ראשי מגזין Tony Northrup: קנון מול ניקון

Tony Northrup: קנון מול ניקון

0
0

כמעט לא עובר יום שבו לא עולה בפורום השאלה – במה לבחור – קנון או ניקון. הצלם האמריקני Tony Northrup נתקל אף הוא בשאלה זו באופן קבוע והוא אף נאלץ לבחור באופן אישי. הסרטון שהכין ואותו אנו מביאים היום מציג כמה מן השיקולים שלו אשר שופכים אור על הנושא.

את הצלם האמריקני Tony Northrup מכירים כבר לא מעט מגולשי האתר (אנו אף מביאים באופן קבוע סרטונים נבחרים שלו באתר הבת שלנו LensVid). אחד הסרטונים האחרונים שלו עוסק בבחירה שבין קנון (המערכת בה הוא מצלם מזה מספר לא מבוטל של שנים) לניקון. הוא אף מנסה להרחיב את התשובה בסרטון מעבר לצלמים מקצועיים (הוא עצמו משתמש ב-5D MKIII ושוקל מעבר ל-D810 החדשה), אלא גם לצלמים מקצועיים למחצה ואף מתחילים.

קנון?

EOS-5D-MARK-III-front-side

הסרטון אותו הכין Northrup מקיף למדי אבל מי שמעוניין לשמוע את השיקולים של צלם מקצועי שעבד עם שתי הפלטפורמות מוזמן לפנות לעצמו כמה דקות בלו”ז בכדי להקשיב.

Tony Northrup – קנון או ניקון?

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Jva08HY6uLE[/youtube]

לפני שנעבור להתייחס לכמה מן הנקודות שעולות מן הסרטון אנו רוצים להעלות הסתייגות חשובה. אף שאנו נוטים להעריך בדרך כלל את דעתו של Northrup כצלם מקצועי וכבעל לא מעט נסיון עם ציוד צילום ממגוון סוגים, ההסתמכות הרבה שלו על תוצאות  DXOmark לעדשות היא בעייתית בעיננו. בעוד ש-DXOmark עושים עבודה מצויינת ומתודית מאד בכל הקשור לתוצאות מבחנים סנתטיים עבור חיישנים – התוצאות שלהם עבור עדשות שנויות הרבה יותר במחלוקת (באופן כללי המלצתנו הקבועה בנוגע למבחני עדשות מסוג זה היא לקרוא את הביקורות המתפרסמות באתר הגרמני Photozone ובאתר הפולני Lenstip). למרות ההסתייגות מהמקור עליו מסתמך Northrup, אנחנו מוצאים שלפחות חלק מהמסקנות שלו תואמות למה שאנו מכירים מן הבדיקות שלנו ולכן ראויות להתייחסות.

או ניקון?

D810-side

כמה נקודות העולות מתוך הסרטון:

  • עבור משתמשים מתחילים – כאלו המשדרגים ממכשירים סלולאריים או ממצלמות קומפקטיות, כל מצלמה מודרנית של קנון או ניקון תהיה בחירה מצויינת. אם המטרה היא בעיקר תמונות לאלבום המשפחתי ושיתוף ברשת, ההבדלים – בוודאי בכל הנוגע לאיכות התמונה, הם מינוריים  (למעשה הבדלים בתפעול, ארגונומיה ושימוש יהיו משמעותיים יותר ואלו כידוע נוטים להיות אינדבידואליים יותר – במילים אחרות לכו לחנות ונסו בעצמכם מה נוח לכם).
  • אם אתם משתמשים מתקדמים מעט יותר, ניתן לראות כמעט על פני כל הליין (בנקודת הזמן הנוכחית), כי ניקון מספקת איכות תמונה (רגישות, עומק צבע וטווח דינאמי) טובה יותר מזו של מצלמות קנון המקבילות. Northrup מייחס זאת לשימוש של ניקון בחיישני סוני – אנו כמובן יודעים שניקון עושה שימוש גם בחיישנים של חברת טושיבה ובחיישנים אחרים, אך המסקנה אליה הוא מגיע מקובלת גם עלינו.
  • אם לניקון גופים טובים יותר (בוודאי בכל הקשור לאיכות התמונה), מדוע הוא עצמו איננו עובר באופן מלא לניקון וזונח את הציוד של קנון שברשותו? Northrup מסביר כי עבורו יש מספר מגבלות שמונעות את המעבר ובראשן היעדר עדשת 70-200 מ”מ המקבילה לזו בה הוא עושה שימוש בקנון. לדבריו לעדשת ה-70-200 מ”מ הנוכחית של ניקון יש מגבלה אשר מונעת ממנה לספק אורך מוקד אמיתי של 200 מ”מ בצילום ממרחק קרוב – בפועל היא מספקת אורך מוקד של סביב 60-130 מ”מ בצילום במרחק מינימאלי (תופעה המכונה Focus breathing – ניתן לקרוא התייחסות לנושא בביקורת של Thom Hogan בנוגע לעדשה). הגרסה הישנה של העדשה של ניקון אמנם איננה בעייתית מבחינה זו אך היא איננה חדה מספיק ב-200 מ”מ ביחס לדגם של קנון. גם הסיגמא והטמרון 70-200 מ”מ סובלות מבעיה דומה מה שגורם ל-Northrup קושי משום שעבורו מדובר בעדשה קריטית. עוד עדשה מרכזית שחסרה בליין של ניקון היא ה-400 מ”מ f/5.6 ו-Northrup מביא עוד כמה דוגמאות לחוסרים. אנו נזכיר רק שבניגוד לטענתו של Northrup שלניקון אין מקבילה לעדשת ה-200 מ”מ f/2.8 פריים של קנון, בפועל דווקא ישנה מקבילה (קרובה לפחות) – ה-AF Nikkor 180mm f/2.8D IF-ED של ניקון הנחשבת טובה מאד.
  • עד כאן לגבי סטילס – אם אתם מצלמים הרבה מאד וידאו – ניקון היא כנראה לא הבחירה האידאלית עבורכם (לפחות לא בשלב זה). קנון היא אופציה טובה יותר ואם אתם מסוגלים לחיות עם החיישן הקטן, הבחירה הטובה ביותר כיום בשוק הצרכני היא ככל הנראה בכלל פנסוניק (במיוחד סדרת ה-GH).

כאמור אנו נוטים להסכים עם כמה מן המסקנות של Northrup, אבל אנו חושבים שהבעיה המרכזית בסרטון היא הערבוב בין עובדות כלליות (החיישנים במצלמות ניקון כיום עדיפים על אלו של קנון), לבין העדפות אישיות (ניקון בעייתית בגלל חסרון של מספר עדשות ספציפיות). חשוב לזכור כי עדשות חדשות מוכרזות כל העת, ולצלמים שונים צריכים אחרים בכל הנוגע לעדשות – הצורך הספציפי של Northrup אינו תואם בהכרח לצורך שלכם ובהנחה שסוג הצילום שלכם איננו ספציפי מאד (לדוגמא צילום ציפורים בלבד) אלא דורש מגוון עדשות, יש באסנל של ניקון (ויצרניות צד שלישי בעלות עדשות תואמות), מספיק עדשות איכותיות עבורכם כמעט בכל אורך מוקד.

כך או כך, פוטוקינה 2014 בפתח ואולי נראה בימים הקרובים הפתעות מכיוונה של קנון שישנו את התמונה לחלוטין.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *