיניים. יש לתנועה לא מעט התנגדות והמטרה היא בהחלט לאפשר כיוונונים עדינים מאד – תנועות ארוכות מומלץ לבצע רק באמצעות המנגנון עוקף הגיר אחרת תמצאו את עצמכם מסובבים את הידית עוד ועוד.

פלסים – לראש שלושה פלסים (עם בועיות כמקובל בראשי מכל הסוגים), אחד עבור כל ציר. אנו מצאנו רק את העליון כיעיל לשימוש שלנו (התחתון מסיבה כלשהי היה נראה תמיד לא מפולס (אולי הרצפה שלנו עקומה או שחצובת ה-028B לא הייתה מיושרת לגמרי – מה שלא לגמרי סביר). בכל מקרה רוב המצלמות כיום כוללות מד אופק דיגיטלי ואנו מעדיפים להשתמש בו ובפלס הרגיל רק כשאין ברירה).

3 פלסים מובנים

DSC_4407

מנגנון שחרור מהיר למצלמה – ל-405 יש מנגנון Quick release די ייחודי המבוסס על פלטה גדולה מאד המכונה 410PL. למרות הדמיון המכאני הבסיסי ל-RC2 של מנפרוטו (מנגנון ה-Quick release האהוב עלינו ביותר – ראו השוואה בינו לבין Arca Swiss שערכנו) הוא כולל פלטה גדולה וכבדה הרבה יותר אשר מיועדת לשאת משקלים וגדלים הרבה יותר משמעותיים של מצלמות (כולל פורמט בינוני וגדול עם עדשות כבדות). אנחנו מצאנו את המנגנון ב-405 שלנו קצת מציק – הוא דרש לעיתים הפעלת כוח לצורך פתיחה ולצורך הברגה של המצלמה לפלטה תזדקקו למברג משום שלברגי ה-1/4″ וה-3/8″ (הוא מגיע עם שתי האפשרויות) אין טבעת D לפתיחה מהירה – אנחנו ניסינו להחליף באחת כזאת אבל זה לא בדיוק הסתדר מכאנית עם תחתית הראש.

מנגנון הפתיחה המהירה עם פלטה גדולה

DSC_4410

סימוני זוויות – עבור על אחת מהצירים ישנם סימני זוויות ברורים בלבן ונקודה המאפשרת למשתמש לכוון בדיוק גבוה מאד את הזווית. הדבר חשוב למי שרוצה לבצע כיוונים עדינים וברי חזרה בכל פעם מאותה נקודה – נוח, יעיל וקל לשימוש.

מנגנוני סימון זווית לכל ציר

DSC_4411

לפני שניגש לסכם אנו רוצים לציין כי אנו השתמשנו בראש על חצובת ה-028B של מנפרוטו ונראה כאילו המהנדסים של החברה יצרו את הראש והחצובה יחד והם עבדו בצורה מעולה זה עם זה. היתרון הגדול בשימוש בשניהם יחד הוא היכולת לשלוט לא רק בשלושת הצירים של הראש בצורה מושלמת אלא גם להעלות ולהוריד את המצלמה שלכם באמצעות מנגנון הגיר של ה-028B.

אם לסכם, אנו השתמשנו ב-405 במשך מספר חודשים – מדובר בראש איכותי ביותר, בנוי בצורה מעולה, מדויק ומתקדם ועם זאת נוח לשימוש לאחר הסתגלות קצרה. כמו כל מוצר יש גם חסרונות. המשקל הופך אותו למעט פחות נוח למי שרוצה להתנייד איתו והפלטה ומנגנון השחרור שלה לטעמנו אינם נוחים מאד לפתיחה וסגירה (לפחות בראש שאנו קיבלנו). אבל החסונות הללו שוליים למדי לטעמנו – המגבלה העיקרית של הראש לא קשורה כלל לעיצוב או לתפעול שלו אלא למחיר – סביב 450 דולרים בחו”ל (המחיר משתנה מעת לעת אז שווה לבדוק) רחוק מאד מראש “שווה לכל נפש” אפילו בקרב צלמים מקצועיים (אם כי כאמור בשוק גם ראשי גיר במחירים גבוהים פי כמה).

המחיר מעלה את השאלה למי מיועד בכלל ראש מסוג זה. התשובה שלנו לפחות היא כי ראשי גיר ובמיוחד כאלו מקצועיים ברמות מחירים כאלו מיועדים לצלמים עבורם דיוק בבניית הקומפוזיציה הוא בעל חשיבות עליונה והוא עולה בהרבה על מהירות וגמישות התפעול הכללית של הראש. לקטגוריה זאת יכולים להיכנס (בין השאר) צלמי נוף, צלמי מוצר ומזון וכן צלמי מאקרו (אף שלא היינו מחליפים  מסילת מאקרו מקצועית בראש 405 מן הסתם – השילוב של השניים בהחלט יכול להיות שימושי לצלמי מאקרו המחפשים דיוק מושלם).

לסיום אנו רוצים לומר שעבורנו השימוש ב-405 היווה הנאה צרופה. אנו חושבים ששימוש בראש מסוג זה הוא לא רק עניין של סוג הצילום אלא גם של אופי הצלם. צלמים מחושבים, מתודיים העובדים בצורה שיטתית ומדוייקת יאהבו את הראש והשימוש בו. צלמים העובדים באופן חופשי יותר ואינסטנקטיבי עושיים למצוא את הראש מגביל ביחס לצורת העבודה שהם מכירים וגם זה משהו שכדאי לקחת בחשבון.

מנפרוטו 405 – הביקורת המלאה מאתר הבת שלנו LensVid

 

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *