ראשי ביקורות\סקירות Olympus LS-20M – מקליט סאונד ווידאו – סקירה

Olympus LS-20M – מקליט סאונד ווידאו – סקירה

16
0

היום אנו ממשיכים במסענו לבחון אמצעים ושיטות להקלטת סאונד עבור וידאו רפלקסי ואנו שמחים להביא בפניכם מוצר ייחודי למדי של חברת אולימפוס המהווה שילוב בין מקליט סאונד ומקליט וידאו. כיצד עומד ה-LS-20M של אולימפוס במבחן והאם הוא הפתרון המתאים עבור צלמי וידאו רפלקסי – כל זאת בכתבה שלפניכם.

סאונד לוידאו רפלקסי – הקדמה

אף על פי שאיכות הוידאו במצלמות סטילס השתפרה מאד בשנים האחרונות, הסאונד היה ונותר נקודת תורפה בולטת. יצרניות הצילום טרם הטמיעו את נושא הסאונד אל תוך המצלמות המודרניות – ניטור הסאונד המוקלט, כניסת אוזניות שלא לדבר על עזרים לחיבורים מיקרופונים מקצועיים אינם קיימים עדיין במצלמות רפלקס (פרט אולי ל-D4 של ניקון) וזאת למרות השקעה הולכת וגוברת ביכולות הוידאו של מצלמות הדור האחרון.

אם נושא הקלטת הסאונד בוידאו רפלקסי אנו מלווים כבר זמן רב. התוודענו לעומק הבעיה עוד במהלך תערוכת פוטוקינה 2010, אז יצאנו להקליט עשרות ראיונות כשאנו מצוידים ב-Canon EOS 5D Mark II בזוג מיקרופונים איכותיים ובגריפ סאונד DXA-SLR של חברת Beachtek (עליו פרסמנו מאוחר יותר גם ביקורת). אף שבחלק מן המקרים התוצאות היו טובות מאד, נתקלנו בלא מעט בעיות ומאז אנו מנצלים כל הזדמנות לחפש פתרונות אחרים לנושא הקלטת הסאונד בוידאו.

LS-20M – סאונד ווידאו במכשיר אחד (צילום: עידו גנוט)

LS 20 11

אנו כאמור גילינו כי בשלב זה הקלטה ישירה של סאונד אל המצלמה בתנאי קיצון (רעש סביבתי ומגבלות אחרות) יכול להיות בעייתי מאד. בעולם הוידאו מקובל מזה שנים להקליט את הסאונד באופן נפרד באמצעות ציוד, עזרים ולרוב גם אנשי סאונד ייעודיים. מכיוון שלמרבית משתמשי הוידאו הרפלקסי אמצעים אלו בתוספת צוות ייעודי ומיומן אינם זמינים לטובת הקלטת סאונד, יש צורך למצוא פתרונות יצירתיים יותר ובעיקר זולים ופשוטים יותר לתפעול. כאן נכנסים לתמונה מכשירי הקלטה דיגיטליים ניידים. בשוק ישנם מכשירים רבים במגוון רמות – חלקם קטנים ובסיסיים ואחרים מיועדים לשימוש מקצועי. לקבוצה השנייה שייכים מכשירים דוגמת ה-Zoom H4n, ה-Roland R-26, ה-Tascam DR-40 וה-Tascam DR-100 MK2 וכן ה-Sony PCM-D50 המצויים כיום בשוק. חלקם כוללים יכולות הקלטת סאונד ברמה אולפנית וכניסות XLR מקצועיות לחיבור מיקרופונים (דבר שלא קיים כיום בשום מצלמת רפלקס).

LS-20M – כיצד הוא מול המתחרים? (צילום: עידו גנוט)

LS 20 7

המכשיר אותו קיבלנו לבדיקה אינו נמצא אמנם בקטגוריית מכשירי ההקלטה המקצועיים אך הוא מציג טוויסט ייחודי – שילוב של מצלמת וידאו מובנית עם מכשיר הקלטה מתקדם. יצאנו לראות האם ה-Olympus LS-20M יכול לספק פיתרון כלשהו לנושא הקלטת הסאונד עבור צלמים.

מבנה

ה-LS-20M הוא מקליט בגודל בינוני. מצד אחד הוא גדול באופן משמעותי ממקליטי סאונד בסיסיים (דוגמת האולימפוס WS-321M הוותיק בו אנו משתמשים באופן קבוע) ומצד שני מדובר על מכשיר קטן יותר (ובעיקר דק בהרבה) ממקליטי סאונד מקצועיים דוגמת ה-H4n הפופולארי.

LS-20M בשחור משמאל ולידו ה-WS-321M הזעיר של אולימפוס (צילום: עידו גנוט)

LS 20 6

איכות הבנייה של ה-LS-20M טובה ומיקומי הכפתורים לרוב נכונים והכפתורים עצמם נוחים לשימוש. לנו יש הסתייגות מכפתור ה”משיכה” בצד שמאל השולט בהדלקה/כיבוי ובפעולת ה-Hold. כפתור זה אינו כפתור הזזה רגיל אלא כפתור לו שלושה מצבים המופעלים על ידי הזזה או משיכה – אנו היינו מעדיפים הפרדה של הכפתור לשני כפתורי הזזה רגילים. עוד הערה נוגעת לאופן ההקלטה (הן בסאונד והן בוידאו) – כפתור ה-REC גדול וברור אך מסיבה לא ידועה החליטו באולימפוס כי יש צורך בשתי לחיצות בכדי להתחיל ולהקליט – הרעיון אנו משערים הוא להכניס את המכשיר למצב “קדם הקלטה” בו ניתן לצפות בעוצמת הסאונד על המסך ולכוונה. אף שהרעיון טוב ביסודו היינו מעדיפים גם אפשרות לבטלו ולאפשר הקלטה בלחיצת כפתור יחידה.

כפתור הדלקה בעל שלושה מצבים (צילום: עידו גנוט)

LS 20 5

ה-LS-20M כולל סוללת ליתיום איון והוא מוטען באמצעות USB. כאשר קיבלנו את המכשיר ניסינו להפעילו ללא הצלחה במשך זמן ממושך. לבסוף ואחרי ניסיונות רבים גילינו כי הסוללה הייתה הפוכה. אם הדבר נשמע לכם כמו טעות טיפשית תתפלאו אולי לשמוע כי על הסוללה כיתוב משני צידי (בניגוד לסוללות במרבית המכשירים האלקטרוניים). מרגע שהפכנו את הסוללה לא הייתה כמובן כל בעיה.

מסך מידע – ברור גם באור שמש (צילום: עידו גנוט)

LS 20 2

הטענת המכשיר מתאפשרת ישירות מן החשמל (באמצעות כבל מתאים המגיע עם המכשיר) או באמצעות חיבור למחשב. המכשיר מציג על המסך שאלה בעת חיבור כבל ה-USB האם מדובר בחיבור ישירות לחשמל או למחשב ומבקש אישור לבחירה (מעט מטריד אך מתרגלים). בנוסף לחיבור ה-USB המאפשר הטענה והעברת תמונות כולל ה-LS-20M גם חיבור מיני HDMI המאפשר חיבור למכשירי טלוויזיה וכן חיבור לשלט חוטי (לא מסופק עם המכשיר).

LS-20M – חיבורים (צילום: עידו גנוט)

LS 20 3

ביצועים

המסך הראשי של ה-LS20M קטן אך סביר והוא מאפשר בעיקר לראות מה מצולם (ובשל גודלו והרזולוציה הנמוכה) פחות את איכות התמונה. בשמש ישירה קשה לראות את התמונה (בעיה הקיימת כמעט בכל מסכי ה-LCD) וזוויות הצפייה אינן רחבות במיוחד מה שעשוי להפריע אם אינכם מתבוננים בו בניצב. מסך הנתונים הקטן לעומת זאת ברור ומציג את המידע הרלוונטי בנוגע לזמן ההקלטה וכן פרטים נוספים (מצב סוללה, איכות ההקלטה וכו’).

LS-20M – מסך ראשי צבעוני – אבל איך זוויות הצפיה? (צילום: עידו גנוט)

LS 20 12

חיי הסוללה של ה-LS-20M טובים למדי. באיכות הגבוהה ביותר הצלחנו להקליט למעלה משעה וחצי רצופות של וידאו. לא עשינו ניסוי מקביל בעת הקלטת סאונד בלבד אבל מן ההתנסות הארוכה שלנו עם המכשיר מדובר בלא מעט שעות רצופות של הקלטה. עוד יתרון שאין לזלזל בו הוא כי המכשיר כמעט ואינו מתחמם גם לאחר עבודה ממושכת – חשוב בעיקר בעת הקלטת סאונד ממושכת כאשר המכשיר נישא בכיס (אם כי בשל גודלו היחסי לא נוח לשאת אותו בכיס המכנס כמו דגמים קטנים יותר של אולימפוס וחברות אחרות, אך הוא ייכנס ללא בעיה לכיס מעיל או ז’אקט).

LS-20M – הקלטה על כרטיס זיכרון (צילום: עידו גנוט)

LS 20 10

כאשר בוחנים את איכות הוידאו אותו מספק ה-LS-20M חשוב לערוך תיאום ציפיות קצר. למכשיר חיישן זעיר למדי (1/4″) ברזולוציה של כ-5 מגה פיקסל המסוגל לצלם וידאו ברזולוציה של 1080p (או 1920 על 1080 פיקסלים) ב-30 פריימים לשנייה. משמעותם של המספרים הללו היא כי לפנינו ניצבת מצלמה המקבילה בגודל החיישן וברזולוציה לזו של האייפון 4. מדוע אם כן יש צורך לרכוש מכשיר הקלטה נפרד, גדול ולא זול בהכרח ולא להשתמש במכשיר סלולארי להקלטה + וידאו (בהנחה שמצלמת וידאו ייעודית או רפלקס עם יכולות וידאו אינן בנמצא או משמשות לצרכים אחרים כגון צילום סטילס באותו הזמן)? התשובה שככל הנראה נקבל מאולימפוס היא שאיכות הקלטת הסאונד של ה-LS-20M גבוהה בהרבה מכל מכשיר סלולארי והוידאו הוא סוג של בונוס (אם כי כזה שמייקר ומגדיל במידת מה את המוצר).

LS-20M – מצלמה זעירה מקדימה ומיקרופונים בצדדים (צילום: עידו גנוט)

LS 20 14

מסיבה זו אנו לא ראינו טעם לערוך מבחנים מעמיקים מידי למצלמה המובנית – מה גם שעיקר העיסוק שלנו בכתבה הנוכחית הוא בסאונד עבור וידאו רפלקסי. למרות זאת לא נצא ידי חובה אם לא נביא לפחות קטע וידאו קצר אחד. לפני כן נזכיר רק כי המצלמה כוללת מייצב תמונה (שפעולתו בהחלט מורגשת) זום דיגיטלי (4x) ופוקוס אוטומטי וכי אורך המוקד של עדשת המצלמה עומד על כ-50 מ”מ.

בסרטון הבא ניתן לראות קטע מהקלטה ארוכה בה הושאר ה-LS-20M לצלם צמח אליו נוהגות להגיע צופיות אותן קשה למדי לצלם מקרוב. התוצאה הפתיעה אם לומר את האמת גם אותנו ומדגימה שימוש אלטרנטיבי מעניין למכשיר:

[vimeo]https://vimeo.com/35964919[/vimeo]

סאונד

ל-LS-20M שני מיקרופוני קונדנסר מובנים בחלקו העליון משני צידיה של המצלמה. איכות ההקלטה הרשמית עומדת על 24bit ו-96KHz linear PCM בפורמט WAV (עם אפשרות להקלטה בפורמט MP3). ה-LS-20M כולל אפשרות מובנית ל-low-cut filter אשר מסנן רעשים (מיד נגיע לכך) ואפשרות auto-level המאפשרת למכשיר להגדיר בעצמו את רמת ההקלטה בהתאם לרעש הסביבתי.

מאד רצינו לערוך בדיקה בתנאי אמת של ה-LS-20M במסיבת העיתונאים של הצלם ספנסר טוניק שנערכה בתל אביב עם בואו ארצה לצילום המיוחד שערך בים המלח, אך מסיבות טכניות הדבר לא הסתייע (הוא עצמו היה אגב חביב מאד ושוחח איתנו לאחר מסיבת העיתונאים ואף התעניין במצלמה חסרת המראה של אולימפוס אשר הייתה בבדיקה אצלנו באותה העת).

בצר לנו החלטנו לערוך בדיקת סאונד בסיסית יותר ונפרדת מוידאו אך כזאת שתיתן לנו לפחות מושג כלשהו כיצד מתפקד ה-LS-20M בתנאי אמת באזור רווי רעשים. ערכנו שורה של ניסויים על פני מספר ימים ובסופו של דבר הקלטנו שני קטעי סאונד קצרים (שניהם מתוך הגרסה האנגלית לכתבה שלנו על חברת Jpegmini הישראלית). בבדיקה הראשונה רצינו לבחון כיצד מתפקד ה-LS-20M במצב של רעש רקע משתנה. את הקראת הטקסט ביצענו כאשר מוזיקה/טלויזיה מתנגנת ברקע בווליום בינוני ממרחק של כמה עשרות סנטימטרים.

ביטול רעשים: קטע סאונד מספר 1 – מוזיקה ברקע

כפי שניתן לראות ההפרעה כמעט ולא הורגשה והסאונד אותו הקלטנו היה ברור למדי. בניסוי השני אותו ביצענו (אשר הינו קיצוני בהרבה ונועד לבחון את גבולות מכשיר ההקלטה) הפעלנו מאורר ממרחק של פחות ממטר ממכשיר ההקלטה במהירות גבוהה וערכנו הקלטה דומה.

ביטול רעשים: קטע סאונד מספר 2 – מאורר דולק ממרחק קרוב

כפי שניתן לשמוע המכשיר התקשה לסנן את הרעש בתנאים קיצוניים שכאלו אך הדבר אינו מפתיע ומדובר בתנאים בהם בכל מקרה לא היינו רוצים להקליט סאונד, אך בסך הכל ניתן לומר כי ביטול הרעשים תפקד בצורה לא רעה כלל באופן יחסי.

הבדיקות אותן ערכנו אולי נראות גסות משהו (אחרי הכל איננו טכנאי סאונד), אך הן למדו אותנו מספר דברים חשובים ביחס למכשיר (וביחס למה שראוי לבדוק בכל מכשיר הקלטה אותו תבחרו בסופו של דבר). ראשית – מרחק ההקלטה היעיל של המיקרופונים המובנים של ה-LS-20M היה קצר מאד – 30 ס”מ ואולי מעט יותר. מעבר לכך עוצמת הסאונד יורדת באופן משמעותי. מעניין כי במכשיר הוותיק שלנו ה-WS-321M מרחק ההקלטה היעיל גדול בהרבה. קצת קשה לנו להחליט האם מדובר ברגישות המיקרופונים או בעובדה שהם כיווניים יותר, אך בשורה התחתונה התוצאה היא שאנו לא היינו בוחרים במכשיר לשימוש ללא מיקרופון חיצוני כמקליט על המצלמה בוידאו רפלקסי למשל (מן המרחק בו מצויה המצלמה מן המצולם ספק אם נקבל סאונד בעוצמה סבירה). לשימוש כמכשיר הקלטה במסיבת עיתונאים ה-LS-20M יכול להיות יעיל כאשר מדובר בדובר יחיד והמרחק בו מצוי המכשיר מן הדובר קבוע (וקרוב) אך אם ישנם מספר דוברים היושבים במרחק זה מזה עשויה להיות בעיה עם עוצמת הסאונד.

סיכום

אחרי מספר שבועות בהם בילינו עם ה-LS-20M מגיעה השאלה המתבקשת – למי הוא מיועד והאם ישנם צלמים היכולים לעשות בו שימוש. התשובה לדעתנו היא כי ה-LS-20M הוא מוצר נישה. אחרי שנרגעים מן הקונספט “המגניב” של מכשיר הקלטת סאונד המסוגל גם לצלם וידאו באיכות “HD” מתחילים לחשוב בעצם למה יש בכך צורך…

ה-LS-20M – למי הוא נועד?

LS 20 1

בעידן בו בכל מכשיר סלולארי מתקדם יש מצלמה באיכות דומה (או טובה יותר) עם מסך משופר (שלא לדבר על כמעט כל מצלמה מן השנים האחרונות כולל מצלמה קומפקטית) הצורך ב-LS-20M באמת נראה לא ממש ברור. הנישה שאנחנו יכולים לראות לו בקרב צלמים היא הקלטת מסיבות עיתונאים מצומצמות (דובר אחד או שניים לכל היותר היושבים בצמוד). צלם סטילס הנשלח לסקר אירוע שכזה עבור אתר אינטרנט ונדרש לפתע להביא גם וידאו בכדי לשלב בכתבה יכול להיעזר במקליט לצורך הקלטת הסאונד והוידאו בעוד הוא עצמו טרוד בצילום סטילס.

אם אנחנו לא מגבילים את עצמנו דווקא לצלמים ניתן למצוא עוד מספר שימושים ל-LS-20M כמו הקלטת סרטונים עצמיים לרשת (ה-LS-20M אפילו יכול לשמש כמצלמת רשת של ממש) או צילום הרצאות ועוד. אנו אשר יצאנו לחפש מכשיר אשר יוכל לסייע לנו בהקלטת סאונד עבור וידאו רפלקסי נאלץ כנראה להמשיך לחפש, אם כי בצירוף מקרים מעניין זמן קצר יחסית לפני פרסום כתבה זו הודיעה חברת אולימפוס עצמה על מקליט מקצועי חדש מסדרת ה-LS המכונה LS-100 וכולל שתי כניסות XLR (למיקרופונים חיצוניים באיכות גבוהה) ומגוון יכולות מתקדמות המציבות אותו בחזית קו מוצרי ההקלטה הניידים המקצועיים ואנו מקווים לקבל אותו לבדיקה בהמשך השנה.

אהבנו

  • איכות סאונד טובה ממרחק עבודה וכך גם נטרול רעשי הרקע.
  • פשטות הפעלה.
  • חיי סוללה מצויינים לסאונד וסבירים בהחלט לוידאו (כשעה וחצי ויותר רציפים).

קצת פחות

  • מרחק הקלטה אפקטיבי קצר (לא הרבה מעבר ל-30-40 ס”מ עם המיקרופונים המובנים).
  • איכות מצלמה מובנית בסיסית ודומה למכשיר סלולארי (למרות ה-HD בשם).
  • איכות מסך בינונית עם זוויות צפייה מצומצמות.

תודה מיוחדת לחברת אלודה, יבואנית מוצרי אולימפוס לישראל על השאלת ה-LS-20M לצורך הבדיקה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

16 תגובות

  1. Avatar

    N_L-R

    01/02/2012 ב 8:46 PM

    הנה זה קרה לי היום שוב!
    עיון שיגרתי יומי באתר הזה גרם לי לא פעם להיחשף למוצרים ותוכנות שאלמלא הצגתם כאן מאוד יתכן שלא הייתי רוכש….
    היום בעקבות כתבה זו הזמנתי להשלמת ערכת ההסרטה שלי (באמצעות DSLR) הכוללת 5D MKII עם צג וידאו 7″ ומנגנון פוקוס ידני והכל מורכב ע”ג מכתוף – גם ערכת הקלטת סאונד והיות שהצרכים שלי מאוד לא יומרניים הזמנתי את ה- Tascam DR-40 ואני מצפה שעתה אוכל ליהנות יותר מהתוצאות.
    תודה לכם על הבאת הנושאים והחידושים לידיעת הגולשים – אני ממש נהנה כאן.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    01/02/2012 ב 11:59 PM

    🙂 תודה – זה תמיד כיף לשמוע.

    אנחנו בהחלט נמשיך לסקר את נושא הסאונד הרפלקסי – עד שנתקלנו בו בעצמנו לא הבנו כמה הוא מורכב, בעייתי ועם זאת חשוב לכל מי שיש לו עניין בוידאו/וידאו רפלקסי ובעיקר בוידאו דוקומנטרי.

    השב

  3. Avatar

    N_L-R

    02/02/2012 ב 8:45 PM

    וכשהראיתי לחברי הטוב (צלם מוערך) את ה”רכש” שלי הוא החליט להזמין גם כן והגדיל לעשות והמליץ (לכן גם רכשתי גם) על תוספת קטנטנה אך משמעותית בדמותם של מיקרופוני צוואר אלחוטיים שאוכל לחבר אל מערכת ההקלטה ולהשלים בכך ארבעה ערוצי הקלטה אם אצטרך!
    הנה קישור למוצר ב-Ebay:
    https://www.ebay.com/itm/New-Wireless-Professional-Lavalier-Lapel-Tie-Clip-on-Mic-Mini-System-3-5mm-Jack-/330669293869?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4cfd6d012d#ht_7260wt_1396

    תודה לכם ולו.

    השב

    • Avatar

      עידו גנוט

      03/02/2012 ב 1:26 AM

      אגב מהנסיון האישי שלנו המערכת האלחוטית הזאת ודומותיה הן זבל מזובל.
      מערכת אלחוטית נורמאלית של זנהייזר עולה מאות דולרים ואם רוצים סאונד אלחוטי טוב כנראה שאי אפשר לוותר על ההוצאה הזאת.

      השב

  4. Avatar

    עידו גנוט

    03/02/2012 ב 1:24 AM

    אנחנו גם בודקים כרגע רכש של מערכת אלחוטית – הבעיה שהדברים האלו יקרים בטירוף.
    מה גרם לך אגב לבחור ב-Tascam ולא ב-H4N הפופולארי בהרבה?

    השב

  5. Avatar

    N_L-R

    03/02/2012 ב 7:03 PM

    מחיר.
    ושוב תזכורת אני ממש לא “מקצועי” וחובב בלבד. רציתי להשלים מערכת וידאו שתכלול גם לכידת סאונד ברמה מעבר למיקרופון המובנה במצלמה (רע מאוד במיוחד כשמשים פוקוס באמצעות Follow Focus ידני).

    השב

  6. Avatar

    N_L-R

    05/02/2012 ב 11:49 PM

    המכתוף, המוניטור ועוקב המיקוד כאן:
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150581237784171.400578.752469170&type=3

    השב

  7. Avatar

    עידו גנוט

    06/02/2012 ב 12:45 AM

    נראה ריג חביב מאד – מסך של ליליפוט אני רואה – יפה.

    השב

  8. Avatar

    N_L-R

    21/02/2012 ב 3:56 PM

    אני שמח להוסיף את הדווח אחרי קבלת ובחינת המקליט DR-40 – במילה אחת מצוין! בשתי מילים: איכות סאונד מקצועית ביותר!! בשלוש: מומלץ!!!
    בארבע מילים: הוספתי לשני המיקרופונים המובנים שני מיקרופונים אלחוטיים שרכשתי בנפרד ב-EBAY (שני משדרים ושני מקלטים בתדרים שונים) וכעת יש לי מקליט 4-ערוצים. המקליט עושה עבודה טובה, מאפשר הרבה שילובים ומתוכנן בהנדסת אנוש טובה.
    טוויסט קליל: אל שקע היציאה לאזניות חיברתי כבל שאת קצהו השני חיברתי לשקע המיקרופון של המצלמה והנה יש לי מערכת מסונכרנת עם הוידאו…
    כל זאת מתיישב בהברגת 1/4″ סטנדרטית על ה-RIG (מכתוף ליליפוט) שעליו חוץ מהמצלמה יש גם את המוניטור והמערכת לדעתי (כבדה אך) משרתת אותי לחלוטין בכל צרכי צילום הווידאו שלי (כחובב)…

    השב

  9. Avatar

    עידו גנוט

    21/02/2012 ב 4:27 PM

    או זה מעניין מאד.
    שתי שאלות:
    1. איזה מיקרופונים אלחוטיים/משדרים רכשת – וכמה טוב הם עובדים (לנו יש נסיון רע עם משדרים אלחוטיים זולים מ-ebay – הרבה הפרעות ואיכות בנייה וסאונד סופי ירודים מאד).
    2. איך בדיוק חיברת את מכשיר ההקלטה למצלמה לביצוע הסנכרון?

    השב

  10. Avatar

    N_L-R

    22/02/2012 ב 10:33 AM

    לינק לאתר EBAY ממנו רכשתי את המיקרופונים ניתן קודם למעלה (כבר אז ציינת כי הם באיכות ירודה (“זבל”) הניסיון שלי אתם בינתיים משביע את רצוני (אני רק צלם חובב!) אך אותם אני מחשיב פחות כי הם ישמשו רק בשעה שאצטרך להקליט בכל 4 הערוצים (נניח מצב של סצנה הכוללת התרחשות ברקע אותה יקליט המקליט DR-40 במיקרופונים המובנים שלו (קונדנסרים משובחים אגב) ובנוסף שתי דמויות למשל הצלם ודמות נוספת).
    למקליט הדיגיטאלי ישנה יציאה לאזניות, לשקע הזה חיברתי כבל שאת קצהו השני חיברתי לכניסת המיקרופון החיצוני של המצלמה (כבל זכר-זכר) מה שקורה הוא שבעת התחלת הצילומים אני מקליט נניח שתי שניות ראשונות (קריאת “ACTION” למשל) ישירות למצלמה גם את הסאונד מהמקליט (איכות לא משהו כמובן) ומנתק את החיבור המקליט למצלמה!
    ההקלטה ממשיכה והצילום ממשיך ויש לי שנייה או שתיים במצלמה ובמקליט מסונכרנות!
    בעת העריכה אני מניח את פס הקול מהמקליט מתחת לפס הקול של המצלמה
    ב- Timeline מוודא שהסיגנל “מיושר” (מוחק את קטע הסינכרון כמובן) ומאותו רגע מבטל את הסאונד שהוקלט במיקרופון המובנה של המצלמה ומשתמש בסאונד של המקליט.

    השב

  11. Avatar

    עידו גנוט

    22/02/2012 ב 12:23 PM

    זה שיטה מאד מעניינת – אנחנו נצטרך לנסות אותה פעם. קראתי לא מעט על סינכרון סאונד ל-DSLR ולא ראיתי אף אחד מעלה אותה – זה רעיון שלך?

    לגבי המשדרים האלחוטיים – לא יעזור כלום – הדבר היחיד ששווה משהו זה כנראה הזנהייזר (או כמובן דברים הרבה יותר יקרים) והוא מתחיל מכמה מאות דולרים טובים – מתחת לזה הכל זבל – די מטריד אני חייב לומד.

    השב

  12. Avatar

    N_L-R

    22/02/2012 ב 12:46 PM

    תודה על המחמאה, עם כל הצניעות זה רעיון שלי שהתרחש לי בראש תוך כדי ניסוי המערכת כשקבלתי אותה.
    המיקרופונים האלחוטיים אכן מסרבלים ואיכות הגימור שלהם לא ברמה הכי גבוהה.
    הערכה כוללת שני NECK MIKES שמחוברים למשדרים (בתדרים שונים) ושני מקלטים שמתחברים למכשיר המקליט DR-40 הנ”ל.
    הכבלים והחיבורים הם נקודות הכשל הפוטנציאליים האפשריים (מגעים רופפים בשל העובדה שהם פלאגי אודיו סטנדרטיים 1/8″ ו-1/4″) אני שוקל שיפצור כלשהו ואגלה מן הסתם תוך כדי עבודה מה מתאים.

    השב

  13. Avatar

    עידו גנוט

    22/02/2012 ב 3:04 PM

    מילה של זהירות לגבי חיבורים וראיתי שקראת גם את מה שכתבנו על הביצ’טק. תשתמש רק בחיבורים עם ראש בעל זווית של 90 מעלות – הם מפעילים הרבה פחות מנוף על נקודת החיבור (והם פחות בולטים) ויש פחות סיכוי שהם יגרמו נזק לחיבור עצמו אם יפגעו (כפי שקרה לנו).

    השב

  14. Avatar

    N_L-R

    22/02/2012 ב 3:40 PM

    קראתי והבינותי היטב (ומי חכם כבעל ניסיון) אצטרך למצוא כבל דו זכרי מכופף ל-90 מעלות…
    האמת צריכה להיאמר לטובת יצרן המקליט שלי (DR-40 אמרתי כבר?) שהכין שקעים למיקרופונים חיצוניים XLR (בהם התקע נצמד לשקע באופן מאובטח)
    אלא שהמקלטים של המיקרופונים האלחוטיים מציידים בתקע ישיר (ללא כבל) “עבה” = 1/4″ וזה אמנם נכנס ומשתלב בשקע של המקליט אך בניצב וללא גמישות. מה שהופך את המכתוף לאלמנט בעל חשיבות נוספת. היות שאני לא ידעתי לאן אני מגיע כשרכשתי את המכתוף שלי וכעת אני צריך להשתמש במה שיש מבלי צורך להוציא עוד ממון – מצאתי כ-5 נקודות על המכתוף בהן ניתן להבריג בורג תואם את ההברגה הסטנדרטית של חצובה ומצלמה – ניסרתי לי 5 ברגים (הסרתי את ראשם)הברגתי אותם למכתוף וכעת יש לי די והותר נקודות עגינה לציוד הכולל פרט למצלמה גם מוניטור, מקליט על שני מקלטיו הצמודים, תושבת לפלאשים (או אמצעי תאורת LED).
    זה אמנם כבר לא מכתוף כי נאלצתי לחבר לו רצועה עבה לכרוך ולהצמיד לגוף.

    השב

  15. Avatar

    עידו גנוט

    22/02/2012 ב 5:31 PM

    זה קצת מצחיק בסוף – אנחנו מצלמים עם מצלמה שהיא כשלעצמה קטנה אבל אז אתה מוסיף מכתוף וכבלים ועוד מסך ועוד מקליט ועוד מיקרופון ועוד ועוד ובסוף אתה מסתובב עם ציוד שלא רבה יותר קטן ממה שאנשי וידאו מקצועי מסתובבים איתו…

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *