ראשי חדשות סיכום 2009 בצילום הדיגיטלי

סיכום 2009 בצילום הדיגיטלי

0
0

שנת 2009 התנהלה בצל המשבר הכלכלי העולמי, ולמרות שבשנה זו נחשפו כ-170 מצלמות חדשות ו-37 עדשות חדשות השפעותיו של המשבר ניכרו היטב בנתוני המכירות של החברות השונות (כפי שניכר למשל מנתוני חברת קנון מוקדם יותר השנה).

למרות המיתון, מספר מגמות חדשות הופיעו בכל זאת בעולם הצילום הדיגיטלי במהלך שנת 2009. אחת הבולטות קשורה בהוספת וידאו ברזולוציה גבוהה (HD) למצלמות רפלקסיות. למרות שהמגמה החלה עם שחרור הניקון D90 והקנון EOS-5D-Mark-II באוגוסט 2008, במהלך שנת 2009 מרבית מצלמות הרפלקס אשר שוחררו כללו וידאו ברזולוציה גבוהה. אף שעדיין ישנם דגמים, ויצרנים שטרם הצטרפו למגמה (סוני היא דוגמא בולטת ויש הטוענים כי היא נוהגת כך בכדי למנוע פגיעה בקו מצלמות הוידאו הפופולארי שלה) נראה כי בשנה הבאה יתקשו היצרנים לשווק מצלמות רפלקסיות שאינן כוללות יכולות צילום וידאו ברזולוציה גבוהה.

מגמה נוספת אשר החלה דרכה בשנת 2008 והתחזקה בשנת 2009 קשורה לסוג חדש של מצלמות רפלקסיות חסרות מראה (מצלמות המכונות גם Direct View Interchangeable Lens או DVIL ובמקומות אחרים Electronic Viewfinder Interchangeable Lens או EVIL). מגמה זו, אשר החלה עם השקתה של הפנסוניק G1 באוגוסט 2008, התחזקה השנה עם הצגת ממשיכתה, ה-GH1 ומאוחר יותר ה-GF1 הקטנה אשר הוכרזה על ידי פנסוניק כתגובה ל- PEN E-P1 (ובהמשך ה- PEN E-P2) של חברת אולימפוס. כל המצלמות שהוכרזו עד כה כחלק מן המגמה החדשה כוללות חיישן בפורמט מיקרו 4/3 (אשר פותח במשותף על ידי חברת פנסוניק ואולימפוס), אולם נראה כי כבר בראשית 2010 נראה מצלמות חדשות חסרות מראה בפורמטים אחרים, הן מחברת סמסונג (ה-NX אשר צפויה להיות מוכרזת כבר בשבועות הקרובים) ועל פי השמועות גם של יצרניות נוספות (סוני וככל הנראה גם קנון וניקון). הסרת המראה אפשרה את הקטנת גוף המצלמה ובמקרה של פורמט המיקרו 4/3 של אולימפוס ופנסוניק גם הקטנה של העדשות (כתוצאה מהשימוש בחיישן קטן יותר).

2009 הייתה גם השנה בה הוכרז (שוב) כי מלחמת המגה-פיקסלים הסתיימה. מנהל תחום מצלמות הרפלקס בחברת אולימפוס אמר בראיון בחודש מרץ השנה כי 12 מגה-פיקסל אמורים להספיק (כמעט) לכל מטרה. ולמרות זאת לא ברור האם שאר היצרניות יעמדו בשנה הבאה בפיתוי וימנעו מהעלאה נוספת ברזולוציה של מצלמותיהן.

דווקא בתחום המצלמות הסלולאריות מלחמת המגה-פיקסל ממשיכה להשתולל במלוא העוז ורף 12 המגה-פיקסלים נחצה מזמן (הפלפון/מצלמה הראשון לעשות זאת היה ה-Idou של סוני-אריקסון שהוצג לראשונה בינואר 2009 ובעקבותיו הגיעו מכשירים שונים של חברת סמסונג ו-LG). למרות שרבים נוטים לזלזל ביכולותיהם של המצלמות המשולבות במכשירי פלפון סלולאריים (בעיקר בשל החיישן הזעיר המשולב בהן) חשוב לזכור כי עיקר הצילום בעולם לא מתבצע במצלמות רפלקס או אפילו מצלמות קומפקטיות, אלא דווקא במצלמות הסלולאריות. חיזוק לכך התקבל במהלך השנה האחרונה כאשר התברר כי האייפון הפך לאמצעי הצילום הנפוץ ביותר באתר שיתוף התמונות פליקר, כאשר הוא מדיח את הקנון EOS 450D אשר הייתה המצלמה הפופולארית ביותר עד כה (נתון מפתיע אולי בפני עצמו).

אם תמשיך מגמת היציאה מן המיתון הכלכלי בשנת 2010 אנו צפויים ככל הנראה לראות התעוררות בשוק הצילום בשנה הבאה. כבר בשבועות הקרובים צפויות הכרזות רבות של מצלמות ועדשות הן בתערוכת האלקטרוניקה הגדולה 2010 CES שתתקיים בראשית ינואר בלאס ואגס והן בתערוכת הצילום PMA שתתקיים באמצע פברואר בקליפורניה. אנו כמובן נמשיך לעדכן.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *