מאמרים מדריכים מבוא לצילום תת מימי ע״י חגי נתיב פורסם ב 20/07/2011 3 0 בעבר ציוד צילום תת ימי היה נחלתם של עשירים בלבד או כאלו שהצליחו במזל (ועם הרבה כישרון) להתברג לעבוד במקום שירכוש עבורם את הציוד. צילום תת ימי בעידן האנלוגי היה אתגר של ממש כשבכל צלילה עמדו לרשותך 36 הזדמנויות (או 72 עם מצלמות אשר צילמו על חצי מסגרת) לצלם את תמונת חייך, או לכל הפחות תמונה סבירה… למזלנו, אנו חיים בעידן הדיגיטאלי והאפשרויות ללימוד עצמי, השתפרות מתמדת בין צלילות ותיקונים בין צילום לצילום תוך כדי צלילה, פתוחים בפני כל אחד והשמיים הם הגבול כשכל המידע זמין ברשת ובספרות כתובה. יצרני המצלמות מבינים בשנים האחרונות את הפוטנציאל הטמון בשוק הצילום התת ימי ואפשר למצוא מצלמות קומפקטיות ולא יקרות המתאימות לצילום בעומקים של 3-10 מטרים ללא שימוש במארז נגד מים (לרשימה המלאה) ובתוספת מארז, אפשר לצלול עד לעומק של כ-30 מטרים או יותר, בהתאם לנתוני היצרן. מצלמה עמידה במים, ניתנת לשטיפה במים לאחר שהתלכלכה בים אידיאלי כמצלמה משפחתית מצלמות אלה אינן מניבות תוצאות מרשימות בקלות כמו מעל המים, אבל הן בהחלט הופכות את חווית הצילום של סיטואציות שהיו עד לא מזמן בלתי נגישות לצילום, לפתוחות בפני קהל רחב בהרבה וכפועל יוצא מכך, מובילות ליצירתיות גדולה יותר. צילום של הילד שלך בשיעורי השחייה הראשונים שלו בבריכה או אפילו חוסר הדאגה למצלמה בחוף הים שמא תתמלא בחול (אפשר לשטוף אותה בברז המים כשחוזרים הביתה), הופכים את המצלמות הללו לבחירה טובה עבור המצלמה המשפחתית הבסיסית. למצלמות הקומפקטיות העמידות למים חסרונות רבים הפוסלים אותן לצילום תת ימי רציני, אפילו שגודלן מאפשר את הכנסתן לכיס המאזן בצורה נוחה. עם זאת, נסתייג ונאמר שהן מתאימות לרבים אחרים אשר רוצים לעשות את צעדיהם הראשונים מתחת למים ללא הוצאה כספית ניכרת מתוך הבנה של מגבלותיהן. המדרגה הבאה של מצלמות המוצעות לנו כיום הן מצלמות קומפקטיות מכל הרמות, ובלבד שיש להן מארז נגד מים (מקורי של יצרן המצלמה או של חברת צד שלישי) המאפשר לצלול עם המצלמה עד לעומק של 30-40 מטרים ומאפשר שליטה על רוב פעולות המצלמה או על כולן (לרשימה המלאה). כאן ההוצאה הכספית כבר גבוהה יותר כי מחירו של המארז לרוב משתווה או עולה על מחיר המצלמה וכדי לקבל תוצאות “כמו של הגדולים” נצטרך להשקיע עוד קצת במבזק (פלאש) חיצוני ובעדשות מרחיבות. מצלמה קומפקטית מתקדמת ומארז מתאים של חברת קאנון בקבוצת המצלמות היקרות באמת נכללות מצלמות הרפלקס הדיגיטליות (DSLR – לרשימה המלאה): מצלמות עם מנגנון מראה ועדשות מתחלפות. מצלמות אלו יקרות ביחס למצלמות הקומפקטיות, מגושמות וכבדות יותר, אך בזכות שטח חיישן גדול משמעותית מזה של אחיותיהן הקטנות, ניתן להגיע איתן לתוצאות טובות בהרבה מבחינת איכות התמונה ואיכות ההדפסה. מערכת צילום תת ימית מבוססת מצלמת SLR והכוללת שני מבזקים חיצוניים לכל קבוצת מצלמות יתרונות וחסרונות ובבואנו לבחור מצלמה עלינו להפעיל את מערכת השיקולים הרלוונטית לנו בעת הרכישה ולנסות לנבא מה יהיו הרצונות שלנו להתפתח עם התחום הלאה. כל זאת, כדי להתאים לעצמנו את המערכת הנכונה ביותר, כזאת שתאפשר לנו להגיע לאן שאנו רוצים ומצד שני לא תגרום לנו מצד אחד לחור בכיס ומצד שני לתסכולים רבים כשלא נצליח להשיג את מה שתכננו מהציוד. קופצים למים! קורס צלילה – רישיון צלילה הוא האבן הראשונה שיש לסלק מן הדרך וזו גם המיומנות היחידה שממש צריך בשבילה הסמכה מסודרת. יחד עם זאת קורס צלילה בלבד לא יספיק בכדי לאפשר לכם לפוך לצלמים תת ימיים, לא כל שכן לצלמים תת ימיים מוצלחים. לאחר שרכשנו (ביושר) את תעודת הצלילה, צריך לרכוש, בהרבה זמן וניסיון, את מיומנויות הצלילה. אחד האלמנטים החשובים בצילום תוך כדי צלילה הוא היכולת להשתלב בטבע. לא להפריע, רק להתבונן. על הצלם להיות מסוגל להתקרב לאובייקט מסוים מבלי לאיים עליו או להפחיד אותו ולהיות בעל איזון קרוב למושלם מתחת למים כדי לא לפגוע בעצמו ובטבע מסביבו. מאחר שמים הם לא הסביבה הטבעית שלנו, זו איננה משימה פשוטה לרבים מאיתנו, אך עם מספיק רצון, התמדה וניסיון רוב הצוללים מצליחים בסופו של דבר לתמרן במים בצורה מרשימה למדי. נקודה נוספת אשר ראוי לתת עליה את הדעת היא ידע בסיסי בצילום. כל מטלה פשוטה מעל המים, הופכת מסורבלת וקשה מתחת למים, לכן על הצלם התת ימי להיות בעל ידע בסיסי בצילום והכרות עם ציוד הצילום שברשותו. הבנתם של מונחים בסיסיים, כגון הגורמים המשפיעים על החשיפה ועומק השדה, עבודה עם מבזק והכרת כללי האצבע לבניית קומפוזיציות שונות תהיה צעד נכון בדרך לצילום התת ימי (נושאים אלו נידונים בין השאר בערוץ מדרכי הצילום של MegaPixel) . בצילום כמו בכל תחום, אם התוצאות אינן טובות לאורך זמן, הדבר עלול לגרום לצלם הצולל המתחיל לעזוב את התחום מהר מאוד ולכן חשוב לגשת אליו בצורה נכונה. למזלנו, צילום לומדים מעל המים ולכן אפשר לתרגל אותו בצורה נוחה יותר ויבשה… ועכשיו, מצלמה ומארז תת ימי… המינימום כדי להתחיל לצלם מתחת למים הוא מצלמה תת ימית ומארז (את המצלמות הקומפקטיות העמידות למים השאירו לבריכה ולחוף הים). הרבה מאוד מצלמות בשוק מציעות מארז תת ימי כאביזר נלווה. יש לוודא לפני הרכישה שלמצלמה שבחרנו אכן יש מארז מתאים. המארזים הללו לרוב אמינים ומספיקים לגבולות הצלילה הספורטיבית עד לעומק של כ-30 מטרים. כל המצלמות הקומפקטיות המאפשרות שליטה ידנית על החשיפה של אחת החברות המובילות תעשנה את העבודה. לחלק מן המצלמות יש מארז יעודי של יצרנית המצלמה ולחלק מיוצרים מארזים על ידי חברות המתמחות בייצור מארזים. אלו האחרונים נוטים להיות יקרים יותר, בעיקר בגלל עמידותם בעומקי עבודה גדולים יותר אבל נחשבים גם וורסטיליים יותר משום שהם מאפשרים הרכבה של ציוד היקפי רב יותר כגון פלאש חיצוני ועדשות רטובות. היתרון והחיסרון שלהם נובע לרוב מהיותם מאסיביים יותר. מארז עבור מצלמת D7000 של ניקון המיוצר על ידי חברת Nauticam המרדף אחר האיכות ציוד היקפי כגון מבזקים, עדשות ופילטרים עשוי לשפר משמעותית את איכות הצילום אך יש לבחור אותו בקפידה. מבזק חיצוני טוב וזרוע עלולים לעלות קרוב למחיר המצלמה עצמה. עדשות רחבות או עדשות מאקרו ופילטרים שונים גם הם פופולאריים למדי וכדאי לנו להבין היטב את אופי הצילום התת ימי והאובייקטים אותם נצלם בו על מנת לבחור את הציוד המתאים לנו ביותר. אנו נעסוק בנושא באחד המדריכים הבאים. סיימנו קורס צלילה, קנינו מצלמה… איפה מצלמים ? למזלנו, בארץ ניתן לצלול בים תיכון (מבחינת טמפרטורה) ובים סוף בכל ימות השנה. בנוסף, אילת וים סוף נחשבים לאזורי צלילה וצילום נחשקים וצלמים מכל רחבי העולם באים לכאן בכדי לצלול ולצלם ואפילו להשתתף בתחרויות צילום יוקרתיות דוגמת אפסון הים האדום. לסיכום עלינו לרכוש מיומנות בצילום ובצלילה לחוד לפני שאנו מחליטים לשלב אותם ולצלם מתחת למים. את הציוד המתאים ביותר לצילום כל אחד צריך לבחור על פי סגנונו וצרכיו והמצלמה היקרה ביותר היא לא דווקא הבחירה המוצלחת ביותר. עלינו לזכור שהטבע מתחת למים שביר (תרתי משמע) ואנו כצלמים בעלי פוטנציאל הרס אדיר לסביבה מפני שאנחנו (א) מתקרבים לריף על מנת להשיג תמונה בזווית טובה יותר ו(ב) שקועים בתוך עינית המצלמה ומנותקים ממה שקורה סביבנו בזמן הצילום. על כן, חלה עלינו אחריות גדולה מאוד בתור מי שלוקחים על עצמם לתעד ולהביא את המראות הקסומים והמיוחדים הנמצאים מתחת למים לאלו שלא מורגלים בהם. כל זאת בכדי שנוכל להמשיך ולעשות זאת גם בעתיד. במאמר הבא נתמקד בבחירת המצלמה המתאימה לנו לצילום תת ימי בדגש על ההבדלים בין מערכת למערכת והתאמתה לדרישותינו ממנה כצלמים מתחילים או מתקדמים. הכותב: חגי נתיב הינו ביולוג ימי, צלם תת מימי וצלם טבע אשר מחלק את זמנו בין העולם היבש לבין זה הרטוב תוך תיעוד של הסובב אותו בכל אחת מסביבות אלה (האתר של חגי). חגי נתיב אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …