ראשי ביקורות\סקירות BALLED Pro: תאורה קומפקטית ניידת – ביקורת משתמש

BALLED Pro: תאורה קומפקטית ניידת – ביקורת משתמש

3
0

לפני מספר חודשים קיבלנו משלוח מיוחד באריזה מגרמניה. בחבילה הייתה קופסא קטנה מפלסטיק איכותי המזכירה מארז כלי עבודה מובחרים בצבע שחור עם הכיתוב BALLED Pro. הסקירה הנוכחית נכתבת לאחר מספר חודשי שימוש בתאורות ה-LED הזעירות אשר הגיעו בקופסא ואנו מקווים שהיא תעניין לא מעט צלמים.

תאורה היא נושא מרכזי בצילום שלא זוכה תמיד לסיקור הראוי. במקרים רבים תאורה טובה תשפיע באופן משמעותי הרבה יותר על התמונה הסופית מאשר מצלמה, עדשה או כל פריט חומרה אחר. ה-BALLED Pro הוא מוצר תאורה ייחודי אשר זכה עד היום למעט מאד סיקור בינלאומי אך אנו מאמינים כי הוא יכול לעניין לא מעט צלמי מוצרים ומזון ואולי גם צלמים מתחומים נוספים. מטרתה של הביקורת הנוכחית הייתה לנסות ולבחון את חוויית השימוש במוצר, יתרונותיו וחסרונותיו.

לפני שנתחיל, קצת רקע ה-Balled Pro (הופיע גם כתוספת לידיעה המקורית שלנו מראשית השנה אודות המוצר) – ה-BALLED Pro מיוצרים בעבודת יד במסגרת פרויקט שהחל בשנת 2009 בעיר Bamberg שבגרמניה (בשיתוף פעולה עם ממשלת גרמניה והאו”ם) ומטרתו בין השאר לסייע לאוכלוסיות עם מוגבלויות להשתלב בשוק העבודה. המוצר פותח במקור במיוחד לצילומי מזון אך הוא מתאים מאד (כפי שנראה בהמשך בביקורת) גם לצילומי מוצרים והוא נמכר בנפרד בגרסאות שונות גם כמוצר תאורה ייחודי באיכות גבוהה לגלריות, חנויות וגם כתאורה נקודתית לבית.

Balled Pro – קטנה קומפקטית וניידת

DSC 8167f xied

איכות בנייה

כפי שניתן לצפות ממוצר גרמני המיוצר בעבודת יד, ה-Balled Pro בנוי בצורה איכותית מאד. למעשה מבחינה חיצונית מדובר במוצר פשוט למדי – עיגול בקוטר 3.5 ס”מ עשוי כולו מאלומיניום כשבחלקו האחורי מובנה מגנט רב עוצמה המאפשר לחבר את ה-Balled Pro לבסיס (עוד על כך מיד). בחלקו הקדמי של ההתקן עדשת זכוכית קמורה עבה (המזכירה אולי את חלקן הקדמי של עדשות אולטרה רחבות) וכן זוג חיבורים – האחד סטנדרטי עבור חצובה (1/4″) והשני עבור חשמל (חיבור mini-USB).

איכות בנייה גבוהה – Balled Pro

DSC 8159 fixed

מידע טכני

עבור חובבי המידע הטכני הינה כמה פרטים אודות ה-Balled Pro:

  • תאורת LED בעלת עוצמה של 125 לומנס.
  • טמפרטורת צבע – 6500 מעלות קלווין.
  • משך תפקוד תקין צפוי – בין 50-100 אלף שעות ללא איבוד עוצמה.
  • זווית הארה – 70 מעלות.
  • צריכת חשמל מקסימאלית – 350mA (חיבור USB במתח של 3.4 וולט).
  • מבנה עשוי אלומיניום.
  • מגנט אחורי המסוגל להחזיק עד 5 ק”ג.
  • משקל יחידת תאורה – 115 גרם.

סט כפול של Balled Pro – כולל זוג תאורות, זוג כבלי USB, זוג מעמדי מתכת וזוג מארזי סוללה ניידים (ללא סוללות)

Balledp pro set

שימושיות

כאמור אנו עושים שימוש אינטנסיבי למדי ב-BALLED Pro בחודשים האחרונים במיוחד לצורך צילום מוצרים עבור האתר (רבות מן התמונות בהן נתקלתם בביקורות בחודשים האחרונים צולמו תוך שימוש ב-BALLED Pro). חשוב לציין כי אף שצילום מוצרים הוא ללא ספק יישום אפקטיבי למדי עבור ה-BALLED Pro, התאורה פותחה במקור מתוך מחשבה על צילום מזון דווקא (ערכנו מספר התנסויות גם בתחום זה אך אנו רחוקים מלראות עצמנו “מומחים בתחום”).

יועדה לצילום מזון

DSC 2607 fixed

ה-BALLED Pro נועד לשמש כתאורת עזר/מילוי (fill light), אלא שאנו גילינו עד מהרה כי מדובר דווקא בכלי שימושי למדי בתור תאורת low-key ראשית. ישנם עם זאת כמה דברים שיש לקחת בחשבון. ה-BALLED Pro היא תאורה קשה – מקור האור קטן, ואף שלא מדובר בתאורת spot (זווית הקרן היא כ-70 מעלות), זאת רחוקה מאד מלהיות תאורה רכה. כמובן שישנם מקרים בהם זאת היא בדיוק סוג התאורה שבה תרצו, אך ראוי לקחת זאת בחשבון לפני שבוחרים להשתמש ב-BALLED Pro לצורך צילום כזה או אחר (גם מרככים הם אפשרות – ראו בהמשך). עוד נקודה שראוי לקחת בחשבון היא שה-BALLED Pro אינו כולל דימר ועוצמת ההארה שלו קבועה (הוא גם אינו כולל מתג הפעלה וכיבוי בפני עצמו אם כי קיים מתג כזה על מארז הסוללה החיצוני המגיע עם התאורה).

לא תאורה רכה – BALLED Pro

DSCF4453 fixed

מבחינת נוחות שימוש, היתרון הגדול של ה-BALLED Pro הינו העובדה שהוא קטן וקומפקטי וניתן להשתמש בו גם ללא מקור חשמלי קבוע. למעשה, יחד עם ה-BALLED Pro מגיע התקן מאורך מפלסטיק הכולל מקום לארבע סוללות AA (אנו ממליצים להשתמש בסוללות נטענות איכותיות). באופן כזה אתם יכולים לקחת איתכם את התאורה לכל מקום אפילו בתיק נשיאה קטן ולהשתמש בה היכן שתרצו (היא אפילו יכולה להפוך לחלק מתיק הצילום הקבוע שלכם ולא תחושו בשינוי משמעותי במשקל או באיבוד מקום גדול מידי. כדאי לציין שאנו כן חשים הבדל מסוים בעוצמת התאורה בין שימוש בסוללות AA לבין שימוש בחיבור ישיר לחשמל – זאת למרות שבשיחות שקיימנו עם היצרן נטען שלא אמור להיות כל הבדל – מיותר לציין שעשינו שימוש בסוללות חדשות יחסית בעוצמה גבוהה וטעונות באופן מלא).

מתאימה במיוחד לצילום מוצרים

DSC 1979 fixed

כאשר אינכם משתמשים בסוללות תוכלו לחבר את ה-BALLED Pro לחשמל באמצעות כבל USB (מסופק בערכה) וחיבור USB לשקע החשמל (לא מסופק בערכה אך ניתן לרכוש תמורת סכום סמלי כמעט בכל חנות עזרים למכשירים סלולאריים). אפשרות חביבה נוספת היא חיבור לשקע ה-USB במחשב (ניסינו ללא בעיות).

עוד קצת מזון

DSC 4636 fixed

הבעיה היחידה בה נתקלנו בנוגע לבחירה ב-USB בתור מקור הכוח ל-BALLED Pro הוא החיבור עצמו. בתחילה החיבור נראה לנו רופף מאד והיה נוהג להתנתק מגוף התאורה בקלות. לאחר שיחה עם היצרן הובהר לנו כי עלינו לדחוף את חיבור ה-USB עד להישמע קליק (יש להפעיל כוח מעבר למה שנהוג בחיבור USB רגיל). באופן כזה החיבור אכן מחזיק מעמד ללא כל קושי (למעשה הוא חזק מאד ואף נדרש לא מעט כוח בכדי לנתק את הכבל). הבעיה היא שגילינו כי המגע אינו מושלם ולעיתים תזוזה של הכבל עשויה לגרום לתאורה לאבד מגע ויש צורך לשחק מעט עם הכבל. לא מדובר בבעיה חמורה במיוחד אבל אנו מקווים שהיצרן ימצא לעניין פתרון בהמשך (הצענו בעצמנו כמה אפשרויות).

משחקים עם ההשתקפויות

DSC 2645 fixed

נושא חשוב נוסף הוא המעמד. בתאורה מסוג זה היכולת למקד את האור בדיוק לאזור הרצוי היא תכונה חשובה במיוחד. ישנן מספר דרכים להעמיד את התאורה. ה-BALLED Pro מגיע עם מעמד מתכת בעל זווית של 90 מעלות המתחבר לחלקה האחורי של התאורה (כזכור ב-BALLED Pro מגנט אחורי חזק) ואותו ניתן להציב על חצובה רגילה או חצובת תאורה. זאת היא שיטת הצבה אפשרית אך אם לומר את האמת היא לא מספקת לדעתנו את מידת הגמישות הראויה. אנו בחרנו ליצור התקן DIY משלנו העושה שימוש “בצוואר ברווז” (Gooseneck) המחובר לבסיס של מיקרופון שולחני עליו הוספנו משקולת עגולה לייצוב. עלינו להודות שההתקן שבנינו עורר בעתה בקרב היצרנית (אחרי הכל ה-BALLED Pro תוכן כהתקן תאורה קטן, קל וקומפקטי), ההתקן שלנו גדול ומשקלו למעלה מ-3 ק”ג, אך הוא עושה את עבודתו מצוין כאשר אין לנו צורך לנייד את התאורה והוא גמיש להפליא (הצענו ליצרנית לפתח התקן גמיש משלה והם הבטיחו לבחון את הנושא). אתם כמובן לא חייבים התקן מסוג זה בשביל להשתמש בתאורה וניתן למצוא אין ספור דרכים להעמיד ולכוון את ה-BALLED Pro הזעיר (לעיתים אפילו מצאנו את עצמנו מחזיקים אותו ביד), אבל עבור עבודות סטודיו – ראש גמיש ומיוצב נראה לנו הפיתרון האידיאלי.

מעמד גמיש DIY – כבד וגדול אבל נוח לעבודה

GOOSNECK

הסוגיה האחרונה הנוגעת לתפעול קשורה למרככים למיניהם. כאמור ה-BALLED Pro נועד לייצר אור קשה. זה מתאים עבור סוגי צילום מסוימים, אבל עבור חלק לא מבוטל מן הצילומים שלנו מצאנו את עצמנו מאלתרים מרככים שונים ומשונים (ה-BALLED Pro כמעט ואינו מתחמם, אפילו אחרי עבודה ממושכת ולכן אפילו נייר פרגמנט יכול להתאים). משיחה שקיימנו עם היצרנית נמסר לנו שהם עובדים על פיתוח סט מרככים ופילטרים צבעוניים (גם באלו השתמשנו בכמה צילומים פשוט על ידי הוספת נייר צלופן צבעוני לפני התאורה).

מיצג של האומנית שני בירנבוים מואר על ידי זוג תאורות Balled Pro (עם צלופן צהוב/כחול)

DSC 0051 fixed

סיכום

BALLED Pro הוא מוצר נהדר. הוא קטן, קומפקטי ונייד. בנוי כמו טנק (לא מפתיע עבור מוצר המיוצר בעבודת יד בגרמניה), ומספק תאורה איכותית היכולה לפעול במשך שעות רבות ללא התחממות.

למי מיועד ה-BALLED Pro? גם אנחנו שאלנו את עצמנו את השאלה הזאת והתשובה לדעתנו היא במיוחד צלמי מוצרים וצלמי מזון. יחד עם זאת באתר היצרנית ניתן לראות דוגמאות של צלמי פורטרטים אשר השתמשו ב-BALLED Pro ובשיחה עם היצרנית נמסר לנו כי אפילו בוידיאו נעשה במוצר שימוש (אם כי לא היינו ממליצים על ה-BALLED Pro לשימוש בלעדי עבור שני האחרונים).

מי מזהה את העדשה?

DSC 0056 1200w fixed

כמו תמיד, לא קיים מוצר מושלם, וגם ל-BALLED Pro מספר חסרונות. הנקודה המרכזית שהפריעה לנו בתפעול של ה-BALLED Pro נוגעת לחיבור ה-USB. מצד אחד זאת הבחירה ההגיונית ביותר – מדובר בחיבור אוניברסאלי המאפשר מגוון מקורות כוח (סוללה חיצונית – המסופקת עם המוצר, חיבור לרשת החשמל או אפילו למחשב בעל חיבור USB), מצד שני לפחות באחת מן התאורות שקיבלנו הייתה לחיבור בעיית מגע קלה (לא משהו שלא מאפשר לעבוד אבל בהחלט מציק מפעם לפעם – דיווחנו על כך ליצרנית והיא תבחן את העניין כמו גם את ההצעה שלנו לצירוף כבל USB בעל ראש בן 90 מעלות).

Balled Pro – מתאימה כתאורת מילוי אך גם כתאורה ראשית

DSC 0033 fixed

נקודה נוספת קשורה לעובדה שה-BALLED Pro מגיע ללא מעמד מלא. אנו אלתרנו בהצלחה מעמד בעל ראש גמיש בעלות לא גבוהה, אבל לדעתנו מדובר במוצר שצריך להגיע עם התאורה או לפחות כאפשרות לרכישה כקיט (היצרנית מסכימה איתנו אגב בנקודה זו ותבחן הוספה של קיט כזה בהמשך).

בשורה התחתונה אם אתם צלמים מקצועיים של מוצרים ו/או מזון ומעוניינים בתאורה משלימה (fill) ייחודית וניידת מאד עם אפשרות לעבוד בשטח ללא מקור מתח – אנו ממליצים כי תשקלו את ה-BALLED Pro כאפשרות – לא מדובר אמנם במוצר זול (אל תצפו שמוצר בעבודת יד מגרמניה יהיה זול), אבל תמורת 240 יורו לתאורה יחידה ו-350 לזוג תקבלו מוצר שימושי, יעיל וקומפקטי במיוחד שיוכל לשמש אתכם לא מעט שנים.

אהבנו

  • תאורה קטנה וקלה במיוחד.
  • עוצמת הארה חזקה יחסית לגודל.
  • איכות בנייה מעולה (התאורה קיבלה מכות ונפלה לא פעם ללא נזקים ניכרים).
  • וורסטילית מאד (בשל גודלה מאפשרת גמישות תפעולית גבוהה מאד).
  • ניידת (באמצעות מארז הסוללה החיצוני ניתן להפעיל את התאורה בכל מקום).

קצת פחות

  • חיבור ה-USB סבל לעיתים מבעיית מגע קלה (לפחות באחת משתי התאורות שלנו – החברה בוחנת את הנושא).
  • מגיעה ללא מעמד גמיש (ניתן לאלתר אחד בעלות לא גבוהה).
  • אין כפתור כיבוי על התאורה עצמה (אבל יש במארז סוללת הגיבוי).
עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

3 תגובות

  1. Avatar

    טטט

    08/11/2013 ב 7:38 PM

    בלי להעליב – תמונות המזון נוראיות… לעומת זאת הצילומים של העדשות נהדרים
    כתבה מושקעת יפה תודה

    השב

    • Avatar

      עידו גנוט

      08/11/2013 ב 10:30 PM

      לא נעלבנו – אנחנו לא צלמי מזון – זה דבר שדורש הרבה נסיון והתנסות.
      בצילום עדשות יש לנו כבר יותר ניסיון ואנו עוסקים בכך כמעט כל הזמן.

      השב

  2. Avatar

    אדי

    08/11/2013 ב 10:52 PM

    טטט,

    האם תה צלם מזון ?

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *