ראשי מגזין אתר MegaPixel – המדריך למשתמש חלק א’: מפרטים

MegaPixel – המדריך למשתמש חלק א’: מפרטים

0
0

האתר MegaPixel נבנה במהלך שנה שלמה וכולל עשרות מערכות מתקדמות. היצע זה עשוי להרתיע חלק מן המשתמשים ומערכות רבות עשויות שלא לזכות לתשומת הלב לה הן ראויות. מסיבה זו החלטנו לפתוח בסדרה של מדריכים אשר יספקו רקע והסברים אודות המערכות השונות באתר.

המערכת איתה נפתח את הסדרה ומהווה את ליבו של האתר היא מערכת המפרטים של MegaPixel. נכון לזמן כתיבת שורות אלו כוללת מערכת המפרטים 734 מפרטים שונים המחולקים למצלמות מכל הסוגים (סך הכל 375 מצלמות) עדשות (336) ופלאשים (23). החל מאמצע 2009 פנה צוות MegaPixel לכל יצרניות הצילום הגדולות בעולם במטרה לקבל מפרטים מלאים ותמונות ברזולוציה גבוהה של מוצריהן.

במקרים רבים לא היה קל לשכנע חברות מארה”ב לספק מידע לאתר ישראלי שטרם עלה לאוויר אך בסופו של דבר ואחרי לא מעט עבודה יצרנו קשרים במרבית החברות (במקרים מסוימים גם עם הסניפים האירופאים ובמקרים בודדים אפילו היפנים). למרות שחלק ניכר מן המידע מצוי באתרי היצרניות, כפי שנראה מייד, כמות הנתונים המופיעים ב-MegaPixel ובעיקר טיבם דרשו שיחות ממושכות עם נציגי החברות לבירור נתונים אשר אינם מופיעים ברשת (שנות ייצור של עדשות וותיקות היה נושא כאוב אחד אשר חזר על עצמו לא מעט, אבל היו גם חוסרים רבים אחרים).

אז מה בעצם כוללים המפרטים שלנו ומדוע נדרשה עבודה כה רבה להרכיבם?

נתחיל במפרטי המצלמות: בסיס נתוני המצלמות כולל לא פחות מ-50 נתונים (ועוד היד נטויה), המסודרים בכ-10 קטגוריות שונות. מרבית הנתונים הינם נתונים “אורגניים” (נתונים אשר מקורם ביצרניות עצמן דוגמת משקל, גודל מסך ראשי וכו’), אך ישנם גם מספר נתונים “חישוביים”. נתונים אלו (דוגמת שטח החיישן או צפיפות הפיקסלים) מבוססים על הנתונים האורגניים אך מחושבים באופן אוטומטי על ידי המערכת. הנתון החישובי המורכב ביותר הוא ללא ספק טווח זום אקוויווילנטי ל-35 מ”מ והוא גרם לנו לא מעט כאב ראש לאורך הדרך.

מה מייחד אם כך את מפרטי המצלמות שלנו? מלבד הנתונים החישוביים בחרנו להוסיף לבסיס הנתונים שלנו מידע אשר לא קיים באופן מסודר במקום אחד ברחבי הרשת כמו לדוגמא: חיבורים (GPS/WIFI/HDMI), נתוני מסך מתקדמים (מגע/OLED/מפרקי) וכן מידע על קיומו של מסך תצוגה עליון (נתון אשר לא מופיע אגב גם אצל היצרניות עצמן). אחד הנתונים החשובים ביותר קשור לסוללה. כאן עשינו מאמץ מיוחד לספק את דגם הסוללה (במקרה של סוללת ליתיום), הקיבולת (זו של הסוללה המקורית) וחשוב מכל מספר התמונות אותה מאפשרת המצלמה לצלם (נתוני CIPA כפי שאלו מחושבים על ידי היצרנית – נתון חמקמק אשר אינו קל להשגה במקרים רבים).

MegaPixel cameras nikon
מפרטי מצלמות - מעל 50 נתונים לכל דגם

באופן טבעי מצלמות שונות כוללות נתונים מסוגים שונים (מצלמות רפלקסיות, בניגוד למצלמות קומפקטיות, אינן כוללות לדוגמא מידע על מאפייני העדשה משום שזאת ניתנת להחלפה). נתונים אשר אינם רלוונטיים למצלמה מסוג מסוים יועלמו לרוב באופן אוטומטי על ידי המערכת (כך למשל נתונים לגבי עמידות למים/זעזועים לא יופיעו במרבית המצלמות). בכדי לראות בכל זאת את הנתונים במלואם ניתן להשתמש במערכת השוואת המצלמות שלנו (עוד בנושא במדריך הבא). עניין נוסף קשור דווקא בעיצוב. עבודה רבה הושקעה על ידי גרפיקאית הבית שלנו בעיצוב עשרות אייקונים לכל אחד משדות הנתונים במפרטים. במקרים מסוימים המערכת מציגה אייקון שונה עבור נתון שונה (לדוגמא אייקון השנה, גודל המסך, סוג המדיה, סוג הסוללה וכו’ משתנים בהתאם לנתון המופיע במערכת עבור המצלמה הספציפית).

קבוצת המפרטים הבאה מתייחסת לעדשות. בניגוד למצלמות אשר בהן כיסינו את כל דגמי המצלמות הרפלקסיות הנמכרים כיום (ומספר דגמים וותיקים יותר) וכן את מרבית המצלמות הקומפקטיות (והאולטרה זום) החל משנת 2009, בעדשות היה עלינו להרחיק לכת עד אמצע שנות ה-80 של המאה הקודמת בכדי לכסות את מירב העדשות הנמכרות כיום. חשוב להבין כי בעדשות, בניגוד למצלמות למשל, קצב ההתיישנות איטי מאד. צלמים רבים עושים שימוש יום-יומי בעדשות בנות 30 שנה המיוצרות ונמכרות גם כיום (מנגד, ספק אם צלם כלשהו יסכים להשתמש באופן קבוע במצלמות דיגיטליות מלפני עשור ויותר).

מפרטי העדשות באתר כוללים 23 נתונים המחולקים לשני חלקים. כמו במצלמות גם כאן בחרנו לשלב נתון חישובי במערכת. במקרה זה מדובר על סוג העדשה המוגדר באופן אוטומטי על ידי המערכת (דיון ארוך ומקיף בנושא והסברים מדוע בחרנו לסווג את העדשות ל-15 קבוצות כפי שעשינו ניתן למצוא כאן).

אחת התוספות בהן אנו מתגאים במיוחד בכל הקשור לנתוני עדשות היא “מקרא קיצורי העדשות” של MegaPixel. המקרא, המופיע ככפתור בחלק העליון של כל עמוד יצרנית עדשות כולל את כלל הקיצורים של כל יצרנית כפי שהם מופיעים בשמות עדשותיה. חלק מהקיצורים מוכרים יחסית כמו למשל IS (או Image Stabilization) בעדשות קנון, אך חלקם נדירים ודרשו עבודת מחקר ממושכת מול היצרניות כמו למשל הקיצור HCD בעדשות הסלבלד (קיצור המופיע בעדשות פורמט בינוני המותאמת לחיישן בגודל 49 על 37 מ”מ).

MegaPixel lenses canon
מפרטי עדשות עם מקרא קיצורי העדשות (כפתור מצד שמאל למעלה)

קבוצת המפרטים האחרונה היא זו של פלאשים/מבזקים. משום שמרבית היצרניות מחזיקות כמות מועטה בלבד של מבזקים בליין בכל זמן נתון (לרוב כ-3) סך כל כמות המבזקים באתר נמוכה יחסית. בזמן כתיבת שורות אלו אנו עוסקים עדיין בהרחבת כמות המבזקים במאגר ואנו מקווים להשלים את התהליך בשבועות הקרובים. בדומה לעדשות גם נתוני המבזקים מחולקים ל-2 קטגוריות אך כמות הנתונים עבור כל מבזק נמוכה יותר (14 בלבד).

בטרם נסיים את חלקו הראשון של המדריך ראוי להזכיר גם את מילון מונחי הצילום הכללי של האתר. המילון מוקדש בשלב זה ברובו למונחים שמקורם במאגר הנתונים שבאתר ולחיצה על שם הנתון במאגר מובילה לערך במילון.

בחלק הבא של המדריך נעסוק בשלוש מערכות המתבססות על בסיס הנתונים של האתר – מערכת החיפוש המתקדמת, מערכת השוואת הנתונים וציר הזמן.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב אתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *