מזל טוב! מישהו שמאוד אוהב אותך קנה לך מצלמה וציוד לצילום תת ימי (סביר להניח שזה בעצם אתה…) עכשיו הגיע הזמן לקפוץ למים ולצלם תמונות עוצרות נשימה כמו שראית במגזין!

רגע, לא כל כך מהר – טעות נפוצה מאוד היא לחשוב שניתן לצלם תמונות טובות מתחת למים באותה הקלות בה ניתן לצלם מעל המים. למען האמת, צילום תת ימי, אפילו שאינו “מדע טילים”, דורש טיפה יותר הבנה ותשומת לב מאשר צילום מעל פני המים. הרשימה הבאה, תסייע לך בתחילת הדרך כדי לשפר את סיכוייך לצלם את התמונה שרצית על מנת שתוכל לשתף את משפחתך וחבריך בחוויות שאתה חווה מתחת למים בצורה הצבעונית והמוצלחת ביותר, בלי חלקיקים מרחפים במים שמסתירים את הדג שצילמת ובלי הצבע  הכחול/אפור אשר משתלט על כל התמונה.

  1. התקרב! זו היא כל התורה על רגל אחת – המים הם כמו פילטר כחול על העדשה. ככל שיש יותר מים בינך ובין האובייקט, הפילטר עבה יותר ומשפיע יותר. על מנת ליצור תמונות מוצלחות מתחת למים, מומלץ לא להשתמש בזום המצלמה אלא להשאירה על המצב הרחב ביותר ולהתקרב לאובייקט. בדרך זו, תצמצם את כמות המים בינך ובין האובייקט והצבע האמיתי של היצורים שתצלם יוכל לבוא לידי ביטוי. בנוסף לכך, פלאש תת ימי יעיל למרחק של בין חצי מטר לשני מטר (תלוי בפלאש ובנתוני הצילום), ככל שתתקרב, תוכל לנצל את הפלאש ביתר יעילות.
    141
  2. השתמש בעדשות רחבות או בעדשות מאקרו “רטובות” – לרוב המצלמות הקומפקטיות, יש עדשות “רטובות”. אלה הן עדשות אשר מבריגים על חלקו הקדמי של המארז (פורט העדשה) וניתן להרכיבן ולהסירן בזמן הצלילה. היתרון בכך הוא שניתן לצלם סצנות רחבות זווית ולצלם אובייקטים קטנים ומקרוב, כל זה באותה הצלילה. לרוב המצלמות הקומפקטיות זווית הראיה הרחבה ביותר איתן הן מגיעות מהיצרן איננה מספיק רחבה לצילום תת ימי ומצב המאקרו המובנה במצלמה אינו מתאים לצילום מאקרו מתוך המארז מתחת למים, כי אי אפשר להתקרב מספיק לאובייקט. עדשות נוספות אלו, ישפרו את סיכוייך בצורה ניכרת, לצלם תמונה טובה מתחת למים.

    19
  3. השתמש בפלאש חיצוני – זהו אולי הפריט החשוב ביותר שתקנה עבור צילום תת ימי. פלאש המצלמה המובנה אינו מתאים לצילום תת ימי. חוץ מהעובדה שהוא פשוט חלש מידי, מיקומו הקרוב לעדשת המצלמה יוצר בעיה הנקראת “בקסקטרס” וכל אחד שינסה לצלם איתו מתחת למים (חוץ מבבריכה אולי), יבחין מייד בחלקיקי חול הממלאים את כל התמונה ומחזירים את אור הפלאש אל תוך עדשת המצלמה. שימוש בפלאש חיצוני, על זרוע ארוכה, יפחית את התופעה ואף ימנע אותה וההנאה מובטחת! תאורת הפלאש תחזיר לחיים את הצבעים האדומים הנעלמים במהירות מתחת למים ותאפשר לנו ליהנות מהצבעים האמיתיים והססגוניים של הטבע התת ימי. נקודה נוספת למחשבה היא, שפלאש תת ימי טוב הוא השקעה בטוחה, מכיוון שהשינויים בעולם הפלאשים אינם מהירים כמו בעולם המצלמות ולרוב הפלאש יוכל להמשיך איתך גם למצלמה הבאה!
    8
  4. צלם כלפי מעלה– אחד המאפיינים הבולטים של צילום על ידי מתחילים מתחת למים הוא “צילום ממעוף הציפור”. באמצעות צילום מלמטה כלפי מעלה תוכל להרוויח מימד נוסף לתמונה שלך ולהכניס את הצבע הכחול של המים כרקע לאובייקט, לפעמים אפילו את השמש בצהרי היום. בצילום מלמטה כלפי מעלה התמונות קונטרסטיות יותר בשל הבדלי התאורה בכל מישור של התמונה: אובייקט קרוב – מואר בפלאש וצבעוני, רקע כחול כהה של מים שהפלאש לא משפיע עליהם – במישור האמצעי של התמונה ושמש או שמים בהירים במישור הרחוק ביותר של התמונה. צילום כלפי מעלה עובד טוב ברוב המקרים בשימוש בעדשה רחבה (בין השאר עדשות “עין הדג”).
    71
  5. צלם בגובה העיניים– כמו בצילום פורטרט מעל המים,  גם מתחת למים. על מנת ליצור קשר עין טוב עם האובייקט, ותוך הקפדה על חוקי הקומפוזיציה כמו חוק השלישים ומרחק הדובר עלינו לצלם מגובה האובייקט. בצורה זו אנו מרוויחים מימד נוסף לתמונה שלרוב יהיה הים הכחול או נוף השונית.
    20
  6. עצור, התבונן, צלם – אנחנו נעים בצורה מגושמת למדי בתוך המים ומפחידים את היצורים השוכנים בים עם הבועות הנפלטות מאיתנו. על מנת לתעד בעלי חיים בצורה טבעית, עלינו לעצור את תנועתנו במים למספר רגעים, להתבונן סביב ולגלות איך הטבע הדומם מסביבנו מתחיל אט-אט לחזור לשגרת חייו וכל היצורים מוציאים ראש וחוזרים לעסוק בעיסוקיהם השונים. אז ניתן לצלמם באופן טבעי.
    61
  7. בחן את התוצאה – אחד היתרונות הבולטים ביותר של הצילום הדיגיטאלי הוא ללא ספק האפשרות לבחון את התוצאה על צג המצלמה מיד לאחר הצילום. נצלו את היתרון הזה מתחת למים ושנו את נתוני הצילום ומיקום הפלאש בהתאם לתוצאה המבוקשת. צילום מוצלח הוא תוצאה של ניסיון רב בבחירת הפרמטרים הנכונים לכל סיטואציה ומיקום מוצלח של התאורה. תרגול מביא להצלחה!
    13
  8. הכר את המצלמה שלך – עוד טעות נפוצה היא לחשוב שכל המצלמות הדיגיטאליות הן אותו הדבר ואם כבר היתה לנו מצלמה דיגיטאלית בעבר, אין צורך לקרוא את המדריך למשתמש – טעות! היכרות מעמיקה עם פונקציות המצלמה (אשר משתפרות משנה לשנה ומדגם לדגם) תאפשר לך לנצל את מירב הפוטנציאל מהמצלמה אשר ברשותך. כמו כן, מתחת למים אנו נוטים לא לגעת בנתוני המצלמה כי אנחנו מרוכזים בצלילה. היכרות טובה עם כפתורי המצלמה ועם אופן תפעולם דרך המארז, תשפר את היכולת שלנו לשנות את נתוני הצילום מתחת למים ללא השקעת מחשבה רבה. עצה טובה היא לתרגל צילום ושינוי פרמטרים מעל המים כשהמצלמה בתוך המארז.

    111
  9. אל תרחיף חול – מעבר לעובדה שהרחפת חול פוגעת בבעלי חיים, מפחידה אותם, מקשה עלינו לראות אותם ומעידה עלינו כצוללים גרועים, היא יוצרת בעיה של חול בתמונות הקרויה “בקסקטרס”. אותה הבעיה בגללה מומלץ להצטייד בפלאש חיצוני. אם אנו מרחיפים כמויות גדולות של חול, גם פלאש חיצוני לא יעזור. במקרה והקרקע מורכבת מחול מאוד קל, אשר מורחף בקלות, אחד הרעיונות הטובים הוא להתקרב אל האובייקט “מתחת לזרם”, כך שחול שכן יורחף לא יגיע בין המצלמה לבין האובייקט. זה המקום להדגיש שעל צלמים תת ימיים מוטלת אחריות גדולה לשמירה על הנוף התת ימי, גם בגלל שהם מרוכזים בצילום ו”מועדים לפורענות” בכל הקשור למודעות לסביבתם, וגם בגלל שאם צלם תת ימי הורס את הנוף שהוא מצלם אז עדיף שלא יצלם אותו בכלל פשוט כי לא יהיה לו לאן לחזור לצלם מחר.
    121
  10. צלם בידני – מה ידני!? כן כן, ידני. אם התמזל מזלך, מצלמתך מאפשרת שליטה ידנית בנתוני המצלמה. בגלגלת המצבים שעל גבי המצלמה, תמצא את האות “M” המייצגת את המילה Manual והיא תאפשר לך שליטה בנתוני הצמצם והתריס של מצלמתך (קרא בהוראות השימוש של המצלמה כיצד לעשות זאת וכן במדריך מצבי הצילום ב-MegaPixel). “אבל למה לי?” התשובה הפשוטה היא שהמצלמה ומד האור שלה לא תוכננו להוציא תוצאות ראויות מתחת למים ולכן תמונות שיצולמו באופציה האוטומאטית של המצלמה יצאו לרוב כחולות וחסרות ניגודיות. על מנת לצלם תמונה טובה מתחת למים מומלץ להשתמש במצב הידני של המצלמה, במיוחד כאשר מצלמים עם פלאש ולשנות את הנתונים בהתאם לסיטואציה. על מנת לסייע לך לקבל תמונות טובות ברוב המצבים תוך שימוש בפלאש, עליך לכוון את המצלמה ל-ISO הנמוך ביותר (רגישות נמוכה: בדרך כלל  100 או 200), למהירות של 1/125 ולצמצם 8. נתונים אלו הם התחלה טובה לכל צלילה ומומלץ לקבעם במצלמה עוד לפני הכניסה למים. במידה ואין לכם אפשרות לשליטה ידנית בנתוני הצילום, רוב המצלמות, אפילו הפשוטות ביותר, מאפשרות פיצוי חשיפה (קראו על כך במדריך למשתמש של מצלמתכם). קביעת פיצוי חשיפה שלילי של מינוס אחד עד מינוס שתיים, עשוי לספק תוצאות סבירות ברוב המצבים.

41

כתבה זו עובדה מתוך הכתבה “10 טיפים למתחיל בצילום התת ימי” מאת חגי נתיב (התמונות בכתבה זו צולמו על ידי הכותב).

הכותב: חגי נתיב הינו ביולוג ימי, צלם תת מימי וצלם טבע אשר מחלק את זמנו בין העולם היבש לבין זה הרטוב תוך תיעוד של הסובב אותו בכל אחת מסביבות אלה (האתר של חגי).

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב 10 הגדולים

4 תגובות

  1. Avatar

    גיורא

    17/02/2012 ב 3:10 PM

    התחום הזה לא נורא מושך אותי אבל הכתבה מצויינת, עניינית ומסקרנת. תודה לחגי!

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    17/02/2012 ב 3:58 PM

    צילום תת ימי הוא שילוב של צילום וצלילה. מי שאינו חובב מים גדול לא יילך לרוב בכיוון הזה אבל מצד שני יש מעט מאד אנשים שלא יתפעלו ממה שצלם טוב יכול להוציא מהעולם המופלא שמתחת לגלים.

    השב

  3. Avatar

    תומר

    17/02/2012 ב 7:18 PM

    טיפים מצויינים

    השב

  4. Avatar

    חגי

    19/02/2012 ב 12:31 AM

    תודה לכם גיורא ותומר וכמובן תודה לעידו גנוט, שמצא את הכתבה מתאימה לפרסום באתר מגהפיקסל! אני שמח שאהבתם את הכתוב!

    השב

להגיב על עידו גנוט לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *