ראשי מאמרים CES 2014 – מסכמים את תחום הצילום

CES 2014 – מסכמים את תחום הצילום

8
0

תערוכת CES 2014 הסתיימה זה מכבר ובמסגרתה הוכרזו עשרות רבות של מוצרים חדשים בתחום הצילום וכעת הגיע זמן הסיכומים. ערכנו עבורכם תקציר של המיטב וגם, כמה מילים על מה שעוד מחכה לנו בתקופה הקרובה.

תערוכת CES איננה תערוכת צילום כי אם תערוכה המוקדשת לטכנולוגיה וגדג’טים (באנגלית פשוט consumer electronics). יחד עם זאת בשנים האחרונות אוחדה התערוכה עם מה שהייתה פעם תערוכת הצילום הגדולה בארה”ב – PMA והיצרניות עצמן הבינו כי CES היא מקום טוב לקבל חשיפה תקשורתית רחבה גם עבור מוצרי הצילום שלהן. יחד עם זאת דווקא בגלל העובדה שמדובר בתערוכה כה גדולה בה הקהל איננו ממוקד דווקא בתחום הצילום, חלק מהחברות בוחרות לשמור את ההכרזות המעניינות יותר להמשך השנה.

קנון

קנון היא אולי הדוגמא הטובה ביותר לחברה שלא מעריכה במיוחד את CES כפלטפורמה להשקה של מוצרים מתקדמים. מבחינת קנון CES היא תערוכה של גדג’טים לקהל הרחב, ולמרות שלחברה יש בהחלט ייצוג בתערוכה (וביתן לא קטן בשנים האחרונות), בפועל את ההכרזות המעניינות באמת שומרים בקנון לתערוכות הצילום הגדולות (+CP ביפן בחודש הבא ופוטוקינה בחודש ספטמבר), כמו גם להכרזות פרטניות (קנון מעולם לא נזקקה באמת לתערוכות בכדי להכריז על מוצרים חדשים).

השנה הכריזה קנון על מספר מצלמות קומפקטיות (בסיסיות למדי יש לומר) ב-CES כאשר היחידה שמשכה תשומת לב כלשהי היא ה-N100 – מצלמה קומפקטית בעלת יכולת אלחוטית (WIFI+NFC) ומצלמה אחורית לצילום עצמי במקביל.

קנון N100 – “מצלמת הסלפי” החדשה

Canon-PowerShot-N100-3

מה הלאה?

כאמור עבור רבים קנון איכזבה בגדול בתערוכה הנוכחית, אבל אם אנו מביטים קדימה לעבר המשך השנה צפויות לנו כנראה הפתעות מעניינות רבות – הינה כמה מן המוצרים הצפויים (לפחות לפי הדיווחים שיש בידינו כרגע):

  • מחליפה ל-7D – כפי שדיווחנו כאן ממש לאחרונה אנו צפויים כנראה למחליפה אשר תוכרז בשבועות הקרובים ותהיה זמינה בחודש מרץ.
  • מצלמה מרובת פיקסלים – דיווחים בנושא מסתובבים ברשת זמן רב – בשלב זה אין פרטים מדוייקים אבל הכרזה תגיע כנראה לא לפני המחצית השנייה של 2014 ואולי קרוב יותר לפוטוקינה.
  • 1D Mark V – זאת היא הפעם הראשונה שאנו מדווחים על המצלמה הנ”ל (מצלמת ספורט מהירה אשר עשויה להיות זולה משמעותית מה-1D-X). אין לנו בשלב זה פרטים, אך המקור לידיעה מוכר לנו באופן אישי ולכן אנו מפרסמים כאן את המידע לראשונה. המצלמה אמורה להיות מוכרזת בהמשך השנה.
  • עדשות – מגוון עצום של עדשות אמורות להיות מוכרזות השנה (בוודאי ביחס לשנה הדלה מאד שהייתה לנו ב-2013) – לכל הפחות 2 מהן כנראה כבר בשבועות הקרובים לקראת תערוכת +CP (אולי אף יותר).

7D – מחליפה בקרוב?

EOD-7D-front

ניקון

ניקון לקחה בשנים האחרונות את CES מעט יותר ברצינות מקנון. לפני כשנתיים הכריזה ניקון על מצלמת הדגל הנוכחית שלה – ה-D4 בתערוכה והשנה הכריזה על פיתוח מחליפתה ה-D4S, בנוסף להכרזה על ה-D3300 ועל זוג עדשות חדשות ומספר מצלמות קומפקטיות (ראו ידיעה).

ניקון D4S – ההכרזה בקרוב

Nikon-D4S-coming-soon

מה הלאה?

על תוכניות הפיתוח של ניקון אנו יודעים מעט פחות מאשר אלו של קנון בשלב זה (אם כי ככל שמועדי ההכרזות מתקרבים תוכלו לצפות לפרטים רבים ומדויקים יותר). פרט ל-D4S אשר תוכרז בשבועות הקרובים ותהיה זמינה במהלך חודש מרץ (עם יכולות משופרות מבחינת עיבוד, מהירות צילום ורגישות), אנו מתקשים לראות את קנון מחליפה את ה-7D ללא תגובה הולמת מצד ניקון (כן, כל מי שלא יכול להפסיק להמתין ל-D400 אולי יזכה לראות אותה סוף סוף השנה). דבר דומה צפוי לדעתנו גם בכל הקשור למצלמה מקצועית מרובת פיקסלים (אם כי לכאורה לניקון הדבר אמור להיות מעט פחות דחוף בשל היתרון היחסי של ה-D800 בתחום בשלב זה). דווקא בנוגע לעדשות אין לנו כרגע שום מידע קונקרטי אבל מבט קצר על ציר הזמן לעדשות כאן באתר מלמד אותנו כי בשלושת השנים האחרונות ניקון הוציאה יותר ויותר עדשות (6 עדשות ב-2011, 7 עדשות ב-2012 ובשנה שעברה לא פחות מ-11 עדשות – האם נראה השנה מספר דומה או אף גבוה יותר? ימים יגידו).

סוני

סוני היא יצרנית אלקטרוניקה מרכזית לפני שהיא חברת צילום ולכן נושא הצילום הוא רק אחד מהתחומים בהם מתרכזת החברה ב-CES כשהמרכזיים נוגעים יותר למערכות בידור וטכנולוגיות קשורות. יחד עם זאת היו לסוני מספר הכרזות מעניינות בתערוכה – הראשונה היא מצלמת ה-A5000 – מצלמה חסרת מראה אשר ממשיכה את סדרת ה-NEX (למעשה זאת היא ממשיכתה של סדרת ה-NEX-3 הבסיסית). למרות שינוי המיתוג מדובר בהמשך ישיר לדור הקודם עם חיישן חדש בן 20 מגה פיקסל ויכולות אלחוטיות מובנות.

סוני A5000 – אותה סדרה – שם אחר

A5000_bk-1

פרט ל-A5000 הכריזה סוני על מצלמת וידאו מעניינת (אנו מתמקדים במצלמות וידאו רק לעיתים נדירות אך הפעם שווה להתייחס לעניין) – FDR AX100 4K – זאת היא מצלמה קטנה (ניתן לאחוז אותה ביד אחת) בעלת איכות וידאו גבוהה ורזולוציה אולטרה גבוהה – 4K במחיר נגיש למדי – 2k$ – אפשר להניח שיכולות אלו יזלגו גם לליין מצלמות הסטילס של סוני.

ה-FDR AX100 4K של סוני – 4K בכף היד

4K AX100 Handcam

מה הלאה?

2014 צפויה להיות שנה גדולה לסוני בתחום הצילום. מחליפה למצלמת ה-NEX-7 צפויה כנראה כבר בשבועות הקרובים וכך גם מחליפה למצלמת ה-A77 וכנראה לפחות עוד דגם אחד של מצלמה חסרת מראה בעלת חיישן Full Frame אשר תהיה זולה יותר משני הדגמים הנוכחיים (A7/R). מלבד זאת לקראת סוף השנה או ראשית השנה הבאה נראה כנראה מצלמה המשלבת בין תושבת ה-A לתושבת ה-E (אין עדיין פרטים מדויקים בנושא). סוני כבר פרסמה מפת דרכים לעדשות (עבור ליין ה-E/FE) ואנו נראה השנה לא מעט מוצרים מגיעים גם מיצרניות צד שלישי דבר אשר ירחיב עוד יותר את מגוון האפשרויות האופטיות למשתמשי סוני.

פנסוניק

פנסוניק לא הציגה חידושים גדולים בתחום הצילום בתערוכה פרט לעדשת ה-Nocticron 42.5mm F1.2 ASPH האולטרה מהירה שלה ושל לייקה עבור מצלמות מיקרו 4/3. מה שאולי מעט יותר מעניין היא החשיפה של אבטיפוס של מצלמת 4K מסדרת ה-GH (לא ברור עדיין האם שמה יהיה GH4 או מיתוג שונה מעט), אך היא צפויה כנראה גם כן במהלך השנה (אולי אפילו לקראת +CP). החידוש הגדול הוא כנראה המחיר – פחות מ-2000 דולר למצלמה מסוג זה עם יכולות וידאו כה מתקדמות הוא לא עניין של מה בכך וצפוי לגרור עניין עצום מצד צלמי וידאו מקצועיים וחובבים כאחד.

פוג’יפילם

חברת פוג’פילם ממשיכה בתנופה קדימה שאפיינה אותה בשנים האחרונות והציגה לקראת תערוכת CES 2014 עדשה אולטרה מהירה חדשה – XF56mm F1.2 R מסדרת ה-R האיכותית שלה, מצלמת אולטרה זום עמידה ראשונה מסוגה וגרסה שחורה לגמרי למצלמת ה-X100S (ראו ידיעה).

עדשה מהירה במיוחד והפתעות נוספות בקרוב

XF56mmF1.2-R

מה הלאה?

פוג’י לא נחה על השמרים ואנו צפויים כפי הנראה כבר בשבועות הקרובים להכרזה על מצלמה חדשה בעלת עיצוב שונה למדי מכל מה שהכרנו מן החברה בשנים האחרונות (יש הטוענים שמראה יהיה דומה ל-FujicaST הקלאסית) היא תוצב בין ה-XP-PRO1 ל-X-E2 בליין של החברה, תיקרא (כנראה) X-T1 ותשלב עיני דיגיטלית חדשה וגדולה במיוחד, פוקוס מהיר במיוחד (יותר מה-X-E2), גריפ חיצוני אופציונאלי ועוד. בשלב זה אין לנו עדיין מידע לגבי מחליפה ל-X-PRO1 עצמה ואפשר שפוג’י ממתינה לטכנולוגיית חיישנים חדשה בטרם תציג מחליפה (פרסמנו בעבר מידע על טכנולוגיות חיישנים אורגניות מתקדמות עליהן עבדה החברה).

לאן נעלמה אולימפוס?

לאולימפוס לא היה ממש זכר ב-CES השנה (וגם לא ממש בשנה שעברה). החברה אשר סבלה בשנים האחרונות טלטלות רבות עושה מאמצים לשקם את עצמה (בהצלחה מסויימת). ישנם דיווחים כי אולימפוס עשויה לחזור ולייצר מצלמות רקפלס אם תראה ששוק חסרות המראה אינו רווחי דיו (2013 הייתה שנה גרועה מאד גם לחסרות המראה). בשלב זה ידוע כי בשבועות הקרובים תכריז אולימפוס על ה-E-M10 – מצלמה חסרת מראה זו לא תחליף את ה-E-M5 אלא תימכר במקביל ותהיה כנראה גרסה זולה יותר בעלת מייצב 3 צירים (במקום 5) חיישן דומה ומעבד זהה לזה המצוי ב-E-M1 המתקדמת. בנוסף צפו לעדשת 25mm f/1.8 ולעדשת זום קומפקטית אחת בתקופה הקרובה.

סמסונג

כמו סוני, גם סמסונג היא יצרנית אלקטרוניקה גדולה שעבורה תחום הצילום הוא משני למדי בתערוכת CES. יחד עם זאת החברה בחרה להשיק ממש לפני התערוכה על ה-NX30 – מצלמה חסרת מראה מתקדמת עם עינית מפרקית ראשונה מסוגה וגרסה חדשה למצלמת הגלקסי קאמרה וכן על זוג עדשות ומבזק (ראו ידיעה).

NX30 – חסרת מראה עם עינית ייחודית

NX30-front-lcd

סמסונג עברה בחודשים האחרונים שינוי מסוים כאשר איחדה את חטיבת הצילום עם החטיבה הניידת/סלולארית שלה. לכאורה מדובר במהלך מנהלתי בלבד, אבל בפועל אם סמסונג תשכיל לשלב את שני התחומים הללו באופן מוצלח צפוי לה עתיד וורוד בתחום. כמובילה הנוכחית של התחום הסלולארי בעולם לסמסונג כוח עצום, נסיון והשפעה רבה על העולם הנייד יותר מכמעט כל חברה אחרת ובוודאי יותר מכל חברה אחרת בתחום הצילום. עד כה הנסיונות של סמסונג לשלב מצלמה איכותית עם יכולות ניידות/אפליקציות לא היו מלוטשים מספיק לדעתנו, אבל אפשר והחיבור האחרון בין החטיבות יניב תוצאות טובות יותר (ולסמסונג יש ללא ספק את היכולת לעשות זאת אם תחליט), בעצמה או אולי תוך שהיא נעזרת בחברות נוספות מתחום הצילום (רבים בתעשייה מדברים על כך שאת המשבר הנוכחי בתחום לא ישרדו כל החברות הקיימות בה כרגע).

סיגמא

סיגמא עשתה בשנים האחרונות מהפך מאד משמעותי אותו היא מובילה עם ליין עדשת ה-ART האיכותיות. סיגמא הופיעה השנה ב-CES (לא עניין של מה בכך לחברה יפנית לא גדולה במיוחד) עם זוג עדשות חדשות – 50mm f/1.4 DG HSM מסדרת ה-ART ועדשת 18-200mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM חדשה קלה ומשופרת (ראו ידיעה).

סיגמא – סדרת ה-ART מתרחבת

sigma-50mm-1-4-main

מה הלאה?

המשך השנה של סיגמא צפוי להיות כנראה מעניין עוד יותר ועל הפרק שורה ארוכה של עדשות ביניהן 4 עדשות טלפוטו ארוכות (300/400/500/600 מ”מ), עדשות פריים מהירות דוגמת ה-135 מ”מ f/1.8 שכנראה תגיע (אם בכלל) רק בהמשך השנה ועדשת ה-24 מ”מ f/1.4 וכן עדשת 24-70 מ”מ f/2 מיוצבת ראשונה מסוגה.

טכנולוגיות נוספות

כאמור, CES מלאה במגוון עצום של טכנולוגיות שונות ומשונות – ממסכי טלויזיה, קונסולות, מכשירים סלולאריים טאבלטים ומה לא. אותנו מעניינות מן הסתם הטכנולוגיות הרלוונטיות לתחום הצילום ובראשן מסכי המחשב החדשים ברזולוציה של 4K אשר יתחילו להגיע בשבועות הקרובים לשוק במחירים נגישים למדי. דל הכריזה בתערוכה על מסך 28 אינצ’ 4K שעלותו כ-700 דולר (!) בלבד. ה-P2815Q בעל רזולוציה של 3840 על 2160 פיקסלים זול משמעותית משני המסכים הקודמים של דל ברזולוציה דומה (מסך ה-24 אינצ’ ומסך ה-32 אינצ’ שעלותו למעלה מ-3000 דולרים עליו דיווחנו כאן בסוף השנה שעברה). כיצד הצליחה דל להביא מסך 4K כה זול לשוק כה מהר – ובכן כפי שאפשר לצפות השטן נמצא בפרטים הקטנים. המסך מסוגל לפי הדיווח לספק קצב רענון של 30Hz בלבד ברזולוציה המלאה (ולא 60Hz כמקובל) והפאנל שלו הוא בטכנולוגיית TN ולא IPS כמו חלק מן המסכים המתקדמים יותר. אנו לא יודעים לומר בשלב זה עד כמה הוא יתאים לעבודה גרפית מקצועית (כנראה שלא במיוחד) אבל לשימוש רגיל (גלישה, צפיה מזדמנת בתמונות וסרטונים) הוא בהחלט עשוי לעשות עבודה טובה.

מסכי 4K – העתיד (כמעט) כאן – דל P2815Q

Dell-P2815Q

דל היא לא היחידה אגב, אסוס, לנובו ומספר חברות נוספות הכריזו אף הן על מסכי מחשב 4K זולים יחסית בתערוכה ואפשר להניח שחלק מהם ימצאו את דרכם גם לארץ. יהיה מעניין לראות כמה זמן ייקח למסכים האיכותיים יותר בטכנולוגיית ה-IPS ברזולוציית 4K לרדת במחיר לרמה שתהפוך אותם לפופולאריים בקרב גרפיקאים וצלמים (בנתיים אגב ניתן למצוא מסכים ברזולוציות אולטרה גבוהות בלא מעט מחשבים ניידים, אך רזולוציה איננה תחליף אמיתי לשטח מסך כאשר עוסקים בעיבוד תמונה). בעיה נוספת שלא רבים נוטים להזכיר היא העובדה שלפחות עבור משתמשי חלונות, מערכת ההפעלה (חלונות 8.1) עדיין לא מסוגלת לעבוד בצורה מושלמת עם מסכי ה-4K (גם אנו נתקלנו בבעיות בשורה של תוכנות כולל פוטושופ עצמה אגב), אך אפשר להניח שנושאים אלו ייפתרו ברובם בחודשים הבאים.

אנו נביא בתקופה הקרובה עוד מספר פיתוחים בתחום הצילום שהוצגו בתערוכת CES 2014 ולא הספקנו לשלב בכתבה הנוכחית. בנתיים נזכיר לכם שוב כי באמצע החודש הבא תערך כמו בכל שנה תערוכת +CP ביוקוהמה שביפן ואנו נשמח לשלב אתכם בסיקור. אם אתם מכירים מישהו המתכנן נסיעה ליוקוהמה ומעוניין לבקר בתערוכה נשמח אם יפנה אלינו.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

8 תגובות

  1. Avatar

    פיטר

    13/01/2014 ב 8:09 PM

    הכתבה מביאה ניתוח שוק מדוייק:
    להלן ה-Take שלי:

    קנון-אני התקדמות מרשימה בתחום הווידאו+עדשת פריים עם מייצב שצפויה בהמשך היא חלום של כל ווידאוגרף. מעניין לראות את הדור החדש של הסנסורים.

    סוני-סכיזופרניה או סכיזופרחה-מחד, כיוון הפתוח מראה מפת דרכים עם חדשנות ו-Vision. הבעיה היא שהמוצרים אף פעם לא בשלים ותמיד בעלי נקודות תורפה שמונעות רכישה. AF מחיר עדשות,מימוש ווידאו פושר..מאידך,
    ליין ה-NEX מחליף שם,ליין המראות החצי שקופות אלפה הפך למירורלס שזה טוב אולם יש שמועות על חזרה ללין הוותיק. יותר מדי מצלמות במשך השנים ופחות מדי עדשות. שיחליטו מה הם רוצים ושיממשו את זה טוב.

    השב

  2. Avatar

    פיטר

    13/01/2014 ב 8:15 PM

    פנטקס-חברה מצויינת חבל שלא זכתה פה לכמה מילים אולם הם מתכוונים להוציא מצלמת FF והם בין היחידות הכוללות מייצב בגוף. מימוש הווידאו סופר חד..

    אולימפוס-חברה שתעלם אם תשאר בפורמט המיקימאוס שלה ולא תעבור ל-FF.

    פנסוניק-גם דועכת, ראה אולימפוס. מצפה למחליפה של ה-LX7 עם חיישן של אינץ ווידאו 4K. אני קונה בטוח. GH4 בעלת סוף מר כפי שהיתה ה-GH3. ההתלהבות תהיה עצומה אולם לא תתורגם למכירה. הכיוון 10 אבל המתחרים יתקפו עם סנסורי FF שיאפילו על החיישן הקטן.

    השב

  3. Avatar

    פיטר

    13/01/2014 ב 8:20 PM

    ניקון-יש לי יחסי שנאה אהבה- כמה זמן לעזזל הם צריכים לממש ווידאו כמו שצריך. הרי הם היו הראשונים עם ה-D90 עברו 50 שנה וה-LV עדיין לא עובד.
    עדשות-ממש לא מבין למה הם לא הולכים בדרכי קנון ומפתחים מייצב עבור עדשת פריים.

    סיגמה-אין להם מתחרים בתחום האופטיקה, הבנתי שהם פתחו אלגוריטם AF חדש עבור החמישים ממ החדשה. מקווה שזה יעבוד. גולת הכותרת תהיה ה-135 המיוצבת שתהיה עדשה פנטסטית.

    השב

  4. Avatar

    פיטר

    13/01/2014 ב 8:45 PM

    השנה תעמוד בסימן 4K.
    GH4 ו-סוני AX100 שהוזכרה בכתבה הם רק הסנונית הראשונה במטח שיפול לנו על הפנים. השנה תפתר בעיית פיזור החום על סנסורים גדולים ואני מעריך שכבר
    השנה נראה מצלמות בעלות סנסורים גדולים שמריצות 4K ועד סוף שנה הבאה כם מצלמות כניסה APSC או FF יריצו 4K.

    הבנתי שאחד הקוראים פה חזר על זה בעקשנות לפני מספר חודשים. הנה זה בא…..

    השב

  5. Avatar

    עידו גנוט

    13/01/2014 ב 9:26 PM

    אישית אני מתפלא שאיש לא קפץ עדיין על הסקופ שלנו – 1D Mark V. אם אכן זה נכון (אנחנו לא יכולים לפרט מי המקור אבל הוא מיד ראשונה) זה מאד מפתיע (אישית אין לי מושג למה לקנון לתקוע לעצמה כדור ברגל של ה-1D-X עם מצלמה כזאת) אבל היא כנראה מסתובבת ברמת האבטיפוס בשטח.

    השב

  6. Avatar

    פיטר

    14/01/2014 ב 8:20 PM

    D4S Spec

    24 מגה פיקסל מקס 12 פרמים לשניה
    ווידאו 1080@60p
    Milbeaut® Image Processor “MB86S22AA”

    https://www.fujitsu.com/global/services/microelectronics/product/assp/milbeaut/

    כולם מהמרים על שימוש בסנסור הקיים אבל המעבד יכול לדחוף 24 מגה עד 12 לשניה ולכן כנגזרת מיכולות המעבד נראה שהסנסור יהיה 24 מגה עם קצב אש של 12 בשניה.

    השב

  7. Avatar

    פיטר

    14/01/2014 ב 8:22 PM

    Milbeaut דור 7 של פוגיטסו הוא Expeed 4

    השב

  8. Avatar

    פיטר

    14/01/2014 ב 8:28 PM

    מצד שני, יתכן שניקון פנו לקבלן משנה נוסף עבור מעבד וידאו יעודי ונפרד שאינו חלק מפלטפורמת Milbeaut.

    השב

להגיב על פיטר לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *