ראשי זווית אישית ספרי צילום – מחשבות, זיכרונות, חוויות ופרקטיקה

ספרי צילום – מחשבות, זיכרונות, חוויות ופרקטיקה

1
0

מ ת ח י ל י ם… יום אחד זה פשוט קורה. אני סורקת במוחי את ההתחלות: המחשבה על  ספר (שהופיע כעבור כשנה וחצי) ״לגעת באור״ החלה בעקבות הקרנת מבחר שקופיות לאורחים מחו״ל של חברה. בחרתי תמונות אשר הינן משמעותיות עבורי, שקופיות שלא פורסמו. באותה תקופה פרסמתי הרבה בעיתונות במגזינים, לוחות שנה ובספרים. תמיד היה עורך שהייתה לו תמונה בראש, או רשימה ברורה של תמונות שהוא רוצה. עכשיו הגיע תורי להיות העורכת, יוצרת הקונספט ובוחרת את התמונות הראויות. וכך באותו סופשבוע אינטנסיבי עברתי על כ-15,000 שקופיות בארכיון, והקרנתי כמאה וחמישים. ואז זה הגיע…אולי אצור מזה ספר?

מאותו רגע עברו השקופיות לשולחן האור ו…

shay books 1

מתוך יומן עבודה, ירושלים, 1994

אבל רגע, היו התחלות אחרות לגמרי: הספר ״מקום בלב ירושלים״ התחיל כעבור ארבע שנים, כשכבר גרתי בתל אביב והתגעגעתי לירושלים. ״אני רוצה לצאת למסע אישי בירושלים, אין לי מושג עדיין לאן אסע והיכן אשתהה אבל אני מוכנה לצאת לדרך״. פניתי למו״ל שלי, ההוצאה לאור של משרד הביטחון, ואז, ממש באותם ימים פנה אלי מנהל ״יד בן צבי״ בהצעה לצלם ספר על ירושלים. שידכתי בין שני המולים ויצאתי לדרך.

shay books 16

shay books 3

האם אפשר היום עדיין להוציא ספר על ירושלים? האם אפשר להביא נקודת מבט לא שחוקה?

״נופי נפש״ ו״שדה ראייה״ יצאו בהוצאת שוקן״. קבלתי את ברכת הדרך, כלומר הצהרת הכוונות נראתה למו״לית, אבל לא הייתה שום התחייבות מצידם להוציא את הספרים לאור עד שיונח לפניהם כל כתב היד, הצילומים והטקסטים. המחויבות הייתה שלי, לעצמי. זמן, חומרים, דלק, כל המשתמע מעבודה על פרויקט כזה. על נופי נפש עבדתי כשנה, צילמתי ברחבי הארץ (שקופיות) ובחרתי גם צילומים מהארכיון. הצילומים (דיגיטליים) ל”שדה ראייה” נמשכו כשלוש שנים. מידי פעם שלחתי אות חיים להוצאת שוקן, לומר שאני עדיין עובדת על הספר.

shay books 4

גם העבודה נעשית בגלים. כל פעם מתפרצת או גולשת בדרך אחרת. עבודה תהליכית.

מ מ ש י כ י ם… עשיית ספר מיועדת למי שאוהב פרויקטים תהליכיים, ממושכי זמן, עמוקים או למי שרוצה להתאמן בזה. צריך סבלנות, נשימה ארוכה ונכונות לראות תוצאות שאינן מיידיות. ספר צילום הוא סיפור בתמונות שבו כל דפדוף מחדש משהו, מוסיף נקודת מבט, או,  מחשבה, תובנה, חוויה. התהליך לכשעצמו מערב אימון ותרגול מרובה פנים, כמו במסעות אחרים: עליה, ירידה עם פיק ברכיים, הליכה במישור, הגעה לדרך ללא מוצא, והגעה. מאחר שהז׳אנר הזה טבוע בי, הרי שמידי כמה שנים אני יוצאת לדרך ובכל פעם למסע שונה באופיו ובמהותו. עכשיו, במבט לאחור ובחיפוש בארכיון הדיגיטלי אני מוצאת שבמשך שלוש השנים שבהם צילמתי ל״שדה ראייה״ כמעט ולא צילמתי נופים באופן ״רגיל״. צילום לספר משפיע הרבה מעבר לפרקטיקות הצילום. התמסרתי לגמרי לדרך הצילום האבסטרקטית. לחקור אותה, לפתח ולשכלל אותה. הצבע ״הירוק״ שמלפני הספר וזה שאחריו שונים מאוד.

shay books 6

shay books 7

shay books 5

אי אפשר להשוות צילום בודד, חד פעמי, או ״סדרת צילומים״ שתיכנס לגלריה באתר, לגוף עבודה מגוון ורחב יריעה שמודפס כספר. כל צלם יודע שיש צילומי ״פוקס״ שנצברים משום שהיית במקום הנכון ובזמן הנכון. ספר הוא בעיקר פורמט לעבודה ממושכת, למסגרת עבודה מחייבת, מרתקת, מעשירה ומלמדת.

Fixed

שם זמני, עם חתימת החוזה. כשיצא לאור נקרא “לגעת באור”

מ ס י י מ י ם… אז איך קוראים לו? קצת בדומה ללידת ילד, העיסוק בשם מלווה אותך מן ההתחלה. אבל, הוא לא יכול באמת להיקבע בהתחלה משום שהספר עדיין איננו, התמונות עוד לא צולמו או לא נאספו. וגם, מה שנראה היה בהתחלה כדרך צדדית יכול להתפתח לדרך עיקרית. אי אפשר להימנע מלגלגל בראש שמות, כדרך לברור את העיקר, אבל, אורך רוח חיוני גם כאן. הגרפיקה מתקדמת… הטקסטים נאספים (אני בדרך כלל אוספת מעט טקסטים לאורך הדרך ומרביתם נאספים בספריה כשכל התמונות כבר נמצאות. כמה חודשי עבודה מרוכזים. לא מצלמת רק קוראת ספרי שירה).

ואז, מתחילות סקיצות לשם, הצעות ומחיקות. לא תמיד זה כך, אבל שמות ספרי הצילום שלי הם שמות שאני נתתי. כן, גם במבט לאחור אני אוהבת אותם. “לגעת באור”, “מקום בלב ירושלים”, “חופשית ברוח”, “נופי נפש”, “שדה ראייה”. ספר הביכורים “אהבוך גם הפרחים” קצת קשה להגייה אבל הוא אזל מזמן…

shay books 10

“אהבוך גם הפרחים”, 1986. ספר ראשון. בית הספר שלי להפקת ספרים. הספר אזל.

shay books 11

מתוך יומן עבודה , חופשית ברוח 1999. סקיצות לשם. הספר יצא לאור ביולי 99.

בשלב הזה, הסטודיו של נעמי מורג, הגרפיקאית שאיתה אני עובדת כבר יותר מעשרים וחמש שנים, הופך להיות ביתי השני. אנחנו מדקדקות בפרטים הקטנים כבגדולים. האם הדפוס יוכל להתמודד עם הצבע האדום בגודל שאני רוצה את הצילום?מהו הגודל האופטימאלי של הצילום? מה היחסים בין הצילום לטקסט, איפה מקומו של הצילום בספר ועוד ועוד שאלות. בשלב הזה אני מתענגת על כתיבת התודות וההקדשה. לאהובי ולקרובים לי. נשאר לאשר, ושוב לאשר את התיקונים, ולהדפיס. שלב מותח מאוד. עד כמה תהיה תוצאת ההדפסה קרובה למקור. אני מדלגת על השלבים הטכניים, על אף שהם מרתקים לכשעצמם.

shay books 14

“שדה ראייהֿ”, דפוס כתר 2008. אישור צבע על ידי נעמי מורג. שיהיה הכי קרוב למקור שאפשר.

נ פ ר ד י ם… זהו הספר יצא לאור, מעכשיו יהיו לו חיים משלו. יאהבו אותו, יתייחסו אליו, יקנו אותו, או יתעלמו ממנו ויבחרו בספר אחר… עכשיו יש לו ריח דפוס חזק. נוכחות מרגשת. זהו שלב יחסי הציבור לספר. לדבר עליו, על תהליך היצירה, על הרעיון, על ההשראה (לא, אני לא מוכרת צהוב, מוותרת על חשיפה ב…). להביא אותו לידיעת הציבור. פעם חשבתי שיהיה נפלא להוציא ספר לקראת שבוע הספר. בהיצע שיש היום, כשאורך חיי המדף של הספר קצר, אני כבר לא בטוחה שיש מועד מועדף. הספר מונח על המדף , לזמן קצר לפני שייבלע בין אלפי הכותרים האחרים. בשמחה הייתי זבוב על הקיר, לראות את פניהם של המדפדפים הראשונים. אחר כך מגיעות הביקורות, ופעם או פעמיים שנה מגיע דו״ח התמלוגים ובו פירוט מספר העותקים שנמכרו  (מיד אני מתרגמת אותו ל: מידי יום/ שבוע/ חודש נמכרים כך וכך עותקים מספרי ברחבי הארץ).

shay books 8

shay books 13

shay books 15

shay books 12

shay books 2

מ ש א ל ו ת… שיותר צלמים ייחשפו ל״שדה ראייה״. הוא נועד להרחיב את שדה הראייה שלנו כצלמים, לראות באופן אחר את מה שהעין אינה רואה אבל בעזרת המצלמה מאפשרת להוסיף ולהתרשם מהנוף. נכון, הוא לא מתאים לכל אחד, אבל גם על “לגעת באור” אמרו לי בהתחלה שהוא לאניני טעם… ובכל זאת הוא קיים בביתם של עשרות אלפי אנשים בארץ. ועוד משאלה, שהספר הבא, שכבר פתחתי לו תיקיה חדשה, יזמן לי מסע נפלא, חדש מחד ואוסף זיכרונות מאידך. שיראה אור לכשיגיע זמנו, ויפיץ ברבים את השמחה המרוכזת בו.

שי גינות: צלמת, אמנית, מרצה ומורה לצילום (לאתר של שי גינות; לטורים קודמים של שי גינות).

Avatarשי גינות
  • אור

    האור, במקומות חשוכים, מעורר עניין ותשומת לב. הוא ניכר יותר, יש לו צבע וגוון ייחודי, הוא מה…
  • מחשבות על צילום טבע

    צלמי טבע רבים בעולם הגיעו למקצועם מתוך אהבת הטבע, מתוך מחקר במדעי הטבע, ביולוגיה, גיאוגרפי…
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב זווית אישית

תגובה אחת

  1. Avatar

    guya

    06/06/2012 ב 6:14 AM

    מרתק נכנסתי גם לאתר , עבודות מושקעות מדהימות ביופיין
    כל הכבוד !

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *