ראשי מגזין יונתן בר צבי – צילום סביבתי: מפרץ חיפה פנוראמה

יונתן בר צבי – צילום סביבתי: מפרץ חיפה פנוראמה

0
0

לאחרונה ערכנו ראיון קצר עם הצלם יונתן בר צבי אודות פרויקט צילום פנוראמי אותו ערך באזור מפרץ כחלק מנסיון לעורר מודעות סביבתית למתרחש באזור.

הנושא של צילום סביבתי תופס תאוצה בשנים האחרונות ברחבי העולם. תחרויות ופרסים שונים ניתנים לצלמים המקדישים מזמנם לצילום נושאים סביבתיים (ראו דוגמא מן השנה שעברה בתחרות שנערכה בחסות ה-International Business Times). אף שבישראל נושאים אקטואליים ובטחוניים תופסים מסיבות ברורות יותר מקום, ישנם יותר ויותר צלמים המקדישים מאמץ להביא למודעות נושאים סביבתיים הקרובים לליבם. הצלם יונתן בר צבי הוא אחד מהם והוא העלה לאחרונה פרויקט אישי העוסק בצילום פנוראמה באזור חיפה ואנו שוחחנו עימו בקצרה בנושא.

ראיון עם יונתן בר צבי

ש: כיצד עלה הרעיון לצלם דווקא בתי זיקוק ומפעלים פטרוכימיים?

ת: אזור מפרץ חיפה רווי במפעלים מזהמים עוד מלפני קום המדינה. לאחרונה אושרה תכנית מתאר למפרץ חיפה המכשירה רטרואקטיבית את המפעלים במתחם בתי זיקוק וניתן אישור להרחיב את הבניה במקום עד פי 3. הרגשתי צורך לתעד ולעורר לדיון את הנושא מאחר והמפעלים המזהמים נמצאים פחות מ-5 ק”מ בקו אוירי מהבית שלי ושל מעל מליון תושבים באזור.
במהלך ההתבוננות שלי במפעלים, נפעמתי מהמראה עוצר הנשימה שלהם במהלך הלילה, כאשר השמש שוקעת והמבנים מוארים בתאורה מלאכותית חזקה. חלק מהצילומים נעשו במרחק של כמה מאות מטרים מהגדר, באמצע הלילה. לשמחתי לא הבחינו בי בעודי מצלם (מעט מדאיג לנוכח המצב הביטחוני הנוכחי).
בתי הזיקוק (ניתן להיכנס ולראות את הפנוראמה המלאה בקישור הבא)
yonatan-1
ש: למה פנוראמה?

ת: הפונקציה של צילום פנורמי נמצאת היום בחלק לא מבוטל מהמצלמות הדיגיטליות החדשות. אולם, השימוש בה מוגבל יחסית: ניתן לצלם רק תמונות רחבות וצרות והרזולוציה נמוכה באופן יחסי. באמצעות טכניקה משודרגת, המכונה ג’יגה פנורמה, ניתן להגיע לרמות פירוט גבוהות ביותר. ג’יגה פנורמה מורכבת ממאות תמונות המסודרות במטריצה. התמונות עוברות עיבוד באמצעות תוכנה ואת הפלט ניתן להדפיס בגדלי ענק, או להציג באינטרנט באמצעות ממשק אינטראקטיבי.

ש: באיזה ציוד השתמשת במסגרת הצילומים?

ת: נעזרתי במצלמה חסרת מראה Nikon 1 J3 – מצלמה קטנה וקלה ותריס אלקטרוני ללא ויברציות העלולות ליצור טישטוש. נעזרתי בעדשת מראה Samyang 500mm f/8 – עדשת סופר-טלה חדה ולא יקרה, בעלת קולר לחיבור נוח. רובוט GigaPan בגירסת Alpha – מדובר באחד הרובוטים הראשונים שפותחו. הרובוט מאפשר צילום אוטומטי של מאות תמונות: טור טור, שורה שורה, כולל מנגנון לחיצה על כפתור הצילום במצלמה. וכן חצובה מדגם Slik Pro 700dx.

עברתי תהליך ממושך של ניסוי וטעיה, במהלכו נדרשתי ללא מעט אילתורים ובין השאר השתמשתי בשלט אלחוטי IR המחובר למנגנון השחרור האוטומטי של הרובוט – כדי למנוע רעידות מיותרות.

תמונה נוספת מן הפרויקט

yonatan-2

ש: מה היה תהליך העבודה שלך?

ת: תהליך העבודה מורכב משלב הצילום בשטח, העריכה במחשב וההפצה באינטרנט/דפוס.

כל צילום שונה בגודלו ובמספר התמונות ממנו הוא מורכב. צילום אחד יכול לקחת זמן רב, לעיתים כמה שעות.
הכלל הוא פשוט – יותר תמונות = יותר פרטים. בצילום הגדול ביותר הגעתי למטריצה של 20×43. כלומר 840 תמונות. בסך הכל מדובר על 1000 מגה פיקסל, כלומר רזולוציה של 1 ג’יגה פיקסל. בחשיפה ארוכה, של 4 שניות לתמונה, מגיעים בקלות לשעה שלמה.

בשלב העריכה אני מבצע תיקוני צבע, חשיפה, והאפלת פינות באמצעות Adobe Lightroom. לאחר מכן אני מייצא את הקבצים, במקור צולמו ב-RAW, לפורמט JPEG להקלה בהמשך התהליך.

מספר מועט של תוכנות בשוק מסוגלות להתמודד היום עם כמות כזו של מידע, הטובה ביותר היא Autopano Giga. אך קיימות תוכנות נוספות כמו Microsoft ICE שעובדת לא רע בכלל והיא חינמית.
לאחר עבודת החיבור נותר לי לבצע תיקונים בפוטושופ ומשם לשלב האחרון – הדפסה/פרסום.

תמונה של 1 ג’יגה פיקסל, תתפוס מקום של 700 מגה בייט על הדיסק הקשיח, כשהיא בפורמט JPEG. כדי להציג תמונה כזאת באינטרנט אני משתמש בממשק אינטראקטיבי, המאפשר לצופה להתקרב לחלקים שונים בתמונה, תוך כדי טעינה מהירה של החלקים הספציפיים. ממשקים כאלה מבוססים לרוב על טכנולוגיית Adobe Flash, כמו לדוגמא KrPano.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *